10 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

10 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * İLK tedrisat müfettişleri hakkındaki yeni kanuna göre, bundan sonra tayin edilen mülettişlerin Gazi Terbiye Easti- tüsnden veya eemebi memlekellerdeki mü masil mekteplerden mezun olmaları şart- tır. * İNTİMHAP işlerini kolaylaştırmak Üze- Te, ihdas olunan aile fişleri Beyoğlu ve Beşiktaş cihetlerinde tâmsinlanmış, Esan bul cihetine başlanmıştır, Fişler mahiye- Jerde sicil bürolarında muhafaza oluna. caktır. * SEBZE halinin İnşaatı Eyidi sonun. da bitecek ve #çilma merasimi Camihüri. yet Bayramında yapılacaktır. * YUGOSLAVYA'nın Ankara sefiri A. cemoviç mezuniyet alarik yakında şehri. mize gelecek ve Belgrada gidecektir. Re- fikası ve çocuları dün Ankaradan şefiri. mize gelmiş ve Belgrada hareket etmiş- lerdir. * İLKOKUL masllimlerinin 40 bin W- ra tutan birikmiş kıdem zamları verilme. Ze başlanmıştır. 90 bin lira tutan mesken zamları İse, tahsisat bulunamadığından, bu sene verilip verfimisekleri belli değil dir. * CUMHURİYETİN on Beşinef oyıldö- Mümü münasebetile talebe arasında açı Jan yazı müsabakatı için her mektepte türkçe, tarib, ecğrafya ve yur! bilgisi öğ relmenlerinden mürekkep bir heyet ku- rulmuştar. * BALKAN memleketlerinden gelecek muhacirler işi Üzerinde Trabzon saylavı rHasan Saka ve Sıhhat vekâleti iskân mü- Börü ile Yasan, Rumen ve Bulgar mümes- yilleri arasındaki müzakereler başlarmış” ar. Kısa bir zamanda hir netleeys varıla- öağı ümit olunmaktadır. “ DENİZ Ticaret müdürü Müfit Nec del'in Karadeniz sahillerindeki tetfkikle. rinden sottra, Amasra imanını en iyi bir meles olacağı anlaışimış ve limanın imarma karar verilmiştir, * İNHİSARLAR idaresinden ikramiye alacak memurların listesi hazırlamıştır. Gümrük kanununa göre bu ikramiyeler biriken ceza paralarından verilecektir. * ÇİFTÇİ mallarını korumak için ha. #ırlnnan Jâyiha yakında Mecliste müm. kere edilecektir. Kanuna göre, her köyde ayrıca bir bekçi bulunacak ve ber çiftiçi mallarını çiftçi meclisine bildirecektir. * ADLI Tıp müessesesinin! neşreltiği faaliyet raporuna göre, bir senede 9 meç hel çeset gömülmüş, uyuşturucu zehirler. Hen deli olanların sayısı bir hayli yük. selmiştir, * BELEDİYE zabıtasının maaşlarının Bu aydan itibaren emniyet müdürlüğü bütçesinden verilmesi karalaştırImıştır. Halbuki emniyet bütçesine buna dair tas- sisdt konulmanıştı. Bu vaziyet Üzerine Memurlar bu ay maaşlarını slamamışlar ve belediyeye müracaat etmişlerdir. * İNHİSARLAR idaresi fiyatlarda yeni den tenzllğt yapmağa karar vermiştir, BO hassa şarap ve İlkör ucuzlıyacaktır. Şam. panyadan alınan gümrük resm! de indiri- lecektir. * MACAR elçisi dün Peşteden şehrimi. 