11 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

11 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Marlen dikkat, ded i, Holivudu bülün çıplaklığı ile size göstermeği vadetmiştim şimdi göreceksiniz ! Matlen bana doğru iğilerek fısıldı- yor: — Bu adam Killerdir “katil” Killer, — Demek Core Raft yalnız beyaz perdede değil, hayatta da hep katiller ve gangsterlerle münasebette bülumu- yor, öyle mi? — Öyle değil ama, öyle görünmek ve beyaz perdedeki “çete reisi,, presti. jini haleldar etmek istemiyor. Bu gangster kılıklı delikanlı, bir sineği öldüremiyecek kadar iyi kalplidir. Fa. kat ismi tesadüfen Killer (öldürücü, katil) dir. Bunun İçin Raft onu yanı. na almıştır ve onu herkese: “Coni te Killer”, “Katil Coni” diye takdim edi. yor. Herkes de bundan memnundur. Çünkü Holivudda dekor ve atmosfere gok ehemmiyet veriliyor, Bir gölge nazarı dikkatimi celbedi- yor. Birisi, bir kadın, masası üzerin . deki lâmbâyı söndürmüştü. Herhalde fazla ışıktan veyahut nazarı dikkati celbetmekten korkmuş olacaktı, Daha büyük bir dikkatle bakıyorum. Ka - ranlık masa, Con Kravfordun masası, Marlen de bunu görerek garib, kor - kunç bir tebessümle gülüyor... Birdenbire tambur sesi duyuluyor. Işıklar sönüyor, salonda sevinç ifade | eden bir “A!..., nidası yükseliyor. Marlen bana dönerek: — Bu akşam Holivudu bütün çıp. laklığıyla size göstermeyi vaadetmiş- tim, şirndi görürsünüz. Bir projektör, orkestranm bulun - duğu yüksek yeri ışığa garkediyor. Spiker meçhul bir isim ilân ediyor ve yüzü boya içinde olan, fena dikilmiş yeşil tafta bir kadın içeriye giriyor. Parmakları, asabi hareketlere, mendi. Diyle oynuyor. Suya atlıyacakmış gibi ilerliyor ve bu meşhur kalabalığın karşımında dehşet içinde kalmış bir vaziyelte, sabit nazarlarla, şarkı söy. lemeye başlıyor. Söylediği şarkı, binlerce defa dinlen- miş eski bir romanstı, Ses boğuluyor gibiydi. Salonda kahkahalar duyulu - yor, alaylar başlıyor. İyice görmedi »- ğim yıldızlardan biri, bir türlü kesil- miyen kahkahalar içinde katılıyor. Zavallı şarkıcı kadm, sahnenin ü . zerinde, bütün betbaht cesaretiyle çırpmiyor, ısrar ediyor. Omuzlarınm titremeye başladığı görüyorum. Bir- denbire ses kesiliyor ve şarkıyı acı hıç- kırıklar takip ediyor. Spiker ona doğru koşuyor ve onu kolundan tutarak kulislere sürüklü . yor. Işıklar tekrar yanıyor. Salon ne- şeli kahkahalarla çınlıyor. Ben de hay- retimden dona kalıyorum. — Bu zavallı genç kadm kim? Bir müptedi mi? Ona niçin burada şarkı söyletiyorlar?.. Marlen gülümsiyerek göyle diyor; — Size bunu izah edeyim: “Troka. dero,, nün direktörü, sinema veya rağ. yoya intisab etmek istiyen meçhullere imkân vermek ve ayni zamanda de- gerli müşterilerine hoş ve eğlenceli va» kit geçirtmek için böyle bir şey dü- şünmüştür. Böylelikle, bu gösterişlere para vermediği gibi, gördüğünüz veç- hile, müşterilerini büyük artistlerden daha fazla eğlendirmenin yolunu bul. muştur. Her on beş günde bir tertip edilen bu suvareler, büyük bir rağbet görmeye başladı. Meselâ bu akşam 82. londa, yıldızlardan başka, büttin şir - ketlerin menecerleri, bütün tiyatro a. İ centaları, bütün reklâm büroları, bü- | tün radyo şirketleri direktörleri hazır bulunuyorlar. Şarkı