7 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

7 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

a a i 4 (Baştarafı 1 incide) “Türk sularında iki deniz kazası | olmuştur. Birincisi: Bu gece sabaha karşı Marma- “rada Denizyolları İdaresinin Mer- sin vapuru Sürmene motörüne çar” © parak batırmıştır. Kaza etrafımda bir muharririmizin yaptığı tahki - | kata göre, vaka şöyle olmuştur: Sürmene limanma kayıtlı Ço * © ruh oğullarından Tevfik kaptanm 120 tonluk Sürmene İsmindeki motörü dün İstanbul İimanndan 90 ton şeker yüklemiştir. Motör liman idaresince muayene edil - dikten sonra İzmire gitmek üzere akşam geç vakit limandan kalk - mıştır. Motörde Tevfik kaptandan başka Kerempeli Ahmet, Meh - met, diğer Mehmet, Mustafa, Şük- açılmış ve motör de işlemeğe baş- İamıştır. Diğer taraftan Denizyolları ida- resinin Mersin vapuru da Karabi- gadan kalkmış, yük ve yolcu ha - mulesiyle İstanbula geliyordu. Saat iki buçuk... Mersin vapuru ile Sürmene motörü Bigados ön - 5 lerinde karşılaşmışlardır. Bu kar- şılma kısa birmesafe içinde ol - muş, Sürmene motörü manevra yaparak yana kaçmak istenmiş, fa kat muvaffak olamamış, Mersin vapuru da geriye manevra yap - © mafya Yeğmetmotöre çarpmış - İirerroio idiş v# mış, tahlisiye sandalı inidrilmiş - tır. Motörden denize dökülen tay - kaptanm yeğeni Ahmedin mey 'danda olmadığı onlan Bir tayfa İki gün evel Çanakkalede bir deniz kazası olmuştur. Limanr- mızdan Hayfaya hareket eden Loit Triyestino kumpanyasmm Karnera vapuru sabah karanlı- ğrada Hellas burnuna geldiği za- man etrafı kesif bir'sisle örtülü bulmuştur. Vapur orta yolla ilerlerden Mi- dilli motörü birdenbire övüne çık £âiş ve manevra yapmıya imkân almadan ki gemi çarpışmıştır. © Müsademe çok şiddetli (olmuş, motör parçalanarak birkaç daki- ka içinde 'batmıştır. Vapur san- Türk sularında iki feci deniz kazası B — ,| gördüm. Evvelâ sancak tarafında Motörün| kâmmdandır. Çift pervaneli ve dü > e Çanakkalede Italyan vapuru Türk motorunu batırdı Vapur tayfalarından biri deniz- de bir adama ip attığını, fakat tut- mağa muvaffak olamıyarak geri" ye köpüren sulara doğru gittiğini Vapurdan sandallar indirilmiş, iki saat denizde arama yapılmış, gün ağarınca vapur İstanbula ha“ reket etmiştir. Vapura alınan tay- falarla kaptan istirahat ettirilmiş limana gelip de Tophane rıhtımı - na yanaşılmca kazadan beşinci şube ve deniz ticaret müdürlüğü haberdar edilmiştir. Kaza hakkın- da tahkikata başlanmıştır. Kaza esnasmda Mersitı vapuru- süvari yerinde nöbetçi bulunan i kinci kaptan Reşidin de ifadesi a- Immıştır. Reşit kaptan bir muhar - ririmize şunları söylemiştir: “— Bigados önlerinde motör'i idi. Sonra iskeleye kaçtı. Bir müd- det sonra da üzerimize düştü. Pro va istikametinde altı metre kıç ta- rafmdan rahne aldı, battı, Batma 3-4 dakika sürdü. Tayfaları kur - tardık. Yalnız birini O bulamadık. Motörün fenerleri (o yanmıyordu. — Bizde kabahat olmadığı yapı - lacak tahkikat neticesinde anlaşı- lacaktır.; Zaten tayfalarla kaptan nım verdiği ifade de bir'birini tut - muyor.. Diğer taraftan muhrririmiz Mer sin vapurundan birer don ve göm lekle çıkarılan ve böyle bir halde beşinci şubeye getirilen tayfalarla görüşmüştür. Büyük bir yeis için - ia ancak