7 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

7 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

HABER — Akşam Postam TEY LOL — 1935 Benim im görüşüm: “Anadolu yakasından sivrisineği kaldıralım derken Rumeli yakasını da Başka cins bir sinek Habeş hazırlığının tesiri Eskiden Istanbulun bir aylık ihracatı Vasati 500 - 700 bin lira iken Son ayda Italya bir mil- Maden araştırma işlerimiz Avusuryadan tanın- tehdit ediyor İstanbul, köpekleriyle meşhur bir şehirdi. Hâlâda (mübarek hayvanlar eksik değildir ya.. Fa- kat bilhassa eskiden, hayvanat mütshassısları, köpeklerin aile, | mahalle ve hatta hükümet kur- malarını tetkik için İstanbula ge- (Karıncaların yaşayı- Amerikaya İ lirlermiş. şını öğrenmek için gittikleri gibi..) İstanbul, zaman zaman başka hayvanlarında yurdu clmuştur: Tahta kurularının.. (Bu da, garp kitablarında sık srk zikrolunur.) Sivrisineklerin (Anadolu yaka- | sındakiler meşhurdur!) kedilerin (eski köpekler dereceliinde art- mıştır !) | Zaman zaman gazet-lerde ©- kuyoruz: Kediler toplattırılıyor. Yahut: Sivrisineklerle mücadele arıtı- rıldı. Yahut: Kuduz çoğaldığı için sokakla. ra köpek zehiri atıldı bunu bir çocuk yiyerek ölmüş; arkedaş'na da ikram etmiş; o da Cerahpsşa hastahanesine kaldırılmış . İlâh, ilâb... Okuruz, “Allah Allah Fakat, cevap hazırdır” — Efendim. Üremiş çoğal- mış... Başedilemiyor ki.. Bu ka: | dar Kölbudak sarmasa'ai dı be'ki sir şey yapılabilirdi. Dikkat edin: “Çokluğu ifade “İt sürüsü kadar,, -abirinin İkulda çıkmış olması bile, babalarımızın ne kadar köpekle muhst olarak yaşadığın. gösteri- deriz.. Er *, “Pek çoğalmış. olduğu- ürerek (bu usand hayvanlarla mücadelenın güçlü. ğünü gösterirler. Öyleyse, Fen silivride yoğurt | yapılmıyor, fakat Silivri yoğurdu var! Silivri belediyesi yoğurt mev- “wi olmadığı için Silivrideki yo- ğert imalâathanelerini muayyen bir müddet için kapamıştır. Uray bunu civar belediyeler: de bil- dirmiştir. Son zamanıarda İs- tanbulida da yuvarlak tenekeler içinde Silivri yoğurdu o namral. tında Marmara civarımuzki yer. lerden yoğurt geliyor ve satılıyor. du Silivride yoğurt yapılmadı. ğma göre Silivri yoğurdu diye sa- tılan yoğurtların Silivri yoğurdu olmadığı da meydana çıkmıştır. Kadıköy yakasındaki tramvay hatları Suadiyeden Bostancıys kadar olan tramvay hattmın çifle çevir- | me işi bitmiş, buradakı işçiler Kadiköyünde Gazhaneye doğru Yapılmakta olan inşaata geçiril- mişlerdir. Söğütlüçeşmeden © başlıyan Tay döşenmesi bir aydı bitirle- <sk ve hat Gazhanenin kapısında | nihayetlenecektir. * ayni hâlde olduğu için bu ” sarayından başlıyarak, bü i resine bakmak balidir: bir şey haber vereyim de bari o- nunla vaktinde mücadele sin. Yoksa, nasıl Anadolu yakası, edil. sivrisineği ile meşhursa Kabataş sahillerinden itibaren, Peşiktaş, Topbane ve hatta bütün Beyoğlu da, adını henüz bilmediğim ber- bat bir sineğin istilâsına namzet- tir. Bunun, daha önceden bir