20 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Kötü huylarımız kurusun! PA A Bi HABER — Akşam rel ipekli ak Gümrükten ge geçerken Franarzların bir darbameseli; elbisesi yaptıranlar eksik değildir. eleklik kumaş imei vardır: “Böyle sahibe böyle u - şak?!,, derler... İstanbul ve İstanbullular hak » kında da: “Böyle hemşehriye böy. le şehir!,, diyebiliriz. I Ben de İstanbulluyum. Kendi aleyhimizde bulunmak istemiyo - rum, Esasen, şehrimiz, hiç de ya- bana atılacak yer değildir... O a. bideleri, o güzel manzarası... Bizlerin de her birimizin bun - lara benzer görmüş geçirmişliği - miz ve güzel taraflarımız yok mu- dur? Fakat bütün o mükemmel ta - raflarımız yanında, sokaklarımız kadar intizamsız ve kötü cihetle. rimiz eksik değildir. İşte bugün bundan bahsetmek sitiyorum. Bereket versin ki hemşehrileri- min mezhebi, Marmaranın ufku kadar geniştir de kendilerine ta - kılmak suretinde her yazıya da - yanırlar; bana kızmazlar... İstanbullu, evini rehine koya - rak, Kâğıthaneye eğlenmek için gitmesiyle meşhurdur. Ecdat ara -| sında bu kabillerinin mevcut ol - duğunu işitiyoruz. Şimdi de, aynı *“ıretle ev eşyasını satarak balo Aramızda zengin olabilenler, hele para tasarruf ederek bunda muvaffak olanlar mutlaka taşra - İdıkla alâkadardır. Terbiyelerini başka bir şehrimizde yetişmiş bir akrabadan filân almışlardır. Yok- sa, biz, fantezimizi, ihtiyaçları - mıza bile üstün sayarız. Şehrimiz de böyle yapmıyor mu? Sokaklarımız dört hafta sü - pürülmüyor ve kaldırımırrmız kırk yıldır tamir görmüyor; fakat her fırsatta dört gün dört gece bayram ediyoruz... Sade şu festi - i valler buna güzel nümune değil midir?... Kısacası: Ayranımız yok içme- ğe, atla gideriz su içmeğe!... Fakat emin olunuz, bunu kim « seye itiraz için söylemiyorum... Sadece bir şehir kârakterini teba- Tüz ettirmek istiyorum... Bu, bi - zim şehirce huyumuzdur... Hem - şehrilerimiz böyledir... Tabii, u . | mumi işlerimiz de aynı tertip ola- cak... Ne diyeyim: Kötü huylarımız kurusun 1... Hatice Süreyya Taksim stadyumunda balkan şenlikleri Şehrimizde bulunan Balkan! festival heyetleri dün akşam Tak- simde bir fener alayı yapacaklar “u Badak bisan bün kanı sisiyr diki Tener “alayı ya pılamamıştır. Fener stadındaki geçit resmi de yapılmıyacaktı. Buna mukabil 22 eylül pazar gecesi saat yirmi birde Taksim stadyomunda bir gece müsameresi verilecektir. em Akşam gazetesi Akşam refikimiz, bugün on ye. di yaşını bitirip on sekizine bas mıştır, Arkadaşımızı tebrik eder, kendisine bundan sonrası için de muvaffakiyetler dileriz. gyzy Bir noktaya dikkat Al hoca muskalık- ları babam kaykıldı Uzun pulardanberi sürüm sürüm sü- rünen bir zümre vardır; Gayri müba” Otakçılar yolu tamir ediliyor Belediye, şehir içinde esas iti- bariyle yeniden yol yapt amamak la beraber Edirnekapıyı Eyübo bağlıyan Otakçılar yolu geçilemi- yamalı İlam amm Bim man miarike e duğundan yeniden yapılmasma başlanmıştır. Bu yoldan her gün Edirnekapı tramvayma giden binlerce kişi ve bir çok nakil vasıtası geçmekte - dir. Fatih ilçebaylığı yolu, hariç- ten hiç amele kullanmıyarak ken di daimi amelesiyle yaptırtmakta. dır. Diğer taraftan İstinye i- Büyükdere arasın'aki as- falt yolun yapısı bir aya kadar bi- tecek ve 29 birinci teşr.n günü a- çılacaktır. Topkapı - Silivri yolunun ya- pılması da devam etmektedir, Ge- lecek sene ayni ayda