18 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

1906 Muahodesi ıtalyaya engel oluyor Üçler konferansı durmuştur. Fakat bunun, Musoliniden gelecek bir ceva - bı beklemek dolayısiyle odurduğunu bildirmektedirler, Pariste İngiliz, Fransız ve Italyan delegeleri arasında, yapılmakta olan üçler konferansı, İtalya - Habeş işine bir hal yolu bulacaktı. Ve 1906da Habeşistanın istiklâlini (temin eder surette imzaladıkları bir muahedeyi bu konuşmalara esas o edineceklerdi. Fakat görülüyor ki Italyan delegesi buna yanaşmak istememiştir. 1905 wwahedesi ahkâmının zamanla değişmiş olduğunu ve işleri yeniden görüşmek lâzımgeldiğini bilhassa Af- rikadadaki İtalyan müstemlekeleri - nin tehlikede olduğunu söylemiştir. İngiliz ve Fransız delegeleri (mu - rahhasları) bu konferansa 1906 mua- hedesi esasları içinde görüşmek şar - tiyle başlıyacaklarmı önceden söy - | lediklerini ileri sürmüşler ve İtalyan | delezesi, Musoliniye haber (yollamış, durumu anlatmıştır, Tabii, haber gelinceye kadar bekle - mek, lâzımgelmektedir, O Dolayısiyle konferans durmuştur. Bu vaziyet, politika hiç iyi görülmemektedir. Konferansın yeniden toplanma za- mani belli değildir. Bütün aykırılığa (o sebep olan 1906 munhbdesi Habekistanın lehine olarak birçok:maddeleri-ihtiva ediyordu. Me- selâ bu muahedeye göre Habeşistanın bugünkü hudutları olduğu gibi mu - hafaza edilecektir. Habeşistanın da - hili işlerine karşılmıyacak ve bü mu- ahedeyi imza eden devletler (İngil - tere, Pfansa, İtalya) her ne suretle olursa olsun — Habeşistan mevzuu - bahs olduğu vakit — tek başma ha - reket edemiyecelitir, Habeşistandaki yabancılarla, elçi - liklerin müdafaası için bir tedbir al - mak icap ederse, bu tedbirleri hepsi beraber almak lâzımgelmektedir. 1906 müahedesi denilen ve konuş - malara esas tutulması İstenilen muya- hede budur. Bu şartlar içinde konuş- maya devam mümkün olup olmadığı Musoliniden anlaşılacaktır. Paristeki İtalyan delegesi her da -| kikn telefonla bir cevap o ve talimat beklemektedir. Yeni sezkiyat Italya, şarki Afrikaya yeniden ev -| kiyat yapmıştır. Bu da Musolininin| cevabı sayılabilir. Bu sabah aldığımız telgrafı dercediyoruz: Napoli: 18, (A.A.) — Campidogiliyo vaporu, siyah gömlekliler zabitlerini ve harp malzemesini (hamil olduğu halde halkım coşkun alkışları arasın- da doğu Afrikasma hareket etmiştir. İngütere Malta ile Kıbrıs İtaiyaya birakılabilecek Berliner Tagblat gazetesi Malta çe Kıbrıs adalarının İtalyanlara veril - mesi meselesinin olup olamıyacağını tahlil ederek diyor ki: “İngiltere, Akdenizdeki durumunu değiştirmek istiyor (o Filistinde ve Maverayi Erdünde kuvvetli sevkul - ceyş moktaları vücüle getirecektir. Ak deniz sahilindeki Hayfa limanı ile Bahırınhmerin şimali şarkisindeki A - kabe limanmı biribirine demiryolu ile bağlanacak ve her ikisi birden İn - gilterenin Akdenizdeki başlıca sevkul- ceyş üssünü teşkil edecektir. Bu taasvvur tahakkuk ettikten son- ra, Maltanm İngiltere için lüzumu kal mıyacaktır.,, Ayni gazete, “Kıbrıs adası ve hattâ Türkiyenin kavveflemmesi karşısında İngiltere için sevknleeyş o kıymetini kaybetmiştir... demekle ve yazısını Şöyle bitirmektedir: mahafilince | Para İle tutulmuş Habeş asKerlerine maaşları dağıtılırken “Bu itibarla İngiltere, gerek Kıb - rs, gerek bunun gibi (oahalisi sık sık kargaşalık çıkaran ve idaresi güç o - lan Maltadan feragat edebilir.,, Musolininin damadı Roma:-15 (A.A.) -— Gazeteler, kendi isteği üzerine dün doğu (Afrikasına yüzbaşı pilot olarak gitmeye çağrıl -| mış olan matbuat bakanı B. Cianonun fotoğraflarını neşretmektedir. Gazeteler, genç bakanın bu hareke- tini çok ometetmekte ve bu zatı Duçe ailesinin gönüllü yazılan üçüncü azası | olduğunu kaydetmektedirler. Habeş İmparatorunun sözleri | Habeş imapartorunun İngilizce Mi- yus Kronik