29 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

29 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

a >” — İLKTEŞRİN — 1935 mallara bir tek müşteri var Tasfiye edilmekte olan İstanbul törsüz merakibi, buharlı romor - liman inhisarı şirketinin bütün malları, emlâki ve vesaiti hep bir- den önümüzdeki ay içinde satıla- caktır, Şimdi liman şirketinin iş - lerini devir almış bulunan liman genel direktörlüğünün kullandığı bifemlâk ve vesaitin bu satışla ne- Ye varacağı bir hayli meraklı bir meticedir. Satılacaklar arasmda liman #osyetesinin Liman banı, Balatta- ki liman kızağı ve liman atelyele- ri, liman sosyetesinin motörlü, mo körleri, motörleri, su vapurları, muşları, muşları, duba mavuna, su kayığı ve sandalları bulunmak tadır. Bütün bunların kıymti üç mil - yon lirasa yakın bulunmaktadır. İstanbulda liman işlerinin mono- pol altında bulunması, diğer yan- dan bu yüksek krymet, bütün bu satılacaklara liman genel direk - törlüğünden başka müşteri bırak- mamaktadır. Mühendis mektebi yeni esas- lalra çalışmağa başladı , © Bundan bir müddet evvel Yük. bek Mühendis okulunu ziyaret «den Bayındırlık Bakanı Ali Çetin Kaya bu okulun inkişafı ve muasır medeni memleketlerin mühendis okulu derecesine gelmesi için bazı direktifler vermişti. Bu direktifle- TB göre hazırlanan yeni esasların bu yıldan itibaren okulda tatbiki- "e başlanmıştır. Yüksek Mühendis okulu bu yıl Nafra fen okulu binasını da işgal —e meyemamiyize Se beş yıllık olan okulun Posta tel #raf ve telefon mühnedisliği şube- si altı yıla çıkarılmıştır. Bu şube k $in Fransanm en maruf posta ve telgraf mütehassıslarından ve Pa. Tİsin her yerde örnek tutulan kab- lo teşkilâtını yapan mühendis Dü. Maze, profesör olarak getirilmiş- tir. Dümâze derslerine başlamış . & Karnesiz gümrükçülük yok Gümrükler Bakanlığı İstanbul Bümrüklerine çok mühim bir ya - Yun göndermiştir. Bu yayımda, bir karnesiz kimselerin güm - rüklerde iş takib ettikleri ve hatta Muayene memurlarının işlerine Yardım şeklinde müdahale ettik - i ve bazı muayene memurları - tin bu müdahaleyi iyi bir şekilde karşıladıkları bildirilmektedir. Bundan sonra karnesiz kimse. lerin değil gümrük muayene me - Nurları odasına girmeleri, hatta tümrüklere girmelerine dahi mü- Samaha edilemiyeceğini, bunun i- Sin ani ve sık, srk teftişler yapıla- Sağı da ilâve edilmiştir. Bu yayı - Mâ göre hareket etmiyenler ceza- landırılacaktır. Mektepte ihdas edilen elektro- mekanik şubesinde atelyelerinin bir kısmi kurulmuş v talebe bu a- telyelerde ameli drslere başlamış- tır. Atelyelerin mütebaki kısmının ikmali için çalışılmaktadır. Bu atel yelerin tesisatı Avrupadan getir - tilmiştir. Mühendis okuluna, telebeler i- çin yeni bir pansiyon binası ilâve- sine yakında başlanacaktır. İki yuda tamamlanacak olan bu pan- siyon binası için bir proje yapıl ması mektebin inşaat şubesi son smıf talebelerine etüd olarak ve - rilmiştir. Projesi birinci gelen ta - lebenin plânı mucibince bu pansi - yon yapılacaktır. Mektep yatakha- nesi, yemekhanesi, çamaşırhanesi bu kısımda kurulacaktır. Bu bina yarım milyon liraya çıkacaktır. Gayrimübadillerin acıklı hali Edirnekapı Kilise sokağr 9 nu- marada oturan A Eres ve Nedime imzasiyle aldığımız bir mektupta gayri mübadillerin acıklı hal; ya- na yakıla anlatılmaktadır. Bu va ziyetin bir ân evvel düzeltilmesi - ni, ve gayri mübadillere verilen bonoların birtakım üçüncü elleri müstefit etmemesini, işlerin basit, leştirilmesini ve süratleştirilmesi: ni temenni ederiz. leri ii Recep Peker Dört beş gündenberi şehrimiz. de bulunan Halk Partisi Genel sekreteri Recep Peker dün akşam Ankaraya avdet etmiştir. a Şe ge YE EY HABER — Aksam Postası Evkafla belediye Aralarındaki ibtilâfın halli için çalışıyorlar Istanbul belediyesile Evkaf a - rasında esasen ötedenberi mevcud olan ihtilâflar, bilhassa son yıllar da içinden çıkılmaz bir hal almış- tı. Bilhassa mezarlıklar ve suların belediyeye devri işi bir türlü esa- smdan halledilememiş, bir yan - dan evkafla, diğer yandan müte - vellilerle bir sürü anlaşamamaz- lıklar çıkmıştır. Bu işi halletmek için kurulan hakem heyeti bu iş üzerinde ihzari ve kısa bir ince - leme yaptıktan sonra Kamutaym açılmasmdan ötürü bu tetkikler durdurulmuştur. Şehrimize gelen malümata gö- re hakem heyetini teşkil eden z€e- vat bayram günlerinden sonra şehrimize geleceklerdir. Bundan sonra heyet etüdlerine yeniden başlıyacak ve evvelce yapılan bir tahmine göre bu etüdler üç ay içinde tamamlanacaktır. “Hakem heyetinin toplanma - dığı zamanlarda bir yandan bele. diye, diğer taraftan evkaf hakeme verilecek pürüzlü meselelerin ve- sikalarını bazmlamıştır. Bu vesi- kalar hekeme verilecektir. — — Suriyeye gönderilen koyun ve keçiler Şehrimize gelen malümata gö- re Suriye hükümeti Türkiyeden getirilen kovun ve keçilerden hav- van başma 75 kuruş mi almağa Başlafnıştır. diğer memleketlerden 11 kuruş a- Immaktadır. Türkofis bu hareket için Suriye fevkalâde komiserliği nezdinde teşebbüslerde buluna - çaktır. einen Mudanyaya işliyen vapurlar Türk sularında yapılan Kabo - taj taksimi mucibince Mudanyaya vapurculuk sosyetesi vapurları işle mektedir. Fakat vapurculuk sosye- tesi vapurlarmnın iyi olmamasın - dan, vakitlerinde hareket etme - mesinden dolayı Bursalılar müte- madiyen şikâyetçidirler. Bursalı . lar bunun için müracaatta buluna» rak deniz yolları vapurlarınn Mu danyaya işletilmesini dilemişler - dir. Raufi Manyaslı Şimdiye kadar Finans Bakan - lığma bağlı olan Liman idareleri 1936 yılı haziranmdan itibaren Ekonomi Bakanlığına bağlana - caktır. Bu iş etrafında Bakanlıkta temas eden Liman genel direktö- rü Raufi Manyaslı dün sabah şeh- rimize dönmüştür. Belediyenin görmediği yollardan biri İstanbulun bazı sokakları vardır ki uray (belediye) nedense bunların halini görmemektedir. Herhalde diye memurlarının geçip görmedikleri sokaklardan Birisinin halini size tasvir edeyim: der bele, ağı VE tah ta evlerle örülü olan bu sokağın (kaldırımları tahmin edilemez derecede bozuk ve fenadır. Sonra 80 - iki tarafındaki evlerden atılan çöpler, bulaşık Yağın #üğün Sarmaşık mahallesinde Tekke so - denilen bir sokak var. İki tarafı karşılıklı harap suları da esasen bozuk olan sokağın orta yerinde âde- ta bir mecra teşkil etmiştir. Çöpçülerin de bu sokağa pek iltifat etmediklerinden olacak sokağı kaplıyan bu pislik ayni zamanda dayanılmaz derecede berbat bir Belediyenin gözünü çeleriz. koku neşretmektedir. Bunun İçin bu sokaktan geçmek mecburiyetinde ka lan bir bedbaht yanmda zehirli gax maskesi taşımıyor- sa mendille burnunu İyice tıkamak mecburiyetindedir.! Süryaniler de Atatürke dua etti Hori Piskopos Abdül'ahâi dediki: Davut peygam gibi “Kazdıkları Evvelki gün saat 10 da Beyoğ lunda Süryani kadim kilisesinde Atatürke karşı yapılmasına te - şebbüs edilen suikastı tel'in mak- sadiyle bir âyin yapılmış ve İstan- bul Süryani patrik vekili Hori Piskopos Abdülahad aşağıdak' sözleri söylemiştir: “Cümle kâinat içinde dirayet secaat ve idaresiyle şöhret kaza nan Reisicümhurumuz ve Ulu Ön- derimiz Âtatürke karşı bazı hain ve alçak kimseler tarafından bir suikast tertip olunduğu ve bu kö- tü isteklerine nail olamayıp pen- çeiadalete teslim olundukları ma- lâmdur. Şu halde Davud Peygamber ki- tabında dediği yibi “Kötülük bes- liyen adam bir kuyu kazıp açtı Amma içine kendisi düştü,, hâdi- sesi cereyan etmiştir. Bundan sonra Atatürkün Allah tarafından bu ülkede yaşıyanlara saadet ve iyilik getirmesi için ta» yin edilmiş olduğunu söylemiş, e Atatürke uzun ömürler ve saadet. ler diliyerek sözlerine son vermiş- tir. Bunu müteakip de Atatürke a şağıdaki telgraf gönderilmiştir: “Bugün Beyoğlunda Süryani kadim kilisemizde selâmet ve sağ lığınıza dualar takdim kılındı Var olunuz. Ömrünüz uzun olsun. İ Pek sevgili Büyük Önderimiz, rü Pangaltı Ermeni .