28 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

28 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

28 MAYIS — 1938 Mide hastalıklarının, Heyecanın ve, çok kuvvetli bir he. yecan olan korkunun vücudumuz ve #ıhhatimiz üzerinde büylik bir tesiri vardır. Halk arasmda cin, peri hikâyeleri olarak dolaşan hurafelerin çoğunda bu ilmi hakikati aramak lâzımdır; cin çarptı dedikleri bir kimse hakika- ten çarpılmıştır. Fakat bu, korku ne. ticesinde vücutça husule gelen değişik liklerle izah olunabilecek bir hâdise . dir, Fazla korktuğumuz zaman kalp her zamankinden ziyade şiddetle çarpar, kan vücutta o nispette büyük bir şid- detle deveran yapar ve bu tazyik es- masmdâ bir kan damarı kopabilir . İşte, bu kopan kan damarı vücutta bir uzvun çarpılması neticesini vere. bilir. Korku ve heyecanm vücudumuz tü- zerindeki tesiri her zaman bu kadar büyük ve görünür şekilde olmaz Fa. kat, yine tehlikelidir ve sihhatimizi ihlâl eder. Korku ve heyecana kapılınsmak eli. mizde değildir. Heyecan insanda do - gar doğmaz başlar ve ölünceye kadar devam eder. Küçük bir çocuk, hoşuna gitmiyen bir şey gördüğü zaman kor- kar, başlar ağlamaya. Hogune giden bir şeyle karşılaştığı veya istediği ya. pıldığı zaman sevinir, güler... Annesi yanma geldiği zaman, heyecan duyar. Sık sık nefes alreaya, hoplamaya zıp- lamaya başlar. Annesi kendisini yal Bız bırakıp gidince rengi sararır, kal, bi korkuyla atar. Hiçbir hareketimiz yoktur ki, vü - cutta bir his uyandırmasın. His de he- yetanm en kücük şeklidir. Binaena . leyh, kendimizi heyecanda hissetme - eğimin zaman bile, vücudumuzde, içten gelen ve beş hissimizle bera, ber bize dahil olan hâdiselerin üze . rimizde bir tesiri olmaktadır. Fakat, heyecanın her zaman vileu. dumuza zararı mı dokunur? Bu süsle, korkunun ve asabi heye « canların vücuda zararı, sevinçlen ile, ri gelan heyecanların da faydası do - kunduğu geklinde cevab verebiliriz. Hakikaten, doktorların fikrince, in. San nekadar mes'ut yaşarsa ömrü o kadar artar; günleri ıstırap, hiddet ve endişe içinde geçenler de o kadar az ömürlü olmıya mahkürıdurler... Bu, tabbın babası ismi verilen eski meş . bur Yunan hekimi İpokratın zamanm- dasberi malüm olan bir hakikattir. Fakat, bugünkü ruh ilmi, hisleri - MİZ ve heyecanlarımızla vücudumuz #rasmdaki münasebeti daha vazıh bir #pkilde sydmlatmaya muvaffak ol Muştur, Bugün ortaya konulan kakikat Şu dur; duyduğumuz her heyecanla be - Taber vücuttaki o uzuvlarımızdan biri inde, az veya çok bir değişiklik kâsul olmaktadır. Bazılarına göre hâdiseler karşisın. ÖR evvelâ vücudumuzdaki uzuylarda değişiklik olmakta, bundan sonra bu değişiklik beynimize tesir etmekte, da heyecan hüsule gelmektedir. Korkunen niçin bofazımızdan birşey geçmez ? Yecanın vücudumuzdaki tesirle - ri, bilhassa korku mevzubahs olduğu > Bâyet aşikâr olarak görülmek ml Biraz evvel gösterdiğimiz mi , ii olduğu gibi, korku neticesinde, in