çare- sine bakmalıdır. Mesels şu: Kabataş iskelesine, irhisazın dört tanc muazzam deposu yavıl. dı. Burada saklanılan madde'e- rin tahammuratı, küçük ran bir şımarık sinek Sinsi t tip üretiyor.. Her kanatlı hayvan, ve ısı bir hastalığın nâkili olduğuna gö- re, bu da kimbilir ne salgın has- talıkları evlerimize sokacaktır. Bilhassa şunu da kaydedelim:; Civarda, — Anadoluda kuru- tulan ce'lât bataklığı gibi — hir mülevves havuz var. Bütün Ka- bataş halkı şahittir ki, sad üstüne çıkan meşhur yokuş üzerinde, bir fare ölüsü, tam dört gün durmuş, gene de çöpçü uğramamış, bir hayır sahibi tarafından kaldırı)- mıştır. İstanbulun diğer sokakları da yeni sinek cinsi şimdi Kabataş muhi- tini kapladığı gibi, Dolmabahçe tüu © havaliyi istilâ edecektir İşte, şimdiden haber rum. Bunun elbette bir tenni ça- Hüönyavın her yerinde inhisar depoları var. Fakat bunlardan mutlako sinek- veriyo- ler fışkırmaz.» Bu yazımız, İnhisar Gere rektörlüğünün Cikkatir” içindir. Yoksa, beledi alamı midimizi kestik. (va-NM Tatil gününde dükân açanın cezası Dinleniş gününde bakkal dük- kânmı açık bulundurarak hafta dinlenişi kanununa karçı! kette bulunuuk'arı ileri sürülerek dava edilen Rifatla Mustafanm duruşması, Sultanahmei birinci sulh ceza hakyerinde bitmiştir. Rifatın dükkânm sahibi oldu- ğu, fakat orasını bakkallık etmek suretile işletmediği anlaşılmış. o beraet etmiştir. Bakkal Musta- | fanın hareketi sabit görülmüştür. Hâkim Reşid, Mustafanm alt, li- ra para cezası ödemesine karar | vermiştir. hare- Balıkçılar idare heyeti seçecekler Balıkçılar cemiyeti idare heye- tinin müddeti bitmiştir e Bunun için cemiyetin idare heyeti seçimi yenilenecektir. Seçim önümüzde. ki 31 eylül çarşamba günü cemi: yetin Balıkpazarındak' merle- zinde yapılacaktır. Balıkçı esnafı İ kalabalık olduğundan i!k seşim gününde çokluğun temi temin edilemiyeceği sanılmaktadır. mış bir kaç müte- hassıs getiriliyor Öğren Bakanlığı mize göre Ekonomi | memleketimizde ma - den araştırma işinde çalışmak ve İ maden araştırma bürosunun me -| saisine iştirâk etmek üzere Avus turyada bir uzmanlar (mütehas * sıslar) grupu ile anlaşmıştır. Bu heyetin başında Avusturyanın ar-| srulusal bir şöhrete sahip maden araşlırma uzmanlarından mühen- dis Granik bulunmaktadır. £sasen bu heyet daima mühnedis Üranik»| le beraber çalışmıştır. Ekonomi Bakanımız Ce'âl Ba - yarın Sovyet Rusya gezisinde be-| raberinde bulunan maden araştır ma bürosu mühendisleri bakan - | dan ayrılmışlar ve maden «raştır ma işlerini yakından görebilmek | için Rusyadan Rör havzasına gi * derek madenlerde incelemeler | yapmışlardır. Şimdi bu heyet ba” kana verilmek üzere bir rapor ha- zırlamıştır. Raporda görditklerin- den bizim İstifade edebileceğimiz kısımlar yazılmaktadır.Rapor An-| karada Celâl Bayara verilecektir. Hükümet bilhassa ilk kısımda ulusal endüstrinin genişle mesine | ve milli servetin coğalmasına ya: rayacak madenler gelmek üzere