20 Şubat 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

20 Şubat 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Sovyet diplomatının macerası BOT Paştaralı 1 incide Hp bu vaziyoet karşısında dünya mat- buat mümessillerine müracaat ede- rek kandilerinden Butenkoyu gör- melerini istomiştir. Fakat façlat ma- kamları Bütenkonun yerine geçen a- damı Romadan uzuklaştırmışlardır. Radyoda konferans'ar Roma, 19 (A.A.) — Mossagero ga- zetesi, Butenkoya Romaya hariciye nezareti tarafından 16 ikincikânun 10938 de verilen ve Sovyet diplomatın hüviyetini tesbit eden cüzdanın bir fotoğrafını neşretmektedir. Roma*radyosu dün akşam Buten- konun Fransızca ve rusça bir nutku- nu vermiştir. Butenko bu akşam da saat 19,30 da Grenviç saati — başı- naâ gelenleri — radyoda anlatacaktır. Butanko, eenebi gazetecileri ka- bul ederek sesinin ecnebi memleket- lerde de sesini tanıyanlar nezdinde; nazarile bakmaktadır.,, hüviyetini teebit ottiğini ve edeceği- ni söylemiştir. Bükreşte hayret Bükreş, 19 (A.A.) — Prazdaki Sov yet elçisl Aleksandroveki dün Bura- ya gelmiştir. Butenkonun firarından Bonrâ yerine yeni bir maslahatgüzar tayin edilmiş olmasına rağmen Alek sandrovaki elçilikte birkaç gün kala- caktır, Romen siyast mahafili, Bükreşe resmen tayin edilmemiş olan bir dip lomatın faaliyette bulunmasını hay- retle telâkki etmektedir. Bu diplo- matik taathmüllere muhalif görülü- yor. Ayni &iyas! mahafilde beyan olun duğuna göre “Butenko hâdisesi et- rafında Aleksandrovskinin ne gibi tavzihat elde etmek istediği pek iyi anlaşılamıyor. Çünkü ortada tavzih edilecek hiçbir. cihet kalmamıştır. Ve Romanya bu hâdiseye kapanmış Yeni demiryollarımız B Baştarafı 1 incide Diyarbakır — Sinan — Beşiri — Soran köyü yolunu takip ederek burada iltisak hattiyle birleşecek olan ve İrak hududumuzu teşkil eden Habur çayı Kenarındaki CGuyara köyünden geçecek demiryolu güzergâhının bu cayı takip pderek İrak ararisine dahil olması en muvafık şekil olarak bulunmuştur. Ira- ka giden hat bu suretle evvelki keşifle- Ye göre 230 kilometre kadar uzamakta İst ide heyeti umumiye itibariyle inşaat masralı beş milyon lira azalmakta, di- e rtaraftan İrana gidecek hat dakısal- maktadır. « UN — Viyana Yahudileri Baştarafı 1 incide rin Mançukonun Almanya tarafın- dân taftnmış olduğunu ilân etmesi da beklehilmektedir. Nutku bütün Almanların radyo ile dinlemeri bil- dirilmiştir. Avusturya ve Çekoslovak ya radyoları da nutku neşrodecekler dir. Avusturya yahudilerinin telâşı Bolgrad, 20 (Avala ajansı) — Vre me gazetesinin Viyanadan öğrendi- Elne göre Avusturya payitahtındaki yahudiler arasında büyük bir heyo- enn hükün sürmektedir. Yahüudilor, nasyonal sosyalizinden korktukların dan dolayı sermâyelerini Avusturya. lan çekmek arzustunu izhar etmek setile borsada bir — panik havası da getirerek daha şimdiden A- ırya İktisadiyatını — mühim za- varlara sokmuşlardır. Komintern aleyhindeki misak Roma, 19 (A.A.) — Avusturyanım yakında kömintern aleyhindeki pak ta Iştirak etmesine burada İntizar e- dilmektedir, Otto hâlâ ümitli Anvers, 19 (A.A.Y — Buraca g- Hariciye Vekilimizin Mısır seyyahatı Kahire, 19 (A.A.) — Hariciya ne- zareti, mart ayı zarfında Kahireye gelmesi beklenen Türkiye hariciye wekili doktor Tevfik Rüştü Arasın bu ziyareti bususundaki programı ha- zırlanmıştır. Halen Kahirede bulu- nan Mısırin Ankara öelçiliği sekrete- Ti, bu programı Türkiyeye götürerek doktor Arasa bildirecektir. telâşa Diyarbakırdan itibaren — hattın tulü bu şekilde 291 kilemetre olacaktır. Bu hat, Londra, — Hindiştan transit hattı- nı teşkil ettiğinden memlekete bıraka- cağı menfaat çok büyük olacaktır. İtan hattı da, Şan çayı kenarında So- tan köyü karşısındaki iltisak