20 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Harp 15 g HABER — Akşam Postam kadar başlıyacak Beşler komitasının kararlarına resmen cevap yok Beşler komitesinin Habeş — İtalyan ihtilâfını başarmak için yaptığı tek - Uflere İtalyan ve Habeş hükümetleri henüz resmen cevap vermemiştir . Her fki tarafın da kabinesi toplana- cak ve bir karar almacaktır. Habeşis- tandan, cevabım sekiz gün sonra gele- ceği ve Habeşlerin bu teklifleri, ka - bal edeceği katı görülüyor. İtalyan * lançın işe, teklifler (karşısındaki ilk intibaları nihayet bedbinanedir, Teklifler nedir ? İtalya ile Habeşistana yapılmış o * Jan teklifler arasında, Habeşistan bütün umumişlerinin o Avrupalıla - ra danışmak suretiyle yeni baştan ku- rulması vardır. Bu İşler arasında Jandarma, polis, adliye teşkilâtı işleri göze çarpmak - tadır. Uluslar Kurumunun himayesi altın- da vücuda getirilecek olan bir yaban- cı kurul, bir danış organizmi şeklinde olacaktır. Jandarma ve polis işlerinde esirlik ve silâh ticaretinin kaldırılması ve yabancıların emniyeti meselesi var - dır.. Ekonomik bakımdan maden ve zi- raat işlerinde “açık kapı, prensibi ka” bul edilecektir. Bayındırlık işleri, posta ve nakliye gibi işler, yabancı uzmanlar (mütehas sıslar) yardımıyla yapılacaktır. Ingiltere ve Fransa hükümetleri İtalya ile hudut düzeltilmesi ve de - nizde bir mahreci olabilmesi için Ha- beşistana, İngiliz ve Fransız Somali - lerinden birer parça toprak vermeğe hazırdırlar, Finans işleri sıkı bir kontrol altına alınacak, vergiler yeniden gözden sx» girilncele ve yabunu istikiuslar siste - miyle ilgili olmak üzere Habeşistanda inhisarlar kurulması imkânını araş - tıracaktır. Küşük anlaşma devletlerinin vaziyeti Küçük undlaşma devletlerinden bi- rinin Çenevredeki delegesi, küçük and laşmanın Habeş - Italya işi karşısın - daki durumunu anlatan şü sözleri #öy-| lemiştir; İ “— Italya ile Habeşistan arasında harp çıkarsa Yugoslavya fırsattan istifadeye kalkışmıyacaktır. Küçük andlaşma ile İngiltere arasmda hiç -| bir anlaşmazlık olmadığı meydanda bulunmakla beraber, Avrupa, işlerin” de İtalya İle de arasında hiçbir nok- tai nazar ayrılığı yoktur, Küçük and- Jaşma Uluslar Kurumu paktı çerçeve. si dışmda hiçbir tek adım atmıya - caktır.,, İngiitere kabinesinde görüşülenler İngiliz kabinesi toplanmıştır. Mo - törlerle mücehhez iki İtalyan fırka: sınm Libyaya gönderilmesi odolayı. siyle Mısırın ve Süveyş kanalının güveni meselesinin konuşulduğu zan nediliyor. İngiliz silel hareketleri Maltada tayyare manevraları yapıl- mıştır. Cebeliittarıkta bulunan İngiliz fi * losu arasında dünyanın en büyük sa- “Tüş gemisi olan oHud da bulunmak © tadır. Mısırdaki İngiliz kuvvetlerinin sağ- lamlaşması işine devam olunmaktadır. İskenderiyeye bir süyari alayı ha - reket etmiştir. İskoçya muhafızların. | dan mürekkep bir alay da ilkteşrinin başında hareket edecektir, İtalyan süsi hareketleri Lombardia gemisi, 4000 askerle do- ğu Afrikasma hareket etmiştir. 