16 gelmiş ve Ankaraya gitmiştir. Çek Baş- konsolosu Greyer iki ay mezuniyetle dün memleketine hareket etmiştir. * MEVSİMİN ilk karpuzu dön şehrimi- ze İskenderundan gelmiş ve bu iki yüz Karpuzun her biri toptancılara 60-89 ku. ruş arasında satılmıştır. * MAVA yolları müdürlüğünde vekile. fen bulunan eski İstanbul hava kurumu reisi Hasan Fehmi umum müdürlüğe «- saleten tayin edilmiştir. * VAKIFLAR İdaresinin teksötlerile eylamına Üç aylık maaşlarının tevzilne Buyünden iibaren başlanmıştır. Maaş e yın on beşinci günü nihayet bulacaklır. Kadınlar Ve 17 ve 18 yaşlarındaki Çocuklar Bir sene daha gece çalıştırılabilecekler Ankara 8 (A.A.) — İş kanununun 3 üncü maddesi mücibince sanayiden sayılan işlerle ötedenberi geceleyin ça- Tıştırılmakta bulunan 17-18 yaşlarında” ki kız ve erkek çocükler ile her yaştaki kadın işçilerin bir sene miğddetle eskisi gibi gece işlerinde çalıştırılmalarına, 50 inci maddenin İkinci bendi hükmüne tevfikan umümi izin verilmiş ve keyfi. yet, Anadolu ajansı vasıtasile 17 hazi- ron 937 tarihli tarihli gazetelerde “res- mi tehliğ,, suretinde neşredilmiş idi. Bu izin, ayni hükme İstinaden 17 haziran 939 tarihine kadar (devam et- mek Üzere bir yıl daha uzatılmıştır. İşbu umumf izin İktısat Vekâleti ta- rafından görülecek İlizum üzerine bâzı işyerlerinden bir ay evvel tebliğ edile- DIŞARDA: * Amerika Reisicdmimru Ruzvelt, işsiz- derin adedi artmış olduğunu ileri sürerek iş bulma ofisinin tahsisatınım bir milyar 375 milyon dolara çıkarılmasını omebu- san meelisinden istemiştir. * Amerikada tek fiyatlı büyük mağaza- | Yarın bundan böyle Japon oyuncağı sat- mamaya karar vermeleri yüzünden, Ja- ponyanın senelik kayıbı beş milyon de Miri bulacaktır, İ * Hitler dün yemi İsveç elçisi Fröhli heri kabul etmiştir. Elçi, Hitlere İtimatnamesini takdim ey- Temiştir. Hitler, elçiye verdiği cevapta Almanyanın İsviçre gibi iyi komşulak münssehetlerine büyük ehemmiyet ver- mekte olduğunu tebarüz ettirmiş ve İsviç- renin bitaraftığının Avrupa camlası ve dünya salbü için büyük ebemmiyetin: bilhassa kaydeylemiştir. * Alinanyada tskerlik hitmetinin rmuh- | temel surette uzatılacağı hakkındaki şe Yiolar Berlinde salâhiyellar mahsfii te fafından “tamamile menfi ruh mahsalü,, addedilmektedir. * Fransız Mebusan meclisi, dün öğle den sonra ihtiyar işçilerin tekaödüne ail teklif tokririni müzakere etmiş ve bükü- meti bu devrede bu hususta bir kanın projesi vermeğe davet eyeliyen komünis! | tekliflerini ittifakla kabul eylemiştir. * İngiliz hava mezaretinin bildirdiğine göre İngiltere hükümeti Amerika Birleşik devletlerinden 400 tayyare satın almaya karar vermiştir. Bunlardan 200 0 keşif ve diğer iki yözü de hususi ekzersiz tay- yaresi olacaktır, * Fransada Pirene civarında Pierfit is- fasyonunda bir vağonda bulunan 100 şişe asid pikrik fazla sıcaklar dolayısile İnfi- 1k etmiştir. Vaşondan çıkan Zebirli gaz- lar önünde İstasyon memurları ve o ci- varda bulunan halk kaçışmağa başlamış» lardır. Yelmiş iki yaşında bir ihtiyar ka- çamadığından bu gazlardan zebirlenerek ölmüştür. * Tunus'ta şimendüfer ve telefon hat larını tahrip eden 18 yerli tevkif edil miştir. * Amerika mebusan meclisi, insan ka- çırma meselelerini tahkik etmek Üzere 180 bin dolerhik bir kredi tesisini kabul etmiştir. * Rodezya'dan cenubi Afrikaya gider ken denize düşen İngiliz askeri tayyare- sinin içinde bulunan altı kişiden hepsi- nin boğuldoğu heber simatıştır. 