21 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

21 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

A AR | Ulisse ve güzeller... Öldürücü güzellerin insanı ölüme sürükliyen (seslerini İşitmemek için bu adamlar kulaklarını balmumu ile kadılar.0lisse kaytlara çarpıp mahvolmak için kendini Afrika kumrallarını güzelliğine hiç birerkeğin dayanamıyacağı, oraya adım a tanların bir daha dönmedikleri Afrikanın bir dağında, vanlarına giden erkeklerin birdaha dönmediği fevkalâde güzel kadınlar yaşıyormuş »wEtkekler bilinen tarihin daha| lk günlerindenberi güzel aramak için sergüzeştlere atılmışlar, ekse- riya kötü neticelerle karşılaşmış- lardır. Bumunla beraber güzelin cazibeşi hâlâ eski gücünü muha» faza etmektedir. İşte buna misal olmak üzere, size son günlerde iki Fransız sübayının yaptıklarını gösterebiliriz; Fransızların Alpin klübünden olan Roger Frison ile Fransız ordusunda mülâzim Mo- ris Koş. Şimali Afrikanın yaban- larında esrarengiz bir ulusun kum ral güzellerini aramak için büyük bir yolculuğa çıkmış bulunmak» tadırlar. Kuzey Afrikanın bu güzelleriy- le eski esatirde adı geçen kadın- lar arasındaki çok yakın benzer! Tik, insanm tuhafma gidiyor. Homerin “Odisse,, sinde bahsi geçmekte olan güzeller, İtalyanın kayalık sahillerinde irişilmez bir yerde yaşamaktaydılar ve söyle- dikleri şarkıların dayanılmaz ca- zibesiyle gemicileri ölüme çeker lerdi. Kuzey Afrikanm güzelleri de deniz kıyısına pek yakın olma makla beraber irişilmez kayalık - Tarda oturmaktadır. Söylendiğine göre, bunları aramağa çıkan bir * çok erkekler, yollarda can ver - mişlerdir. Bütün tarihin seyri esnasında güzeiler hep kumral olarak anla - tlagelmişlerdir. Hiç olmazsa kum yal güzeller asıl ölüm şarabı su- nanlardır. Homerin şiirlerinde okuduğu- muz güzellerin hepsi kumral ka- dmlardr. Ren vilâyetinin sukutun- da erkekleri ölüme sürüklemiş 0-| lan Lorelay göz kamaştırıcı bir! kumraldı. Kuzey Afrikada güzel kumral; ların bulunmasında şaşılacak hiç gemisinin direğine bağladı. söylenmektedir. bii ünkü huralard “yaş nba evel Kii ve diğer âşiretler ya kumral, ya- hut kızıl saçlı insanlardır. Yerliler arasında israrla söy- lendiğine göre, asıl güzeller Ce- zairin Haggar dağ silsilesinde Ga- ra Ti Dhanum tepesinde yaşamak- tadırlar. Bu dağın çevresindeki ülkede yaşıyan insanlar Tuvarek ırkındandır ve güzellerin de bunlara mensup olduğu - söylen - mektedir. Bu kadınlar © yüksek dağın tepesinde cennet gibi bah »| çelerde yaşıyorlarmış. Yerliler güzellerin cazibesine! dayanamıyarak ya hürriyetlerini, | yahut da canlarını kaybetmek kor- kusuyla bu dağa katiyen yaklaş- mamaktadırlar. Bunlar dağa çık: tıktan sonra bir daha hiç dönme- miş olan bir çoklarının isimlerini! söylerler. Bu hiç dönmiyenlerin arasında, son günlerde gitmiş iki yerli de vardır. Bütün bu masallara rağmen| Mülâzim Koşla Mösyö Frison kum ral dilberleri yaşamakta oldukla- rı cennet bahçelerinde görmek i» çin yola çıkmışlardır. Buwular Tes- nu vahasına doğru otomobille gi- diyorlar. Orada 1585 kilometre» lik sahra yolculuğu için deve ve yerli kılavuzlar tutacaklardır Koş aşde güzel kadın değil, ayni za- manda da Şimali Afrikada olan beyaz insanların menşelerini arı- yacağını söylemiştir. Fransız askeri seferleri şimdi» ye kadar bu dağa çıkamamış ol- makla beraber tepede bir takım in sanların yaşamakta olduğunu gös. teren izlerle karşılaşmışlardır. Burada acaba yalnız kadınlar -! dan mürekkep bir cemaat mr var?! Sorgusu pek de muvafık olmasa gerek; çünkü nesil devam edip gidemiyeceği için erkeksiz bir ce- miyet olamaz. Bununla be raber kadınların hâkim olduğu cemiyetler pek çok görülmüştür. Eski Mısır tarihinde ülkenin yal nız kadınlar tarafindan idare edil: miş olduğu birçok çağlar vardır. Bunlar erkekleri'yalnız lâztm'o lan maksatlar için kullanırdı. Nis tekim Cenubi Afrikada Peru'da yaşıyan İnka'ların da yalniz ka- dınlar tarafından idare olunan bir kaç kabilesi vardı. Hattâ bu ka- bilelerden birisi ( irişilemiyecek bir bölgede yaşadığı için İspan yolların memleketi ele geçirdikle- rinden çok sonralara