istasyonun dan ayrılmcak şimale müteveccihen ay- rılacak, Tatvan ve Vana uğrayıp göl sahilini takip ederek fran köyü olan Kotura vasıl olacaktır. Diyarbakır — Kotur hattının uzun- luğu da 521 kilometre olacaktır, HABEN — #Akşanı vvt kat Çinliler taarruza geçltiler Fakat Japonlara göre Ağır zayiat vermek- ten başka bir şey kazabamadılar Londra, 20 (Hususi) — Tokyodan imparatorlük kâarargâhı takviye edi . len Çin kıt'alarınınm birçok noktalarda Japonlara karşı taarruza geçtiklerini bildirmektedir. Çinliler taarruzlarında ağır Zayiat vermelerinden başka bir netice elde edememişlerdir. Çin tanr. ruzunun vukua geldiği cephe Wuhu- Hangehov cephesidir. Pengpu etrafın- daki Japon kuvvetleri, Çinlilere naza- ran zayıf oldukları halde büyük mu - vaffakıyetler ölde etmişler ve Çinli « lere zayiat verdirmişlerdir. Şansi eyaletinde ilerliyen - Japon kuvvetleri Gengyang ve Ling - gin mevkilerini ele geçirmişlerdir. Çinliler, Japon ilerleyişini durdur . mak için Sarı nehir üzerindeki meş- hur beş kilometrelik Pekin - Hankov demiryolu köprüsünl dinamitle tahrib etmişlerdir. Bir Çin tebliği de evvelki gün Han- kov üzerine taarruza geçen Japon tay. yarelerinden 12 sinin düşürüldüğünü bildirmektedir. Japonyada milli seferberlik 'Tokyo, 20 (A. A.) — Milli seferber. lik kanunu bugün parlâmentoya tevdi edilmiştir. Lüyihanm müzakeresi pa - zartesi başlıyacaktır. Mezkür lâyiha bilhassa mesainin, İstihsalin, barici ti- caretin, sermaye hareketlerinin, ma » denlerin ve icabında matbuatın kon - trol altıma alınması derpiş eylemek- tedir. Bir kayıp Manisa saylavı Sabri Toprak öldü Gedikli erbaş okulu eznları G - Ş Ki Abidenin Deniz Gedikli Erbaş Okulunun 937 mezunları, deniz talim — taburundaki staj devrelerini tamamlayarak donmn- maya iltihak etmişlerdir. defter isas yazılırkon... komütanı yarbay Hilmi Gökboray ” hazır bulunmuşlardır » Ş Abideye çelenk konduktan sonra mek tep komutanr defteri imzalamış ve ME Bu münasebetle dün merasim yapıl- | zunlardan biri de deftera şu satıf mış, Taksimdeki Cumhuriyet abidesine | yazmıştır: gidilerek çelenk konmuştur. “Bize ve sevgili milletimize verdiğili Donanmaya geçen Erboşlar, saat | emaneti bütün canımızla koruyacağtlır 15 te arkadaşları ile beraber âbideye Bütün Taksim meydanı, yiğit dtnif gelerek İstiklâl marşını söylemişler ve | cilecimizin merasiminde bulunan hât dolmüştü. Erbaşlar geçit resmini mütet akip mektebe dönmüşler ve me bir çapa şeklindeki çelenklerini koy - müuşlardır. Merasimde merkez komuta- nı, İstanbul Deniz Komutanı, — yarbay Mafimut Gökbora, Gedikli Erbaş okulu bik donanmaya iltihak edenler ıcchlnt çay ziyafeti verilmişi Halkevlerinin altıncı yıl dönümü Çeörtde yağı> Baştarafı 1 incide evlerinin faaliyetini gösteren Bir Manisa saylavı Sabri Toprak kaldı- rıldığı Alman hastanesinde, dün gece kalb sektesinden gözlerini hayata yum- muştur, Bundan kısa bir müddet evvel, yabu- diler hakkında Meclise yaptığı kanun teklifiyle bütün Türkiyede akisler u- yarklıran Sabri Toprak, bütün hayatın- ca vatanı İçin çalışmış ve müspet roller düştü kan "Tag Flaman,, — gazetesine verdiği bir beyanatta Arşidük Otto de Habsburg, ezcümle diyor ki: “— Avusturya — tahtındaki huku- evinde söylenecek ve radyo ile yapıla. cak olan nutukla başlıyacaktır. Nutuk dinlendikten sonra her Halkevi tanzim ettiği programa göre merasim yapacak- tr « Ankarada Ankara, 20 (Husust) — Buradaki Halkevinde, açılışım 6 ıncr yıldönümü büyük merasimle kutlulanacaktır, Bun- ı kurulmutşur. çe Sergide, çalışmaları gösteref Ce simler, grafikler, brogürler, mecmstli teşhir edilecektir « i Geğen sene zacfında Halkevleri üye e sinin adedi 90 bini geçmiş bulunü! du. Konser, temslil, konferans gibi lantılara