29 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

29 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

A iş TEE m — RE VA ŞAİR TİE Taa 2 Şe mim Eş nee | © mi tekziplere, tevillere ve ihtiraz- ziyete nisbetle ne acıklı bir deği- a © İtalyan şartların: ileri sürdükten İ hücümunu beşmizkalerinde yap - Harbin siyasal yüzü © Beşler komitesinin kararını kabul etmezse Habeşistan akıbeti- ne terkedilecek > Hâbeş - İtalya işinin siyasal tarafını birtakım örtülü konuş - malar teşkil ettiği yazılmaktadır | Bilhassa İngiliz gazetelerinden bazıları, evvelcede yazılmış olan sonra bunların İngiliz hükümet! tarafımdan kabul edilip edilmi « yeceğini araştırıyor. Deyli Herald'ım yazdığına gö- rs; “Uluslar Kurumunun hiç ol - mazsa izzeti nefsini kurtarmak için uyuşma şartlarının teferrüa - tının Beşler Komitesi vasıtasiyle tespit ettirilmesi ileri sürülmek - tedir.,, Aynı gazete şöyle devam edi - yor: “Beşler Komitesi, İngiltere, Fransa, İspanya, Lehistan ve Tür kiyeden ibarettir. Tespit edilecek şartları İngiltere ile Fransa kabul ederse, İspanya da hiç şüphe yok ki kabul edecektir. Lehistanın iti- raz edeceği zannedilmiyor. Tür - kiyeye gelince; o da bunları ya kabul edecek, yahut da etmiyerek ekalliyette kalacaktır. “Bunları şayet Habeşistan ka bul etmezse o vakit o da keni âkibetine terkedilecektir.,, Pariste çıkan Entransijan ga - zetesi de, sulh şartları olarak ile- ri sürdüğü ve © evvelce yazılmış maddeler arasında “Kendi kendi»! ni idareden âciz olan,, kaydiyle Habeşistanın OUluslar Kurumu nüfuzu altma konulmasını şartı- nm bulunduğunu bildirmektedir. Buğünkü ajıns haberlerinin birinde İtalyaya karşı bir numara kı zecri tedbirlezi yani “silâh am- bargosunu,, tatbike başladıkları- nr Uluslar Kurumuna bildiren devletlerin sayısı 35i bulduğu bildirilmektedir. 16 hükümet finansal zecri ted- birlerin tatbiki, 7 hükümet bazı ham maddelerin ihracı hakkında müspet cevap vermiştir. İngiliz Dış Bakanı perşembe günü Cenevreye gidecektir. İngi Tiz delegesi ve Uluslar Kurumu işleri bakanı Eden de yarım Ce » nevreye doğru yola çıkacaktır. italya İle anlaşmak yolunu tutan İngiliz hükümetinin sol cenahla arası açılıyor Stroza cephesi diye anılan ingi- Jiz, Fransız ve İtalyan tesanüdü- nün yeniden canlandığı hissigi ve ren bazı durumlar, İngiliz gazete- lerinden bazılarında infial uyan dırmaktadır. Bu meyanda “Deyli Herald, m diplomat muhabiri diyor ki: “Res | lara rağmen, İngiliz ve Fransız hükümetlerince kabulü kabil ola bilecek şartlar bulmak hakkında üç devlet konuşmalarının ilk saf» hası başladı.,, “Deyli Herald, gazetesi asıl maktadır. Bura'ia diyor ki: “Bütün şayiaisr ve tekzipler a- rasmdan birşey sarahatle meyda» na çıkıyor: M. Beldvin ve Sir Sa- muel Hor'un müzakereye hazır « lanması... “Birkaç gün 5nce aldıkları va» adım olarak istilâ edilmiş arazi- nin tahliyesini ileri sürüyordu. “Gene Büyük Britanya, görüş- melerin Cenevrede ve Uluslar Ku rumunda yapılmasını hararetle istiyordu Büyük Britanya, Beşler Komitesinin ve:diği müsaadatm bile çok ileri gitmiş olduğunu söylemişti. “Bunlar, ancak birkaç gün ön - ceydi. Şimdi ne başka bir vazi « yet! Şimdi hiç tahliyeden bahse- dilmiyor. Hattâ muhasematm ke- silmesi hakkında bile tek söz yok... “Şimdi bütün konuşmalar, Ital- yaya şu veya bu şekilde Habeşis tandan parçalar vermek hakkın - daki tekliflere dairdir. Bu suretle Habeşistan son yutuluşunu bekle mek üzere küçük ve yardımsız bir devlet halin- gelecektir. . Iitalyanlar ve Almanlar “Deutsche Allgemeine Zeitungtan,, — Roma aytarmın (bildirdiğine göre İtalyan efkârı umumiyesi Almanya le hine dönmüştür, Nim resmi Giornalia d'İtalla gazetesi bu hususta bir yazı neşretmiştir. Gazete İtalyanlar