17 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

17 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Mm Hapı yuttu mister Braun! Gazetelerde okuduğumuza gö- te, filmlerin, Ankarada kontrol €- dildilten sonra, halka gösterilip Bösterilmemesine müsande edile- Sekmiş, Bu meseleyi soğuk kanlılıkla ve bitaraflıkla muhakeme etmeğe Salrşalım: Şüphesiz ki, sinema, halk bel libaşlı bir eğlencesidir. Abali, be- Yaz perdenin üzerinde beliren ha- Yallere bakarak, müşterek rüya- lara dalıyor... Hoşça vakit geçiri- Yor... Aynı zamanda, öteberi de Öğreniyor... Lâkin, öğrendiği öteberi ne- dir?... İşte muhasebesi: 9670 ztppelik, haddini bilme- Mmezlik, yorganmdan fazla ayağını ! Uzatmak meyilleri... 9420 muzır propaganda, 9610 gibi cılız bir nisbette, ha- kilt sanate ve öğretici, ruhan yük- seltici unsurlara hasrolumuyor. Ne yazık ki, kendisinden son derece fayda elde edilmesi müm- kün olan bu dahiyane icat, şimdi- Ye kadar böyle bir kötü netice ver miştir, “İnkişaf etsin de bize men- fantler getirsin!,, diye ümit hağ- ladığıımız tayyarecilik de aynı € lim neticeyle bizi karşı karşıya bırakmadı mı? İşte onun da mu-| hasebesi: ©4570 Bomba atıcı kabiliyeti, ©7420 Zehirli gaz sıkıcı marife- “410 gibi cılız bir nisbet dahi- linde de yolcu taşımağa, postala- rı çabuk yetiştirmeğe yarıyor. Henüz tayyare belâsınm önüne Nasıl geçileceği düsünülmüyor, Lâ İ kin, sinema, müstahak olduğu ak- sölâmeli, yalnız bizde değil, dün- Yanm her tarafında, bilhassa, en Raribi, kendi vatanında uyandır- mıştır, Evet Amerikada da film- lerde gösterilen züppeliklere mani olmak için çalışılıyor! Memleketimizden, sinema s€- bebiyle, garba, senede kaç para tittiğini biliyor musunuz?.. Bu Yekün mukabilinde, hiç olmazsa, bir manevi fayda elde etmeliyiz... Değil ki manevi zarar görmek... Sinema sahipleri, herhalde, An a filmlerin kontrol edilmesi Yüzünden sarsıntıya uğrayacakla- "ndan korkmamalıdır. Onların Para kaybetmesini kimse istemez. Zaten temenni ederiz ki, kontrol, ber ciheti gözetici bir şekilde ol- *un ve tedrici bir islâh düşünül *ün... Dünyanın her yerinde, sinema, tahammülfersa züppeliklerle ma- insanlar yarattığı için, umumi bir aksülâmel husule getirmiş; hoş Mütsuzluk sesleri, sinema kumpan- Yalarma kadar çoktandır dolaş- Mşiter, Herhalde mütenebbih ola- | aktar; zarar etmemek için, öğre- Üci ve zevk terbiye edici filmler İryacaklardır. Beşeriyet— ve iyetin ilk saflarında da, Türk l —bu vadideki filmlere yet etmekten geri durmıyacak- — Halk ille züppelikten hoşla- Mir... Onda aklı selim, zevki selim Hakikt sanatle yapılmış Öğretici ve yükseltici filmleri iste- Mez. “demek bühtan olur. ! Tı. aya diki vaziyette, yegâne müş- i » sinema stütyolarının OAmeri- ban züppeliği unsuru üzerine çalış Yis ve içlerine bir takım kuş be- Yinli yapma bebekler üşüştürmüş rıdır, Stütyolar, artık züp- , Ökten illallah diyen biz seyir- Dünkü sayımızda, Holandalı bir yolcunun Perapalas otelindeki ! odasında ağır bir uykuya daldığını ve sabahleyin de uyanmadığı için zabıtaya haber verilerek Alman | re hastahanesine kaldırıldığını yaz - Hadise