gazetesi Adisataba mu - habirine verdiği diyevin diğer par -| çalarmı yazıyoruz. “Bütün Habeşler, memleketin bir ucundan diğer ucuna kadar İtalyan - lara karşı harekete gelmiştir. İcap €- derse, herkes erkek ve kadın çarpışa- HABER — Akşam Postası Wngilizlerle Fransızların müşterek cephe almaları üzerine üçler konferansı konuşmaları durdu Musolininin cevabı: yeni sevkiyat İmparator Haile Selâsi diyorki Allah mutlaka topu tüfeği çok olanı tercih etmez! i caktır. Hattâ ellerinde sopa ve taştan başka bir silâh olmasa da. Şimal hududumuzdan bir karış yer bile vermiyeceğiz. Bütün Habeşler, bunu yapmaktan #lmeği tereih eder — ler. Memleketin bütün (kabileleri ve grupları, herhangi istilâya karşı ta « rihte hiç görülmemiş bir şekilde, im- paratorlarınm ardında toplannuşlar - dır, Esef ederim ki, bize dost olan der - Tetler, Habeşistana silâh gönderilme - sine müsaade etmediler, Fakat kötü teslih edilmiş olsak da bütün İtalyan hücumlarını geri çevirebiliriz.,, Habeş imparatoru bu gazetenin mu- harririne mütemadiyen “Tanrının Ha- beşistanı koruyacağından,, bahsettiği için, muharrir şöyle bir sorgu sormuş- tur, - Fakat Tanrı, en büyük topu tü- feği olanlar tarafında değil midir? Habeş imparatorunun cevabı şudur; Habeş harbinde Mısır ne vaziyet alacak? Kahirede bütün ihtimaller düşünülüyor Kahireden bildirildiğine göre Ha - beş « İtalya işi Mısırda akisler bırak - madan geçmemekte veMısırda Habeşi tana gönüllü gidecekler cemiyeti ku- rularak bunu başına Prens Ömer To- Sun paşı gibi hanedandan biri geçiril mektedir. | Bündan başka Mısır ordusunda bü- yük bir harp mazırlığı görünmemekle beraber, perakende olarak bir iki ta- burun teslihine başlanmıştır. İngilterenin şark ordusuna gelince, uzun müddet Mısırın muhtelif cihet- lerinde ve muhtelif silâhlarla manev- ra yapmakla meşguldür, Ve “bu kuy- vetlerin Habeş hududuna — sevki bir haftayı geçmiyecektir?,, deniyor. Fakat Habeş - İtalyan işinin Mısır. larda uyandırdığı bazı o düşünceler şunlardır: Harp olursa Mısır işe katışır mı? Mısır girerse İngiltere (Ode girer mi? Mısır bitaraf kalarak yalnız İngilte. re mi harbe girer? Yahut İngiltere ve Mısır beraberce harbe girer veya be- raberce açık mı dururlar? Deniyor ki: “İngilter girerse Mısır duramaz. Çünkü Mısırın 1927 de İn - gilizlerle yaptığı ittifak (mucibince, İngilizlere karşı yardım sözü vardır. İngilizler askeri (otedarikâtını ve muvasalatını temin mecburiyetinde - dir, Bu vaziyette bir müttefik, bita - raf sayılamaz. Sonra İngiltere, Mısırın da harice karşı askeri müdafaasını Loyd Corç misakiyle taahhüt etmiştir. Şu halde Mısır girip İngiltere de dışarda ka . Tamıyor, Habeşistanda bulunan ve Nilin bir kolunu zenginleştiren T'sano gölünün İtalyanlar tarafından almmasına ne İgiltere ne de Mısır kolları bağlı ka. larak seyirci kalamaz. Yalnız şu düşünülüyor ki, Mısır ve İngiltere harbe, Habeşistana yardım için mi, yoksa İtalya ile yapılan, ya- hut yapılacak gizli bir ittifak muci - bince Habeşistanm taksimini kolay » laştırmak için mi girecektir? Fakat bu ihtimal ovarit ve mâkul görülmüyor. Çünkü İngiltere Muso - lininin şimdi Habeşistanda takip etti- £i siyasayı yarın Mısırda takip ede - bitecekini umuyor ve bu uzak tehlike- yi gözönünde tutarak tedbirli davran mak lâzımgeldiğini alıyor. “— Hayır. Bu, Habeş meselesinde mevzuubahs olamaz. Hattâ Napolyon dan yana bile değildi. Napolyon en bü yük bataryalarına rağmen sonunda ezildi. Çünkü, hak onun tarafında — değildi — biz sulh istiyoruz. Fakat icabında istikbalden korkumuz yok - tur... Ayni gazete muharriri, silâh altm- da ve talim gören Habeş asker - lerinin eskisınden daha çok oldüğunu ayrıca Habeş salâhiyet makamla- rından öğrendiğini yazıyorsa da sa - yısını bildiremiyor. “Belki kendileri - ne malüm değildir,, diyor.. Fakat hu- dutlarla