şunları söyliyebilmişler- ir: “Yelken açmış gidiyorduk. Ay - ni zamanda motörde işliyordu. Mersin vapuru önünden kaçmamı- za rağmen üstümüze doğru geli - yordu. Kaçamadık. Nihayet baş - tan bindirdi. Motörü parçalıyarak batırdı. Fenerlerimizin yanmadığ. doğru değildir. Yelken açtığımız için granda direğinde fener yoktu. Fakat bordo fenerleri tama- miyle yanıyordu. Bizim motörü - müz yelken açtığına göre, açık de- nizde vapurun bizi kollaması da meni müsademe talimatnamesi ah meni olan bir geminin manevra yapması bize nazaran çok kolay - dır. ,, (*150”) 4680 AR D.A boğuldu dallarla tayfaları kurtarmış, yal- nız Kadri isminde biri boğulmuş- tur, Kazadan sonra vapur kur- tardığı tayfaları alarak © yoluna devam etmiştir. Hayfada tahki. kat yapılmak (üzere Leyfiyet Hayfa konsolosluğumura bildi. rilmiştir. vu m e EN Bombayda ticaret sekreterliği Ankara 7 (Telefonla) — Bombayda Gcaret sekreterliği ihdas edilmiş, Türkofis raportörlerinden Necmeddin tayin'olunmuştur. İtalyan anlaşmazlığı Uluslar kurumunda... Uzlaşma komisyonuna Türkiye de seçildi Cenevre: 6 (A.A.) — Italyan Habeş anlaşmazlığını tetkik ve barış yolu # le bir hal sureti bulmak üzere beş ki - şilik bir komite resmen (teşekkül et - miştir, Komitede Fransa, İngiltere, Ispan - ya, Polonya ve Tütkiye delegeleri var dır, Konsey hususi olarak O toplanıpda başkan Habeş delegelerini davet edin ce İtalyan delegeleri ayağa kalkarak salondan çıkmışlardır. Komitenin teşkilinde muhalif oy ve ren olmamıştır. Cenevre 6 (A.A.) — Uzlaşma komis yonunun başbakanlığına İspanya dele gesi B. Madariaga seçilmiştir. Komite yarm toplanarak İtalyan Habeş an - Jaşmazlığının €sâsını tetkik edecektir. Habeş baş delegesi değiştirildi Cenevre: 6 (A.A.) — Uluslar konse - yi bugün saat 17 de evvelce gizli cel - se ve sonra da açık celse hâlinde top - lanacaktır. B. Albizi B. Avenolu görerek B. Je - zein kullandığı şiddetli lisandan dola yı resmen şikâyette bulunmuştur. Habeş delegesi Jeze sözlerinin met- nini değiştirmek (yahut İtalyanlara tarziye vermek istememiştir. Bunun üzerinde imparator, Jezin ikinci de - leğe haline gelmesini, oHabeşistanın Paris sefiri Tecle Havarlatm baş elçi olmasını emretmiştir. Fransız gazeteleri ne diyor? Journal gazetesi, şunları yazıyor: “B, Jeze, tavsif edilmez cümlelerle İtalyanlara hücum etti, İtalyan mü - messilleri, bü katar yersiz ve faydasız delilleri kabule değer bulmazlarsa şaş mamak lâzımdır. Övr, diyor ki: “Biç bir hücum yapılmamıştır. B. Joze, sözlerini yalnız İtalyan notası - nın her noktasına cevap vermeğe hâs * retti ve yalnız hakikati, hattâ tam ol: muyarak söyledi ki bütün İtalyan dost ları da esasen bu düşüncededirler.., Bugün ihdas edilmiş olan durum karşısında Echo dö Paris şu düşün - cededir; “Bir anlaşmazlık patlamak üzeredir. Hattâ bu anlaşmazlık, yalnız İtalyan, Habeşistan ve İngiltere arasında de » gil, uluslar sosyetesi ile İtalya ara - sında patlak vermiştir diyebiliriz, Bu hal, Fransız politikası için, onu İkorkunç meseleler karşısında bıraka - cağı için, endişe verici bir şeydir. Mü- dafaa etmekten başka bir şey yapa - max. Fakat bugünkü tesadüf te bu yüz den nereye kadar gidebilir? Acaba, yo. lunu zeeri tedbirlere doğru mu çevi - recektir.? İngiliz