28 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

28 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

DA» uda ne demek Sportmence oynanan bir maçta Netice mağlübiyet midir Bir Izmir gazetesinin garip iddiası Dedikodusu hâlâ devam eden İzmirde- ki maçlar hakkında yuzdığımız bir yâ- zda, İzmir sporunda görülen garip bir “şehir şövenizmi, nden doğrudan doğru- ya İzmir sporcularının değil fakat İzmir. li spor iderecilerile İzmir o gazetelerinin mesul olduklarını yazmış ve buna birçok misaller göstermiştik. Son gelen “Yeni Asır,, gaztesi, İzmir matbuztının spor zihniyetile kabili telif olmıyan bir garabetle körükledikleri bu “şehir rekabeti,ne yeni bir misal teşkil eden bir yazı dercetmiştir ki, bunu, bir tek virgülünü dahi değiştirmeden aynen alryoruz: 1 şempiyonu Üçok takımı dünkü Bandırma ekspresile İstanbula Köreket etmiştir. Taktım on beş oyuncu ve bir dareciden mürekkeplir. İzmir şampiyonu ctemarlesi ve pazar günleri İstanbulda iki maç yapacaktır. Maçların biri Beşiktaş, diğeri Galatasa- ray takımiledir. Son hâdiseler münasebetiyle, İzmir ta- Kamları İstanbul maçlarından ciddi su. telle ürkmeğe başlamışlardır. Dün have- kot eden İzmirli oyuncular bu endişeleri. ni açıkça meydana vurmuşlar; İstanbul maçlarında o meliceden ziyade İzmirin #porlmanliğini İstanbul sporcularına ve halkına göstereceklerini beyon etmişler- dir. Bu itibarlardır ki, İstanbul maçların. da İzmir şampiyonundan sevindirici bir meice beklemek müşkülcedir. İşin diğer cephesi, İzmir şampiyonunun yapacağı maçların elemmiyelidir. İzmir şampiyo- nu İstanbulda bir gölibiyet temin eder. se ikinciliği ihtimal dahiline girer. Mağ- Jübiyeti kalinde ise dördüncüdür, Kırmızı» Beyaz meemtası, İstanbul takımlarının bir İzmirli akıma üçüncü. bük derecesini vermemek için aralarında Onlaştıklarım, hat(8 güneşin sirf bunu temin için Beşiktaşa mağlüp olacağım yazmıştır. Eğer bu yazılarlar doğru ise, İstanbul taktmlarının memleket sporu için taşt- dıklan düşüncelerden bek haklı olarak şüphe edeceğiz. İzmir şampiyonu İstanbula Hamdiden ve Namıktan mahrum olorak gitmesine roğmen hücum kalk o kuvvellidir. Sait Tormtundadır. Adil de en iyi vaziyeli elde eimiştir. Kötü bir spor zihniyetinin mahsul o- lan bu yazı tahlile değer mi? bilmiyoruz. Fakat biz, bazı şayanı dikkat noktala tra lemas etmeden geçemliyeceğiz. “Son hâdiseler münasebetile İzmir ta- kımları İstanbul maçlarından ciddi suret te ürkmeğe başlamışlardır., cümlesi neyi kastediyor? İzmir futbolcularma İstan. Haka- ret mi edildi?.. İstanbul hakemleri İzmir futbolcularını zorla mağlüp edip, sonra giler üzerinde mi dolastı? Yoksa İzmirli bulda bir haksızlık mı yapıldı?.. futbolcuları EE kasden tekmele- . Ne oldu? İzmir ik vay nedir? Gazete, bunu tabil izah etmiyor, çünkü bunu izah edemez ve çünkü bu satırları sırf kötü bir “şehircilik rekabeti, zilini- niyetile savurmuştur.. Şu aşağıdaki cümle ise, İzmir gazetesi- nin hakiki spor ve sporculuk (zihniyeti hakkında en küçük... ama en küçük bir malümatı dahi oolmadığını ve bu caha- letile spor işlerine karışması, memleket ne hazin olduğunu açıkça gös “İzmirli oyuncular İstanbul maçların. da