Ha . beşistanı medenileştirmek için bir sâ- vaşa girmişlerdir aldıkları yerlerde bile Habeş halkı onları esaretten kur- tardığı için sevinçle karşılamaktadır. diyor. Bütün dünyanm bu (hakikati kör gibi görmediğini iddia ediyor. Yalnız Almanya İtalyanm medeniyet uğrunda yaptığı bu savaşın doğrulu - ğunu görmüş, Hai la renden İniz Almanlar. neşretmeyip ynam propa- ganda bakanlığının doğru haberlerini neşrediyorlarmış. HABER; — Giornalia d'ltalia ga - zetesinin bu yazısında siyasi emeller olduğu şüphesizdir. Avusturya mese - lesinden dolayı Berlinle arası açık o - lan Roma iki Faşist hükümetin birle. şebileceğini ima ediyor. İtalyan gazetecisinin bir taşla Iki kuş vurmak istediği aşikâr, Hem Fran sayı tehdit ediyor, Almanya ile birleşe ceklerini söylüyor hem de Almanya ya gülüyor. Acaba İtalya yalnız kal - dığından korkmıya m: başladı? Zecr! tedbir ve Almanya İtalyaya karşı zecri tedbirler hakkımda ne düşündüklerini anla- mak üzere Uluslar kurumu ken : dine aza olmıyan devletlere de zevri tedbir kararlarının birer sü - retini dosya halinde göndermiş - tir. Bu cümleden olarak Uluslar kurumundan resmen çekilmiş bu- lanan Almanyaya da bu kararlar gitmiştir. Bunu gönderen, Uluslar kuru - mu tanzim komitesi başkanıdır. Almanyanın zecri tedbirler kar - şısmda ne durum alacağma dair bir sual yoktur. Fakat eğer Alman ya bu mevzu üzerinde bir mütalea ileri sürmek üzere ise, bunu mem- nuniyetle dinliyeceklerini bildir - miştir. Buna karşılık Almanyanın ne diyeceğini, yahut birşey söyleyip söylemiyeceğini henüz tahmin im- kânsızdır. Uluslar kurumu tanzim komite sinden Almanyaya giden dosya hayli kalındır. Alman hükümet dairelerinde derin bir mütaleadan geçtiği sanılıyor. Şimdiki halde, Almanyanm tam bitaraflığından şu veya bu istaikamete döneceğine dair bir amare yoksa da, sahne arkasmda epey münakaşalar ol - HABER — Akşim Poslamn Memurların terfi listesi Ankara, 28 — Dün bildirdi - ğim terfiler arasmda şunlar da vardır; Manisa valisi Murad birin- ci smıfa, kaymakamlardan Nuri (Bağçe), Rıfkı (Çal) ikinci sınr- fa, Arif (Şirnak) Fahri (Gönen), Necdet (Karapınar), Nurettin (Si. per) Mümtaz (Karadeniz Ereğli » si), Asaf (Yusufeli), Nurettin (İs. parta), Sadi (Harran), Salahattin (Aksaray) Nurettin (Muradiye), Saracettin (Babaeski), Talât (Er- dek), Münür (Yaylacık) ikinci smıfa terfi etmişlerdir. Mektupçulardan Tacettin iç - el), Hilmi (Balıkesir), beşinci sı * nıftan dördüncü sınıfa, nüfus di - rektörlerinden Ekrem (Bursa), Tahir (Kütahya) dördüncüden #- şüncüye Şevket (Gümüşhane), Ce mil (Trabzun) beşinciden dördün. cüye, Hüsnü (Çanakkale), Hilmi (Amasya), Ihsan (Zonguldak), Kâzım (Mardin), Talât (Ağrn), Basri (Malatya), Tacettin (Ço- ruh), Şevket (Antalya) altıncıdan beşinciye terfi etmişlerdir. Kocaeli emniyet müdürü Şe - rif Tevfik ikinci smıfa, Muş emni- yet müdürü Sırrı, Denizli emniyet müdürü Şükrü, Giresun müdürü Osman, Tokad müdürü Cemal,“Te kirdağ müdürü Emrullah, Muğla müdürü Hamdi birinci sınıfa terfi etmişlerdir. Uzak vilâyetlerde Şeker ihtikârı önüne geçilecektir Simdiye 7 m ila raköse, Kars, Van, Bitlis, Gil Erzincan, Muş, Bayburt, Şibinka- rahisar gibi şehirlerde kışm yol. larm kapanması üzerine şeker gi- bi bazı mallarn: fiyatları bazı muhtekirler tarıfından fevkalâ « de yükseltilmekteydi. Son zamanlarda Başbakanlık bu halin önüne geçmek için ted - birler almış bulunmaktadır. Bun- dan sonra bu gibi yerlerde yollar kapalı olduğu zeman stok edile cek mallar kullanılacak, ve fiyat- larm normal haddi geçmesine meydan bırakılarıyacaktır. AN yl Çocuklar Yakında Haberde sizin için yepyeni bir şekilde hazırlanmış çok güzel sayfalar bulacaksmız. duğu da kestirilebilir... Almanya