fazla siddetle cevelân etmesi Yüzünden bir kan damarı kopabilir. örku €snasında kelbimizin şiddetle ananı da keplmizin bildiği bir Şey» mn ken kuruması da ker: ri i görünü irlerin - den biridir; korktuğumuz veya fazla Yecanda olduğumuz zeman, boğazı. & lokma geşmemesinin sebebi, ! ği Suddelerinin ifrazatlarını keg- imalarıdır. Heyecanlı zamanla . Ya ça hmm kesilmesi, bir şey Bu hanı, “Yişimiz bundandır. erdi, i sikati eski insanlar da bilir. Me iyon kavmlerde bir kimsenin 458 kabahatli olup olmadığını ta, HABER — Akşam postas, Heyecan ve korku Cin çarpar, fakat nasıl? Korktuğumuz ve heyecana kapıldığımız anlarda niçin boğazımız kurur ve... korku ve heyecandır ) yin etmek için kullanılan bir usul var. dır: Şüpheli kimseye kuru pirinç tanele- ri verirler ve yutmasmı söylerler. E - ” ğer adam pirinçleri yutamazen suçlu olduğuna hükmolunur, İşin hakikati şu: Kabahatli olan adam, korku içinde. dir ve, bunun neticesi olarak, ağında tükrük kurumuştur, Onun için, pirinç- leri yutamaz... Korkunun guddelere lesiri Vücuda zarar: olan heyecanlar yal. niz böyle âni korkular değildir. Da. ha küçük heyecanların da tesiri var- dır. Bunlar âni değildir ve farkma vs- rilmâz. Fakat, bu küçük heyecanların vücullaki azamızda yavaş yavaş hu . sule getirdiği tesirler, ekseriya, bü - yük bir korkunun âni neticesinden da. ha fazla zararlı olarak kendini göste. rir, Her his ve heyecanımızın en fazla tesir icra ettiği uzuvlarr guddelerdir. Vücutta birtakım guddeler vardır ki, büyümemiz, boyumuz, tabiatımız ve cinsi inkişafımız bunlara bağlıdır. Korku ve heyecanm en fazla bun'ar Üzerinde tesiri bulunduğuna göre, 2a- rarı da bu guddelerin temin edeceği hususlarda bir gayritabillik veklinde kendini gösterecektir, Meselâ korkuyu misal alalım: Korktuğumuz zaman “adrenal” gud desi üzerinde bir değişiklik husule gelmiştir. Bu gudde kana faz'r mik - tarda adrenalin ifraz etmeye başlar. Kanın terkibi bu suretle değişince kanla beslenen bütün uzuvlarımızda, pek tabit olarak bir değişiklik husule gelecektir... Korkunun guddelerden başka saha. daki tesirlerine gelelim: Kalb büyük bir şiddetle atmaya baş ler. Damarlarımızın, bilhassa boynu - muzdaki damarlarm kopacak gibi el. duğunu hissederiz. Göz bebeklerimiz ——— Mükellefin ismi Sanatı Osman Leon İsmail Hakkı İsmail Hakkı Marangoz Sobacı Hallaç Hallaç Hallaç Berber Bakkal Ekmekçi Sebzeci Kunduracı Bakkal Kömürcü Ahçı Doktor Manav Bakkal Ahçı Attar Trikotaj Trikotaj Kahvehane Fırıncı Ahçı ' Fotoğrafçı Mehmet Tüncer Fotoğraiçı Talât Ulutaş cusu Talât Ulutaş cusu Kundura tamircisi Kundura tamircisi Otelci Oteci İtalyan mektebi M, Eusebia İtalvân mektebi M. Etsebia Italyan mektebi M. Busebia ” Eskidi Miha'âki Otelei Vahram Manokyan akal İ Yorgi j Ismail | Ismail ! Reşat Reşat Dikran Dikran Ali Finci Ali Finci M. Eusebia Manav Hancı Hancı Mimar Mimar Gümrük komisyon - Gümrük komisyon - Yukarda adresleri gösterilen Bakirköy