'Tayyareyi aramaya gitmiş olanlar hem tavyareyi hem de alı cesedi bulmuş ol- duklarını haber vermişlerdir. * Röyler Ajansının Cebelfitarıktan bil- dirdiğine göre, Hardi, Hodspur, Habok, Hostil ve Aktiv İngiliz harp gemileri Mal- taya gitmek üzere Cebelültarıktan ayrık mışlardır. Ba gemiler deniz kontrolüne iştirik ediyorladı. * Pransada Aksiyon Pranser güzelesi- nin sahibi Şarl Moras din yirmi rey ile Prahsiz akademisi azalığına seçlimiştir. Kraliyetçi fikirleri müdafan eden Moras sın fikirleri Fransız kral hanedanı tara dan tasvip edilmediği gibi kendisi katolik kilisesinde de mahküm edilmiştir. Amerikada Kaçırılan çocuk Haydutlar bırakılan paraya el sürmemişler Miami, 9 (A.A.) — Küçük Jimi Cashin cesedi Prence'den bir kilo- metre mesafede çalılar arasında bu. lunmuştur, Halbuki bundan bir haf- ta evvel buraları büyük bir itina ile polis tarafından taranmıştı. Yapılan tetkikatta çocuğun çalınır çalmmaz öldürüldüğü ve binaenaleyh gakiler fidyel mecatı aldıkları vekit çocuğun ölmüş olduğu anlaşılmakta - dır. Kaş'ın cesedi bulunduğu zaman Ool- dukça ilerişmiş tefessüh halinde idi. Doktor, ölümün sebebini tayin etme- nin imkânsız olduğumu söylemiştir. Ancak hiç bir cebir ve şiddet eseri görülmemiştir. Kamyon şoförü, tidyef necat iste- yen mektubu kendisinin yazdığını Ye bunun İçin de on bin dolar aldı- ğint itiraf etmişse de çocuğun Kaçı- rilmasıns ve öldürülmesine iştirak etmediğini söylemiştir. Verilen fidyel necatın tamami Prenceton meyva bahçesindeki yer- de olduğu gibi bulunmuştur. rek geri almabilir. İhtar: 16 ve daha aşağı yaşmdaki kız ve erkek işçilerin her ne tarzda olursa ol- sün sanayi işlerinde gece çalıştırılma- ları mutlak surette yasaktır. Hariciye | Umumi Kâtibi Ayın on altısında Müzakereler için Berline hareket edecek Ankara, 10 (Hususi) -— Almanya ile yapılacak yeni ticaret atilaşması için müzükerelere bu ayın sonuna doğfü Berlinde başlanacaktır. Heciciye Ve- kileti Genel Sekreteri Numan Mene « mencioğlunun başkanlığındaki heyeti miz aym 16 sında Ankaradan İstanbu. İ Ja 20 sinde de İstanbuldan Berline hâ- reket edecektir . Heyet, İstanbulda kaldığı müddet zarfında, tüccarlarımızla temastâ bulu - nacak ve onların yeni anlaşmaya konul- masını istedikleri talepleri tesbit ede- | cektir. Almanya ile müzakerelerde bukuna- <ak ticaret heyetimize Türkofis Reisi Burhan Zihni, Cümiririyet Merkez Bankasından Cabir ile Türkofis Alman ticareti şube şefi dahildir. Sütten ve mantardan zehirlenenler Adanada da 9 kişi zehirlendi Adana, 9 (Hususi) — İstanbulda ol- duğu gibi sütten zehirlenme hâdisesi dün Adanada da görülmüştür. Hemen hepsi ayni mahallede olmak üzere otuz kişi içtikleri elitten zehirlen mişler ve derhal memleket hastanesine kaldırılmışlardır. Hastanede zehirle - nenler güçlükle kurtarılmıştır. Müâdeiumumilik tahkikata girişmiş- tir. Zehirlenmeye sebebiyet (verenler araştırılmaktadır. Mantardan zehirlenenler İzmir, 9 (Hususi) — Beydağında iki işçi, kırdan toplayıp yedikleri man- tarlardan zehirlenmişlerdir. Zavallılar hastaneye kaldırılmışlar, fakat kurtarı- lamıyarak ölmüşlerdir. Geçenlerile Ödemiş köylerinde de altı kişi mantardan zehirlenerek ölmüşler - Çin - Japon harbi k Map Daylarafı 1 incide Şanghay, 9 (A.A.) — Hankeudan bildirildiğine göre, son hafta zarimda Mlunghaf demiryolu boyunca ilerleyen Japon kuvvetlerinin ileri hareketi yeni bir mânia ile karşılanmıştır: Geriye