21 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

21 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

i i j ; zamanı gelmedi!,, demiş ? HABER «— Akşam Postası Suln hakkında türlü türlü rivayetler : Mussolini: “Henüz tavassut Diğer taraftan ise Italyanın hangi şartlarla sulh yapacağını bildiriyor Habeş imparatoru: “Bir karış yer vermem !,, demekle beraber Italyan elçisile görüşüyormuş Üş devlet arlaşmak yolunda İngiltere, İtalya ve Fransa, el- çileri vasıtasiyle birbirleriyle te:| masa geldikleri için Cenevredeki| 18 ler komitesi, calışmalarını aytn sonuna bırakmıştır. Bu temasların neticesine göre hareket etmeği üşünmektedirler. Habeş imparatoru ne diyor? Fakat Londra, Roma ve Paris,| iğ. aralarında yapılan bu konuşmala; | hakkında Habeş imparatorunun fikrini soran bir almanca gazete de imparator diyor ki: “İtalyanların elinde bir karış Hakeş toprağı bulundukça barı: © konuşmasına girişmiyeceğiz. Ha- beş ordusu, topraklarının yabanc: işgali altında bulunmasına hiç bir zaman tahammül edemiyecektir. Yurdumuzu dürmandan kurtar - dıktan sonradır ki barışı düğüne | - biliriz. Bizim hali hazırda mev .| zuu bahsolan mukaddes yurdu - muzun tamamlığını muhafaza et - mektir.,, italyanların sulh şartları İtalyanların sulh şartlarının ne © den ibaret olabileceğine dâir ya- zılar yazan Par's gazetelerinden Pöti Parizyen şunu diyor: “1896 yılındaki Adua hezime- tinin intikamını aldığından aşağr daki şartlarla sulh yapmaya ha- zırdır: 1 — Tigtede zaptedilen top - rakların Italyaya kalması. Z — İtalyan hududu mıntaka larindaki Haheş toprakları üze rinde İtalyan mandası tesisi, 3 — Geriye kalan Habeş top - raklarını uluslar kurumunun yük- sek kontrolu altında olmak üze re İngiliz . Fransız » İtalyan man- dası altma koymak ve buralarda İtalyaya ekonomik imtiyazlar ver. mek. Haber verildiğine göre, Adisa» babada İtalyan elçisi Habeş im- paratoru ile konuşmaktadır. İngiftere-ltalya temaslarının neticesi Musolini'nin Romadaki !Ingi- liz elçisi Erik Dramond ile mülâ- katından sonra bir tebliğ neşre- dilmiştir. Bu tebliğde, İngiltere- birlerin kifayetsizliği (o hakkında son yazdığı ka-a görüşlü bir ya- zıda şunu demektedir: “İtalya, silâh ve mühimmatını| kendi yapmaktadır. Keza halyal on bir senedenberi yabancı mem» leketlerden istikraz yapmamıştır Yalnız İtalyan mallarınm satın a- Imması bu memleket için sıkmtı- İr bir şeyse de, harp zamanındı bu gibi sıkıntılara göğüs germek mutattır. Bunun için, bu tedbir- lerden hiç biri İlalyayı harbi bitir. meğe mecbur etmiyecektir. Süveyşin kapatılması, İtalya - pa nın abloka edilmesi gibi daha mü- essir tedbirler :âzımdır. Fakat Fransanın bu tedbirleri kabul et- mesi şüphelidir. İngiltere de yal- nız başına hareket edemez ve çe kilmesi lâzım gelir. Bu da uluslar kurumunun sonu olacaktır.,, Musol'ni “tavassut zamanı gelmedi,, demiş İngiliz efkârı umumiyesinin henüz sükünet bulmadığı için, Musolini'nin, Lavale hususi bir mektup göndererek daha tavassut zamanı gelmediğini söylediği de! rivayet olunuyor. | Zecri tedbirlere dair kararlar Cenevrede xecri tedbirler ko- mitesinin dün aldığı karar şudur: Üye devletler silâh ihracı ya- sağı hakkındaki 1 No. lu kararın 2 nci fıkrasını aşağıdaki madde