121 Subay ve 3,600 asker Cenovadan we 250 asker de Triyesteden Lombar- dn vaparile hareket etmişlerdir. Dük 48 Bergam da Afrikada bir kamutan” lık almak üzere Afrikaya hareket et- miştir, Loyd Gore “onbeş yün içinde harp muhakkaktır! bizde derhal harbe girelimi,, diyor Teyd Corç, İngiliz kabinesinde bu- günkü tereddüdünden - dolayı tenkit yollu demiştir ki: “Alman askerleri Belçikaya taarruz ettiği zaman İngiltere hemen hareket geçmişti. Şimdi de ayni şeyi yapmak lâzımdır.,, Loyd Corç, 16 gün içinde harbin mu- hakkak olduğunu söylemiştir. İngiliz « İtalyan donanmasının mukayesesi Habeş meselesi etrafında son zamanlarda İngiltere ile İtalyanm arası iyiden iyiye açılmıştır. Hat- tâ ortada bir harp meselesi bile mevzuubahis olmuştu. Acaba böy- le bir harbım sonu ne olabilir? Sü- veyşi ve Cebelüttariki kapatacağı söylenen (| İngilizlerin meşhur donanmasiyle İtalyan donanması arasmda bir çarpışma ne netice “verir? Okurlarımıza bunu tahmin et - meleri için bu iki ulusun donanma kuvvetlerini bildiriyoruz: İngiltere İtalya 15 4 6 o 19 10 48 12 158 S6 s o 62 Londra, 19 — İngiltere hükü el donanmasını tak- Bala Tin bu Yaf çinde yani bie deniz konferansı toplanacağı söy lenmektedir. İngiltere donanmasının kuvvet lendirilmek projeleri içir çalışma lar başlamıştır. Habeşistanda imtiyaz taliple- | rinden biri Londra, 20 (A.A.) —. B. Cher- tok dün İngiltereye gelmiş ve he- nüz otuz gün müddeti olan Habe. şistandaki imtiyazı için bir milyon dolar verebilecek durumda oldu ğunu söylemiştir. B. Chertok Ric- kett'e karşı ruchan hakkına malik olduğunu, kendisinin Amerika sermayelerini temsil ettiğini ve dün, öğleden sonra, Haheşistanın Londra elçisi B. Martin'i görmesi gerek olduğunu söylemiştir. Musolini; “iş işten geçti İlis | harpl., diyor â İtalyan Başbakanı İrgiliz gaze- telerine son verdiği bir diyevde; | “Şimdiye kadar ik: milyar li. ret harcadık. Birçok insanlar has | talıktan öldü. Artık geri dönmek için vakit çok geçtir.,, demiştir. İtalya Başbakanı, evvelâ Ingi- izlere müracaat ettiğini, Habeş i- şini İtalyan ve İngiliz menfaatle- riyle birleştirerek halletmek tekli: finde bulunduğunu, fakat İngilte- renin savsaklayıcı bir tavur aldı- ğını söylemiştir. Sonra Streza konferansında da munhasıran Avrupa işleri konu- şulduğunu, İngilizlerin Habeş işi. ne yanaşmadığını ilâve etmiştir, Italya böylece 19 haziranda sevkiyata başlıyor. £ /ngiltereye bir daha başvuruyor. Netice çık- mıyer ve bugün artık geri dönmek imkânı olmadığı kanaatine geli- yor, Harp tehlikesi yüzünden deniz sigortaları artıyor Nevyork, 20 (A.A.) — Deniz sigortacıları, harp tehlikelerine karşı ölân primleri yarıdan fazla çoğaltmayı kararlaştırmışlardır. İtalyan, yahut İtalyan sömür- ge limanları müstesna olmak üze- re Akdeniz limanlarından Kızıl - denize giden yahut geler yük ge - mileri için konulan prim, yüz do - lar için 12,5 cents olacaktır. Öte - ki Avrupa limanları için prim yüz dolar için iki buçuk cents'dir. Fransız gazetelerinin mütaldaları Paris, 20 (A.A.) — Paris ga zeteleri bugün de dünkü kada bedbin görünmektedir. Fakat mu. hasâma başlamadıkça ve diplo matlar Avrupada uyanacak menfi akislere karşı gelmek için çalış - tıkça gazeteler bu bedbinliklerin* ileri götürmek istememektedirler Pöti Parizyen diyor ki: Durum gerçek çok müşküldür. Fakat yakında başlamas muhte- mel olan muhasamanm, bilhassa Akdenizde önemli karışıklıklar doğuracak genel bir harp işareti olacağını sanmak doğru