hakkında bazı araştır. malar yaptık, Öğrendiğimize gö - vaka şöyle olmuştur: Holandalı seyyah, her zaman- ki gibi yemekten sonra akşam o- dasına çıkmış ve sabaha (kadar herkes gibi vaktini sükünetle ge - girmiştir. e Sabahleyin kahvaltı zamanı, kendisi aşağıya inmedi - | ği gibi, kahvaltısmı odasma ge - | tirmek üzere garson çağırdığı da görülmemiştir. Parlâmentolarkon- feransına hazırlık gul olan Türk grupu, Yıldız sara» ynda çalışmıya başlamıştır. Bütün hazırlıklar bitmiş, kon- feransa gelecek (memleketlerin Hazırlıklara Denizli mebusu Necip Ali Bey nezaret etmekte söylemiştir: Grupumuz çalışmakta ve hazırlıklar ilerlemektedir. Konfe- ransa İştirak edecek olan murah- haslarla muhabereye devam olu- nuyor, Şimdilik muhtelif memle- ketleri temsil edecek heyetlerin kaçar kişiden mürekkep olacağı» nı tespit edemiyoruz. Konferan- sa 270 kadar murahhas iştirak €- decektir. Bunların içinde arzu e- eden kolaylıklar gösterilecektir. Konferansı, meclis reisi Kâztm Paşa Hazretleri mühim bir nutuk- la açacaklardır.,, ———— — Başvekil Paşa Başvekil İsmet Paşa Hazretle- ri dün öğleden evvel Heybeli ada- daki ikametgâhlarmda istirahat buyurmuşlar, öğleden sonra ise Büyükadaya giderek Yat klübü- nü şereflendirmişlerdir. Klüpte kendilerine Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey mülâki ol muştur. Paşa Hazretleri akşam üzeri tekrar Heybeli adaya döm müşlerdir. cilerin bu yeni meyil ve arzumuza biran evvel intibak ederlerse me- sele kalmaz... Buradaki sinema sâ hiplerinin vazifesi, Türkiyeden yükselen sesleri — müşterek men- ! fantleri namma — sıcağı sıcağına Amerikaya bildirmeleridir. yalnız Amerika ve Avrupanın di- ğer memleketlerinde değil, bizde husule geldiğini öğrenerek yeni €- zırlamanın çaresine beksmlar... Anlaşıldı mr Mister Bran? Hapr da yuttu Miste» Braun! Rİ esi (Va-N0) dir. Kendisi bu hususta şunları | Holândalı seyyah hâlâ arANOE Alman hastanesine kaldırılan seyyah neden uykuya daldı? Vaziyetten şüphelenen bizmet- çiler otel müdürlüğünü ve otel mü- dürlüğü de zabıtayı haberdar et miştir. Seyyah, hâlâ uyur vaziyette o « | Adasından indirilerek bir hasta oto- | mobiliyle Alman O hastahanesine kaldırılmıştır. Otuz beş kırk yaşlarımda kadar olan Holandalı seyyahın uyku has- | talığına tutulduğu söylenmektedir. Bir rivayete göre, kendisinde uy» | kusuzluk hastalığı vardır. Ve u- yumak için bir ilâç (almış fakat nisbetini tayin edemediği cihetle derin ve ağır bir uykuya dalmıştır. Dün hastahane nezdinde yap - tığımız araştırmada, Alman hasta- Kuyruk kesecekti Bahçekapıda Süleymanm ida- resindeki çöp arabasını (çeken beygirlerin kuyruğunu, kesmek is- tiyen Yaşar yakalanmıştır. Çabuk söndürüldü Taksimde oturan Matmazel | Foti yemek pişirirken yangm çı- karmış ise de etraftan yetişenler söndürmüşlerdir. Sabun çalıyordu Küçükpazar caddesinde bak - / kallık yapan Hakkı efendinin dük kânından iki kalıp sabun çalmak | istiyen Emine hanım yakalanmış- tır, Saksı hırsızı Kasımpaşada Piyalede çiçekçi Simonun saksılarını çalan Hayri yakalanmıştır. > Samatyâda yangın Samatya civarı dün bir yangın tehlikesi