29 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

29 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

Herkesin iğrenip tiksindiği çir- kin kurbağa hakikatte saygı değer ağır başlı ve faydalı mahlüktur. Hem bu hayvancık acınmaktan ziyade kıskanılacak bir varlıktır. Bu biçimsiz küçücük ferdiyetçi, muvaffakıyetin ta kendisidir. Kur- bağa dünyanm hemen bütün böl- ,Zelerine, 8000 metre yüksekliğin. deki Tibet yaylarına olduğu kadar 3000 metre derinliğindeki maden Ocaklarma da yayılmıştır. Bunla- tn kırk ve hatta yüz yıl yaşıyan “irsleri vardır. Kurbağa bir zamanda (ancak iş yapar; gayet düzenli (olan bayatı şimalin ılık © iklimlerinde Söyle bir tarifeye tabidir: Her yıl- da bir ay yalnız (âşıklık yapar, başka hiç bir iş görmez. Bu ay geç- ti mi artık aşkı unutur. gelecek beş Ay için çalışmağa başlar. Dünya Yı yaşatmak için daha iyi bir yeri Yapmak üzere seçip (| çalıştıktan sonra da, geriye kalan altı ayda rahat ve huzurla uyumak için göz- lerini kapar, Bu göz kapamak işi de kurba- Yanm bütün başka işleri gibi tam Ye mükemmeldir. Kapamak için iki kapak yerine üç kapağı olması- Da rağmen kurbağa gözünü başı- Siieçine çekerek gözlerini teker tâköt kapar ve bunlar kapalı iken Yemek yemez. Cenwbt Amerikada öldürücü bir zehir Düskürten bir cins kurbağa Yeriğer bu zehiri oklarının o başına türerler. Bu kurbağa tarafından isırı- lan insan derhal ölür. Gözlerine bu kadar dikkat et mesine hiç şaşılmamalıdır, çünkü onlar kurbağanın yegâne (güzel Yeridir. © Bünunla beraber kurbağacığın da kendine göre üzüntüleri ve acı- Nâcak tarafları vardır! Kuşlar o- Yu avlar; yeşil sinekler onu yemek! İçin saldırırlar. Fakat kurbağa! da bulduğu yerde yeşil sineği Yu -| tar, Kurbağalar zararlı olan bütün leri yemek suretile bu dün- Yaâda temizleme işini de başarma Ün uğraşan mahluklardır. Size daha tuhafını anlatayım mı? Kafasını kestiğiniz halde bir İki saat yaşıyabilir; gözlerinin az alımdan olmak üzere burnu ke silince birkaç hafta daha sürükle. hip gider, kalbi çıkarılmea birkaç &ün yaşar ve ciğersiz olarak tam dört gün daha bu dünyadan göçet- Mez, Ciğersiz yaşryabilmesi bütün “oluk alma ve su içme (işlerinin! derisi vasrtasiyle yapılmakta ol Marmdan ileri gelmektedir. Bu Seri ayni zamanda üçüncü bir göz! itinl de görür. Kurbağanm göz leri sıkı sıkıya örtüldüğü (yahut —— aa HAYVANLAR ALEMİNDE kurbağaların nayatı Kurbağalar yılın bir ayını tamamile aşka, beş ayını çalışmıya ve geriye kalanı da uykuya tahsis etmiştir. Uykuya dalacağı zaman gözlerini içeriye, ağzının içine çekerler Bu şaşılacak cinse Surinam kurbaları dişinin yumurtalarını koyması içindir. birkaç yaprunun da çıkmak üzere bütün oyularak © körleştirildiği halde bile derisi onu ışığa doğru götürür. Yılda bir, son baharda olmak üzere, yaşını başını almış kurba- ğalar deri değiştirirler. Bu işi yap- mak için hayvan mahrumiyet ve tenhalık arayıp bulduktan sonra sırtını bir taşa yahut sert bir şeye boyuna sürter, derisi bir gömlek gibi belinin ortasından ve başm- a dan ikiye ayrılır. Bunun üzerine tıpkı bir insanm yaptığı gibi göm- leğini elleriyle tutarak çıkarır son olarak da kolluklariyle panta- lonları sıyrılır. Bu iş olduktan bir iki saat son- ra da kurbağa sanki yeni bir üst W baş giyinmiş ve taze boyanmış gi-! / bi görünür. Deri değiştikten az sonra bir taşm altında yahut top- rakta bir deliğe girer; ellerini göğ-' sünün üstüne kavuşturur. Gözle- rini içeriye çeker ve gelecek baha- ra kâdar sürecek olan bir uykuya dalar. Bu altı ay içinde de kurbağa, yazm boyuna yemek suretiyle vü- cudünün muhtelif köşe ve bucak- larma biriktirmiş olduğu yağları istihlâk ederek yaşar. Kurbağalar ot yemezler, yalnız böcekleri