kazası kazanç mikelleflerinin İkatebile tebliği mümkün olamamıştır. Tebliğ makamına kaim olmak üzere ve büyür: tehlikeyi daha iyi görmek i. çin. Tükrük guddeleri Hfrazatı keser, mide çalışmaz olur. Bütün bunların sıhhatimizin üzerin- de tesirleri olacağı aşikârdır. Bu te- sir âni olacağı gibi, uzun müddet te. daviye Ihtiyaç gösterecek hastalıkla- ra da sebeb olabilir, Korkudan bilhas. sa mide ve barsak hastalıkları İleri ge. lir. N çin korkuyoruz? Korku insanın ilk duyduğu histir ve bu, iptidal devirlerden kalma bir mirastır. Tabiatin korkulu muhiti | - ginde yaşıyan ılk insan dalma bu his- si duymuştur. Bugünkü medeni hayatta korkuya pek az yer olması lâzımdır. Fakat, in. san neslinin iptidaf devresinden kal- ma alışıklıkla, en ufak hâdiseler kar. şisinda korku duyarız, Bu cihetten, ea. ki insanla bugünkü insanın korkusu arasmda fark vardır, Feki insan, yalnız hakikaten kendi- sini tehlikeli olan şeyler karşısında korku duyardı ve bunda haklıydı Çünkü, tehlikeyi anladıktan sonra korkardı. Bugünse, korktuğumuz öyle şeyler vardır ki, bizim İçin hiç tehlike li değildir ve tehlikesini tamamiyle an İamadan korkarız. Bu da, korkunun, bir alışıklıktan ibaret olduğunu gös- terir. İptidal devrede yaşamış olan dede. Jerimizin bize bıraktıkları bu miras bizim onlar kadar uzun ömürlü olma. mamıza tesir etmektedir. Korkunun ömrümüzün kısalmasına sebeb olma « 81, kan damarlarımız üzerinde yaptığı tesirdir. ; Bir insan, kan damarları nekadar gençse o kadar genç sayılır. Bazı yaş. lar vardır ki, damarları genç kaldı- Ei, yıpranmadığı için, yirmi yaşmdaki delikanlıdan daha çevik, daha sağlam. dır. Yine öyle gençler vardır ki, da. Sokak Paçacı Şekerci Yorgancı Mahallesi Kapı No. Tarih No, Hüsreviye istasyon * İstanbul İstasyon Hafız Çik İstasyon Revnak 5 İstanbul Yenimahalle ” » Istasyon .” Fırın Cami Orta İstanbul İstasyon ” Osmanive Sakızağaç Yenimahalle Cevizi Yeşilköy Kalitarya / Y.köy Şevketiye Küçükçekmece Kartaltepe Hatboyu 16/18 16/18 hukuk usul mubakenmeleri kanunu marları ihtiyarlamış, bunun neticesi olarak vücutları çökmüştür. Damarlarımızı yıpratan şeylerden birini daha burada hatırlatmak iste . riz; Fazla et yemekten hâsıl olan da - mar sertliği insanm ömrünü kısaltan bir âmildir, Çünkü, etin, bilhassa yaş. lı kimselerde, damarlara bıraktığı te. ressübat damarların sertlenmesine 86. beb olur. Sert bir damar da kanm ©8- velânına mâni teşkil eder, bu da vü- cudun ihtiyariamasi neticesini doğu - rur, Korkunun da damarlardaki tesiri aynidir. Fazla şiddetle ve ânl çarpm. tılarla deveran eden kan, damarları yorar, yıptatır. Bu da vücudun ihti - yarlaması demektir, 'Endise, mütemadi düşünce, helecan da, kan deveranında ayni tesiri göste. rerek ayni tesiri hâsıl eder. Korkunun, tükrük guddeleri üze. rinde olduğu gibi, mideye ifrazatta bulunan guddeler Üzerindeki tesiri de, sıhhati bozarak, hayatımızın kısalma. sına bir âmil teşkil etmiş