29 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

i | İ | İ il Dün doğu Afrikasında” Italyan yürüdüklerinin on üçüncü yıldö - mumi taarruza geçmeleri ihtimali © ruz olmamıştır. İtalyanlar Roma- gürdi büyük şenliklerle kutlula - Habeş topraklarında yapılan © mötinde daha süratli hareket et » mekte olan İtalyan kuvvetleri bir rin alınması çok kolây olmuş, bir kendilerini istedikleri şeklinde | Somali cephesi rar'a gelmiş ve Ogaden cephesi - ve pi zafer için düa etmelerini İ» f başladığını bildirmektedir. Bu tefsiri de mümkündür, rip etmiş olduklarmdan Harrar lerin şimalde İtalyan kuvvetleri kip şimal tarafmda Aduva isti - nedilmektedir. İtalyan tayyareleri reketinden sonra, hava taarruzlar Bir Habeş tebliğinde, güya masal olduğu bildirilmektedir. hedeki İtalyan uçakları artık bom makla iktifa ediyorlar. © parâtor, yakında uçakla Dessieye ların büyük bir taarruzu bekleni nümü olan bugünde gerek şimal vardı. da ve bütün İtalyada olduğu gibi mışlardır, bu ilk Faşist bayramından sonra © mesi emri verilmiştir. Bunun üze hamle daha yapmışlar ve Faras İİ sek olak he petlemümeztr. bal, © tefsir etmektedirler, Bu şehri a « Habeş ordusu cenup cephesi ağn e bildirmiştir. Hazbım Gorahai mın lum gelen haberler cenup haberin İtalyan askerlerinin ileri- Diğer taraftan İtalyan tayyare fi 'dan haber alınamamaktadır. © ni oyalarken bütün kuvvetleriyle kametinde hücuma geçmek plâ » Cephe gerisi Adisababa, 28 (A. A.) — Ital- rına karşı şehir ve civarına yeni- Tigrede şeflerin Italyanlar tarafı- Bu haberde zikredilen bütün i » ba atmıyorlar, yalnız üzerinden İmparatorun kısa seyahati gitmek ve ayni günde Adisababa: Bir hafta evvel Dessieye yolla! nan muhafız kuvvetlerinden bir kısmı tekrar Adisababaya çağırıl mıştır. Bazı çevenlerin tahminlerine göre yakmda barış görüşmelerine başlanacaktır. Habeş Kızılhaçında Adisababa, 28 (A. A.) — beş kızılhaçında çalışacak olan 17 Mısırlı hekimle 62 hastabakıcı yakında buraya (geleceklerdir. Bunlar, geçenlerde (Habeşistana gelen Prens İsmail Davanın hi - mayesi altında bulunacaklardır. Tuz ihtiyacı Adaghamus, 48 (A. A.) — Ma kalle mıntakası henüz işgal edil » memiştir. Makalle, Tigre mınta- kasınm en büyük tuz merkezidir ve bütün Tigre vadisinin tuz ihti. yacını temin etmektedir. Bu tuz Şap denizinden 120 metre daha alçak seviyede bulunan Assala gölü civarından temin edilmekte» dir. Faşist yıldönümü Roma, 28 (A. A.) — Habeş işi» nin istihalesi bir durma devresi geçirmektedir. Geneloy daha zi - yade İtalyan taarruzunun tekrar başlamasını bekliyor. Yakında Makallenin zaptı beklenmekte » dir. Roma, 28 (A. A.) — Bütün şe- hir Faşist yıldönümünü tes'it et - mektedir, ». İngilterede - bilhassa bu buh- ranlı devirlerde pek ehemmiyet verilen « umumi intihabat yaklaş - tığından partiler arasmda faali - yet başlamış ve ekseriyeti ka - zanmak için harekete geçilmiştir. Bu arada işçi partisi, bütün İn giliz ulusuna hitaben bir beyan - name neşretmiştir. Bugünkü İngiliz hükümetini şiddetle tenkid eden bu beyanna- mede, İngiliz işçi partisi kendisi iktidara geştiği zaman neler ya » pacağını da anlatıyor: Beyarnamede bugünkü “ulusal ingiliz hükümeti,, hakkında deni- yor ki: “Arsrulusal durumun bugünkü halinden hükümet şiddetle