yerler. Bir İngiliz tabi- at bilgini, kurbağanm yedikle- rini yüzde bir sulucan, yüzde do- kuz kırkayak ve yüzde doksan pis- lik böceği olarak tesbit etmiştir. Fransız Faler ise'Fransada kurba- ğalarm yalnız karınca yediklerini söylemiştir. Dişleri olmadığı için kurbağa. lar yediklerini çiğnemezler. Bu -| dun yerine yiyeceklerini dilleriyle ağızlarının tavanlarına sürüştüre- rek yumuşatrrlar. Kurbağa ilk baharm ilk günle. lerinde yattığı delikten büsbütün başka bir varlık olarak çıkar; ak- Imda yalnız bir şey kalmıştır. o da en yakm havuz yahut su biri kintisinde dişisine verdiği rande- vudur!. Buz ve karlarm ilk erimesi ü . zerine erkek kurbağalar meydana! çıkar ve sayıları boyuna © artar. Fakat bayan © kurbağalar daha dötr beş gün gözükmezler; ateşli! Zanın ağız tavanma asılır ve vak») HABER — Akşam Postam hü İŞUNDAN BUNDAN Kokos adasının defineleri bulunmuş Orta çağların korsanları Kokos adasında akılları şaşkınlıktan dur duracak kadar büyük servetler gizlemişlerdi. Birtakım sergüzeşt- çiler yıllarca müddet buraya akm akm gelerek, bu servetleri boşu boşuna arayıp durmuşlardı. Şimdi ise hazinelerin meydana çıkarıl - mış olduğu iddia edilmektedir. İngilterede olduğu gibi Birlesik Arısrikada da bu zenginliği araş- tırmak için büyük sermayeli kum- panyalar kurulmuştu. Bu kumpan. yalardan birisi de “Servet bulma limited sosyetesi,, dir ki adada iki defa uzun uzadıya araştırmalar yaptırmıştı. Kumpanyanm genel toplantı . smda hissedarlardan olan Mister Bergman, araştırmalarm muvaf - fakiyete erdiğini iddi etmiştir. Kokos adasmm korsanlar definesi 10 milyon İngiliz lirasmdan 300 milyon İngiliz lirasma kadar tah- min edilmiş olmakla beraber şim. diye kadar bunun en kücük bir parcası bile bulunamamıştı. Mis - deniyor. Sırtında gördüğünüz delikler Yumurta burada civeiv yapar.Nitekim olduğunu görüyorsunuz. “ erkekleri bekletmek kadınların a. deti değil midir ya?.. o Kadmlar çıkmağa başlar başlamaz her biri- si kendisini ilk gören erkeğin malı olur. Daima olduğu gibi her işini ta- mam yapan bay kurbağa, ilk gö- rüşte sevdalanmak şartile bayanı yakalar ve bütün aşk müddetince ül Gördüğünüz kurbağa bu çamurdan | yapılmış yuvarlağın içinde aç ve susuz olarak senelerce yaşamıştır. Oklan - hamada bir çiftçi içinde ne var diye bu yuvarlağı kırınca siç « j ramıştı. yakasmı © bmrakmaz. Bayan kurbağa (Oyumurta Oo yumurt - lamağa (o başlayınca bu sev « da çağı geçer vekarı koca der hal boşanırlar ve havuzu bırakır. lar. Ancak nadir bir tesadüfle gelecek ilk baharda tekrar birleşe- bilirler. Yaşını başmı almış bir kurba- ğanm derisi ve kanı birçok hay. vanlar için zehirlidir. Bunun için kurbağa eti yemeğe kalkışmak! pek de ihtiyatlı bir iş değildir. Kurbağanın en zalim düşmanı! ormanlarda ve sulak yerlerde ya-. şıyan yeşil sineklerdir. Bu sinekler erişilebilecek mesafeye sokuldu mu,kurbağa'ar onları derhal Yuz! tarlar. Erkek sinek yutulunca 5.! lür gider. Fakat yesilsinek hiç de, öyle değildir. Kurbağanm dili ile ağız tavanı arasında ezilip yu- muşatılırken. ylmurtalarını bırak» aa a e m m RR ER ter Bergmen ise hazinenin bir par çasını tesadüfen bulmuş olduğun - dan bunu bildirmek için toplantı - ya geldiğini söylemiştir. Alman malümata göre Mister Bergman hazinenin nerede gizli olduğunu keşfetmiş ve beraberin- de Nevyorka 65.000 lira kıymetin. de bir parça götürmüştür. Sosvetenin salâhiyet sahibi mü- dürlerinden birisi gazetecilere şun ları sövlemiştir: “ — İkinci istiksaf heyetimiz 'şimdi'adada çaliemaktaim. Yapıl. makta olan işe dair her hafta Lon. draya rapor gelmektedir. Mister Bergmanın bize gönderdiği malü- mat üzerine kumpanyamızın va « ziyeti şimdiye kadar olduğundan çok daha