da bu yolun açılma töreni yapılacaktır. ei Bir kamyon çocuğu ezdi Dün Zeyrekte feci bir çiğnenme ve ölüm hâdisesi olmuştur, Kara - dilleri. Bu zümrenin içinde — her yer de olduğu gibi — gemisini kurtaran kaptanlar da mevcuttur. Fakat bu kaptanların sayısı onu, yirmiyi geç - mez, Alt tarafı perişandır. Açtır. Bu biçarelere, hiç bir kıymet ifade etmi - yen bonolar verildiği zaman feryat e. dildi: Yazıktır, ginah oluyor, bu bo - nolar, sahiplerinin yoksuzluğu yüzün den bir takım muhtekirlerin eline ge- çecek, dendi. Denilenler o oldu. Gayri müilbadil malları açık göz ( saraflariı muhtekirlerin eline geçti. Gayri mâ - badiller gene aç, sefil, perişan yoksul | kaldırlar.BRugün Finans Bakanlığının bir kararım okuyoruz. Bonoların satt şt menedilecek ve bono karşılığı em * lâk alacakların muhakkak gayri mü- badil olmaları şart tutulacakmış. Dikkat ediniz bu noktaya: Çocuğun babası hasta düşmüş, o zamanki akıl! Şocuk hocaya koşmuş, hoca ben gelir muska veririm demiş. Gelmemiş, erte» si gün çocuk gene hocaya koşmuş, hoca bir muska yazıp vermiş çocuk « ve gelip babasını ölü bulunca, geri dönmüş: Al hoca muskalıkları babam kaykıldı? demiş. e e mürsel fabrikasma ait ve şoför Hayrinin idaresindeki 3926 nu - maralı kamyon yokuştan çıkarken 7yaşmda Sedat isminde bir çocu- ğa çarpmış, ve tekerleklerinin al - tında ezip parçalamak suretiyle öldürmüştür. Bunu müteakip şoför Hayri kaç mışsa da yakalanmıştır. 1935 Genel Nüfus Sayımı 20 likteşrin PAZAR Sayım işine karışmamak, kayıdsız durmak veya yanlış sağlık vermek yur da karşı yapılmış suçların en büyüğü. dür, Türk yurtdaşı böyle ağır bir suç- tan İzak kalacaktır. Başvekdlet Statistik Umum Müdürlüğü Lİ Bundan bir müddet evvel güm- rük muhafaza genel kamutanlığı İstanbul İstihbarat bürosunun bü- yük bir ipekli kumaş kaçakçılığı- na ci koyduğunu haber vermiştik. İstihbarat bürosunun bir müdden- tenberi bu önemli kaçakçılık üze- rinde yaptığı incelemeler netice- lenmiş ve cezasiyle beraber mik- tarı 100.000 lirayı geçen bir ka- çakçılıkla karşılaşmıştır. Bu ka- çakçılığa sebep olan (kumaşlar! şehrimizin ecnebi sermayesiyle iş- liyen büyük bir ( ticarethanesine Avrupadan getirilmiştir. Yapılan tahkikata göre ku - maşlar muhtelif partilerde gel - miştir. Bu kumaşlar 36 lira güm- rük resmine tâbi bulunen en lük: krep olduğu ve beyannamesi de bu şekilde tanzim edildiği halde sonradan bilenemez ne şekilde eleklik, kumaş diye gümrükten geçirilmiştir. Bu yolda bir.yandan bu büyük ecnebi ticarethanesinin komisyon- cusu ve bir yandan gümrük mua- yene memurları ve diğer gümrük memurlarından bazıları suçlu gö: rülmektedir. Mesele yakmda yüm.- rük sekizinci ihtisas mahkemesi. ne verilecektir. e Sürpagop arsası talimhanenin akibe- tino uğramıyacak Belediyenin Almanyadan ge- tirttiği mütehassıs Vagrer Sürp Agop mezarlığını gezmiştir. Bu tetkikata göre, mütehassıs Sürp Agop mezarlığında yapacak asri mahallenin plânını hazırlıyacak- tir, —— Parlayıcı maddeler saklanan depolar Parlayıcı ve patlayıcı madde - lerin bulundurulacaklar, yerlerle bu gibi maddelerin korunmaları hakkında inhisarlar idaresi tara - fından bir talimatname hazırlan - mış, belediyeye ( gönderilmiştir. Şehirdeki depolar bu talimatna - meye göre değiştirilecektir. Eadü stri e yihde anlaşmazlıklar çoğale : Birlik azası yakında toplanarak bu vaziyeti görüşecekler