olmıya - caktır, Sosyalist Populaire gazetesi, İtalyaya verjsn özlü menfaatlerin “gülünç,, olarak telâkki edilmesi ni tenkit etmekte ve Cenevrede 1. talyaya karşı hoşnutsuzluğun git. tikçe büyümekte olduğunu yaz- maktadır. vini eni küt e zetesi diyor ki: “Bizi teskin etmek istiyen R Musolini, Brenner üzerinde bek : çilik etmeğe devam edeceğini söy- lemektedir, B. Musolini hayalâta kapılıyor. Eğer bu savaşçıl proje. sini tatbik ederse İtalyanın'erkin- liğini (istiklâlini) teb'keye 30- kabilir.,, Osuvre diyor ki: “İtalyanlar; İngilterenin blof yapmadığını anlıyorlar. Harp ol: duğu takdirde, İngiltere İtalyan. larm muvaffakiyetine uzun müd det tahammül etmiyecek, ilk altı hafta zarfında ekonom'k ve finan sal zecri tedbirleri tatbik edecek- ve duçenin hamlesi durmıyacak olursâ zecri deniz tedbirleri al mak tehdidini de ileri sürecektir Cenevrede son derece (o derin bi: bedbinlik vardır.,, Pöti Jurnal da şöyle demekte. dir: “İngilterenin süel zecri tedbir. ler tatbik etmiyeceğini umalım, çünkü bu, harp demek clacaktır Böyle bir harbin bütün Avrupaya yayılmıyacağını kim temin eder Almanyanın ani bir suretle ansch-! lussu tahakkuk ettirme": için bun:| dan istifade etmiyeceğini kim kes tirebilir, A Fransanın durumu açıktır: Sulh, sulh, ne bahasına olursa ol. sun, sulh..,, Yeni sevkiyat Napoli, 20 (A.A.) — Doğu Af rikaya efrat gitmektedir Cumar tesi günü 6000 efrat yüklü dör! vapur hareket etmiştir. Bu vapur. lar “Toscano,, , Pozzuoli,, , “Gan ge,, ve “Ernani,, dir. likele, Fe ga- 20 EYLUL — 1935 üme (Dost Yunanistanın filosu şehrimizde Tayyarelerisebu akşam gelecek Dost Yunan filosu bu sabah sa- at dokuzda limanımıza gelmistir. Filoyu Mecidiye krüvazörümüz karşılamış, top atarak selâmlamış- tır. Yunan filosu Selim'yeden a- tılan toplarla da selâmlarmış, Hay darpaşa açıklarında demirlemiş- tir, Filo amiral Sakalaryo saat on bir buçukta bir motörle Tophane- de Denizyolları idaresi rıhtıma çıkmıştır. Amiralı rhtımda İstan bul komutanı Yarbay Talât, İstan bul komutanlığından Albay Ke- mal, Yunan konsolosu Tiryanda. filis ve Yanopulos karşılamıştır. Bahriye müzikası ile bir bahri. ye müfrezesi de rrhtımda yeralmış. tr. Amiral motörden çıkınca mü. zika selâm havası, sonra Yunan milli marşmı, daha sonra da istik- lâl marşımızı çalmıştır o Amiral marşları selâm vaziyetinde dinle- dikten sonra yürümüş, müfrezeyi teftiş etmiş, otomobile *inerek Tophaneden ayrılmıştır Amiralın mihmandarlığma ta- yin edilen Albay Lütfi 'le birlikte vilâyete gelmiş, valiyi ziyaret et- miş, sonra İstanbul komutanlığına giderek komutanı ziyaret etmiştir. Öğleden sonra Yali ve İstanbul ko mutunı amirale ziyare*'ni iade e- deceklerdir. Yunan babriyelileri saat on beş buçukta Abideye çe- lenkler koyacaklardır. Gece de belediye tarafından şereflerine Perapalas otelinde bir akşam zi- yafeti verilecektir. Yunan filosu on bir parça ge- miden mürekkeptir. Bunlar Elli krüvazörü ile Leon, Kondorpotis, Tanter, Hidra, Spezai, Trara tor- pitolafı, Triton, Kaçonis, Trifes ,denizaltı gemileri ve İfestos kö - mür gemisidir. Yunan tayyareleri Çanakkale » i ye inmişlerdir. Benzin aldıktan sonra akşama doğru gelecekler - dir. ? Tayyare kumandanı Repas Türkiyeyi ziyaret