atlattı. Yangm, Samat- denlere Ankarayı ziyaret için icap | yada Merhaba caddesinde debbağ | caktır. Dimitrinin sigortalı evinden çık- | mıştır. Bu ev oldukça büyüktür, | Yangının neden çıktığı anlaşıla - mamıştır. Yangın esnasında şid - detli bir rüzgârın esmekte olma » sı İstanbul itfaiyesini telâşa dü - şürmüştür. Bu sebeple Beyoğlu itfaiyesi de yardıma gelmiştir. Yanan evin sigortalı olması do- layısiyle tahkikata ehemmiyet v. rilmektedir. » ip Esnaf bankası Şehir meclisi bu seferki içtima- ımda esnaf Bankası işi ile meşgul olacaktır. Haber aldığımıza göre banka- | | nın tasfiyesine karar verilecek ve | ; heyeti umumiye içtimamda o bir tasfiye komisyonu teşkil edilecek: | tir, Birliğin davası Aleyhinde açılan bir davanm Tâ ki, etötyolar, aksülâmelin neticesinde beraat kararını kati- | tir. > Orta mekteplere tehacüm yet kespetmeden yazdığı için lik gazetesi aleyhine tekrar dava açılmıştı. Dün bu davaya serlerimilletlerin arzusuna göre ha | ikinci ceza mahkemesinde bakıl- | mekteplere rağbet fazladır. Bu miş,Birlik aleyhine siyasi neşriyat yapmak suçundan açılan dava ile | birleştirilmesi karariyle mahkeme | ve bu hususta alâkadarlara gat yapılmıştır. Si bugüne talik edilmiştir. aa ag öle Yunan gümrükle- ) da toplanarak tramvaylar ZIP 4 / / e hanesi doktorlarınm henüz kon- sültasyon vaziyetinde olduklarını öğrendik. Dün geç vakte kadar hastanm vaziyetinde hâlâ bir de- gişiklik görülmemişti ve 48 saati | mütecaviz bir zamandanberi uyu- makta idi. Hastahane doktorları, zabıta doktorlariyle temastadırlar. Aldıkları neticeleri onlara bildir - mekte ve onlarınki ile kendi inti - balarmı karşılaştırmaktadırlar. Dün Alman hastahanesi dok - torlarından biri kendisiyle görü - şen muharririmize: “Vaziyetle o müddeiumumilik meşgul olmaktadır. £ Kendilerini neticeden haberdar ediyoruz.,, de- miştir, rinde tetkikat Gümrükler ve inhisarlar vekâ- letinin gösterdiği lüzum üzerine Yunanistan ve Mısır gümrük teş- kilâtmım muhafaza işlerinin tetki- ki için İstanbul gümrükleri O baş müdürü Seyfi Beyin riyaseti al - tında bir heyet yarın şehrimizden hareket edecektir. Eğe vapuriyle gidecek heyet - te Seyfi Beyden maada (İstanbul gümrük muhafaza (Obaş müdürü! Hasan Bey ve daha bir memur bu- | İunacaktır, Heyet buradan Pireye gidecek. Pirede vapurun kaldığı müddetçe Pire gümrükleri tetkik edilecek ve oradan İskenderiyeye gidile - cektir, Heyet tetkikatmı süratle yapın ayni vapurla dönmiye çalı» | şacaktır. Seyfi Beyin dediklerine göre: Vekâletten alınan bir emir üzeri - ne Yunan ve Mısır muhafaza teş- kislâtr üzerinde tetkikler yapıla- —————— Nafia Vekilinin telkikatı Nafia Vekili Ali Bey dün şeh- rimizdeki ecnebi şirketler hakkın- da yapılan tetkikatla memurlardan izahat almıştır. Nafia baş mühendisliği Üskü- dar tramvaylariyle rıhtrm şirke- tinin vaziyeti etrafında tetkikat- ta bulunmaktadır. Telefon şir- ketleri mukavelesini tetkike me-! mur komisyon bugün tekrar top - lanacaktır. Nafia ve belediye Komiserleri ile şirket murahhaslerından mü - rekkep bir komisyon bu ay başm - isin daimi ücret tarifesini tespit ede - ceklerdir. Tünel