17 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

17 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Ziraat bankası Adana- | Adana dan nekadar buğday aldı Ü miasliltk Yakında üç milyon kilo buğday münasip fiyatla satılacak Adana, 18 (Hususi) — Mev- sim başlangıcından şimdiye kadar Ziraat Bankası Adana şubesinin satm aldığı buğday yekünu 15,000,000 kiloyu bulmuştur. Ban ka on beş gün evveline gelinciye | kadar pazardan günde tahminen 150 — 300 araba kadar buğday almakta idi. Fakat son günlerde bararetli bir şekilde başlıyan ko - Za we pamuk, bu miktarı azaltmış- tır. Şimdi günde pazara gelen buğ day arabalarmım adedi 28 — 30 | arabayı geçmiyor. Bu vaziyette pamuk ve koza sonuna kadar de- vam edeceği zannoluyor. Esasen pamuk başlamadan ev- vel de mahsul bol olduğundan | çiftçi buğdayını pazara getirmek için nakil vasıtasmdan zorluk çe- kiyordu. Bankanın buğdaylarından 700 | bin kilosunun da bu ayım yirmisi- ne kadar harice gönderilmek üze- re Mersine gönderileceği duyul- muştur. İlk parti olan 200 bin kilo şu bir iki gün içinde vapura yük - lenecektir. Bu ilk satıştan başka pek — ya- kında 3,000,000 kilaluk bir sevki- yat yapılacağı söylenmektedir. Bu suretle - bankamız müsait fiyatla elden çıkarıyor de- mektir. Bu sene buğday fiyatları çift- çinin beklediği gibi çıkmadı. Bir buğdaylarmı | | aşdan beri tatbik edilen libre u - suliyle alman buğdayların fiyatı en fazla üç kuruştu. Pazara gelen buğdaylar ve sa - tış vaziyetinde dikkatimizi çeken en mühim şey şudur: Ceyhan, Kozan ve Tarsustan gelen buğdaylardır. Evvelce gaze- telerle ilân edildiği üzere buğday komisyonu bu sene yeniden bir çok buğday satın alma merkezleri tesis etmiş ve bunlar arasında Ceyhan ve Tarsus ta buğday satm alma merkezi olmuştu. Halbuki bu yeni talimatnamenin — üzerins | den bir aydan fazla zaman geçti- ği halde henüz bir şey çıkmadı. Ceyhan ve Tarsus çiftçileri gün- | lerce bu hayırlı haberin tahkikini bekledi. Aradaki mesafeyi ve çifçinin verdiği kirayı ve katlandığı zah - metleri düşünecek olursak vaziyet apaçık kendisini gösterir. Ve mese lâ: Ceyhanlılarla gelen ve pazar - | da satılan buğdayların kilasu bel- ki de bir kuruşa düşer. Tabit çift- çi sıkmtı içinde olduğu için ne pa- hasmna olursa ölsun buğdayını e - linden çıkarmak mecburiyetinde dir. Buğday mevsimi artık geçmiş | demektir. Gün sayan ve haşretle satın alma emrini bekliyen bu yer ler çiftçisi şimdi hakikaten acıklı bir vaziyettedir. Kastamonuda feci bir otomobil kazası oldu Kastamunu, 13 (Hususiy — Şehremizde feci bir otomobil ka- zası olmuştur. Şoför Sabahatti - nin idare etmekte olduğu bir kap- tıkaçtı, ticaret odası azalarımı, teftiş için “Ağlı pazarı,, na götür- müÜştür. Dönüşte, dar bir geçide gelin- ce, yolun meyilli ve bozuk olması yüzünden makinenin bir tarafa yatmaması için yan çamurluklara bir kaç kişi bindirilmiş, fakat bu smrada makine istop etmiştir. Şo- för, makinenin marşi olmadığı için, otomobili, içinde iken işlete- memiş, dışarı çıkarak hareket