3 Şubat 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

3 Şubat 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Ataturkun Bursalı- F—-iEKsineaında « Yarmki matinelerden itibaren fevkalâde bir program. 2 büyük yıldızın 2 büyük filmi birden — ; lara değerli hediyeleri HWR> Başlaralı 1 incide tün teşekkülleri bu güzel şehrinizin bütün vatandaşları tarafından bak- kımda izhar edilen sevgi ve şaygıdan çok duygulandım, Modern bir zihni- yetle ve temiz bir konforla - vileyda getirilen Çelikpalasda beni konukla- yan Bursalıların yüksek misafirper- verliklerinden çok mütehassis oldum. Burada Türk milletinin siyasi ve me- deni yüksekliğini gösteren parlak de- liller gördüm. Bundan mütevellit ta- hassüs ve teşekkürlerimin — sevgili Bursalılara iblâğmr rioa ederim. Bursa kaplıcalarınım büyük ve me- deni Ihtiyaçlarından birini kargılıyan Çelikpalas otelinin Bursa belediyesi- nin de himmet ve muavenetile daha fazla inkişaf edebilmesini temin için bu otelin ait olduğu şirketteki 34.830 türk liralbık hissemi belediyoye terke- diyorum. Ayni zamanda vaktilo Bur- 'Ba belediyesinin 1923 tarihinde bana hediye etmiş olduğu otel bahçesine muttası! köşkü de bütün müştemilâtı İle belediyeye hibe ettim. Bu köşk o- telin bir aneksi olarak kullanılaçak ve Bursa belediyesi bu köşkün bode- lini takdir ettirerek girketten o mik- tar hiase senedi mübayaa edecektir.,, K. Atatürk Başvekllin tebliği Ankara, 2 (A. A.) — Başbakan Cb- 1âl Bayar tarafından, ajans vasıtasile neşrolunmak emrile atideki tebliğ gön- derilmiştir: “Reisicümhur Atatürkün Bursayı gereflendirmeleri münasebetile reami ve husual bütün teşekküller ve Bur- sanın bütün krymetli vatandaşları ta- rafından Ulu Önder'e yapılan minnet ve gükran, itaat ve inan gösterileri Büyük Şefimizi pek ziyade mütehassis etmiş ve Türk milletinin siyast yük- sekliğinin parlak delili olan bu sevgi ve saygı gösterileri hükümeti de bil- mut'buyüurdular, Bu şerefli vazifeyi 1- fa ederken kendimin ve hükümet ar- kadaşlarımın takdir ve teşekkürlerini de jilâve ederim. » Başvekil Celdl Bayar Bursa valisini takdir Bursa, 2 (A A.) — Reisiciümhur Atatilrk Bursada kendilerine yapılan karşılamada ve bugün Merinos fabri- kasınım açılış töreninde gördükleri in- tizam ve mükemmeliyetten memnun kalmışlar, ve Bursa valisi Şefik So- yer'i takdir buyurmuşlardır. Keyfiyot, Dahiliye Vekili Şükrü Kaya tarafından bugün valiye reszmen tebliğ edilmiştir. Fabrikanın açılış merasimi Bursa, 3 (Hususi) — Bursa Meri- nos fabrikası dün Büyük Önder Ata- türk tarafından altın anahtarla işle- meye açılmıştır. Açılma törenine bütün Bursalılarla civardan gelen köylüler iştirak etmiş- tir. Öğleden sonra fabrika civarı ka- Tabalıktan geçilemez olmuştur. Reisicümhur saat on altıda Başve- kil, Dahiliye, Nafia ve İktısat Vekil- leri ve refakatlerindeki zevat ile bir- likte fabrikayı şereflendirmişlerdir. Atatürk bir müddet fabrikanın din- lenme salonunda istirahat buyurmuş, sonra balkona çıkmıştır, Burada Bur- &a belediye reisi Neşet Kiper'in Bur- salılara hitaben söylediği sözleri din- lemiş, bunu Başvekil Celâ! Bayar'ın nutku takip etmiştir. Başvekilin nutku Başvekilin nutku şudur: “— Sevgili yurddaş!arım, Retsicilmhurumuz, — Şefimiz Ata- türk'ün emirlerile size