söylemek istiyen- ler o kadar çoktur ki, kendilerine bi. rer sıra numarası veriliyor ve hattâ birçokları altı veya sekiz ay bekle . mek mecburiyetinde kalıyorlar. Bun'a- rın ekserisi, köylerden, kasabalardan geliyorlar ve yıldızları meydana cıka. ran mütehassısların önünde, biran ol- sun, kendilerini gösterebilmek için, aylarca, hattâ senelerce, santim san- tim para biriktiriyorlar. Bu salona , girerek gu sahneye çıktıkları bir an i. çinde, hayatlarını baştan başa değiş. tirecek bütün kabiliyetlerini göster - mek mecburiyetindedirler. Buraya, bir dar ağucma geliyorlarmış gibi, bir sinir gerginliği içinde geliyorlar. — Bu cidden korkunç bir şey! — Evet ama, hemen her gösteriş günü, içlerinden birisi muhakkak na. zarı dikkati celbederek, küçük bir rol yapmak veya radyoda şarkı söylemek Üzere, derhal angaje edilir. Vakıâ o. nun için bu, belki de bir zulümdür. Fakat limit, her şeye katlanmayı icab ettirir, Yeniden tambür sesi duyuluyor. Yeniden çehreler uzanıyor... Eskiden fakir, meçhul, ümidsiz olan, muvaffak olmak için en büyük işkencelere katla. nan bütün bu seyirciler, sahnede tirtir titriyen mahkümları görünce adeti vahşi bir zevk duyuyorlar. Projektör tekrar yanıyor. Sahnede, beş altı yaşlarında küçük bir kız. Çeh. resi gayret ve korkudan takalfüs et- miş bir halde, Şirley'Templ'i taklld et- meye çalışıyor. Nihayet zalim oyun bitiyor. Kadm. İr erkekti topu topu on iki kişiydiler ve bunların arasında hissi şarkılar söyliyenlerden, dansörlerden tutun da, kuş ve hayvan takitleri yapanlara varmcaya kadar birçok “sanatkârlar,, vardı. İçlerinden birisi kazanmış, al. kışlanmıştı ve angaje edilecekti... Marlen esasen beni bundan haber - dar etmişti. Her seansta, bir kabili. yet, belki de müstakbel bir yıldız mey- Geceyarısı olmuştu. “Trokadero, da yavaş yavaş boşalıyor. o Fotoğrafçı Fink makinesini kapıyarak gidiyor. Artık burada yapılacak bir iş kalma- dığma bundan daha iyi bir delil bulu. namaz. Marlen de ayağa kalkarak: — Gidelim, diyor, yer değiştirece - giz. Fakat insanlar değişmiyecek. Herkes “Klover Klöb,, de tekrar bulu- şacak. Adet böyledir. (Devamı var) Kraliçe Viktorya filmi Sinema hayatında bir kalde vardır. Bu kaide mucibince ber mevsim nihayetinde büyük bir film çevrilir ve bu film, tabir egizse, mevsimin en büyük filraini teşkil eder. Bunu, film âmilleri, seyircilerde gü- zel bir intiba bırakarak mevsimi kapat mak filrile yaparlar. i Geçen sene, bütün, reyleri, Sacha Guitry nin “Tacın incileri, - filmi kazanmıştır. Bu filmin İstanbulda görmüş olduğu e bet hâlâ hatırlardadır ve bu film elân bü- tün cihanda, görülmemiş bir rouvaffaki- yele gösterilmektedir . Bu sene mevsimin büyük filmi hangisi olacaktır? Bu husustaki tahminlere (o göre, bütün reylerin Kraliçe Viktorya — saltanatının şerefli devrini ihya İçin İngilterede yapı- anlaşılı- Jan film üzerinde yor, Bu film, hakikalen fevkalidedir ve Ve- nedikte tertip olunan beynelmilel senelik film müsabakasında birinci mükâfstı, “Milletler kupası nı kazanmıştır. Filmde, gözler kamaşlırıcı bir zenginlik, kraliçe- nin millete beyanatı, taç giyme, evlenme törenleri, Alman olan Prens Albere karşı olan itimatsızlığın zail olarak yerini na- sıl