ko- lunu çevirmeğe başlamıştır. Tam hareket kolunu çevirince makine harekete geçmiş, bu ani hareket üzerine şoför, makinenin yürü - mesine mani olmak için ona ö | nünden mukavemette bulunmak istemiş, fakat zayıf olan şoför o- tomobilin yürümesine mani ola - mamış, makinenin hareket kolu şoförün çaketine takılmış ve onu da sürüklemeğe başlamıştır. Otomobil bir hayli bu şekilde gitmiş ve ileride bir yarın haşma gelmiş durmuş ve içindeki yolcu- larla beraber devrilmiştir. Kaza- neticesinde şoförün yüzü gözü be- relenmiş ve kulağının birisi par - çalanmış, fakat içindeki ticaret odası heyetine bir şey olmamıştır. Şoförün parçalanmış kulağı has - tanede kesilmiştir. Şoförün ha - yatı tehlikededir. Köylülerin yollarını kesenler mahküm oldu Giresun, (Husust) — Piraziz pa zarından köylerine avdet etmekte bulunan bostanlı köyünden Uğur- lu oğlu Mehmet Sicilli köyünden çoban oğlu faik ve Hasanın gece- leyin ve müsallâhan Sarıkaya de - nilen mahallede yollarımı keserek üzerlerinde bulunan para ve tü- tünlerini zorla almaktan suçlu Sü- me köyünden Karslr oğlu İbrahim ve Veli oğlu Ali ve Yılandil oğlu Emin haklarmda icra kılman du - rTuşma sonunda beşer sene on ay müddetle ağır hapse konulmaları- na karar verildi. İzmir panayırı kapandı İzmir, 16 (A.A.) — Beynelmi - lel dördüncü İzmir panayırı dün kapanmıştır. Bu münasebetle bir çay ziyafeti verilmiş ve ziyafete vali Kâzım Paşa ile müstahkem mevki kumandam, belediye reisi, bankalar ve panayıra iştirak eden müesseseler müdürleri, — panayır komitesi, matbuat erkânr ve bazı zevat hazır bulunmuşlardır. Bu panayır üç yüz bin kişi tarafından ziyaret edilmiştir. leri arasındaki değişiklikler Adana, (Hususi) — Maarif Vekâletinden mektep idarelerine yerleri değiştirilen muallimlerin kararnameleri gönderilmiştir. Kız muallim mektebi müdürü Murtaza Bey Sivas erkek muallim mektebi müdürlüğüne; kız mual - Tim mektebi müdür muavini ve fi- zik muallimi Hayriye Hanım kız lisesi fizik muallimliğine, kız mu allim mektebi içtimaiyat muallimi ve müdür muavini Hidayet Ha- nrm kız İisesi yurt bilgisi muallim- Tiğine, kız muallim mektebi edebi yat muallimi Ayşe hanım kız lisesi edebiyat muallimliğine, kız mual- lim mektebi musiki muallimi Mü- eyyet hanım kız lisesi musiki mual Tmliğme, kız. muallim mektebi Fransızca muallimi Kolet Celâl Hanmn kız lisesi Fransızca mual - limliğine, kız muallim mektebi ri- yaziye muallimi Muhlis Bey orta mektep Triyaziye muallimliğine; kız muallim metkebi tedris usulü muallimi Akif Bey erkek muallim mektebi tedris usulü muallimliği - ne, kız muallim mektebi coğrafya muallimi Sadiye Gani Hanmn orta mektep coğrafya muallimliğine, 'Tekirdağı orta mektep resim mu - allimi Tahsin Bey erkek muallim mektebi resim muallimliğine, kız muallim mektebi iş dersi muallimi Remziye H. Bursa kız muallim mektebi iş dersi muallimliiğne, Mihriver Hanım orta mektep fen bilgisi muallimliğine tayin edil- mişlerdir. Gelen kararnamelere nazaran Kız muallim mektebi muallimle - Tinden biri