şirketine, şimdiye kadar tatbik etmediği bazı mukavele ah- kâmını yerine getirmesi tebliğ e- dilmiştir. Sirket teahhütlerini ifa etmezs3 hükümet kanuni selâhi- yet ve haklarmı istimal edecek | Bu sene ilk mekteplerden fazla talebe mezun olduğu için orta yüzden kayit müddetleri vekâlet- çe Teşrinievvele kadar uzatılmış , be 17 Eyiüi 1934 —— SİYASET Japonların açık harp prapağandası İzvestin gazetesinin son gelen nüs- halarmda okuduğumuza göre, Man » | şurideki OJapon gazetelerinden bazıla- rı, açıktan açığa harp propagandasına girişmişlerdir. , Konu Tamuro isminde biri, Har « binde çıkan Japon gazetesi (o Harbin Sinbunda, Sovyetler hakkımda söyle mediğini bırakmamaktadır. Makalenin ismi şudur: “Harbi sev- mek lâzım!” İçerisinde şu satırlar vardır: “Man- çuride yaşıyan Japonların onda doku- zu, harbin mükemmel (bir iş olacağı fikrindedirler.” Sonra, ilâve ediyor: “Madem ki, Sovyetler | vabşileri, Mançuri kapılarında dehşet salmağa uğraşıyorlar (17) onlara tam (zama - unda hadlerini (o bildirmek ve ayı avına çıkmak lâzımdır!” Gazete, bu fikrin sade Harbinde » ki Japonların fikri olmamak, (bütün Japonlarca kabul edilmek iktiza etti « ğini ilâve ediyor. : Japon gezetesi, harbe ç5*-k hazım lanılması © İçin inneler (| toplanılması nr tavsiye ediyor: “Hattâ mektep çocukları bile, gün- deliklerinden biriktirdiklerini açıla « cak harp için gözden çıkarmalıdır!” diyor. Muharrir, harpeüysne huşu içinde kendini kaybederek ilâve ediyor! “ Hattâ üç yaşmdaki çocuklara bi- le, sima harp oyunları oynatmalı, on- lara kılıç, tüfek vermeli ve şu terbi « yeyi telkin etmelidir; “Harp iyidir, har- bi sevmek lâzımdır!” Sovyet gazeteleri, bu gibi (o haberle ri neşretmekle iktifa ediyor. Mukabe » leten mücadeleye girişmiyor. & Sadece, bazt karikatürler dercediyor. Bunlar da, Japon emperyalizmi, ar- siz, ne yaptığını bilmez bir çocuk ha- ;; linde temsil edilmektedir. Hüsevin Faruk Tekrar imtihan edilecekler Gazi Osman paşa orta mekte- binin son smıf riyaziye imtihanın- da bir sualin yanlış söylenmesi yüzünden yetmiş iki talebenin sr- Difta kaldığı ve maarif vekâleti- nin bu talebelerin yeniden imti- han edilmesine karar verdiği ma- lâmdur. Bu talebelerin ikinci im- tihanr önümüzdeki çarşamba gü - nü yapılacaktır. İlk imtihanda kazanan dokuz talebe bu imtiha « na girmiyecektir. : Ikmal imtihanları Orta mektepler ile liselerde ik- mal imtihanlarma devam edilmek tedir. Şimdiye kadar alınan ne- tice eylül devresindeki imtihan- lardan pek te farklı değildir. Ta- lebe, bu imtihanlarda da vmuvaf- fak olamamıştır. Bununla beraber Üsküdar orta mektebi bu sene yirmi altı mezun vermiştir. Alâkadarlar bu mikta- rı diğer mekteplere nazaran çok fazla görmekte ve bunu bir mu- vaffakivet addetmektedirler. l Öz dilimizle ilk roman Savaştan Barışa Yazanlar: Çürüksulu Meziyet ile (va-N0) 26 Eylül Dil Bayrammda çı- kacaktır. Ağlatan, heyecanlan » dıran, göğsü kabartan bir milli mevzu içine, Öz Türkçe sıkıştı- rılmıştır. On birinci sahifeden ötesini su gibi okuyacaksınız. Bu romanda tek yabancı kelime yoktur. Fiatı 50 kuruş, Basan “VAKIT,, Yurdu. 4 * |