lere teşmil edeceklerdir: Bütün cer ve nakliye hayvan- ları: At, katır, eşek, deve ve sai- re. Kauçuk, boksit, alüminium,| oksid alüminium,. krom, manga nez, nikel, titan, volfram, va- nadium, bunların cevherleri ve demirle halitaları, kalay ve kalay mürekkebatı ve bütün madenler. Üye devletlerin yukarda sayı» lan maddelerin, İtalyadan ve ital» ya müstemlekelerinden başka bir yere ihraç edildiği zaman doğru- dan doğruya veya bilvasıta tek- rar İtalyaya ihraç edilmemesi için icap eden tedbirleri alacaklardır. Yukardaki fıkralarda kayıtlı tedbirler yürürlükte bulunan and- laşmalar hakkımda caridir. Bu ka- rar tatbika konulduğu sırada yol- da bulunan eşyalar bu yasak ha* ricinde kalacaklardır.,, İngiitere ve Fransanın Akdeniz hakkında düşünceleri İngiliz gazetelerinde okundu - ğuna göre, Fransızların zecri ted - birlerin tatbikinde İngilizlere yar- dımdan imtina etmesinin sebebi şu yolda izah ediliyor: Fransızların noktai nazarına gö re, İngilizlerin Akdenizdeki tak - viye tedbirleri Ulüslar Kurumu bir karara varmadan önce alınmıştır. Bunun için, İngiliz donanması U- luslar Kurumu salâhiyetiyle ora - da bulunmuyor. Ve zecrt tedbirle- ri tatbik ettirecek meşru sıfatı ha- iz değildir. Bu da demektir ki, biri İtalyan hücumuna uğradığı za - man Fransadan hiçbir yardım bek lememelidir.... İngilizler ise buna su yolda ce - vap vererek Akdenizdeki donan - masmın durumunu meşru göster » mektedir: 5 “Akdenizdeki bizim donanma- mız, zalen tam kuvveti haiz değil- di, İtalyanın hükümet mürakabe- si altımda bulunan matbuatında İngiltereye karşı kesif bir düş - manlık belirmesi üzerine ve Mı - sırla hemhudut olan Libyaya İtal- yan askerlerinin gönderilmesi do- layısiyle gemilerimizi takviye et- mek lâzımgeldi.,, Habeşlere ihanet eden Ras Guksa'ya dair türlü türlü şayialar İtalyanlar tarafma geçmesiyle) bildiren Guksa, sözde Habeş or - > dili ütü i it. bu İtalyan nin İtalya « Habeş ihtilâfında şah- bütün harp çevenlerinde (muhit l dusuna katılmış olan İyi si hiç bir menfaat gözetmediğini) lerinde) büyük akisler uyandıran yerlileri ve kendisinin 150 muha- ve İtalyan hükümetinin de karşı- Irkir olarak İngiltereye verdiği yazılı olduğundan, ortada! hüküm süren endişelerin yavaş ya | vaş silinraeğe başladığı zannolun- maktadır. Bu sırada İngiliz Başbakanı Baldvin Londrada bir diyevde bu: lunmuş ve İngiltere ile İtalya a- rasında bir zıddiyet olduğu zeha- bını gidermek üzere demiştir ki: “Anlaşmazlık İngiltere ile İ- talya arasmda değil, İtalya ile u- luslar kurumu arasındadır. İngil. tere bu meselede uluslar kurumü misakından ayrılmıyacak ve kol lektif tedbirlere İştirak edecektir. İngiltere harbi en son çare adde- diyor. Gayemiz, harp değil, ba rıştır.,, ; Zecri tedbirlerin kifayetsizli ğ İngilterenin eski finans baka» m Snovden de bugünkü zecri ted- Habeş İmparatorunun damadı! teminat! Haile Sellassi Guksa hakkında gok! dikkate değer iki havadis çıkmış- tır. Bunlardan biri resmidir. Res - men bildirildiğine göre Guksa, İ- talyanlar tarafına yalnız kendisi, geçmiş, beraberine birkaç hizmet- çisini almıştır. Askerleri kendisini takipten imtina etmiştir. Gayri resmi olan havadis ise, Guksa'nm öldüğü yolundadır. İm- paratorun Habeş ordularını ter - keden damadı bir hizmetçisi tara- fından vurulmuştur. Anlaşıldığma göre, geçen salı günü 250 İtalyan yerli askeri Guk- sanm kampma gelerek, İtalyan kuvvetlerinden ayrıldıkları ve kendisine iltihak ettiklerini söyle- mişlerdir. Habeş merkezlerine Eritre üze- rine saldırmak üzere olduğunu fıziyle birlikte hududu geçmiş ve Asmara « Massova demiryolunu tehdit ettiğine dair gene merkez- lere telgraflar göndermişti, Bununla beraber muhafızları birden Yaziyeti şüpheli örmesi | başlamış ve Guksa'ya geri dönme sini söylemiştir. Guksa reddetmiş ve bunun üzerine bir hizmetçisi kendisini arkasından vurmuştur, İtalyan yerli askerleri kaçmış ve Guksa'nın muhafız askerleri Guksayı Habeşistana doğru taşı - mağa girişmişlerse de, Guksa da- ha hududa yaklaşmadan can Yver- miştir... Buğday ve un yokluğun: dan ileri gelmiş değildir Dün öğleden sonra İstanbul vi-| lâyetinden “aynen neşri ricasiy -| İe,, şu tezkereyi aldık: “Bügün çıkan gazetelerini bazı- smdg dün fırınlar önünde ekmek almak vesilesiyle halktan bazısı - nm toplanarak kealabalıklaşmasın- dan bahsedilirken buğday, un, ek- mek ve belediye tedbirlerinin noksan ve'buhranmdan bahsedil -! mektedir. “Memlekette ne huğday, ne un, ne ekmek buhranı, me de tedbir noksanı vardır. Var olan buhran bazı telâşçıların bozgunculuğun - dan başka bir şey değildir. Nete - kim kimsenin ekmeksiz kalmamış ve bilâkis pek çoklarınm ihtiyaç. larından çok fazla ekmek almış olmaları bunun en açık delilidir. “Gazetelerin asıl bozgunculatı muhatap tutarak onlara hücüm et- meleri bu kabil istenmiyecek çir- kin manzaralarm önüne geçecek yoldur. Onları ihmal edip başka sebepler aramak, buhrandan bah- setmek kabehatlilerin cüretini artırmaktan başka bir fayda ver» miyecekir.,, Tezkereyi aynen neşrettikten sonra, bu tezkerede bahsedilen ve halkın ekmek tedarikinde sıkmtı çektiğini gazeteler arasin - da biz de bulunduğumuz için bir- kaç satırla bazı noktalara işaret etmekten Kendimizi alamıyoruz. Gazetemiz, ekmek yokluğun - dan bahsederken bunun sebebi buğday ve un kıtlığı oldüğunu id- dia etmemiştir. Bilakis şehirde buğday ve un bol bol bülündüğu halde halkm ekmek tedarikinde güçlük çektiğini anlatmıştır. Gazetemiz, vilâyetin tezkere - sinde “bozguncular,, ve “kaba - hatliler,, diye bahsedilen bir kı - sım halkm ihtiyacından fazla ek-' mek almasının da şehirde geyri tabit bir ekmek kıtlığı vaziyeti ih- das ettiğini de yazmıştır. İstnabul fırınları “önünde cu - martesi günü görülen “çirkin man zara” nın asıl sebebiyse' şudur: Fırıncılar son zamanlarda &k - mek narhının arttırılmasını, eski narh üzerinden satmakta devam etmelerinin kendilerini iflâse sü - rükliyeceğini iddia ediyorlardı.Bu sebeple bilhassa küçük sermayeli leri kumandanı olan Ras Seyyu - ma verildiğini gördü. İmparator, Guksa'yı yatıştır - - mak için ona kızmı vermiş ve kız da sonra ölmüştür. Guksa araziyi yeniden tanzim için tekrar imparatora müracaat etmişse de, gene tatmin olunma « mış bir halde bırakılmıştır. Son zamanlarda İtalyanlarla görüş - melere giriştiği söyleniyordu. İtal yanın siyasal ajanları da harp baş lamadan önce, Tigrenin şarkında bulunan Guksa arazisine zaten nüfuz etmiş bulunuyorlardı. İtalyanlarm, İmparator Yohan' ım sülâlesinden