hitab ediyorum. Çok yazık ki hepinize sesimi işittire- miyeceğim. Bundan dolayı hepinizden özür dilerim. Merinos fabrikası, hükümetimizin beş senelik endüstri plânında önemli yer almış bir müessesedir. Hatırlarsı- nız, bundan iki sene evvel Atatürk re- Jiminin kıymetli evlâdi ve Büyük ele- manı İsmet İnönünün azimkâr ve kud- retli eli ile bu fabrikanın temeli alıl- mıştı. Bugün hepimizin sevincini mu- cip derecede mevcudiyet gösteren bu mücsesese, şimdi şahit olduğumuz tö- renle açılıyor. Bursalılar, Merinos fabrikası, £ mil- yon Jirayamal oldu. Fabrikanın kulla- nacağı iptidai maddenin yekünu 3 mil- yon kilodur, Şimdiye kadar hiçbir mü- essesede kullanılmamış olan ipliğimiz ı bu fabrikada 150 bin kiloluk bir mik- tarla yer alacaktır, Fabrikanın başlıca istihlâk madde- si Merinos yapağısıdır. Bu da en az iki milyon kilodur. Fabrikanın 24 sa- atte 4 ekiple çalıştıracağı işçi adedi 1650 dir, Bu demektir ki, 1650 aile re- isi vatandaş İş ve ekmek bulacaktır. Fabrikamızın endüstri hayatımızda- | KI kıymetini tebarüz ettirmek için bir noktaya dikkatinizi celbetmek iste- Fim, Endüstride iyi mal çıkarmak için iyi iptidaf madde lâzımdır. Ancak bu sayededir ki, nefis eşya imal olunabhi- lr. Türk tekstil hayatında şimdiye kadar memnun olunmıyacak mallar yapılmış ise bunun sebebi ipliklerin i- yi almayışıdır, Merinoa fabrikası bu noksanı ikmal edecektir, Bu fabrikanın kurulma plânları Üze- rinde çarştığımız zaman, Merinos ya- pağısını yarı mamul olarak hariçten getirmeyi düşünmüştük, Çünkü Meri- nos bizde kâfi miktarda yetişmiyordu. Ve hâlâ da böyledir. Ancak, endiletri politikamızda müstahsile azam? yar- dım prensipimizdir. Eğer bu ilk fikir- da gabat etmiş olsaydık müstahsilleri- miz çok ziyan ederlerdi. Biz yılmadık, endişe etmedik. fabrikayı yarli Meri- nos esası üzerine kunduk. Çünkü Bursadan Çanskkaleye kadar uzanan muıntakayı Merinos mıntakası olarak kabul etmiş bulunuyoruz. Bu iti- baral, koyunculuğumuzun, baytarları- mızın bu Lüyük millet milessesesine ve dolayısiyle memlekete ve millt enklüs- triye karşı mühim bir vazife ile mükellef olduk'arını burada kendilerine - hatır- Tatmak; isterim. Bu vazile ayni zamanda müstahsille- Tin kendi menfaatleri icabırır, Eğer ü- midimiz veçhile Türk Merinosu yetişti- rirse senev? iki milyon Yiratık mühim bir servet, harice utmaktan kurtarılmış ola- caktır. Bunun iş hacmimize, inzimamından haşıl olacak menfaat izahtam müstağni- dir. Birinci beş senelik endüstri prog- Tamımızı tatbik sahasına koymak üze- re yer yer fabrikalar vücuda — getiril - di. Bunların hesapları yapıldı. Fakat, Merinos fabrikası bunların en bahtiyarı- dır. Maddi kıymet itibariyle buna yakla- şan ve hattâ bunu tecavüz edenler var- dır. Şu kadar ki, manevi hayatın bah- şettiği şeref de bu fabrikanın erişilmez bir payesi vardır. Çünkü, onun — allını Atamız vermiştir. Ve açılma törenini de hbuzurlariyle şereflendirmiştir. Şu halde haklı olarak diyebiliriz ki,, emsaline nazaran bu en bahtiyarıdır. Vatandaşlarım, Size takip etmekte olduğumuz en- düstri politikamızın —ana hatrlarından bahsetmek isterdim. Fokat görüyorum ki, vaziyet ve hava hizden lütfunu im- sâk etmektedir, Eğer vaktimiz müsdade etseydi hpıh bir yerde sizinle daha açık ve dâha uzun