vekilmekte olan Çin kuvvet- leri Çengçüc ve Çungvu (ararınilaki muhtelif sedleri dinamitle atmışlar ve bu suretle etraşı suya boğmuşlardır. Japon takviye kıtaları Hankukeu, 9 (A.A.) — Yarı resmi Çin membalarından bildirildiğine göre, mayısın on Deşinden haziranın üçüne kadar muhtelif cephelere gönderilen Japon takviye kıtalarının mecmuu beş yüz bine varmıştır. Çin harbiye neza- retinin hususi statistiklerine göre bu âna kadar Çine ihraç edilen Japon as keri miktarı bir milyon 30 bin geçmek- tedir . Imtihan sualleri Imtihanlardan önce Talebenin eline nasıl geçmişti ? Mesuller cezalandırıldı Ankara, 9 (A.A.) — Haber aldığı. mıza göre, bu yılın ikinci smav sorula- rından (imtihan suallerinin) bir kısmı. nın sınavdan önce talebe tarafından öğ- renildiğinin anlaşılması Üzerine bakan- ik müfettişlerine yaptırdan tahkikat neticelenmiş ve soruların basılma ve 0- kullara gönderilmesi işile alâkadar o. lanlardan mesuliyetleri tahakkuk eden ler hakkında icabeden kanuni muamele yapılacaktır, (10 HAZİRAN — 1938 Habeşistan ve civarı için 1780 tarihli para basılıyor Londrada bu sene basılmakta olan bir paraya 1780 tarihi atılması garip değil midir? Daha garibi, bu madeni paranın üzerinde o zamanki Avusturya kraliçesi Maria Terezanın tesmi bulun- maktadır. Bu, “Taler,, ismini taşıyan paradır ve düryanın hiç bir yerinde geçmediği halde, bazı İngiliz müstemlekelerinde ve Habeşistanda bundan başka paraya itibar edilmiyor. Bunun sebebi, oradaki müstemleke halkımın, para olarak, vaktiyle bunu ta. nrmış olmasıdır. O zamandanberi, mem lekete gelen ecnebi pörasmı yerli halk para saymamış ve daima Taler is- temiştir, Bugün, Adende, Sudanda ve Kızıl deniz sahilindeki Arap memleketlerinde ve Habeşistanda bu para geçmektedir. Müstemleke hükümeti de bu parayı kul lanmakta zaruret görmektedir. Son zamarılarda, bu memleketlerde “Taler,, azalmıştır, Eskiden para lâzum olunca bunlar Viyanada basılırdı, İn- giltere de oradan alırdı. Bugün ise, 4i. yasi değişiklik dolayısiyle, bu paraları İngiltere basıyor, İtalya da, Habeşlstan için Jâztm olan talerleri oradan alıyor. İspanyada batırılan İngiliz gemileri ap” Başlarafı 1 incide Yar da gülüyorlar, İtalyanlar da gülü- yöorlar, Amerikanlar da.,, Bir de Fransız gemisi bom- balandı Valansiya, 9 (A. A) — Denlan li. manımda Brisban ismindeki Fransız gemisinin bombardımanı neticesinde altı kişi ölmüş ve altı kişi de yaralan- miştir. yaralanan ve ölen İngilizler Paris, 9 (A, A.) — Alikanteden bil. ildiği! ğ Vankok ismindeki İngiliz destroyeri mezkür limana gire, rek iki gün evvel Franko tayyareleri tarafından bombardıman edilen iki İn- giliz ticaret gemisinin arasında ğdemir- Jemiştir, Deslroyer kumandanı bu bonibardı. man hakkmda tahkikat yapacaktır. Kumandan İspanyol makamatile tema sa gelmişti. Destroyer bombardıman. da ülenlerle yaralananları İngiltereye getirecektir. İngiltere gene yavaş davra- nacak! Londra, 10 (A. A.) — Bazı politi- kacılar hükümetin İspanyada bulu - nan İngiliz ticaret gemilerinin milda. faasında gösterdiği betaatten dolayı memnuniyetsizlik ogöstermektedirler. Lord Halifaks gimdi Hampshire'de bulunan ve büyük bir ihtimalle hafta Sonunda Londraya dönecek