21 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

21 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — | Habeş harbinin son haberleri 21. İLKTEŞRİN; 1935 il Japon - Sovyet | hududunda yeni bir Dün ddğu Afrikanm bütün cep. helerinde tam bir sükünet vardı. Hiç bir cephede taarruz hareketi olmamış tr. Cephe gerilerine gelince Asmara . dan gelen bir haber Ras Kassanın Ma. kala cephesini takviye etmek maksa . diyle hareket ettiğini bildirmektedir, Romadan da bildirildiğine göre 1. talyan Kuvvetleri ele geçirmiş olduk . ları mıntakada yerleşmeğe çalışmak » tadır, Bu arada İtalyan hükümeti Ak gum kıpti kilisesine 15000 Taler (Ha . beş parası) o vermiştir. Ele geçirilen yerlerde açılan kuyular sayesinde İtalyan askerleri su sıkmtısı çekme - mektedirler, Cephe gerisi haberleri Frarse Despere İtalyanın harbi kazanacağını umuyor Paris, 20 — Fransız mareşalle- ipinden Franchet d'Esperet, Fran- sız sandika odalarının verdiği bir şölende İtalyan Habeş harbinin muhtemel neticelerinden bahset- miş, arazi güçlüklerine rağmen neticede modern silâhlarla harbe- den İtalyan galip geleceğini tah min ettiğini söylemiştir. İtalyan Heri hareketierindeki muvaflakıyetsizlik Habeş harp cephelerinden İngi- iz harp muhabirlerinin gönderdi- Zi son telgraflarda şunlar yazılı - dır: Aksırm isimli mukaddes şehir şimdi İtalyanlar tarafından bir ha va üssü haline konulmuştur. Ora- dan uçan tayyareler Aligi şehrini bombardıman ederek birçok sivil- lerin ölümüne sebep olmuşlardır. Bu tayyareler, Aduvanm cenu - buna bağlanan 200,000 - 300,000 kişilik Habeş orduları üzerinden uçmuşlardır. Sağ cenahr idare etmekte olan Ras Seyum, İtalyanların ikinci hücum yeri olacak Makalle yolu - Du tepelerden tutmaktadır. Gerek Raş Seyum ve gerek sö) cenahta bulunan Ras Kasanm Ak- sum'u yeniden almak tasavvurun- da bulundukları Romada sanılı « yor. General Graziani'nin kumanda- smda bulunan İtalyan ordulariyle çarpışmak için Ogaden cephesine! gitmek üzere Harar'a âkmakm Habeş askeri gelmektedir. Ardı a- rası kesilmiyen bombardımanları- Da rağmen, İtalyan ilerlemesini Habeşler durdurmakta devam et- mektedir. Italyan ileri harekâtmdaki mu- vaffakiyetsizlik o kadar ciddi sa- nrlıyor ki dört yabancı gazeteciye verilmiş olan “orduyla beraber bulunma müsaadesi,, geri almmış- tır, Bundan başka İtalyan arazisin- den çrkan havadis de sikr surette sansür edilmektedir. (Röyter - B.U.P.-U, P özel aytarlarndan) Son haberler İtalyan bütçesinde darlık Roma : 21 (A.A.) — Hazinenin 30/9 tarihindeki hesabı, eylâl ayı için 131 milyon bütçe açığı Okaydetmektedir. Doğn Afrikası için fevkalâde masraf. lar bu ay zarfında 633 milyona baliğ olmuştur, Habeşler şiddetli mukavemet gösterecek İ Adisababa, 20 — Röyter A - jansımmn muhabiri cenup mmtaka- smda Habeşlerin Dagghapur'u İtalyan ilerleyişine şiddetle muka vemete karar vermişlerdir. va Asmara, 20 — Reöyter Ajansr nım İtalyan şimal ordusu ile birlik- bulunan muhabirine göre, İtalya ordusunun Makalleye doğru ileri hareketi muharebesiz olmıyacak « tır, İstikşaf tayyareleri Ras Kasta'- nm cenubu garbiden Makalleye mühim kuvvetler gönderdiğini ve bunların yerine de yeni kıtalar geldiğini görmüşlerdir. İtalyanlar, Makalleye