konuşabilirdik. Bu sefer Bursaya gelirken Atatürkün yanında mevki almak şerefini ihraz et- miş bulunuyordum. Bahsimiz, Milli Mücadelenin karanlık devirleri üzerin- de dolaşıyorklu. O aralık Bursa bütün vatandaşlariyle Atatürkün yoluna çıkmış bulunuyordu. Atotürk bunları göstererek; “Bak — Ba- yar dedi, bu güzel memleket ve bu te- miz yürekli halk müstevlilerin ayakla - rr altında brrakılabilir miydi?.., Bu sö- gü söyliyen Büyük Halâskârımız mem- lekete refah getirecek eserleri açmak için yola çıkmış bulunuyordu. Bizzat o, refahım maddi izleri üzerinlle idi. Şehre geldik. Sizin candon tezahürlerinize şa- hit oldum. Sizin bu yüksek duygularınız dan kurtarzıcınıza karşı gösterdiğiniz bu minnet ve şükran coşkunluklarından aldığım heyecan tesirleri altında kalarak hepinizi göz yaşlarımla selâmladım. Ve şu neticeye varklım: “— Kalbler birleş- miştir. Millet şefini seviyor, şef milletini seviyor. Bu sevgililer için saadetler di- kerim.,, Başvekilin nutkundan — sonra Relsi- Silâhlı MARTHA EGGERTH LA BOHEM Emnsalsiz ve tamaşa fırsatı kaçırılmıyacak bir program GDN KUAÇ AHEğöl MÜBÖ A Büyük Fransız edibi ALEXANDR DUMAS'aın dünyanın her diline çevrilmiş olan şaheseri; î)ış Siyasa Amerika DEer Baştarafı 2 incide bete benziyor. Fakat bu nokta hosaba katılsa dahi, İki taraf arasında Ame rikanın ve İngilterenin lehine olmak üzere büyük bir fark vardır. İngilte- re paraça zongindir. Ve vasıta nok- tasından da İtalya ve Japonyaya fa- İiktir. Fakat bu noktalardan Ame- Fikanın vaziyeti diğer devletlerle mukayese bile edilemez. Amarika- min vergi yükü Avrupalıların yükü- ne nazaran hiç denecok derecede hafiffir. Avrupalıların hal vaziyet- lerine bakıldığı zaman, Amerikalr- lara hiç vergi vermiyen bir millet denebilir. Amerika, meselâ Japon- ya kadar bir yüke katlanmıya karar yerse, bülün dünya donanmalarına faik bir donanma iuşa etmaekte zor- luk çakmez. Amerika için donanma inşası, bir maddi vasıta meselesi değil, Yüzumu hlasetmek meselesidir. — Japonya meydan okuyuncaya kadar Amaeri- kalılar bu lüzumu hizsetmemişlerdi. Rooseyelt,in maclise yazdığı mek- tuptan anlaşılıyor ki Amerika artık bu Tüzümüu hisdetmiştir. Binaenaleyh Amerikanın milletlerarasr muvaze- nesindeki iktısad? âğırlığı ile müte- nasip bir deniz kuvveti olması artık bir gün meselesidir. Gerçi Amerika dünya sulhünü temin için dağil, ken- di emniyetini ve menfaatlerini ko- rumak için silâhlanmaktadır. Fakat birçok meseleler vadır ki Amerika- nn emniyetiyle sulhe muvazi olarak yürümektedir. Binaenaleyh Ameri- ka milletleraracı — murazoenesinde sulh ve sükün unsuru sayılır. Bunun içindir kI, Amerika silâhlarının art- ması, sulhün ve sükünun da iİstikra- rına yardım edecektir. (Ulur'tan) A. Ş. ESMER Zelzele Dün gece bir çok yerlerde duyuldu Dün geca saat 21 1 18 dakika 20 saniye geçe merkez Üstü İstanbul. dan 11,600 kilometre mesafede gn- yet giddetli bir zelrele kaydedilmis. üÜr. Hâdisenin cenubt Amerikanın Şi- H maintakasında olduğu tabmin edil mektedir. Erzincanda Erzincan 2 (A.A.) — Dün saat 11,16 de Iki saniye devam dene bir yer sartıntısı olmuştür. Italyada Milâno 2 (A.A.) — Fuenza sismo. grafi dün akşam &aat 20 de çok şid- detli ve çok devamlı bir yor saram- tısı kaydetmiştir. Sarsıntılar dört gası devam