Ulusal endüstri (milli sanayi)! birliği heyeti umumiyesi yakında| fevkw'âde bir toplantı yaparak! birlikte yeri çekilmeler dolayısiy- le ortama çıkan vaziyeti tetkik e- decektir. Altıncı yerli mallar sergisinden sonra bu :usrginin bundan evvelki sergiler gilni muvaffakiyetli bir netice vermediğini, bu yüzden bundan sonra ulusal endüstri bir. liği tarafında artık yerli mallar sergileri açılmayının pek de bekle- nilemiyeceğini yaazmıştık. Altıncı serginin en büyük hu-' susiyeti şimdiye Wadar kirlik ge-| nel sekreteri Nazmi Nurinin ko miserliğinde ve bir tertip heye tarafından idare edilen sergileri: Bir ecnebi so* syetesi daha bu defa doğrudan doğruya birlik idare heyeti tarafından idare e- dilmesi idi. Sergiden sonra idare heyetindeki bu anlaşamamazlık devam etmiş ve yerli inellar ser- gisi kurmak fikrini ilk defa orta. ya atan ve altı yıldır bu işi başa- ran birlik genel sekreteri Nazmi Nuri birlikten çekilmiştir. Bu vaziyette, şimdiye kadar Nazmi Nurinin yazıhanesinin bir kısmmı işgal eden ulusal endüst- ri birliğine de yeni bir bina bul- mak zarureti hasıl olmuştur. Toplanacak heyeti umumiye, birliğe yeni bir genel sekreter se çecek ve yerli mallar sergilerinin açılıp açılmaması hakkında bir karar verecektir. memleketimizden gidiyor Yarım asırdan aşkım bir zaman- danberi memleketimizde iş ya- pan İstern kablo sosyetesi hükü- mete müracaat ederek Türkiyede- ki tesisat ve kablolarını hükümete) terketmek şartile imtiyaz hakkı- nın kaldırılmasını istemişti. Hü. kümetle sosyete arasında cereyan eden müzakerelerden sonra bu di- lek kabul edilmiş ve sosyete - sisatr hükümet tarafından ele m- Immıştı. Istanbul itfaiyesinin | yıldönümü İstanbulda muntazam itfaiye on üç yıl önce 25 eylül günü şeh- remini Haydarın himmetiyle ku- rulmuştu. Bu yıldönümü 25 eylül çarşamba günü belediyece kutlu- lanacaktı. Fakat o gün Yeşilköy- de tayyarelere ad konma töreni olduğu gibi Balkan festivali (o ve atletizm müsabakaları da bu tari- he tesadüf ettiğinden itfaiyenin töreninin 28 eylül cumartesi gü - nüne bırakılması muvafık görül . müştür, yo fa e. l Bundan sonrada arsrılusel bağlar dolayısiyle memleketimiz- de kalan İstern kablo sosyetesi ni- hayet Türkiyedeki muamelelerini tasfiye edeceğini iç tecim genel drektörlüğüne bildirmiştir. Eko - nomi bakanlığı bu müracaatı tet - kik etmiş ve sosyetenin esasen waemleketimizle bir ilişiği kalma- dığmdan ve kablolar PT, T, ida, resi tarafından işletilmekte oldu- ğundan talep kabul edilmiştir. Istanbulda bir “tica- ret bürosu,, lâzım Tecim (ticaret) direktörlükle- rinin kaldırılmasından sonra İs- tanbulda bir tecim irtibat bürosu bırakılmıştı. Bir müddet evvel bu büro da kaldırılarak (o Ankaraya nakledilmiştir. Şehrimizdeki te - cimer, sosyete ve bankalar bu yüz- den hükümetle olan işlerinde çok müşkülâta (Ouğradıklarmı söyle. mektedir. Sosyeteler bu büronun tekrar İstanbulda kurulması için Ekonomi Bakanlığına müracaat etmişlerdir. Beşiktaş Ker Yurdu Yurdu,. on ikinci yıldönümü münasebetiyle talebenin eserlerinden mürekkep bir sergi açmıştır. Sergi on beş gün açık kalacaktır, rk Kuğınları Dikiş ve Biçki İ Bu yl mektepten çikaniniin adiarı şudur miye, Leman, Peyman, Mükerrem, Nezahet, Azize, & dıka, Emine, Naşide, Lâtfiye, Şadan, Semahat, Nadide, Emine, Hicriye, Atiye, Lerzan, Muzaffer., VEE » Resimde mezunlar bir arada görülüyor,