doğru ileri hareket ha- zırlığı olmak üzere Adigrat civa - rmdaki dağlar üzerinde tedricen mevziler işgal etmektedirler. : 5 # Adisababa, 20 — Röyter Ajan- sının muhabiri, cenup mmtakasm- da Habeşlerin Daggahapuru tah- kim ve bu şehre olacak İtalyan i - lerleyişine karşı şiddetle muka - vemete karar verdiklerini bildir - mektedir. i Gerginlik yatıştı ç Londra, 21 (A.A.) — Bu sa- bahki gazeteler, Habeş meselesin- de mevcut gerginliğin hafiflemiş olmasından ve bilhassa İngiltere- nin B. Musoliniye verdiği teminat. la, geçen cumartesi İngilterenin f» talyaya karşı münferit bir hareket te bulunmuyacağını temin eden B. Baldvin'in söylevinden dolayı s6 yinmektedirler. Habeşlers göre İtalyanlar fena vaziyette Adisababa; 21 (A.A) Döğu cephesinden bildirildiğine göre, geçenlerde iki Italyan kolu, ileri harekete geçmek üzere Musa Ali bölgesinden kalkmışlardır. Birin ci kol, göld, boğusu bir sıcak'a çok hızlı ilerlemiş ve nihayet iaşe servisinin bulunduğu ikinci kol ile irtibatını kaybetmiştir. Birinci kolun yyeceği ile suyu uçaklar va- srtasiyle temin edilmektedir. Diğer taraftan, Musa Ali ya » kımlarında yol yapmakta olan | - talyan askerlerinin göz hastalığı çekmekte oldukları bildiriliyor. Bu hastalığa sebep, odunu, yol! yapısında kullanılan kaktüs ağa- cı tesiridir. Halyanın aldığı tayyare ve otomobiiler Zecri tedbirlerin hemen tatbik edilmesi lüzumuna bir örnek ola rak Fransadan (lalyaya yapılan ihracatı gösteren Deyli Harald ga. zetesi bilhassa İlalyaya © yapılan tayyare satışından bahsederek di. yor ki: Bu yılın ilk dokuz ayında, Ital yaya 200.000 sterlinlik Fransız tayyaresi satılmıştır. Geçen yıl ay. ni müddet içinde ancak 14.000 sterlinlik satılmıştı. İtalya, ayni zamanda Fransız kırıntı demir ihracatınm yarısı olan 259.000 ton kırılt demir al mıştır. Buna karşılık verdiği pa ra 760.000 İngiliz lirasıdır. Gene ayni gazete, bu yılın ilk sekiz ayında Amerikadan İtalya Şarki Afrikasma 2200 otobüs ve kamyon ihraç edildiğini bildiri - yor. Ulbya hududunda tahşidat Romadan İngiliz gâzetelerine bildiriliyor: Resmi çevenler, son birkaç gün içinde İtalyanm Libya'ya yeniden kuvvet gönderdiği havadisini ya tahkime ve bu şehre doğru olacak) lanlamakta ihtiyatkâr ( davran» “Durum durgun devsm ediyor yor. Libyadaki İtalyan kuvvetle- rinin hakiki miktarı bayli esraten. giz ise de son tahmineler bu kuv- vetin 3 fırkadan ve 50 bin kişi- den ibaret olduğunu gösteriyor. Birkaç gün önce 17.000 kişilik Metaniro fırkası Ankonadan Trab İusa hareket etmiştir. Bunlar ta- mamiyle mücehhezdi. Ve bera berlerinde 48 tane de bombardı - man tayyaresi gitmiştir. Tahmin edildiğine göre, Lib yadaki yerli askerler 25 bini bul » maktadır. İngilizlerin Akdenizdeki kuv - vetlerini hafifletmesi için Libya hududundan çekilmesi şart koşu- lan İtalyan askerlerinden bilhas“ sa son defa gönderilen beyazların çekilmesi istenilmektedir. Adisababadan (Mançester Gar. diyan' gazetesine bildiriydiğine göre, İtalyan tayyarelerinin mer- kezi Habeşistanı bombardıman e debilme kabiliyetini denemek ü- zere bir gösteri yapılmış ve İtal. yan tayyareleri Diredova ile Adi» sababa arasındaki demiryoul gü- zergâhında Gota köyü üzerinde