gelenlerin yekânu ize alti yonu aşmıştır. top” g kumdan katiyon feragat etmiş deği- lim. Şimdiden elimi sosyalistlere ve ayni samanda düşmanlarıma da uza-, tıyorum. İstodiğim yegâne şey, par- tilerin fevkinde kalmaktır.,, Iogiliz kabinesinin içtimar Londra, 20 — İngiliz — kabinesi, dün cumartesi olduğu halde mutad hilâfına, toplanmış ve İçtima 3 saat 20 dakika sürmüştür. Kabine bugün pâzar olmasına rağmen saat 18 de (İstanbul saatlle 15 de) gene topla- nacaktır. İçtimada Avusturya meselelerinin görüşüldüğü tahmin ediliyor. Söylen diğine göre İngiliz başvekili Çember lâyn, Almanyanın orta Avrupadaki giyasetine mukabele edebilmek İçin İtalya 1le anlaşma ihtimallerini tot- kik etmektedir. Bugünkü içtimada Hitlerin nutku- nun tetkik edileceği sanılıyor. Gazeteci korkusu Siyaset adamlarını kiyasete sevkeder Fransız adliye nazırı matbuat hürriyetinin kıymetini tebarüz ettiriyor Paris, 20 (A.A.) — Adliye nazırı Campinehi, Fransız ve ecnebi gazete ellerin toplantısında, matbuat mese- lesinin ana hatlarını anlatmıştır. Ad liye nazırı, yazı ve fikir bürriyetinin korunması lüzumunda — israr ede- rek demiştir ki: “— Gazeteci korkusu siyasat a- damlarını kiyasete sevkedor. Fran- sanın başına gelebilecek en — büyük felâket matbuatın hürriyetini kay- betmesi yani doevletin veya hüküme- tin emri altına girmesldir.,, Adliye nazırı matbuat hürriyeti- nin bazı ahvalde sulistimal edildiği- ni ve binaenaleyh buna karşı koy- mak için bazı tahdidat icap ettiğini söylemiş ve demiştir ki: — 'Tam ve mutlak hürriyet medeni bir camlada yaşayamaz. — Bilhassa fertleri Iftiralardan en iyi — gartlar içinde koruyacak kanunlar zaruri- dir. Böyle bir kanun yazı hürriyetini kaldırmak demek dağildir. Matbua- ten mutlak hürriyeti karşısında bir de gazeterinin metlak maanlivati 01- malkigerektir,/ oynamış büyük bir milliyetperverdi.. Ölümü, memleket ve fikir arkadaşları için büyük bir ziyadır. Bütün kendisini tanıyanlar tarafın- dan sevilen Sabri Toprağın — ce- nazesi yarın saat 11,30 da Alman has- tanesinden kaldırılacak, namazı Teşvi- kiye camiizde kılmdıktan sonra ebedi metlenine tevdi edilecektir, .. * Sabri Toprak Manisanım Turgutlu kasabasında yerleşmiş bir aileye men- suptur. İlk tahsilini orada görürken gösterdiği zekâ ve kabiliyet üzerine Darüşşafakaya yerleştirilmiş ve burada her yıl daima sıtıfının birinelel olarak 1313 de mezun olmuştur. Sonra Posz- ta ve Telgraf Nezaretinin tercüme ka> lemine memur olmuş ve bir taraftan da hukuk tahsiline devam ederek, oradan da şahadetname aldıktan sonra — telsiz telgraf tabısili için Almanyaya gönde- rilmiş ve telsiz telgraf mühendisi ola- rak memleketine Gönmüştür . Sabrinin bilkatindeki temizlik kendi sini memleketin umumt işlezinde salah arama yoluna sevketmiş bulunuyor, Abdülhamit devrinin yıkılmasındaki mesaiye gönüllü giriyordu. Onun için Sabri Toprak, meşrutiyettte İttihat ve Terakkinin Kadıköy ve Beyoğlu kâtibi mes'ullüğünü yaptı. Mütarcke içinlde Teceddüt fırkasının reisliğine geçiril- di, Bekirağa bölüklerinde ıstırap çekti.. Maltaya gönderildi. Antalyadan doğru Ankaraya geçerek Büyük Millet Mec- lisi hükümetinin evvelâ posta ve telgraf umum müdürü, sonra Büyük Millet Meclisinde mebus olarak birinsi reis vekili oldu. Cumhtriyette Ziraat Vekilliği, ora- dan çekillikten sonra da Bükreş elçili- ği yaptı. Yeniden mebusluğa getirildi. Son bir kaç sencdir, kalbinden rahat- sız bulunan merhum tam GO yaşında idi. Bundan iki gün evvel fenalaşmış ve arkadaşları tarafından Alman hastane- sine kaldırtılmıştı. Kendisine Tanrıdan rahraet diler ve akrabalariyle fikir yoldaşlarına taziyet» lerimizi sunarız , eeei dan başka, Türkiyedeki bütün Halk- x 26 “HAYATMIB Bı’r)ğ'cia'mnifğnğam ÇDİKAS