yüz bin asker hazırdır. Hâlâcevapgelmedi Paris, 18 — Baron Aloizi Romadan beklediği talimatı henüz almamıştır. | Müzakereler bu talimata bağlı oldu - ğu için yarın devam edip etmiveceği şimdilik malâm değildir. Bununla beraber Lâval, Eden ve! Aloizi teması muhafaza etmektedir -| ler. Musoliniye sorulan sualler Paris, 18 — İtalyan murahhası Ba -| ron Aloizi vasıtasiyle Musoliniye 80- Tulmuş ve henüz cevabı gelmemiş © - Jan suallerden birincisi Fransız tek - Yifine, ikincisi de İngilterenin talep - lerine dairdir. Diğer sualler şunlardı: İtalya, oHabeşistanla (o hemhudut müstemtkeleri içine gibi yaramı ler istemektedir.? Habeşistanda bulunan İtalyan te - baasının emniyeti için de ne gibi ga- rantiler verilmesini arzu etmektedir, SON DAKIKA Faşist imparatorluğu Benevento (Italyada), 18 — Şarki Afrikaya hareket etmek üze-| re olan “Kara Gömlekliler,, i teftiş eden Musolini nutkunda “İtalya- nın faşist imparatorluğunu teşkil edinciye kadar yoluna devam e-| deceğini,, söylemiş, “Kara Göm. lekliler,, in sonuna kadar vazife- lerini yapacağından emin bu'un- duğunu bildirmiştir. yg yg gg gg Fransadaki karga şalığın tasfiyesi Tulon (Fransada) 15 — Geçen gün- kü karışıklıklara sebep olmak suçuy - la yakalanan on beş kişi muhakeme ve mahküm edilmiştir. Bunlardan sekizi iki ayla beş aya - 18 AGUSTOS — 1935 Musolini askerleri- ni teftişe gitmiş Roma, 18 — Paristeki İtalya mu- rahhasr Baron Aloizi uzun müddet İtalya dışişleri bakanile telefonla gö- rüşmüştür. İngiltere ve Fransa tarafından İ - talyaya mühim tekliflerde bulundu » undan dışişleri bakanmın da Mu&oli- ni ile danışmağa lüzum gördüğü an « laşılmaktadır. Fakat Musolini, şarki Afrikaya gidecek askerleri teftiş et » mek üzere âni olarak Tsernia'ya git - tiği için kendisiyle görüşmek mümkün olamamıştır. Arnavutluk isyanı (Büştarafı 1 incide) luk isyanınm pek çok kan dökül. mek suretiyle bastırıldığı haber verilmektedir. Kargaşalıklarda ö- lenlerin 150 kişi olduğu söylen- mektedir. arnavutluk naereke- ti ltalyan nüfTuzun- dan kurtulmak içinmiş Paris, 17 — Eko dö Pari gaze tesi Londra aytarının (muhabiri- nin). bildirdiğine göre, Arnavut. luktaki kargaşalıkların İtalyas Habeş anlaşmazlığının akisleri ol- duğu, ve Arnavutluğu İtalyan bo- yunduruğundan kurtarmak isti « yen ve İtalyaya karşı olanlar ta - rafından sevk ve idare edildiği sa- nılmaktadır. Yunanistanda ra am a ge a Kondilisirı kral lehinde sözleri Atina, 17 — Yunanistan Sü Bakanı General Kondilis krallık lehinde yeniden bir diyevde bu - lunmuş, ve krallığın Yunanistanı kurtaracağını, kralın memleket » ten uzakta (bulunduğu esnada memleketine merbutiyetini gös * termiş olduğunu, geri döndüğü İ takdirde ulusa bir istinatgâh ola- cağını söylemiştir. ». Atina, 18 — Yeni çıkmağa başlıyan Helenizmoz gazetesi Ges neral Kondilisin bir makalesini neşretmektesir. Kondilis bu ma » - rasında değişen hapis cezalarma, ge- ri kalanları da birer aya mahküm ol. muşlardır. kalede Kral Corcun, cumhuriye- tin yapamadıklarını başaracağını yazmaktadır. Bu ne huysuz adam! Karısını döğdü kardeşini Dün Beykoza bağlı Akbaba kö- yünde kanlı bir vaka olmuştur. Vakanın kahramanları Hasan ile Hüseyin isminde iki kardeştir. İkisi de bir evde otururlar. Bun » lardan büyüğü olan Hasanın ka » rısı bir müddet evvel kocasının da yağına dayanamıyarak babasınm evine kaçmıştır, Hüseyin, ağabe- yisine sormadan yengesinin evine gitmiş, onu tekrar kocasınm yanı» yaraladı na döndürmüştür. Hasan kardeşi” nin bu işgüzarlığına fena halde kızmış, söylenmiş, bu yüzden dün tarlada çalışırlarken aralarında kavga çıkmıştır. Bir aralık Ha * san tabancasını çekmiş, ateş ede * rek kardeşini sol bacağından a * ğırca yaralamıştır. Yaralı Cerrah- paşa hastanesine kaldırılmış, va kadan sonra kaçan Hasan kırlar - da dolaşırken yakalanmıştır.