|: . ... kilisesi ayini Evvelki gün Pangaltıda “Lusa- voriç,, Ermeni kilisesinde de Ata- türk çin büyük merasim yapılmış, kurbanlar kesilmiştir. Başpapas Tovma türkçe olarak şu duayı w kumuştur: Ulu Tanrı! Bu saatte bütün yüreklerden senin yüce dergâhmz yükselen dilekleri, denizler gibi ucu bucağı olmıyan merhametin le kabul eyle. Yüce Tanrı, yurdumuzu kurta ran Atatürkün varlığına karşı u- zanmağa yeltenen küstah elleri biz kullarının selâmeti için kır, ez, yak eyle, Ulu yaratan. ari Türk kanı ile yağurulmuş olan topraklarımızın suyu ve ekmeğiyle beslenen o ha- inleri sarsan ilâhi gazabınla kah- reyle. Yüceler yücesi ulu tanrı! Gör mek ve tanımak bilmiyen ve birer karanlık yuvası olan © nankör gözleri gazabın ateşiyle yak! Ka var! Ulu tanrı, senin yüce dergâhı- na yükselen bu dileklerimizi ka bul eyle! Büyük Önderimiz Ata türkün ömrünü senin merhamet güneşin gibi sönmez ve sonsuz eyle! Atatürke çekilen telgraflar 9 uncu sayfamızdadır. Yurdun her yerinden çekilen tel'in telgrafları Konyada... Konya: 23 (A.A.) — Oralspor genç leri büyük şefe alçakça yapılmak is .. tenen kötü isteklerden çok üzüntülü - dür, Yürekten gelen sağlık isteklerini sunarken düşkün ruhlu adamlarm ee- zasını beklediklerini söylemekle onur duyarız Oralspor kurucuairı i Namına Kemal Kaynak berin söylediği kuyuya düştü, Boluda... Bolu: 23 (A.A.) — Asil Türkün bi» rieik başbuğu olan aziz ovarlığınıza yapılmak istenen suikaste yurdun genç ve temiz çocukları lânetler yağ - dırırken size de sonsuz sağlıklar diler ve bağlılıklarını ulaştırırlar. Bolu Abanlspor başkanı Ş. Ünsal Mersinde... Mersin: 23 : (A.A.) — Atamızın kut si varlığına suikast tasarlıyan alçak - ları Türk gençliğinin ufak bir uzvu olmak sıfatiyle içten gelen hıçkırıklar la tel'in eder, derin saygılarımla elle - rinizden öperim, yüce önderimiz. Ulusal Ekonomi ve Arttırırım Kurulu Baş. v. Ali Buğday Antalyada... Antalya: 23 (A.A.) — Sana ve ül, küne öz candan bağlı olan kurulu - muz ve onun bütün kimsesiz yavrula «- Tı sana el uzatmak istiyen alçakları lânetler sana bağlılığını tekrarlar. Çocuk eşirgeme kurumu. Baş. K. Kaya ay Bugün için: Piyanko parası, yalnız apartıman için değildir Bir rahatlık fikri vardır ki insana zengin olmak ümitleriyle birlikte doğar: “.— Birkaç bir liram olsa, der- siniz, bir apartıman, bir otomo - bil alırım. Oh kekâ!..., N Akrabasındati miras uman bi risi, eğer mirası bırakacak adam hayatında pek fırsat vermemiş, geniş ölçüde bir yaşayışa girme. mişse, gene çok defa şöyle düşü- nür: İ “— Ah, şu para bir elime geç se... İstediğim gibi bir apartıman yaptırır, keyfime bakarım.,, Bu mirasyedinin de, apartıma- nına bir otomobi! yanaştırmak is temesi tabiidir. Rahatlık fikri çok defa apartı- manla izah ediliyor: Birkaç katlı bir beton bina çıkmak; içerisine yerleşmek; odalarının dolduğunu görmek; aydan aya gelirini top « lamak ve belki de otomobille ras hat rahat gezmek hülyası... Tayyare piyangosundan kaza- nılan paranın da yalnız apartı - manldra gidecexmiş gibi bir ha * vası var. Her yerde apartıman resimleri, en işteh uyandıracak bir şey halinde görülüyor... Yeni ve muntazam binalar or- taya konmasiyle (şehrin yeni - lenmesine (Okimsenin (diyeceği yok. Fakat ele zeçen para ile bu memlekete aynı derecede yenilik tesir ve faydasını yapacak başka şeyelr mi bulamayız? Hem şahsa, hem sosyeteye daha geniş ölçüde faydalı müessesser mi açılamaz? Halka, geniş ve daha köklü refah zeminleri aşılamak olamaz mı?... Apartıman, herkesin kolayca akıl edebileceği bir rahatlık ze » mini ise, bunu şöstermeğe lüzum yoktur. Apartımanlar gene yapılsın; fakat paranın gidebileceği daha birçok başka yerler var ki, orada altı ay yaz, altı ay kış kiracılık- tan gelecek servet, küçük ve ye - rinde sayan bir mefhum olarak kalır. Hikmet Münir . Uy yy yy yy