erkek muallime, beşi z lisesine, iktti de Orta mektebe verilmişlerdir. Ş Kız muallim mektebi talebesi- nin vaziyeti meçhuldür. Nereye makledileceği belli değildir. Kız muallim mektebi idare memurla- rı henüz bir yere tayin edilmemiş- Yerdir. Dikiş muallimi Refika Re - cep Hanım açıktadır. Kız muallim mektebinin lâğvi keyfiyeti muhitte derin bir teessür uyandırmıştır. Mezkür — mektep binasının kız lisesine terkedilece- ği şayiası vardır. Vekâletten bu hususta kat'i'bir malümat gelme - diği için bu şayiayı ihtiyatla telâk ki etmek lâzımdır. Yakında Orta tedrisat mektep- lerine muallimlerin kaç saat oku- tacakları ve hangi sımnıfları deruh- te edecekleri hakkında Maarif Ve kâletinden tebligat vaki olacaktır. 15 sene yatacak Giresun, (Hususi) — Kaya di- bi köyünden Bekir çavuşun hane- sine geceleyin girmek, karısı Üm- mehan; kurşunla öldürmekten suç lu Âşık oğlu Mehmedin yapılan duruşması sonunda on beş sene iki ay müddetle ağır hapse konulma- sına karar verilmiş, hüküm yüzüne açıkça anlatılırken işlediği suçtan dolayı gördüğü cezaya lâyık oldu- ğunu anlıyan maznun yüksek ses- le teşekkür ederim allah ömürler versin efendim, diye bağırmıştır. Bartında Halkevi Şubatta açılıyor Fırka reisi şerefine bir ziyafet verilmiş | samimi hasbuhaller yapılmıştır Bartın, (Hususi) — Geçen haf- ta, Cumartesi günü akşamı şehri- mizi teşrif eden Fırka Reisimiz Dr. Mitat Bf., dört gün memleket işleriyle meşgul olduktan sonra, geçen Perşembe günü öğleden ev- vel gene motörle Zonguldağa av- det etmiş, iskelede bir çok zevat tarafından uğurlanmıştır. Fırka Reisimiz şerefine, Genç- ley Birliği tarafmdan, 5 Eylül Çar- şamba günü öğleden sonra, Fırka salonlarında 100 kişilik bir çay zi- yafeti verilmiştir. Toplantıda birli ğin idare hey'etinden KemalB. bir nutuk söyliyerek, gençliğin ülkü ye bağlantısını ve çalışma arzusu- nu anlatarak Fırka Reisimizin mü zaharetlerini rica etmiş,sonra mem leketin iktisadi vaziyetine göz gez | direrek bu hususta gençliğin dü- şündüklerini kısaca izah etmiştir. Fırka reisimiz, çok mühim ve <anlr bir nutukla cevap vererek, Bartında hevecanlı ve ülküye bağ- l bir. gençlik kütlesi görmekle memnun olduğunu ve her hususta müzahereti esirgemiyeceğini be- yan ettikten sonra, Bartımda Halk Evi teşkilâtma kâfi unsurların mevcudiyetine kani olduğu cihet- le, önümüzdeki Şubatta Bartında Halk Evi çalışması için Fırka U- mumi kâtipliği nezdinde istirham- da bulunacağını vadetmiş ve bu istirhamın kabülünden emin ol duğunu söyliyerek, beş ay sonra “Bartın Halk Evi,, nin mutlaka açılacağını müjdelemiştir. Bu müj de, sürekli alkışlarla karşılanmış- tır, Çay ziyafetinden sonra, Fırka Reisimiz, Gençler Birliğ için Fırs kanın büyük odasmmın tahsisi bw susunda Fırka kaza idare hey'eti- ne emir vermiş ve müzaheret vaa- dini tekrar etmiştir. ; Fırka binasmın müsaadesizli- ğini gören Fırka Reisimiz, binayı, üzerine bir kat daha çıkılmak su- retiyle genişletmeyi kararlaştır- mış, temelleri tetkik için Zongul- daktan bir mühendis