edenler arasın- da bulunmaktadır. Program mucibince, Yunan mi- safirlerimiz p#zartesi günü Rum patrikhanesini ziyaret edecekler. dir. Ecnebi memleketlerdeki Türkler de Ankara: 20 (A.A.) — Bize bildiril - diğine göre: Genel nüfus sayımını müteakip ee nebi memleketlerde bulunan Türk te- baasi miktarının da tesbiti için Statis- tik Genel direktörlüğü, ecnebi statis - tik dairelerine gönderdiği bir tamim - le memleketin nüfus sayımı meticesin- ds tetik Eğlen “Türk Lİ Nr sormüşrur. DU sürele 1ÜLK i ricindeki Türk tebaası adedi de öğre- nilmiş olacaktır. Diğer taraftan statistik genel direk- törlüğü memleketin belli başlı mu - harrirlerine nüfus sayımının fayda ve Recep Peker Istanbulda İki buçuk aydanberi A vrupade bulunan Cümhuriyet Halk Partisi genel sekreteri Recep Peker bu! sabah şehrimize dönmüştür. bin! bulda bir hafta kadar kaldıktan sonra Ankaraya gidecektir. vü, Iran ataşemiliteri ters trene bindi Sofyadan bildirildiğine göre, İranın Berlin askeri ataşesi Berli- ne gitmek üzere Yugos'svya hu- duduna yakın Dragomon istasye- nunda yanlış trene binmiştir. A- taşe Sofyaya doğru gersin geriye hareket ettiğini görür görmez kor düktöre müracaat etmirtir. Bunun üzerine tren durdurulmuş, ve ata şemiliter tekrar Dragoman İstaş- yonuna dönerek henüz hareket et. miyen trenine yetişmiştir. a etmiştir. Abbazia vapuru yarın, özel bir Karabinyeri lojyonu gö: türecektir. Aloizi giderse bir gelmiyecek Cenevre, 20 (A. A.) —B. Ale- isi, hâlâ Cenevrede bulunmakta - dır, Genel görünür, şu merkezde- dir: Şayet Romaya gidecek olur- sa bir daha Cenevreye dönmiye - cektir, Bu da, Uluslar Sosyetesi i- Gianfranco vapuru dün akşam gereç yükiyle Masavva'ya hareket le münasebatın kesilmesi demek | olacaktır, sayılacak ehemmiyetini anlatan makaleler yas- dırmıştır. Bu yazılar ilkteşirin ayının birinci gününden itibaren hergün bü- tün gözetelerde intişar edecektir. Nüfus sayımı işleri için müşavir sı- fatiyle muvakkaten angaje edilen İs - viçre statistik genel direktörü Brüş - vayler bu aym yirmisine doğru mem- gelecek ve genel arkir Teketimize yg eğ yapılan hâzırlıkları tetkik edecektir. Bay Brüşvayler sayıntın sonuna ka- dar memleketimizde kalarak neticeler ve tasnif programı hakkımdaki müta- leasını da bildirecektir. Kartal Çimento fabri- kasında yangın Dün gece sabaha karşı $saat dörtte Kartal çimento fabrikasm- da elektrik şirketine ait muhavvele merkezinden yangın çıkmış, Ka- dıköy, Üsküdar itfaiyeleri yangın yerine gitmişlerdir. İki grupun çalışması neticesin- de yangın fabrikaya sirayet etme- miş, yalnız muhavvele merkezi yanmıştır. Yangının sebebi tahkik dilmektedir. “ Otomobille otobüs çarpıştı Haseki hastanesi doktorların» dan birine ait 1171 numaralı o- tomobil “Horhordan Yedikuleyo gitmek üzere Aksaraydan geçer: ken Sirkeciden kalkarak Lülebur. gaza gitmek üzere hareket eden 10 numaralı Reşadın idaresindeki otobüsle çarpışmıştır. Otomobilin ön sağ çamurluğu ezilmiştir. 4407 (*50*) male. Bir işçi elini kaptırdı Bugün öğleden evvel Üsküdar Balaban caddesinde Arastakap: sokağında doğramacı Necip sol elinin iki parmağını planyaya kap. tırmaştır. Yaralı Zeynep Kâmil hastane. sine kaldırılmış, tedav' altına a- lanmıştır. 4062 (*50*)