siyasal âlemindeki son bir akis de, İngiliz başbakanı Baldvinin “Yeni bir Uluslar kuru- mu,, ndan bahsedn $on #öylevi et- rafındadır. “Doyçe Algemayne Zayting,, diyor ki: “Mister Baldvin - yeni bir ulus- lar kurumu » derken gözleri Al - manyaya dönmüş bulunuyor.. Fa- kat bizim tecrübemiz ve dikkati - mize çarpan diğerlerinin tecrübesi Alman tavır ve hareketinin doğ - ruluğunu tekrarla gösteriyor. Al - | man tavru ise “Uluslar kurumunun dışımda bulunmak daha iyidir « dü şüncesidir. Daha iyi bir Uluslar ku rumu yaratmaktaki İngiliz gay - reti ancak meyvalarile belli ola - cağmdan şu dakikada ağaç yalnız çiçek açmamış değil, dikilmemiş - tir bile...,, * » Taymisten » > 3 TILETEŞRİN — 1985 © - Yunanistan gibi... Avusturyada hükümdarlığın tesisi için Bir naip mi getirilecek Londradan yazılıyor: Röyter ajansı Viyana aytarmm bildirdiğine göre, Avusturya Baş- bakan muavini Prens Starhem - berg, dostlarına ve yakm parti . zanlarıma Avusturya naibi olmak niyetinde bulunduğunu ihsas et - miştir, Habsburgların dönmesi fşk ne gelince, bunda iki mesele göz önünde tutmak lâzım gelmekte - dir. Bir kere küçük itilâf buns şiddetle muhaliftir. Sonra Arşi » dük Oto, Faşist fikirlere yanaşma» maktadır. Yunanistan Kralın gelmesi içn hazırlanıyor Atinadan gelen haberlere ba- kılırsa, hükümet kralın yakında Atinaya geleceğini tahmin et“ mektedir. (O Kralm muhafazası için tedbirler alınmaktadır. Bir tabur muhafız askeri teşkil edil- miştir. Bu taburun kumandanlı « ğma en müfrit kralcılardân bir zabit geçirilmiştir. Yunanistanda kabine değişme sinden sonraki iç durumu krala anlatmak üzere Ahali Partisi li » | deri Çaldarisin Londraya gön -| derdiği iki saylav, Atinaya dön » müşlerdir. Bunlarm söyledikleri - i ne göre Kral Josj, iç durumu şim: |! di iyiden iyiye bilmektedir. Ati» |İ naya gelir gelmez bütün parti li derlerini çağırarak kendileriyle |: Balıkcılık enstitüsü Ilmi müessese oldu Ekonomi Bakanlığı tarafından Balıkçılık enstitüsü etrafımda ya - pılan tetkikat bitmiştir. Bakan - lık bundan sonra mekteb olan ens- titüyü mekteb olmaktan çıkarmış, ve ilmi bir etüd müessesesi heline koymuştur. Talebelerden liyakat gösteren. ler de ecnebi mütehassısların ya- nında muavin olarak kalacalar ve enstitü bundan sonra yapacağı ilmi araştırmaları muntazaman Bakanlığa bildirecektir. liğini Cep Kılavuzu Son zamanlarda cep kılâvuz - larmm fiyatlarınm indirileceği et rafında halk arasında bazı riva - yetler dolaşmakta idi. Ankaradan bildirildiğine göre yapılması dü - şünülen tenzilât, okul talebelri için toptan yapılan satış listeleri üzerinden olacaktır. Herkese ya - | pılan satışlarda bir değişiklik ol - muyacaktır. Büyük deposu konuştuktan sonra yeni kabine - nin kurulmasını düşünecektir, eren enaama, Ingiliz kralı Balkan hükümdarlarile sıkı temaslara geçti Londradan yazılıyor: Yugoslav kal'naibi Prens Pol ve karısı dün öğle yemeği ni İngiliz kral ve kraliçesiyle birlikte yemişlerdir. Bu ziya » fette Kent Dükü ve Yunan prenslerinden Nikolanm karısı da bulunmuştur. Yunan Kralı Jorj, ikindi ça- yını kralm saraymda İngiliz kral ve kraliçesiyle birlikte ii iç- miştir. Yeni Neşriyat Bir Türk kızının Amerika yolculuğu Faik Sabri Duran tarafımdan yazılan ve Akşam matbaaası ta » rafından basılan bu güzel kitabı gördük, Gençlik için çok faydalı bulduğumuz bu eseri kütüphanele. rimize kazandıran yazıcı ve bası cısmı takdirle karşılarız. Bugün- kü Amerika hayatımı gözlerimiz önünde canlandıran büyük kıtada 264 sayfalık kitabm 324 resmi bu- lunuyor. Bütün bunlarla beraber fiyatı da pek ucuz, 75 kuruştur. Kitabı seven ve yolculuğa ait e - serleri merakla araştıran okuyu - cularımıza tavsiye ederiz. ISTANBUL Sirkeci Nur Han 21.22