etmiştir. tümhur ve Vekiller otomobillere binip fabrikanın yıkama daitesine gitmişler: dir. Orada Sümerbank umum - müdürü Nurullah Esot, Atatürke tepsi — içinde altın bir anahtar vermiş, Büyük Önder Başvekile hitaben “Hayırlı olsun,, diye- rek kapıyı açmıştır. Atatürk bu kapıdan girerek bütün daireleri ayrr ayrı tetkik etmiş, Merinos ipliği sergisini germiş, iplik ve kumaş- lar hakkında fabrika müdüründen iza- hat almıştır. Atatürk fabrikanın defterini imza. ladıktan sonza etomobillerine binip Çe- Hikpalasa dönmüşlerdir. Gece belediye salonunda bir suare verilmiştir. ÜÇ SİLÂHŞORLAR'ı TURKÇE SOZLU olarak, hayret ve helecanla nörmeğe hazır'anınız ! Metrop Bugünden itibaren sayın müşterilerini MELEK sinemasında Kabule başlamıştır. Şık ve kibar âlemin mülâkat mahallidir. V. İnşast Şubeslne müracaatları. (17? tanbul nur, (B. (655) Hariciye Vekilimiz Viyanada Viyana 2 (A.A.) — Doktor Tevfik Rüştü Aras Cenevreden Viyanaya gelmiştir. Türkiye Haritiye Vekili, tamami. le husus! mahiyetto olarak, iki gün burada kalacaktır. Musolini oğlunu yüzbaşı yaptı Roma 3 (A.A.) — İtalya - Brezil ya hava geferine iştirak etmiş olan teğmen Bruno Musolini yüzbaşılığa terfi etmiştir. * 1918 de doğmuş olan Musolininin oğlu, İtalyan ordusunun en genç yüz başısıdır. İtalyan « Brezilya solerine Aştirak etmiş olan diğer subaylara ve mürettebata da altın ve gümüs havacılık madalyaları verilmiştir. Italyadaki infilâkta Ölenler 37 kişi Roma 39 (A.A.) — Neşredilen bir tebliğe göre, Segnideki barut fabri. kasındaki infilâk neticesinde ölenle. rin miktarr 37 dir. Birçok atalyolerde işe yeniden başlanmıştır. Segni köyü halkı da yeniden evlerine dönmüşlerdir. “ Kraliçe Mari , Transatlantiğinin eşi Londra 8 (A.A.) — Rosmen bildi rildiğine göre, “Küen Mari,, tranı. atlantiki gemisinin eşi olan gemi, 27 eylülde kraliçe Elizabet tarafın. dan kordalası kesilmek suretile de- nize indirilecektir. Gemi “Küen Eli. zabet,, İsmini hll!lelkm'. Daniell Darrieux SUİİSTİMAL JUNİOR Yolunu şaşıran insana JUNİOR bir rehberdir. Yelek cebinde kolay taşınır. 'Türkiyenin her tarafında bulunur. F'ö- ner ve pillerde JUNİOR markasmâ Galata, Voyvoda caddesi No. 30 ISMAİL ÖMER IŞÇEN M. M. Vekâletinden: M. M. V. İaşaat Şubesinde çalış mak üzere 300 lira ücretli bir m“hw dis,:200 dirm ücretli ikirmimac- alınacaktır. İsteklilerin Ankarada »M> Beledi Beynllı. Eminönü ve Fatih kazaları dahilinde kunturat yuklnmlı,: pılacaktır. Mülk sahiplerinin cezaya çarpılarak mutazarrır oımnmâııd' çin kontrol memurlarına ibraz edilmek üzere müstecirlerin kuntt rmr yanlarında bulundurulmaları lüzumu ilân olunur. (632) ——— Vesaltinakliye resminden olan borcundan dolayı haciz altına Doç markalı ve 1990/2042 numaralı taksa otomobili Aksarayda Hüsoylinağa mahallesi Çıngıraklı bostan sokak 11 3-2.038 Perşemboe günü saat 16 da açık ınumn No satılacağı — HÜN /3ŞUBAT— 1808 tarafından DAVASI —f ol Bar Küçlk bir ihtiradır. dikkat ediniz T &) (6479) SAA İ MA B Cu g-ç numaralı SAÇ BAKIM! Güzelliğin ca birinci gartıdırı Ankaraya Kü 18ünde har€ edecek Atina 3 (A.A.) — Bll"",);.y sas ve Yunan hw;edn“ı,îu tantı konseyinin toplanti! raya 18 şubatta gitm' a elci Yunan heyeti arta irü ye siyasi - birinel 4" Kustas ile Başvakilin İ direktörü ve yaverin' tir. ”