kraliçenin kalbinde tarihin (o şimdiye kadar kaydetmediği büyük eşka bıraktığı görülmektedir. Bundan maada, devrinde | İngiltereyi gerek ararisi ve gerek (o nüfusu itibarile bugün bütün dünyanın dörtie biri > i ! İ toplanacağı cak kadar inkişafa uğrattığından dolayı dünyanın en büyük memleketinin en bü- yük kraliçesi sayılan Viktoryanın resmi hayatında yaşalmakladır. Büyük Rrifenya, bugüne kadar, sinema nın, prehslerinin resmi veya samimi ha- yatlarını göstermesine müsaade elmemiş- tir, Bununla beraber, Kraliçe Viktoryânın hayatı hakkında yapılan film için, bir is tisna yapılmış ve bu heyecanlı film, İn- giltere hükümetinin yardımı ve resmi ve- * salke İstinaden vücuda getirilmiştir. Temsil hususuna gelince, bü, hep leren umumi fikirlere göre, o yaşnil yüksek sahsiyetlerin ülviyeliyle mülena- sintir, Mümeşsiller çok kiskanc bir itlnn ile seçilmiş, kraliçe rolü, güzelliği büyük hükümdara oldukça benzeyen meşhur İn- giliz aktrisi Anna Neagle'e ve çok müşkül Prens Alber rolü şöhreti ondan daha ek- sik olmıyan Alman sanatkârı Adolf Wolb- | ruka verilmiştir. halledildi Bilinci takım oyuncuları bu sabah Ankaraya hareket ettiler Bu haftaki futbol maçları 12/3/1938 Cumartesi günü yapılacak maçlar T. 5. K. İstanbul Bölgesi futbol &. janlığından: BEŞİKTAŞ STADI: Beylerbeyi * Kasımpaşa B takımla” rı saat 13,30, hskem Fahrettin Somer, Galatasaray - İstanbulspor B takım. ları saat 15,15 hakem Tarık Özeren. gin. TAKSİM STADI: Alsancak « Fenerbahçe (Milli küme mağı) saat 15,30. Hakem Halid Galib Ezgü. Yan hakemleri Zarifi Akerson, Şevki Çanga. FENERBAHÇE STADI: 13/3/9398 pazar günü yapılacak maçlar Altmordu - Kasımpaşa A takımları saat 13,30 hakem Rıfkı Aksay. BEŞİKTAŞ STADI: Ortaköy . Davutpaşa A takımları saat 15, Hakem Halid Galib Ezgü. Doğanspor - Feneryılmaz A takımları saat 13, hakem Halid Galib Ezgii. Ga. latasaray . Beykoz (şild maçı) A ta- kımları saat 11,15 hakem Adnan A. km. Beylerbeyi - Anadoluhisarı A ta. kımları saat 9,30 hakem Tarık Öze - rengin. TAKSİM STADI: Alsancak . Güneş (Mil küme maçı) 8aat 15/90, hakem Ahmed Adem. Yan hakemleri Tarık Özetengin, Fahrettin Voleybol maçları T. 8. K. İstanbul bölgesi voleybol ajanlığından: 12.3.1938 Cumartesi günü Ayasof- yada kâin Y. M. C. A. salonunda ya- pılacak voleybol maçları. Süleymaniye . Vefa saat 15 hakem, Kayn. Galatasaray - Beykoz saat 15,30 hakem Kayn. İstanbulspor . Anadolu saat 16 hakem İlhami Polater, Hilâl , Feneryılmaz, saat 16,30 hakem İlha- mi Polater, Hakem komites kurulacak İstanbulda yeniden bir hakem komi- tesi kurmak üzere bütün hakemler pazartesi günü Nüzhet Abbas tarafım. dan davet edilmiştir. Bu toplantıda keyfiyet görüşülecek ve netice futbol federasyonuna bildirilecektir. Kiryako Yunanistanda ük maçını Pazar günü yapıyor Kiryako Hrispu İki ay kedar evvel Beyoğlu Halke. vinde yaptığı bir müsabakada sayı hesabıyiz Yorgoya yenilen boksör Kiryako, geçenlerde Yunanistana git- mişti, İstanbullu yumrukçu komşu memlekette ilk maçmı pazar günü Hrispu isimli bir boksörle yapacaktır. | Beşiktaş klübü idare heyeti ile birin- ci takım oyuncuları arasmda takım kaptanı Hakkıya yazılan bir mektup yüzünden mühim bir ihtilâf çıktığını dün okuyucularımıza