mes - uldur. Bu hükümet, Japonyanın Uzak Ş$arktaki tecavüzünü men - edecek bir şey yapmadı ve bu su- retle Uluslar kurumunun itibarını düşürerek kollektif sulh sistemini temelinden vurdu. Diğer devletler tarafından ya” pılan yapıcı tekliflerin hepsine kar şı durarak silâhsızlanma konfe - ransına yıktı. Hava silâhlarına ge- lince, bilhassa Lerd Lodonderry (eski bava nazırı) bütün ulusal hava kuvvetlerinin lâğvedilmesi yolunda yapılmak üzere olan bir anlaşmaya mani olduğunu söyle - — İm »| mekten gurur duyuyordu. Bugün- kü hükümet, silâh yarışınm yeni - yordu. Faşistlerir. Roma üzerine ve gerek cenup cephelerinde u - © Fakat beklenen bu büyük taar. © doğu Afrika cephelerinde de bü- . Aduva cephesi © şimal ordusuna Makalle istika - rine her gün adım adım ilerile - may şehrini almışlardır. Bu seh - | yanlar bunu bu havali halkınm © lan askerler yerli bölüklerdir. başkumandanı Ras Nasibu Har - Ki | e yelesi olacağını söylemiş — pe olacağı anlaşılmakta - cephesinde yağmurların yeniden Tememekte oldukları (o şeklinde leri Harrar telgraf merkezini tah Şimdiki vaziyete göre Habeş - cenuba yüklenmek, bunu mütea - ımı tatbik etmek istedikleri zan- haberleri yan orta elçisi Kont Vinçinin ha- den toplar yerleştirilmiştir. na geçtiği hakkındaki haberlerin simler buraca meçhüldür. İki cep- uçtuktan sonra şehirleri korkut - Adisababa, 28 (A. A.) ya dönmek niyetindedir. den başlamasına yardım etti, Af- | rikada sulhu bozduğu takdirde, HABER — Akşam Postam talyan - Habeş harbı Askerlik muharririmizin görüşleri ve son haberler Düçe Venedik sarayının bal »i konundan söylediği kisa bir nu - tukta demiştir &i: “— Yeni yıla, geçen 13 üncü yılı bitirdiğimiz cesaretle giriyo- ruz. 13 üncü yıl “Aduva yılı, is mini almaktadır. Yeni sene için parola, İtalyanın her türlü muha- sım hareketlere karşı sonuna ka - dar mevkiini müdafaa edeceği » dir.,, İtalyanların attığı beyannameler Habeşistanın şimal cephesin » deİtalyan tayyareleri gene faali- yettedir. Bir tanesi Tigre üzerine şu şekilde beyannameler atmış - tır; “Ey Tigreliler! Kral Emanüel, Sinyör Musolini ve General Di Bono'nun namına Ras Guksa A » raya'nın oğlu Decazmak Haile Selassiâ cenap'arını Allava ve Takkazo ötesinde topraklara va- li yapıyoruz... “Tigreliler! Sevinin ki haşmet- meap imparator Con'un sülâles: yeniden doğmuştur ve İtaiyan hükümetinin yardımı ile kalkınr yor. Haile Selassie'nin memleke- Linize faydası olacaktır. Onun peşinden giden bizim dostumuz- dur!,, Burada adı geçen Haile Selas- sie'nin, bugünkü Habeş Impara - torumun. damadı ı ve, İta İtalyanlara “İntihabat. münasebetile İngiliz amele partisi dış proğramını anlatıyor Britanyanın, Uluslar kurumunun itibarini korumak üzere diğer devletlerle birlikte hareket edece- ğini Sinyor Mussoliniye anlata - madı. Ve hükümet, harbi durdur. mak için çok gecikmiş olduğu hal de, son dakikada Cenevre misa - kı tutmaya kalktı. Hatta bugün bile, hükümetin hareketi ağırdır. Yarı şevkle ha - reket ediyor. Uluslar kurumuna söz hakkı vermekle beraber, geniş ve pahalı bir yeniden silâhlanma programı hazırlıyor. Bunun neticesinde di - ğer memleketlerde de ayni çeşit programlar baş göstermektedir. Bugünkü hükümet, dünya sul : huna ve bu memleketin emniye - tine bir tehlikedir.,, İngiliz hükümetinin siyasasını beğenmiyon İngiliz işçi partisi, beyannamesinde kendi dış siya- sasmı şöyle anlatmaktadır: “Biz bugünkü intihar şeklin - deki dış siyasanın değişmesini is . tiyoruz. Uluslar kurumile ve U - İuslar kurumu dışında sulh iste . yen devletlerle tam şevkle bir el birliği yapmağı istiyoruz. Müşterek sulh sistemine tam manasile bağlıyız. Uluslar kurumu vasıtasile şür- atle hareket ederek Afrika harbi- Bi sona erdirmek ve akabinde bü- yük devletleri içeri alacak bir si » lâhsızlanma konuşmasına giriş * geçmiş olan Ras Guksa olduğunu biliyorsunuz. — Mançester Gardiyandan — Son haberler Sıcaktan kutular patlıyor İtalyanların Afrikadaki şimal hu- dudu kuvvetleri üssülharekeşi Masso- vadan İskenderiyeye gelen birinin “Niyüz Kroniklçe bildirdiğine — göre, bu mmtakada (sıcak o derecedir ki, yemiş ve et konserve (kutuları vakit vakit patlamaktadır. Italyan memurları, dışarıya gön - derilecek herhangi Ohavadisin şifre! ile gönderilmesine mâni olmaktadır. Katırları idare etmenin insanlari idareden daha güç olduğu yazılıyor. Katırlar ordudan önce cepheye sevke- dilmektedir. Geceleyin, hararet azal - mışken gitmektedirler. Aatlar ve katır lar Ilmanın sıcağına dayanmaktadır.| Hayvanların dağlarda en iyi nakli! ye vastıası olduğunu öğrenen İtalyan lar, bunlara çok itina ediyor, Cepheye sevkedilen askerlerin pe - şinden birde sinema vagonu giderek geceleri serinlikte kendilerini eğlendir mektedir. Habeşistandaki yabancılar İtalyan kaynaklarından gelen bir habere göre yabancıların Ha- beşistandan ayrılmasma mân' ol- dukları havadisi resmen tekzip « dilmektedir. Aym 12 sinde Adi- sababadan ayrılmış olan İtalyan elçiliği erkânı, Fransız hududuna selâmetle erişmelerini temin için aldığı tedbirler dolayısiyle Ha - Delin göndermiştir. — Mançester Gardiyandan — Habeşler ayak diriyor Bugün Avrupa merkezlerinde ko - nuşulmakta olan sulh şartlarından ba zılarını Habeşistan reddedecektir. Bu, Habeş Dışbakanlığı memurla -. rmdan ve Habeş İmparatoruyla ya - kmdan alâkalı birinin sözünden anla- şılıyor. Bu adam B. U. P, ajansı muhabiri. ne demiştir ki: “Adilâne bir hal suretine, Habeşis- tan dalma iştirake hazırdır. İmpara - tor denize açılacak bir koridor almağa mukabil Ogadeni bırakmak suretiyle salh gayesine yardıma hazırdır, Fakat herhangi şarta mukabil olursa olsun şimal kısmından bir karış yer bile ver meğe razı değildir. — İtalyanlar bugün aldıkları yer- leri tutmak isterlerse, Habeşistan ne yapacaktır? — Habeşistan, Makallenin cenubun daki Amba Alaje mevkii etrafına or - dularını topladığı dakikadan itibaren hücum eder.,, — Deyli Mirordan — Büyük Türk Ulu. sunun Cumhuriyet bayramını candan Kutlular. Çapa marka pirinç unu fabrikası mek istiyoruz.,, Bu İngiliz partisi, ulusal hava kuvvetlerinin lâğvedilmesini diğer uluslara teklif edeceğini bildir - mektedir. Bundan başka sivil tayyareci - liğin arsrulusal surette kontrolunu, arsrulusal bir zabıta kuvveti vü - cuda getirmeği, deniz ve kara sü- el kuvvetlerinin tenzili için arsıu- lusal anlaşmalar yapmağı ve hu- susi silâh imal ve ticaretini kaldır- mağı istediğini ilân etmektedir. ,— Deyli Heralttan — 7 İLKTEŞRİN — 1935 Demiryollarımız (Baştarafı 1 