maden araştırma işine büyük bir önem (ehemmiyet) verme”tedir. ölmenin Sultanahmette araştırma yapan profesör Sultanahmette Arasta sokağın- da eski eserler araştırması ya İı günü memleketine dönecektir. Profesör gelecek yıl gene mem- leketimize gelerek araştırmasına devam edecektir. yon liralık malımızı aldı İstanbulun, dolayısiyle bütün memleketin son bir ay içinde yani ağustos 1935 te tecim enkliği- mizde (ticaret muvazeremizde) lehimize büyük bir fark hasıl olmuştur. Bu farkın yalnız bir memleketin ithelât hanesinin ka- barmasile hasıl olması ve artış farkının geçen aylarınıa bir mis- linden aşkın olması bu urtışa bir az da hayret uyandırıcı bir mahi- yet vermektedir. Fakat bu artışı İtalyan — Habeş siyasal duru- munun gerginliği ( ve italyanın harb hazırlığı ile izah etmek ka- bil olmaktadır. Son ayların ve bir ay evelisine kadar memleket çıkısınır (ihra- catının) en önemli (mühim) kıs- mını teşkil eden İstanbul lima- nında yapılan ihracat ayda 500 - 700 bin lira arasında oynamakta idi. Halbuki son ay içinde bu miktar birdenbire 1,5 milyon *i- rayı aşkın bir ihracat y çıkmıştır. içinde İtalyanın yalnız istanbu! yolu ile o memleketimizden: bir milyon liraya yakın mai alması- dır, İtalyanın bu mübayaatın.n normalin üstünde olan kısmı kâ- milen harb stoklarının büyümesi- ni temin edecek olan yiyecek ve içecek maddeleridir. Bunların başında kuru bakla, bezelya, no- hut, mercimek, fasulya, nebati ve hayvani yağlar gibi (askeri) vi- yecekler gelmektedir. İtalyanın bu mübayaatı bu a- yın şu ilk günlerinde de devam etmiş ve daha da süreceği yapı- lan vebiribirini takip eden sipa- rişlerder anlaşılmaktadır. ünuna Bunun sebebi son ay Yumurta fiyatları Geçen gün Ekonomi Bakanı Celâl Bayarın yumurta tecimerle- rini toplıyarak dileklerini din- lediğini yazmıştık. Çok önemli olan yumurta işinin yakında iyi bir sonuca bağlanacağı beklen- mektedir. Son günlerd: Alman. yanın verdiği kontenjandan mâa- da satışlar yapılmasına rağmen fiatlar düşmüştür. Yüunenistan- dan gelen haberlere göre Türk yumurtalarının sandığı 1400 - 1800 drahmiye satılmıştır ki, bu fiat bundan önceki fiatısra göre yükselmiş görülmektedir. Yalnız İzmirde sıcıklar yü- zünden mevsim durgun geçmek- tedir. Yumurtanın yüz tanesi 75 . 95 kuruşa satılmakcadır. Samsunda 1440 tanelik büyük sandıklar, 1325, 1375 kuruşa satılmıştır. Açıkken kapalı yapılan taksiler niçin çalışamasın? Evelce açıkken sonradan ka- palıya çevrilen taksi otomobille- rinden on ikisinin senelik muaye. nesi yapılırken plâkalarının alo» dığını yazmıştık. Bu gibi otomo- billerin sekseni geçtiği (o anlaşıl- mıştır. Bu gibi taksi sahipler! uraya baş vurmuşlar, talimatna- menin bu husustaki maddesinin kendilerine tatbik edilmiyerek a- rabalarının muayene edilmesini ve çalışmalarına müsaade veril- mesini istemişlerdir. Bu istek u- ray makine şubesine havale edil- Bu şube tetkikat yapa- cak, bir karar verecektir. miştir. | edeseğ ŞEHRİN DERDLERİ e Istanbul belediyesi çalışıyor! Istanbul Belediyesi tarafından iki ayda bir çıkarı, Mecmuası, 246 ıncı sayfasında “Süt. , başlıklı bir yazı neşrolunmuştur. lan 125 nu lerimi gala “İstanbul — Belediye aralı son Sayısının nı aliyoruz? “Memleketimizde ve hele İstanbulda süt, fakat te. miz, gıda vasıfları yerinde, bozulmamış hakiki $ cak müstesna şartlara malik. nadir ve bahtiyar insan- ir. Bu gün gehirde iç. lerde yaşayan, fena beslenen, ba” larm içebile tiğimiz sütler, pis Yı kımısız, hattâ belki de hasta hayvanlardan, bir kontrol altında bulunmıyan insanlar çokpis şartlar altında sağılır ve gene aklın güç kabul altında nakledilip içine her tür talarla dağıtılır. mühmel sartlar lü hile karıştırılarak en iptidai va “İstanbul sütlerinin hastalık mikrobu sene vilâyet hufzıssıh. | ne kadar yüklü olduğunu, geçe: ha lâboratu nr vekâleten tesi yaptığım 25 si terir. Bu sütler İstanbulda, Eminönü Üsküdar, Beyoğlu be dükkânlarından veya dan Yalova süt milessesesinin lerden alınan üç nümu, bında 40 - 50 bin, diğer si rin beher santimetre mil bin, 5 tanede 800 - bakteri bulunm ile n beher televvüs mikropları görülmüştür. Bu tahlil geçen sene. nümunsi üzerindeki tahlil neticesi gös” İ, diye şubeleri dahilindeki dolaşıcılardan alınmıştı. Bunlar. şehirde süt sattığı santimetre mika. çülerden alınan nümunele- nda 4 nümunede 100. 1000 > 3 nümunede 1 -3 nın 127 Bazı par rer delildir.,, , an sıhhi hiç tarafından noktasından meşgul olurken- "atih, Adalar, sütçü süt diye 7: yer- Belediyem Şubat ve Mart aylarında yani nisbeten soğuk bir mde yapılmıştı. Muhit hararetinin 18 - tiği daha sıcak mevsimlerde sütlerdeki bu mikrop sa, yılarını bir kaç misli fazla bulmak pek tabiidir. Bu ne- ticeler sütlerimizin ne kadar bakımsız olduklarına bi. 20 yi geç- “Sütlerimizin bakımsızlığı yalnız onların hastalık intikal ettirme, gıda zehirlenmeleri yapma k ki şüpheli rollerinde değildir. Vicdansız ins en insafsızca, en merhametsizce yaptıkları hilelere mani olacak kat'i bir tedbirin, ciddi bir kontrolun bu- lunmamasındadır. Bu gün günde vasat 40,000 litre kadar süt fakat şehir halkı . Şu halde pisliklerinden, intikal ettirecekleri bas“ talıklardan sarfınazar İstanbul halkı günde süt diye 20,000 Jitreden fazla su içmektedir.,, ,Süt işini düzeltmek yalnız bir sıhhat meselesi sanlık, yurt vazifesidir. Sayın urayımızın muhterem belediyemizin), halkın hir veya su içmesine mani olanı ufak tefek kusurları vardır amına doğru sözlülüğüne diyecek yok! Artık o kadar kusur kadı kızında da bu. lunur değil mi? sunda” nların süte de İstanbulda süt tedarik vasati 60,000 litre süt satıcıları etmekte, satmakta. de nek gibi z, uğraşıp tetkik yaptırmış ve anlamış kı Istanbulda satılan sütler um numiyetle zehirden farksız dır, Bu hakikatı kendi çıkardığı mecmuada ilân ediyor. Artık tedbir almak da belediyenin vazifesi değil ya, onu da halk düşünsün! ü . simi ş sem ül