bildirmiştik. Bu sabah öğrendiğimize göre, milli küme takımlarımız içinde büyük bir varlık gösteren siyah beyazlıların ken- Avrupada futbol müsabakaları Avrupanm muhtelif memleketlerin- de bu hafta oynanmış olan lik maçla. rmm neticeleri şunlardır; FRANSADA: Rasing . Olimpik Marsey 26 Se. Fives « Olimpik Lil 22 Red Star . Havr 01 Mets . As. Kan 30 Soşo . Ekselsiyor Rube 1-1 İTALYADA: Sampiyerdarena - Floransa 11 Lukka . Bolonya 30 Lazlo Roma - Yüventüs 11 Napoli « Livorno 11 Ambroslana - Genova 93 00 'Torino . As. Roma 31 Bari - Trieste 00 ÇEKOSLOVAKYA: Sparta . Viktoriya Pilzen 50 Slavia « Prostejov 20 Sk. Pilzen - Paradobic 30 Zidenice - Viktoria Zizkov 10 a | & ıl 3 A İd EŞ eşiktaş klübündeki ihtilâf di aralarındaki bu sapma tarafın hüsnüniyeti sayesinde miştir. “ Dün akşam toplanan futboleli” idareciler, takım kaptanma gönde mektubun idare heyeti tarafmdi9 pi zılmayıp husust mahiyette olduğu yi sine varmışlar ve âdere 294 ile Hakkı arasındaki si lığın umumi bir gerilâf abiye, kulması iki tarafça da doğru memiştir, Ayni zamanda kilip reisi ReceP ve erden de Hakkıya “ i bün menfaati için ye etmesi, © siyesinde bulunulduğundan, A şamki toplantı sonunda klübün a atini her şeyden üstün gören İİ tamamen anlaşmışlardır. Bu suretle ortada bir mesele “5 dığınldan siyah beyazlıların irin bol takımı bu sabskki trenle Anla mütevecciken hareket etmişlerdi. Kine şiktaş ilk maçını yarın Mubi” ci müsabakasın; da pazar vi gücüne karşı oynayacaktır. i Bratislava . Kladno MACARİSTANDA: Seged . Nemzeti Kispest - Hungaria Budafok - Föbüs Elektromog - Törekveş Uypeşt . Estroab Ferençvaroş . Afnerel£f Boçkay . Süerketaksi İSVİÇREDE: Yüng Fellovs - Grashopers” Gİ İTLANYEŞ © Ostrava . Naşoğ 70 İ Servet - Fe. Lugano - Marsel Til boksta? çekiliyor Yeni şampiyon Senelerdenberi Avrupa ve dünya ya. ri ağır boks şampiyonu iken son zn. manlarda dünya birinciliği unvanmı Amerikadaki Yunanlı boksör Fred Apostole kaptıran Fransız Marsel 'TIl, ringden ayrılacağını ilân etmiştir. 'Til'in spordan çekilmek için vermiş olduğu karar, Fransızları çok mütoes- #ir etmiştir. Bu kategoride başka bir Fransız yumrukçusu bulunmadığın . dan Avrupa yarı ağır şampiyonluğu da bu suretle Yunanlı Hristoforidise kalacağa benziyor. Marsel 'Til, boksu neden bırakmaya Karâr verdiğini öğrenmek üzere ken- disine müracaat eden gazetecilere şun. ları söylemiştir: “. Ringden uzaklaşmak istiyorum, fakat buna henüz kat'i olarak karar vermiş değilim. Mevcut bir mukave. lem yilzünden teşrinievelde bir maç yapmam lâzımdır. Bu müsabakadan | kararın verilmemiş olduğunu kim olacak ? ai? ya sonra son kararımı vermiş Boksu bırakmak istememin sebebi ni yetişenlere meydan bırakmak Tilin meneceri Aleks Tetar g ten sonra “teşrinieveldeki maçti” ra görüşürüz,, demiştir, Gerek boksör, gerekse “kat'i karar verilmemiştir,, malarina rağmen Marsel Til uzaklaşacağı hemen hemen etmiş olduğundan onun yerini olan boksörü meydana Yeni $ una namzet gösterilenler ta Hristofaridis, sorra.da maln ve Tene gelmektedir. piyonu ortaya çıkaracak larm ilki 'Tene ile Beselman yapılacak ve bunun galibi df müsabakasmı Hristoforidis 8 z is ep a m ge BYE SEE EPEĞSI Miki 4 TaŞ Si. —safamepezme”