neticeden ziyade İzmirin sporimenli- ğini Istanbul sporcularına ve (o halkına göstereceklerini beyan etmişlerdir. Bu ili. barladır ki, İstanbul maçlarında İzmir şompiyonundan o sevirdi bir netice beklemek müşkülcedir.,, Eğer muharrir bu (satırları tabil bir halinde yazmışsa ve bu yazdıklarının doğru olduğuna kani ise bu cümleden acı. hem pek acı bir hakikat meydana çıkıyor, 1— İzmit sporcularile diğer şehir spor- cuları arasında azgın bir rekabet körük» lemeğe yeltenen İzmir spor muhariyleri sporun » lam manasile « kora cahilidirler. (Çünkü sporimenlik göstermenin maç- larda iyi bir netice almaya mani olduğu nu zannediyorlar.) 2 — İzmir takımları aldıkları bütün iyi nehcelerde sportmenliğe mugayir ka- seketlerda bulunmuş olup ancak bu şe- kelide hareket ettikleri takdirde iyi neti ce alabiliyorlar. (Çünkü (sportmenlik göslerince muvajlakiyet güslermek ümi- i kalmıyor.) Fakat biz birinci hakikate tamamile İ- nandığımız halde, ikincisine bir türlü f- nanamıyoruz. Ve her şeyden evvel İz- mirli değil, fakat Türkolan İzmirli her zaman sportmence hareket edebileceklerine kani bulunuyoruz... Ye- ter ki İzmir spor o muharrirleri onları mütemadiyen tahrik etmesinler. Nite- kim işte kötü bir rekabet tahrikini istih- daf eden bir cümle deha: “Kırmızı » Beyaz mecmuası, İstanbul takımlarının bir İzmirli takıma üçüncü. Ragbi Fransızlar Alman- ları yendiler Bükreşte tertip (edilmiş olan Rağbi turunda Fransa Almanyayı 8-5 mağlüp ederek turnuva galibi olmuştur. Fransız şampiyonu galip Fransız hafif siklet boks o şampiyönü Marsel Gerdan Parisin spor palasla O- güst Ümeri ile yaptığı 10 ravuntluk bir maçta rakibini 6 ıcı ravuntta nakavt e- derek mağlâp etmiştir. lük derecesini vermemek için aralarında onlaştıkların, katlâ o 1Güneşin s7f bunu temin için Beşiktaşa mağlâp — olacağın yazmışlar, “Kırmızı Beyaz,, mtcmunsmda böyle bir yazı görmedik. Esasen, mezkür mec- mua böyle bir “pot, kırsa bile, İzmir gazetesinin spor muharriri şunu bilme- liydi ki, Güneş - Beşiktaş takımları kar. şılaşmuyacaklarma ve (şimdiden Güneş birinciliği, Beşiktaş da ikinciliği kazan- dıklarma göre böyle bir “anlaşma,, — ki | 107512ler. uyduzmadır — mevzuubahs olamaz, Fakat, tabii, İzmirli meslektaş bu ka- darcık şeyi düşünmemiş ve bu satırların “del ılılk,, çağlarında bulunan spor- cuların üzerinde, istediği tesiri yapada- ğını bildiği için bunları hemen Karalayı- vermiştir. Netice olarak şunu söyliyelim ki, İz mirli meslektaşlar, senelerdenberi, şehir sporcuları arasında, okörükledikleri bu kötü rekabete nihayet (verdikleri gün, Türk sporu için birer leke olan son hâ- diseler hiç bir zaman tekerrür etmiyecek- tri .» Meşhur bir İngili z oyuncusu Futbolu bıraktı Senelerce Arsenal takımında oynadık- tan sonra bu mevsim içindede Huddet- fleldde yer alan meşhur İngiliz merkez muhacimi Joe Hulme fulbolü terketmeğe karar vermiştir. Hulme gelecek mevsim için konturat imzalamaktan imtina etmiş ve şu beya- natta bulunmuştur: “-— Yerimi gençlere bırakmalıyım; on beş senedir oynuyorum ve (bugün otuz dört vaşındayım; arlık trirkelle meşgul olmak istiyorum... Hulme beş İngiltere kupası finalinde oynamak