kabinesi toplaniyor Londra, 6 (A.A.) — Siyasal çevenler dün akşam Cenevrede vukubulan hâ - diseden bedbindirler. B. Baldvin, yarın kabine üyelerile istişare edecektir, Cenevredeki nazik durum itibariyle bu toplantıya büyük bir önem veril - mektedir. İtalyanlar Mısırda propaganda yapıyorlar Londra: 6 — Siyasal mahafil, İtal- yanın Mısırda İngiltereye karşı sarfet tiği faaliyetin yakm hir zamanda Ro- ma nezdinde bir protestoya sebep o - labileceğini sanmaktadırlar. İşçiler İtalyayı takbih ediyor Cenevre: 7 <A.A.) — Sosyalist işçi - leri enternasyonali ve arsrulusa! sen- dikalar federasyonu muhtelit komis - yonu İtalyan - Habeş anlaşmazlığını tetkik için Cenevrede (toplanmış ve 12 memleketin 50 den fazla delegesi eybirliğile kabul ettiği kararda İtal - yanın mütecaviz hattı hareketini ta - kip etmiş ve barışı kurtarmasını ulus lar sosyetinden istemiştir. Habeşistanı Irak gibi yapmak istiyorlar İngiltereyi Iraka bağlıyan muahede, beşler komitesinin Habeş işi için bula. cağı hal çaresine bir örnek (o olabilir, deniyor. Irak — İngiliz o muahedesi İrakın “İtalyan delegesinin bizi davet ettiği durum hakkında mutabık olmadığımı bildirmeğe kendimi maalesef mecbur görmekteyim. Gerçi, İtalyan mümessili hiçbir ö- nergede (teklifte) O bulunmuyor, fakat nutkunun ihtiva ettiği ma * na Uluslar Sosyetesi paktınm bo zulmasına davettir. “Barışm taksim kabul et- memesi oprensipi cok şükür git- tikçe daha büyük ölçüde tanm - maktadır. Bütün dünya, he: sava- şm evvelki bir savaşın mahsulü olduğu gibi bunun da yeni savaş- lar doğurmakta olduğunu şimdi açık bir surette görmektedir. “Keza, İtalyan delegesi tara - fından yapılan önergeyi takviye eden sebepler hakkında nrutabık olamam, Burada Habeşistanım, bi- ze verilen belgelerde tavsif edil » diği şekildeki iç rejimi müdafaa edecek hiçbir kimse mevcut olma” dığına kaniim, Fakat iç rejim dün- ya memleketlerinde halen çok ga- rip bir tablo teşkil etmekte ve re- jimler biribirine çok az benze * mektedir. Bununla beraber Ulus" lar Sosyetesi nizamnamesi, bize sosyete üyeleri arasında onların iç rejimlerine, derilerinin tenkle- rine veya ırklarına veyahut da me- deniyet derecelerine göre bir tef- rik yapmak ve bunlardan bir kıs- mını Uluslar Sosyetesine dahil ol- makla haiz bulundukları imtiyaz- İardan ve ilk safta bunlara: top - rak bütünlüklerini ve erginlikle * rini muhafaza hakkından mah - yerim tari verin perver milli Lejiyon) teşkilâtına mensup iki talebeyi öldürmüşler « di. Polis, komünistlerin (Staru Se- lo) köyünde bir samanlıkta saklı bulunduklarını öğrenince bomba ve tüfeklerle müsellâh olarak kö- ye gitmiştir. Komünistler üç defa, polis ta - rafından teslim okmaları teklifini reddedince ateş açılmıştır. Bir a- ralık, komünistlerden Arnavudof saklandığı yerden çıkarak kaçma” ğa başlamışsa da, arkadan atılan istiklalini tasdik etmekle (beraber, İngiltereye münakalât yollarmı te - min etmek, havai ve bahri üssübahri - Ter kurmak, polisi kontrol ir hak- larmı veriyor. İngiliz faşısti ne ri Londra, (Özel) — İngiliz fa- şistlerinin lideri Sir Osvald Mos- ley, son hadiseler dolayısiyle ver- diği bir söylevde demistir ki: “İnğiltere, harb tara'lısı de- ğildir. Britanya adalarmın ve imparatorluğunun müdafaası