olması itibariyle Guksaya Habeş tahtmı vermeyi vadettiği zannolunabilir. Guksa cahil ve sevilmiyen bir Hbeş hükümetinin Guksa ile o- adamdr. Arazisi şimdi tamamen lan ihtilâfı, Guksanın babası Ras | Gogusa'nm birkaç yıl önceki ölü- müyle başlamıştır. Guksa bündan sonra kendisinin hakkı olduğunu | Ras Seyum ve diğer komşu şefler tarafından müsadere clunmustur. (Niyuz Kronikl'den) HABER: İtalyan Eritresine yerl iddia ettiği arazinin bir kısmmın,! pıldığr söylenen höcum hareketi - bugün Habeşlerin şimal kuvvet « ninde bırhidisades ielet'olduğu| sidare heyetinden bazı fırmcılar ayın on ydinci pet şembe gününden itibaren normal den az miktarda ekmek çıkarma ğa başlamışlardır. Bu hal cuma günü başka fırm lara da sirayet etmiş, ertesi güni ekmeğin otuz para fazla fiyatla satılacağını düşünen bu fırınlar « gün mümkün mertebe “az ekmel çıkarmayı kâr saymışlardır. Neticede, daha cuma günü, şe hirde buğday ve un bol bol mev cut olduğu halde ekmek buhran Ertesi cumartesi günü ekmek f yatları fırmcılarm istedikleri gibi arttırılmış olduğu için fırınlar mü temadiyen ekmek çıkarmışlardır. Lâkin bir gün evvel ekmek alamı yanlarla ertesi günkü sayım dola: yısiyle fazla ekmek almak istiyen lerin ve nihayet bir gün önceki gayri tabit vaziyetten telâşe düşe rek ihtiyaçlarından büsbütün çol ekmek almağa çalışanların hücu munu karşılıyamamışlardır. Bu yüzden cumartesi günkü öğ- le yemekleri için ancak geceyarı * sından sonra ekmek tedarik ede * bilenler olduğu gibi sayım günü ekmeksiz kalanlar da maalesef ol- muştur. Bunun ispatı ise dün ak - şam sayımın bittiğini ilin elen topla beraber bâzı semtlerde hak kın tekrar fırlar önüne koşma - sıdır. . Derdin esas noktası isesşulur: Fırmcılar, belediyeye karşı her gün normal miktarda wer y. | karmağa mecbur değildirler; İs'« terlerse bir gün mütattan az çika- rabilirler ve böyle yarmaktan on- ları menedecek hiçbir kelet're ni- zamı yoktur. H Bu sebeple belediye narhını be- ğenmedikleri herhangi bir zaman İstanbul formzrları İstenbul hala nı fırmları önünde saatlerce bek - letebilirler. Almanya Uluslar Kurumubdan bugün çekiliyor Cenevre, 21 (A.A.) — Almanya bü- günden itibaren Uluslar sosyetesirden resmen ayrılacaktır. Rayş hükümeti, 10. —2 -- 926 tarihinde sosyeteye gir- mek istemiş ve bu dileği kabul edil . Demek kiAlmanya 9 sene sosyele üyeliğinde bulunmuştur. Hatırlandığı na göre, silâhsızlanma konferansın » daki Alman delegasyonu başkan ve - kili B. Von Rheinbaden 14 — 19 — 909 tarihinde Berlinin emri üzerine Al » manyanın bem Uluslar sosye en, hem silâhsızlanma O konferansından çekildiğini söylemişti. Geçen şubatta Japon mümessilinin koltuğu nasıl kaldırıldıysa, Alman mümessilinin konsey masasındaki kol tuğu da yarın öyle kaldırılacaktır. Almanya, bundan başka, arsrulü * sal iş kurulu ile arsıulusal iş bürosU çekildiğinden, bü suretle boş kalan hükümet grupun# yeni bir üyenin seçilmesi bu hafta 1 - sinde yapılacaktır. Almanyanın yerini Kanadamti İŞ * gal edeceği muhtemel (görülmekte * dir. mmm şimdi tahmin edilmektedir. Fakat Niyuz Kronikl'in yukarıki haberi" ni şüphesiz ihtiyatla telâkki et © mek lâzımdır. Netekim birinci sayfaya giren resmimiz Ras Guksanm öldürül * mediğini ispat ediyor,