kadar de- vam etmişti. İşte bunun için dil yebiliriz ki Şimali Afrikanm bu! irişilmez tepesinde yaşıyan cemi- yette yalnız kadmların hâkim ol- malarında: şaşılacak bir şey yok» tur. ? * Şimali Afrikada yaşıyan beyaz derili insanların nerelerden gel «| miş oldukları araştıran “Londra! üniversitesi profesörlerinden A, H. Keane ile daha birçok etnolo- jistler bunlarin Kafkasyadan gel diklerini söylüyorlar. Şimali Afrikaya çok geniş bir surette dağılmış olan Berberiler hep beyaz derilidir. Bunların a- rasında siyahtan tutunda kumral, kızıl ve daha başka renkli saçlı- ları pek çoktur. Esrarengiz dağın çevresinde yaşıyan Tuvarek'ler de kumrallık» lariyle tanınmışlardır. Bunlar in- ce, uzun kimselerdir. Bütün gün güneş ve açık havada olduklarm- dan tenleri tunçlaşmıştır. Aralas| rında mavi gözlüleri de pek çok- tur, İ Kadınlar çok daha kumraldır,| Ölüm kadınları Afrikada çok güzel ka - dınlar vardır ema bunlar fotoğrafta da görüleceği veçhile yüzlerini örtmek - teditler. Dünyanın başka bir köşesinde Mohen| jo Daro harabelerini kazan arkeoloğ lar burtlarda bir vakitler Sümerli bir| büyücü kadının bulunduğunu ve tıpkı Afrika efsanelerindeki güzeller gibi erkekleri ölüme doğru. çektiğini gös - teren eserler meydana çıkarmışlardır. İşte size bu Silmer eserinin fotoğrafı. fakat gıdaları dolayısiyle pek za- yıf değildirler. Meşhur Fransız etnolojisti bakın ne diyor: -“ Kadınlar çok hoşa gidecek gibidir, hattâ bazan fevkalâde gü” zeldirler. Güzel biçimli yüzler; iri gözler, © cazip'ifade, ortadan ayrılmış iki örgü ile başın arkası- na topuz yapılmış gayet uzun saçlar, bunlara çok sehhar bir manzara vermektedir. Yegâna kus surlarr şişman olmalarındadır.,, Tuvareklerin erkekleri yüzleri peçeli olarak dolaşırlar, halbuki kadınlar, yüzleri açık ve yarı çıp- Jak gezerler. Tuvarek kadmları fevkalâde serbesttir. (Erkekler yalnız bir kadmla evlenebilirler. Evlenirken muhakkak kadmın fik ri alınır. Kadmlar erkeklerden daha Amerika güzellerinden bir tip... Bu ka. dının değeri kulağında taşıdığı küpe ve boğazına geçirdiği halkalara göre ölçülür. kültürlüdür. Meselâ Asgar kabi» lesinde bütün kadınlar okuyup yazmasını bilirler, erkekler bil mezler. Tuvarekler harbe gittikleri za» man üstü zencir zırhlı meşin göm- lekler' giyerler ve çifte uçlu kılıç ile mızrak taşırlar. İlk önce Şimali: Afrikada bu beyaz ırkın bulunması birçok tef- sirlere sebep olmuştu. Bâzı bik ginler bunların Afrikaya * gelmiş olan Vandalların çocukları olduk- larını söylediler. Kuzey Avrupa- dan aşağılara doğru inen bu çetin ırk, Roma imparatorluğunun sus kutundan sonra Cenubi Avrupayı silip süpürdü. İspanyada Endülüs krallığını kurdu ve buradan Af- rikaya geçti. Afrikada müstah- kem birçok şehirler kurdular. Af- rikada Vandal krallığı da parça parça oldu, fakat oraya : gitmiş olan ırkın büsbütün ortadan kalk- tığını düşünmek için hiç bir sebep yoktur. Hattâ irişilmez dağlarda müstemlekeler kurmuş olmaları ve burada torun bırakmaları pek muhtemeldir. Ancak tarihçilerin babası olan Herodot Afrika kıyılarında ak tenli, kumral saçlı bir takım in - sanların yaşamakta olduklarından bahsetmektedir ki, bu, Vandalla» rın ismi bile işitilmemiş olduğu bir zamana aittir. Nitekim eski Mısır tarhinin da- ha ilk çağlarında, yani bundan a şağı yukarı 5.000 yıl önce Mıtırın batisindan gelen beyaz bir ırkın ülkeyi istilâ ettiğini . görüyoruz. Mısırın batısı ise şimdi Ber- berilerin (yaşamakta (o olduklas rı yerlerdir. Hattâ Orta Afrika- da bile kumral saçlı, ak tenli in- sanları rasgelinmektedir. Peki, bunlar Afrikaya nereden geldiler? Afrikada çok tehlikeli dilber lerin bulunduğuna dair haber ve raporlar, asırlardanberi söylenip durmuştur. Hattâ meshur İngiliz muharrirlerinden Ride Haggardın birçok defalar basılmış'olan ve milyonlarca nüsha satılan Ayşe Tomanı, işte bu güzellerden bir kraliçenin hikâyesidir. Piyer Be- nua da dikkate değer “Atlantid,, romanında Afrikanın sönmez gü- zellikte olan bir kraliçesinden bah seder.. Benua bu romanım eskis den Hoggar ülkesinde hakikaten (Lütfen sayfayı çeviriniz) Al | , İ | :