için olmadıkça bir damla kan bi- le dökmiyecektir.,, İngiliz faşistleri lideri, bu söy- levi Mancister Endüstri şehrinde veriyordu, 4000 den fazla kişi dinlemeğe gelmişti. İngiliz faşis- &, İngilteredeki faşistler birliği- nın siyasası da bu yolda olacağı” nı söyledi ve dedi ki: “Zahiri tedbirler ve Süveyş kanalmı kapatmak ihtimali, İn - giltere için feci bir harb demek- tir.,, Üçüncü gün sakin geçti Cenevre, 7 (A.A.) — Uluslar 0s - yetesinin üçüncü günü, bariz bir sü - 7 EYLOL — 1935 Sovyet murahhası Litvinof'un söyledikleri rum etmek - salâhiyetini verme « mektedir. Geri ulusları inkişaf et” tirmek, onların iç hayatları üze » rinde bir nüfuz icra etmek, onla « rin medeniyet derecelerini yük « seltmek için süel tedbirlerden baş ka çareler bulunabileceğini sanr yorum. Savaşı, ulusal siyasa aleti olarak yasak eden Kellog - Brian paktınm kabul ettiği gibi müda - faa hali müstesna olmak üzere süel harekâtı yerinde göstermek için hiçbir sebep mevcut olamıya" cağı prensipini müdafaa etmek lâzım olduğunu sanıyorum. Müta- lealarım genel bir prensip mahi- yetindedir ve tabir caizse, meçhâl mütearıza matuftur. Yalnız bu genel prensiplere dayanaraktır ki, şimdiki anlaşmazlığı, anlaşmaz - Irkta olan tarafların belirttikleri hususiyetleri dikkatle mütalea e * derek inceliyebiliriz. Fakat, şim- dilik bu husustaki mütalea'nı söy- lemekle iktifa ediyorum. Temsil ettiğim devlet ancak bir sene ey » vel Uluslar Sosyetesine taksim © * lunmaz barışm muhafazası için diğer uluslarla bütün vesaiti ile teşriki mesai etmek için iltihak etmiştir. İşte bugün, konsöyin iki üye arasında silâhlı anlaşraazlı * ğın önüne geçmek ve Uluslar Sos- yetesinin ödevini gerçekleşti:mek için hiçbir gayret ve çare önünde durmamasını önergelerken yalnız bu amaç ve vaitten mülhem olu « yorum | “Harmanlı kazasında ağa komünistlerle mnharebe (Baştarafı 1 incide) (o ( kurşunlarla öldürülmüştür . Sa - manlık içinde kalan diğer komü- nistlere ise teslim olmaları yeni » den teklif olunmuşsa da tekrar ret cevabı alınmca polis, birkaç bomba ile samanlığı yakmıştır. Diri, diri yanmaktan kurtulmak için dışarı fırlıyan komünistlerle tekrar ateş teatisine başlanmış ve komünistler öldürülmüşlerdir. Po- lis ile komünistler arasındaki bu muharebe bütün gün devam et - miştir, Ölenler arasmda iki de po lis vardır. Bin barış kotarma yolu aramağa matuf çalışma başlamıştır. İtalya, Ce. nevre kurumunun normal gidişine kar şı koymıyacağını anlamış görünmekte dir. , r, Uçak mı uçurtma mi? Adisababa, 7 (A.A.) — Habeş hava kuvvetleri baş komutanlığından yakın da istifa etmiş olan Amerikalı zenci Julian, Reuter ajansı aytarına şu di - yevde bulunmuştur: “Bugünkü ( Habeşistanda on — iki uçak vardır. Bunlardan beşi uçamaz. Geri ka yedi tanesi de ancak yirmi mil kadar uçabilmektedir,, - Tayyarecinin cesedi Ankara 7 (Telefonla) -- Hollândâ - Lı tayyaredinin cesedini almak üze“ re bu sabah Hollândadan bir tayyare geldi. Cenaze pazartesi o günü büyük törenle kaldırılacaktır. KERMES Bu akşam, Taksim bahçesinde Kı * ulay tarafımdan (fevkalâde eğ - lenceli bir “kermes, tertip eğil - miştir. Bu bahçe eğlencesi, sabaha kadar künet hissi uyandıracak (şekilde bit -| devam edecektir. İçeri girmek bir lira miştir, dir.