uçmuşlardır. Bomba atılmamış. tır. Habeşler tayyareleri indire memişlerdir. Ayni zamanda iki tayyare, 1896 Adun harbinin olduğu meş- hur Amba Alagi mevkiini bombar dıman etmişlerdir. Diğer bir tay- yare Makalle civarındaki askerler üzerine iki bomba atmışsa da bir zarar gelmemiştir. Adisababa, 21 (A.A:) — Kur zey cephesinde durumun durgun olduğu bildiriliyor. Ogaden cep- hesinde, İtalyanların Cerlognli su noktasını işgal ettiklerine dair şa- yinlar dolaşmaktadır. Bununla beraber, oradaki telsiz istasyonu çalışmakta devam ediyor, Henüz gerçekten bir muharebe olmamış-| tır. Habeşler Tigre (bölgesinde! kuvvet yığmağa devam ediyorlar.| Burada, durum kendilerine müsa» itir, Ahalinin şetin durumu, ara-| zinin arızalı, iklimin de ağır ol. çarpışma oldu Japonlar, gene Sovyet hududunu geçti. Çarpışmada ölenler var Moskovadan bildiriliyor: smırmdaki hâdise hakkında Ka - re Japon ve Mançuko askerlerin- den mürekkep 40 kişilik bir müf- reza Novoalekseva bölgesinde iki taraf sınırmın işaretlerle vâzihan tahdit edilmiş bulunan noktasm - dan Sovyet topraklarma girmiş - lerdir. Bu müfreze Sovyet toprakların- daüç kilometre kadar ilerlemiş IMalyanların tayyare gösterileri | tir. Bunları gören iki atlı sınır bek- Yugoslavyada ( gisi Sovyet topraklarında bulgü e 12 ilkteşrinde Sovyet « Mançuko| duklarını işaretle anlatmış, fakat bunlar bekçileri yakalamağa te - barovski'den alınan malâmata gö şebbüs etmişler ve bekçinin yardı mına koşan 18 kişilik iki devriye koluna tüfek ve mitralyöz ateşi açmışlardır. Devriye, almış olduğu emir mu- cibince mukabele etmiş ve müfre- zeyi geri çekilmeğe mecbur bırak- mıştır. Bu müsademede devriye kumandanı ölmüş ve iki Sovyet askeri yaralanmıştır. dahili siyasa: Hırvatlar gene gayrı memnun Stoyadinoviteh Başbakan (olduğu zaman Hırvatlar çok memnün olmuş. Jardr. Fakat Stoyadinovitehin altı ayı mütecaviz idaresinden sonra gene Zagrebde hükümet aleyhine tezahü - rat başlamıştır. Hırvatlar Yugoslav ./ krallığı #fihde tederal bir hükümet is. tefip kendilerinin de bu krallıkta Sırp lar kadar yer almalarmı istemektedir ler. Kral Aleksandra inanmışlar, o - nun onlara istediklerini vereceğini ü .| mit etmişlerdi, Fakat kralın mutlakı , yetçi, ve merkeziyetçi o idaresi onları sukutu hayale uğrattı. “Yevtiç,, de ay n' şeyi yaptı. Kralın ölümünden sonra prens Pol şimdiki Başbakanı seçince artık Fe - deral hükümet kurmak zamanının gel diğine zahip olmuşlardı. Hattâ Hırvat önderi Maçek Stoyadinoviçi parlâmen toda tutacağına söz vermişti. Fakat son sukutu hayalden sonra ve Prens Polun da müteveffa kralın siyasetini takip etmesi bir çok Hırvatları hane dan aleyhine kaldırmıştır. Hırvatlar bu hanedandan hayır gelmiyeceğini id ması, ihtimal ki bir zaman için) dia etmektedirler. İtalyanların burada ilerlemeleri ne engel olacaktır. Hi dolayıslle gemilere * gösterlien muşkülât Londra, 21 (A.A.) — News: Maçekin son beyanatında söylediği veçhile Hırvat siyasal partisi hane. dana sadıktır fakat şimdiki (siyaset devam ettiği takdirde bunun Yügos « lavya aleyhine ve Hırvatların Belgrad hükümetinden ayrılması için bir pro « vaganda vesilesi olmaktadır. Jandar. ma teçkilitmm Hıryatıstanda gittikçe