suretile bir rekor kırmış bulu nüyordu. Spor sa ından m ra Buenos Aires'den verilen obir habere ap a için kr Fransız dünya kubası maçlarına ju bolizul takımı bir şekilde kossrlamak için ellerinden geleni yapmaktadırlar. Yukariki resim, dünya kupası o maçları içi ağrıdan Fransız takımının bir antronmamnihayetlendiği sada alınmıştır. kusurlarım ve yapmaları icap eden hereketleri a elinde top tutan zat oyunculara latan meşktr antrenğr Cottineltir. Ortada Bakırköylü bir okuyucumuzdan aldığımız mektup Baruigücünü itham ediyor “Son hâdisede kabahat saüriiüri güçlülerdedir,, diyor Bakırköy Barutgilcii üs Demir. spor arasında evvelki hafta yapı. lan ve 2-1 Demirspor lehindeyiteh hakem terafından tatil edilen maç hakkında Earyiğüçlülerin gönderdikleri yasın ovvolli gün neşretmiştik. Bugün de bir okuyucumuzdan al- diğtniz vd aynt mevmu temas 6- den meklubu bitarajlığımıza bi - nan ayin sütunlarımıza geğiri. yoruz: Haber gas, üne: “Mühterem gazetenizin 25 Mayıs 1938 tarihli nüskasmdn Barutgücü klübüile Demirspor klübünün 19 Ma- yıaspor bayramında yaptığı kupa maçı hakkında aslmdan çok ayrılmış bir yazı okudum. Kendim Bakırköy'üyüm. Sporla cs. kidenberi fazla alâkam verdir. O gün bir seyirci olark bulunduğum bu me. eşi yazı işleri müdürlü. göre, “Fransız spor sesyetesi,, rağbi takı | çın cereyanı anlatmadar evvel mak. mı oyuncularından Fava, Olras Sanida» | adı tesekkilllerini gak iyi bildiğim bu rias takımma karşı yaptığı maçta tehli- Klüblerin galışma tarzlarından bir az keli bir şekilde yaralandıktan sonra has- | bahsetmek ihtiyacını hissettim. tanede ölmüştür. Barutgücü Sahasındaki maçlar 1 — Barutğücü 3. Genç » Bezezyan lisesi takımları revanş maçları saat 9da. 2 — Bakırköy Rum Genç - Bakırköy Rum A, takımları saat 10.30 da, $ — Barutgücü 1. Genç — Üzenspor genv takımları saat 13 de. Barulgücü, barut fubrikeları me » Mür ve müstahdemlerinden, Demir - £#por da şimendiler intmur ve müs- tahdemininden teşekkül etmiştir. De. mirsporun bu esas üzerindeki Cuzla 15. Yarina mukabil, Barutgücü bu rokta. da hiçbir geye riayet etmemektedir. Bu klübün O futbol takrmmı teşkil eden elemanlarının hepsi teşki- Jât klüblerine mensup olmakla bere « ber bilhassa Barut febrikalarile hiç a. 4 — Barutgücü . Lânga B. takımları lkaları olmiysn Eyib klübünden saat 14,30da, 5 — Barutgücü « Lângaspor genç ta- Yımları saat 16 da, 5 — Barutgücü . Lângaspor A. ta- Kımları saat 17,30 da. Futbole nasıl çalışıyorlar Vi gelen, a Yaa meşkser futbol temi, anlrenman yaparken, bir gazeleri yuka- riki resmi almıştır. Bir zamanlar dünya şampiyonluğunsn en küvtelli namzedi 0- on bu meşhur takım, bakınız yapacağı b iam hareketlerile hazırlanırken, Bizde ani nmanların kemen kepsi hâld topla, porda niçin ilerlemediğimizin sebebleriniuzaklarda aramamız icap olmez mi? .. Onlar futbol maçı için jimnastik se atle şüt almağa inhisar ettiğini o düşündükçe, bu Şükrü, Vefa klübünden Murat ve Hü. seyin, Topkapıdan Haydar, Sahahad din, Salâhadd'n, Mehmet (Memo) A- nadolu k inden Gündüz (Niko) gi- bi buna mümasil oyunculara da takım- de her zamen ve bilhassa böyle ehem. miyetli maçlarda tesadüf edilir. Buna mukabil