göndermeği vadetmiştir. l Denizlide bir kadının karnından 38 kiloluk ur çıkarildı Denizli, (Hususi) — Vilâyet dahiline hastalık — mikroplarmın girmesine ve onların yaşamasına meydan verilmemesi için her ne lâzımsa yapılmıştır. Hastalıkların kaldırılmasından ziyade hastalık- ların içeri girmelerine- meydan vermemeğe — çalışılıyor. Vilâyet sıhhat müdürlüğü ve bilhassa vali bey buna çok ehemmiyet veriyor. Vilâyetin her neresinde olursa ol- sun halkın samimiyetle alâkadar olacak tesisat vücude getirilmiştir. Memleket hastahanesinin mü- kemmeliyeti nisbetinde doktorları da mütehassıs ve hazık hekimler. dir. Bana hastahanede gösterdik- leri bir vakaya hayret ettim! Gön- derdiğim — fotoğraftan da belli olacağı veçhile bir köylü kadının karnımdaki 36 kiloluk kocaman bir uru doktor Burhanettin Bey çıka- rarak bu kadma hayatını kazan:- dırmıştır. # Vilâyet dahilinde hasta düşen vatandaşların memleket haştaha- nesinden vakit ve zamaniyle nakil edilebilmeleri için 933 senesinde vilâyet bütçesine konulan tahsisat sayesinde bir hasta nakliye otomo- bili tedarik olunmuştur. Hastaha « nenin halk üzerinde yaptığı iyi te- sirler dolayısiyle — memleket zen- ginleri bu şefkat müessesesiyle a- lâkadar olmakta, mühim teberru- larda bulunmaktadırlar. Vilâyet bütçesinden — verilen tahsisatla frengi mücadelesi ve ki- nin tevziatı ehemmiyet ve ciddi- yetle yapılıyor, zührevi hastalık- lar ve fuhuşla mücadele işleri de muntazaman takip olunuyor. Vilâyetin birçok meşguliyetle- ri arasında hastahanenin en küçük ihtiyaçları da göz önünde bulun « durulmaktadır. Bu sayede birçok levazım tedarik olunmuş, bu me- yanda röntgen ultraviyole, diyater mi, Pantusta, mükemmel bir ütü, termosifonlu banyo, çamaşırha- ne, garap, odun ve kömür depo- stu, gusulhane ve otopsi mahalli ve ayrıca da bir bulaşıkhane yaptır- mıştır. Hastahanenin içi kâmilen yağlı boya ile boyanmış, duvarla- gına yangın cihazları asılmış, ant- resi, bahçesi tarhlar ve çiçeklerle cazip bir hale konulmuştur. Maarif müdüriyetinin krymetli yardımiyle her gün terakki eden bu müessese şehir parkının bir kös şesindedir. Kütüphanede 2765 ki- tap vardır, üst katı eski yazılı ki- taplara ayrılmıştır. Burası on se- ne evel kütüphane şeklinde idare olunurken üç senedenberi halk o- kuma odası yapılmıştır. Gerek es- ki vali Halit Bey, gerekse — yeni vali Fuat Bey burası — için bolca tahsisat ayırarak — kütüphanenin terakkisine yardımda bulunmuş - lardır. Bu müesseseyi sekiz sene- denberi muvaffakıyetle idare « den musiki mwallimlerinden Nahi- de hanım isminde bilgili ve kibar bir kadındır. Okuma odasma devam edenler çoktur. Buraya memleketimizde çıkan gazeteler, mecmualar v© risaleler abone edilmiştir. Yalnıf altr ayda 7641 okuyucu — gelmi$ bunlar münhasıran kitap okumu$ * lardır. Geçen sene kütüphaneyt devam eden 35343 kişiden 19372 sigazete, diğerleri kitap okumu$” lardır. Bunlar arasında 5207 me* mur ve zabit, 4212 erkek mual * lim, 1198 hanım muallim, 1 erkek talebe — ve5073kız talebt vardır.