kuvvetlendirilmesi, ve hürriyetin sıkr ba kei bana ması erin aradaki hükümet aleyh. Son günlere kadar Hırvatların bü. yük ümidi şimdiki Sübakanı Zhivkoviç de idi, Fakat artık bu son ümid de sön müş bulunuyor. Çünkü jandarmanm ondan İzin olmadan kendilerine karşı bu kadar fena davranamıyacağını bi » liyorlar, Meselenin karışık tarafı ise Prens Polla kraliçe Marinin arasmın açık olmasında görtinüyor. Kraliçenin ma. temi bittikten sonra Zhivkoviçin yar dımiyle Prens Polun nüfuzunu azalt. mağa çalışacağı zannediliyor. Bu tak. dirde hanedan arasında bir fikir baş . kalığı baş gösterirse memlekette bir karışıklıktan korkulmaktadır. “Bu günkü tramvay kazası Bugün öğleye doğru Şişliden Chronicle gazetesi, Mairobi syta- Tünele giden 151 numaralı Şişli- rman bildirdiğine göre, İngiliz do- ğu Afrikası otoritelerini, İtalyan hükümeti tarafından kullanılan gemilere İngiliz limanlarında 24 saatten fazla kalmamasını yasak eden bir bitaraflık mizamnamesi tatbik etmişlerdir. MagadisioSya götürülecek ben. Tünel arabası, Sürpagop önünde, bir su arabasına çarpmış ve su s- rabasınm ön tarafı tamamen par çalanmıştır. İnsanca ziyan yoktur. Bu yüz - den tramvaylar (23) dakika yol- dan kalmışlardır. (1544) (*50*) zin, erzak ve arpayı yüklenmek | sememammamamaaa için Mânbâssâ limana gelmiş o- lan “Sursumcorda,, adlı İtalyan gemisi tahmil işini bitirmeden li» mandan ayrılmak zorunda kalmış. tır. Bu gemi, ancak en yakın İtal- yan limanı olar Kismayu'ya gi: debilmesini temin edecek kömürü alabilmiştir. İngilizlerin aldıkları bu son ted birin zecri tedbirlerle hiç bir ilgisi olmadığı söylenmektedir. İtalya askerinin sıhhati Asmara, Çima, 21 (A.A.) —E- senlik (sihhiye) yüce komiseri profesör Aldo Kastellani, İtalyan çerisinde, yalnız Kalifornia adın. daki hastahane gemisi, 4 sübay, 9 yarsübay, 10 deniz ve 94 kara askeri ve 95 karagömlekli ile E- ritreden kalkmıştır. Bunlarm hep- si de hastadır. Aralarında hiç bir yaralı yoktur. Bu hastaların İtalyaya gönde- rilmelerine sebep, şayet yeni mu- harebeler olursa, cephe hastanele- rinde yaralılar 'çin fazla boş ya- tak bulundurmak kaygusu olduğu söyleniyor. Kopti klilsesi ve İtaiyan'ar Roma, 21 (A, A.) — Aksumun 200 kopt kilisesi ile Tigre'nin 135| askerlerinin esenliği mükemme!! camiine mensup din adamları kol- olduğunu söylemiştir. Bir ay i'| lektif bir şekilde İtalyan ötorite -| Fransız sosyalistleri Senato seçiminde kazandılar Paris, 21 (A.A.) — Seçimlerin 80 « nucu, Senatonun şeklini hissedilecek derecede değiştirmiş olmryacaktır. Maamafih, sola doğru hafif bir tema yül kaydedilmektedir. Esasen, birkaç İlder sol partilerin kazanması İle sonuçlanan belediye seçimleri (böyle bir sonucu tahmin ettirmişlerdi. Bu temayülü ilk seçmelerde yedi oy kaza. nan bilhassa halkçı cephede hissedilk mektedir. İlk defa olarak bir komünist Sens- toda üye olacaktır. arma mar e a lerine başeğmişlerdir. Essaha bölgesi Deccaz'ın oğlu Haile Mariam da İtalyanlara baş eğmiştir, Esirler hizmetçi oldu. Adua, 21 (A, A.) — Tigre böl gesinde esir teciminin yasak edil” mesi üzerine, mevcut esirler, MÜ” hafız, yahut munzam maaş alan hizmetçi sıfatiyle efendilerinin © lerinde kalabileceklerdir. 5 e RR A A m : #