Demirspor oyuncularının hep si şimendifercidir. Bu iki klübün mak. sadı teşekküllerini anlattıktan sonra maçın tafsilâtma geçelim; Bu oyun gerek Demirsporun gol ve gerek oyun falkiyeti altında cereyan ederken gahanm inzibatiyle aJâkadar biri etrafmâr bulunan klübünün ida . reçilerinin gözünden kaçarak sahaya fırladı. Bu şahsı ben, yerde yediği tekmeden kıvranan Demirsporun sağ açığına yardım edecek sandım. Hal- buki yan hakemin elinden bayrağı kâ- pip fırlattığı gibi pek iltifata benze- miyen cimlel, sarfettiğini işittim. Spor sütünlarma yakışmıyacak olan bu sözleri yazamıyscağım, Bu çirkin hâdise üzerine Bay Ahmed Adem ta. kım kaplanlarını çağırdı ve bu saha. da böyle bir maç idare edilemiyeceği. ni, alâkadar heyel arzu ederse Seref veya Taksim sahalarmda bu maçı İ- dâre edebilecöğini söyliyersk sahadan ayrılâr, Balarköylü olduğum için Barulgü- cünün haleti ruhiyesini pek yakından bilirim ve birçok maçlarını seyrettim. Daima galib gelimeğe alışmış oldukla" Tı için sahalarında hep ufaktefek te kımları davet edip yenerler ve arasıf& karşılarına çıkan kuvvetli takımisr$ mağlüb olunca sinirlerine de mandi ahırlar, Barutgilei Demirspor klübü ile üç defa karşılaştı, Bu üç maçta da bü « Yundum. İlk karşılaşmada Demirspor 2.1 gelib idi. Fakat çok giddetli bir fırtınaya tesadüf eden maç hakem ta“ £ rafından tatil edildi, İkinci karşılaş * müdü Demirspor 5-1 mağlüb oldu. Fâ- kat sahadr hiçbir hâdise Ve Sertlik ol. madt, Hakem gtöne Bay Ahriğt' Adem. di, Son karşılaşmada maç 2-1 Demir Sporun lehine iken güçlülerin sertliği ve bir Güçlü, hem de sahada vazife gl. mış bir Güçlünün mtdahzlesile hakem tarafından tatil edilmiştir. Maç de * vam etseydi oyunun galibi muhakksk Dewirspordu. Daha bir iki gol atabi- Jeoek tarzda hâkim bir oyun oynuyor- du. Barutgücünün gazetenize verdiği yazıda gözüme böyle bir ibare çarpti" “Demirspor ikinci golünü ikinci döv“ renin 15 ci dakikasında alınış ve oyu” nun bitmesine 33 dakika kala maç t#- til edilmiştir.,, deniliyor ki, acaba tek” nik kuide ve nizamlara çok bağlı oldi Zunu söyliyen Güçlüler ikinci de 53 dakika mi oynanacak zannediyor * Tardı?.. Iki klüble de alâkası olmıyan 9 semti Bakırköy olan bir seyirci ve 0" kuyucunuzun görünüşünün bitasrfi” ğından emin olabileceğinizi arzedö bilvesile en derin saygılarımı sunâ * TEM, Balerköyll okuyucularımzda" Muzaffer Z. Bu mektup Barulgücünün iddialö rndün birçok noktaları cerhediyor, * çinde yazılanların ne dereoeye derkön ayni vasiyetteydil. Çünkü, o yünkü maçı gözlerimizi? yüörmüş değiliz, Yalnız ortada, muhakkak bir haki kat var ki, o da maçın bir hadise layasiyle yarıda kalmasıdır. Bu mektupta Barutgücü olduk? sert bir lisanla itham edilmektedir. Yazıların dererei sıhhatini bilmedi” ğimiz için biz hurada şimdilik Fire zi yazmaklan çekinecek vasiyett8 Tunuyoruz. Yalnız, yukarki mektvi yazıların bir kısmı dahi doğrü çalışma enerjisini daima takdir © ğimiz ve slllunlarımızda da öyle vi seliiğimiz Barwtgilcü gibi “ Küb Duru ne biz, ne de efkör” mumiye iyi karşılıyamayız. Esrulgücünün, yapılan aldilar kendisi tensih edecek bir haveketi! İz gi Tunacağını şimdiden ümid fifa ediyoruz.