olan Çem. berlayn ile svam kamarasında yapaca- ğı beysmatı hazırlamak için temas ha- linda bulunmaktadır. İyi haber alan mahfellerde söylen. diğino göre Başvekli Frankistleri her. hangi bir şekilde mttazarrır edecek 0- Jan bir tedbir ittihaz edilmesine mua- rızdır, Bu mahfeller İngiliz siyasetinin t. talya ile dostluk ve İngiliz . İtalyan itilâfıım tasdikr esaslarma dayandı- gın ilâve eylemektedirler, Bundan an laşıldiğma före İngiltere İspanyada bulunan ecnebi gönüllülerin geri alm- ması için uğraşacaktır. Fransanın bombardmanı me- selesi Paris, 9 (A.A.) — Buçün öğleden son ra mebusan meclisinde Başvekil Dala. diye, mebusların Arijedeki tayyare hâ- diseleri hakkındaki bazı susllerine ce vaben aşağıdaki beyanatta (bulunmuş tur: “— Tuluz tersanesi mütehassısları, Franra arazisine düşen bombaların han gi memleket malı olduğunu tesbit ile meşguldür. Tecavüz eden tayyarelerin hangi millete ait olduğu hakkında şimdi den bir şey söylenemez Fakat ben şah- sen, İspanyol hududundaki Fransız or- dularına bu hududu tecavüz edecek her tayyşareye derhal ateş açmaları ertirini vermiş bulunuyorum, Diğer taraftan tam kadrolu bir hü- cum filosu hudut civarında bulunmakta ve bu filoya mensup tayyareler, müte- madi surette karakol vazifesi görmekte dir.» Franko emrindeki tayyareler Barselona, 9 (A.A), — 1938 Martın- dan Mayısına kadar esir edilmiş olan düşman tayyarelerinin adedi hakkında neşredilen yeni bir resimi notada 31 İtal yan, 13 Alman ve iki İspanyol tayyare- cisinin esir edilmiş oldukları bildiril mektedir. 1938 Kânunusanisinden Şıw batma kadar iki İtalyan, bir Alman ve dört İspanyol esir edilmişti. Düşmanm Aragon'daki taarrızu, Mart ayında baş“ lamıştır. Notada şöyle deniliyor: “Görülüyot ki bu devre esnasında ecnebi tayyareci" lerin miktarı mühim surette ârtmiştır. İtalyan tayyarecilerin miktarı 1936 ve 1937 senelerindekilerine faiktir, O sene“ lerde esir edilmiş İtalyan tayyarecileri" nin miktarı 28 idi. Neşredilmiş olan er” kama nazaran İtalyanm mudahalesi bil hassa 1938 senesinde bissedilmiştir. B& sene zarfında 36 İtalyan tayyarecisi esif edilmiştir. 1938 senesinde İspanyol tayyarecileri" nin adedi eksilmiştir. Mart ilâ May devresinde iki İspanyol tayyarecisi esi edilmiştir. Halbuki Kânunusani ve Ş* batta dört İspanyol tayyarecisi esir alın” TAIŞİIL., 50 tonluk harp tayyaresi Amerika böyle tayyarelerden filo yapacak Vaşington, 9 (A.A.) — Bahriye nes# eti şubesi dl tonluk “Atlantic dipptri” sisteminde büyük bir deniz tayyaresi 43 ba yapmak fikrinde olduğunu bildirme tedir. Bu yeni tayyare 50 ton ağırlığı” da olacak ve hiç yere inmeksizin şar Fransisko'dan Havai'ye gidip gelebil” cektir. Tayyare en son sistem silâhlari$ mücehhez olacak ve mürettebat 14 #İ şiden ibaret olacaktır. Eğer uçuş tef veleri iyi neticeler verirse önünüzde seneler içinde bu tipten 15 tayyare” bir filo vücuda getirilecektir. gum 1938 yaz seyahali 16 TEMMUZDAN 20 AĞUSTOSA 35 Gün Akdeniz, Avrupa ve Balkanlar 13 LİMAN, $ BUYUK ŞEHİR, 8 MEMLEKET Birinci vapur, birinci otel, tenez züb, yemek, ikinci mevki tren seyaba eleşyasınn nakli dahil 3 T.L. 290 KAMARALARINIZI DERHAL AYIRINIZ, N A J | A SEYAHAT ACENTASI Tel: 44914.