fazla sağlamlaşmıştır!,, Kelepçeli gelin güvey / Şu Amerikalılar tuhaf adamlar» dır, vesselâm!... Amerikalı Bay ve Bayan Adri- yen Fisher, Kanzas şehrinde ni- kühları kıyıldıktan sonra araların» daki bağın çözülmez olduğunu göstermek iğin teker ellerini bir birine kelepçeletmişlerdir. Bun- dan sonra gece yarısma kadar süren düğün ziyafeti başlamıştır. Gelinle güvey ziyafetten son- ra balayı yolculuğuna çıkmak ü- zere İstasyona gitmişler. fakai ke lepçeyi açmak için anahtar (o bir türlü bulunamamıştır. Uzun w- zadıya arandıktan sonra nibayet polis merkezine kadar (o gitmeğe mecbur olmuşlar, polis de bir çi- lengir getirterek bu kelepçeyi çöz dürtmüş amma, yeni evliler de treni kaçırmışlardır! Mongolistanda radyo Mongolistan elektrik sosyetesi ti gelip de yavrular yumurtadan çıkmca, analarmı öldürmüş olan ! kurbağayı yiye, yiye öldürürler. Kurbağaların yemeden içmeden üç yıl yaşadıkları vardır. Ancak yemeksiz olarak kapanacağı deli- ğin rütubetli olması ve biraz da oksijen bulnması lâzımdır. Kurbağalarm çok kuvvetli ha- fızaları vardır. Bir defa geçtikle- ri patika ve yolları hiç. unutmaz- lar, Kurbağalar insana çok oçakuk mağa başlar ve yumurtalar kurba- alışırlar, K.Z. tarafından 100 kilovat kuvvetinde bir merkezi radyo istasyonu, diğer dokuz şehirde de 5 kilovatlık kü - çük radyo istasyonları insa edil - miştir. Mongolistanda radyo neş- rivatr genişlemektedir. Habeş imnaralorunun makaleleri Deyli Telegraf gazetesinin yaz- dığma göre, Adisababada çık makta olan (Bananina) gazetesi- ne, Habeş İmnaratoru Haile Selâ- siye, her gün bir başmekale vaz » maktadır. Bu yazılar bütün okur yazar Habeşliler tarafından fer - man gibi dikkatle okunmaktadır. Uyku hastalığının mikrobu bulundu Yokohamada yaşamakta olat Münihli Doktor Profesör Her - mann Grauert uyku hastalığının mikrobunu bulmuş olduğunu iddi- a etmektedir. Doktor bu mikroba “Bacillus lupolaris,, adını vermiş. tir. Ansefalit Letarjik adı veril» mekte olan uyku hastalığı, insan- lara her yaşta ve bilhassa hayatm orta çağlarında musallat olur. Faz la çalışan ve sıhhatleri zayıf olan kimseler bu hastalığa yakalanır - lar, İngilterede her yıl 5000 kadar uyk-ı hastalığı vakası olmaktadır. 1933 senesinde bu hastalıktan 800 kişi ölmüştür. Yumurta yiyen inek? Güney Afrikada Kap vilâyeti.. “nt Kamgha köyünde yumurta yi- yen bir inek vardır. Bu inek bütün gün yerlilerin ku Vübeleri civarmda dolaşarak ta . vuklarm açığa yumurtladıkları yumurtaları aramaktadır. Follu - ğu bulunca içindeki yumurtaları kabuklaryile birlikte çatır çatır yemektedir. İneğe karşı engel olmak istiyen tavuklar derhal Ölüm tehlikesi ge- çirirler. Son günlerde yumurtala « rı üstünde oturan bir tavuk ineğe kafa tutmak isteynice önce kendi. si diri diri yenmiş, sonra da yu - murtaları bir bir ineğin midesirie inmiştir. Fer? Rus çarının elması çalındı Vaktiyle Rus Çarmm tahtında muıhlr olup çar öldürüldükten son- ra bir İngiliz firmasma satılmış ©- lan dünyanm en kıymetli elmas - larmdan birisi, şimdiye kadar Lon drada bir mücevherat mağazası - nm camekânında teşhir olunmak. taydr. Bir milyon İngiliz lirası kıy- metinde olan bu elması çalmışlar. dır. Londra polisi hırsrzm bir ko- leksiyon meraklısı olduğunu tah - min etmektedir. Cünkü bu elma- sı çalan herhangi bir hırsız da, her Kes tarafmdan tanmmakta olan bu kıymtli taşı, satacak yer bula- mıyacaktır, Lâstikten paralar Siyamda çok küçük kıymette 6- lan paralar, lâstikten basılmıştır. Bunların bir tarafında paranm kıymet rakamı, diğer tarafında da Siyamm arması vardır. Beş, on paralık kıymetinde olan bu paraları hiç kimse taklit etme- ğe uğraşmıyasağı için lâstikten ya pılmasında mahzur görülmemiş « tir.