ncide) Diyarbekir hattının bu sene bitiri - len 160 kilometrelik kısmında 7761 met re boyunda 33 tünel açılmış, Dicle ü - zerinde büyük bir köprü yapılmıştır. Beher kilometre vasati 80,000 liraya, 160 kilometre ise 12677500 liraya mal olmuştur. Karadeniz kıyısındaki kömür yolu da çok ehemmiyetlidir. Bu yolun 104 kilometrelik Irmak — Çankırı ve 135 kilometrelik Filyos — Eskipazar kı , sımları evvelce bitirilerek — işletmiye açılmıştı. Bu sene Çankırı ile Eskipa- zar arası tamamlanmış,bu suretle Akdeniz bir defn daha biribirine bağ- lanmıştır. 151 kilometre uzunluğun » daki (o Çankırı — Eskipazar kısmı 11490000 liraya mal olmuştur. Yeni demiryollarımızın enuzun tüneli olan 3440 metrelik batıili tüneli bu hat üzerindedir. Mevcut tüneller 6 tane ve uzunlukları yekânu 4062 met redir. Filyos hattınm Zonguldağa ka « dar uzatılmasına başlanmıştır. 25 kilometre uzunluğunda olan bu kısım dört buçuk milyona mal olacaktır, Hat birinci merhalesi olan Çatalağır kömür mıntakasına 15 Haziran 1936 da, Zonguldağa da 10 mayıs 1937 de varacaktır. Afyon — Karakuyu kısmı da bit « miştir. Bu hat tamamlandıktan sonra Afyon — Antalya arasında iltisak Pex. da edilecektir. Afyon — Karakuyu (kısmı 3500000 liraya mal olmuştur, 113 kilometre o- lan bu hattm beher kilometresi yüz bin liraya mal olmuştur. Bu hattm Balâdiz — Burdur kısmı ile Bozanönü — İsparta şubeleri de ilerlemektedir. Anadolunun şarkını garbıma bağ » yacak olan bu hat ta hümmalı bir gayretle yapılıyor. Sırastan itibaren Tecer istasyonuna kadar ray döşenme si bitmiştir. 1935 mayısı sonuna kadar ray döşenmesi Çetinkayaya varacak - tır. Bu sene inşaat faaliyeti devam eden hatların uzunluğu şu kadardır: Diyarbekir hattında: 160, Irmak Filyos: 157, Filyos — Zonguldak: 28, Malası, Setini 2200 Sera er iş — Balâdiz — Burdur: 28, Bozanönll'.?” İsprta: M. Endüstri sahasında yaptıklarımız 'alnız hakikaten rakama İnansa Türk gücü bu on iki yıl içinde her sa « hada olduğu gibi endüstri sahasında da çok ilerlemiştir. Yurdumuzun her köşesinde binler. ce yurtdaşın çalıştıkları büyük fab » rikalar kurulmuştur. Çelik ağlarımız yurdun her köşesine doğru uzanırken oraya bilgiyi, endüistriyi, işi de bera- ber götürmektedir. Cumhuriyetten sonra maden işle - rinne de çok ehemmiyet verilmiştir. Başta kömür olmak üzere, bakır, de, mir, krom, gümüş madenlerimiz işlem meğe başlanmış ve bu, yurdumuza çok büyük faydalar temin etmiştir. Bundan başka petrol aramak için rine de çok ehemmiyet (verilmiştir. ve şimdiye kadar Türkiyenin 19 yerin de petrol sızıntılarına tesadüf edilmiş tir. Bütün şark vilâyetlerinde sondaj ameliyatları devam etmektedir. Bu a- ramalar neticesinde büyük bir petrol madeni bulunması çok muhtemeldir. Son seneler içinde büyük buhran neticesinde dünya istihsalâtı yüzde 50 nisbetinde düşmüş olmasına rağmen bizde bu düşkünlük olmamıştır. Bu da cumhuriyetin demir iradesinin en bü- yük nimunesidir. “Tohum,, bu akşam başlıyor i Necip Fazıl Kısa Kürek'in, tens sili sanat muhitlerinde derin bir alâka ile beklenen piyesi “Te » hum,, bu akşamdan itibaren Şe- hir Tiyatrosunda ooynanmağa başlıyacaktır. Piyeste baş rolü | Ertuğrul Muhsin yapmaktadır. © Çocuklar Yakında yepyeni bir şekilde hazırlanmış pi Haberde sizin için «