olur. Doktor- ların son müşahedelerine göre, mide hastalıklarınm, iştahsızlık ve hazım. sızlıkların başlıca sebebi korku, he . yecan ve bunlar gibi vücudu sarsan hislerden ileri gelmiş tesirlerdir. Bu bastalıkların tedavisine de ruhun te- davisi ile başlamak ldzımdır. Bir doktorun iddiasma göre, zama- nımızda mide hastalıklarmın çok gö . rülmesi de, medeni hayatın gürültü . sünden, insanları sinirli olmalarından ileri gelmektedir. Sebebsiz olarak hissedilen kırıklık. lar, bezginlikler, yüzün solması, sa - çm parlaklığını kaybetmesi hep kor. ku, heyecan, endişe, hiddet gibi halle. rin vücudumuzdaki birer tesiridir. Saadetin ve sevincin tesiri Saadetin ve sevinç halinin vücut &. | zerindeki tesiri ise, bilâkis, iyi olarak Iştahasızlık ve hazımsızlıklarn başlıca sebgbi kendini gösterir. Sevinç halinde de bir heyecan duyulmasına rağmen, bu, ruhta bir inşirah uyandırdığı için, vü. cut da, ayni şekilde memnuniyet du. yar. Korku esnasmda, insan ölüm dü. şüncesi ile müdafaa haline girerken, sevinç halinde vücut, ruhla beraber, hayata doğru büyük bir arzu hisse - der. Mes'ut insanların sıhhatte olduk. ları, neşelerinin, iştahlarının mükem. mel bulunduğu bepimizin bildiğimiz bir şeydir. Buna mukabil, sıkıntıda 0. Tan İnsanlar dalma bag ağrısından gi- kâyet ederler, Mes'ut kimselerde, korku, endişe ve ıstıraptan ileri gelen hastalıklar yok. tur, bunun için sihhatleri yerindedir. Bundan başka, saadet ve sevinç halin. de, ruh vasıtasiyle vücutta husule ge. tirdiği iyi neticeler de sihhatlerinin bir kat daba mükemmel olmasma yar. dım eder, Korku, heyecan gibi hislerle husule gelmiş hastalıkların tedavisinde de, bunun için ruhu saadet ve sevinç ha, line getirerek insanda yeni bir deği, şiklik hâsıl etmeye çalışılır. Tecrübe. lerde görülmüştür ki, ruh inşirah has line gelince, bir müddet evvel, korku ve endişeden dolayı vücutta hâsıl olan fena vaziyet derhal ortadan kalkmak. ta ve vileut tabii bir hale dönmekte, dir. Bunun için, hayatta mümkün oldu. ğu kadar korkudan kaçınmak, kendi« mizi üzmemek ve sıkmtıdan uzak kal. mak lâzımdr. emr e) Göz Hekimi Dr. MuratRamlıl Aydın Musyenehanesini Taksim-Talimane Tarlabaşı Cad. URFA Apt. nma nakletmiştir, Tel: 41553 Pazardan maada hergün: Öğleden sonra saat ikiden altıya kadar RKOY MALMÜDÜRLÜUGUNDEN : Kazanç vergisi Buliran vergisi Ceza zammı 4“ 4 ö 9 V al so 5 1 3 38 26 86 10 71 7 78 ds 16 16 s9 39 25 70 70 70 7 5 1 > 26 20 20 Sweoaruyr Sw nöggürsesirg ne N ag RSEBABLEZBNESEBBLIİBİBILSBA SEY? Ssasr3? wn si sağ das GEĞüsüum ISBErPRlLSNSASSUM Ph . atezzaaagaae 2x5 â88538188808 aioawn 34 y Lira Kr. Lira Kr. Lira Kr. Senesi Kıstelyevm Kistelyevm sizsszzır:::3 B8BB Krtelyevm. İkinci ihbarname Kistelyevm Krstelyevm İkinci ihbarname Kıstelvevm 3 8 ” 2 Kıstelyevm ** 8: 8: ggeğ Kıstelyevm » hizalarında yazılı vergi miktarını havi ihbarnameleri halihazır adreslerinin meçhfiliyeti ahkâmna tevfikan ilân olunur. (3108)