31 Temmuz 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 23

31 Temmuz 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 23

adı, M5 di “ATMIZ- elime 'rken- Idi ve adaş gı var. İç yin evel anıma tanış- lerhal e gü- memiş tiştim, 1 aş luşma cdların- erinde rünce, la, da” tabia- elbetti. Ki AR 2Ö inci sahiteden sonra sihirli t rler yapıyordu. Bunun üzerine kemana doku- nulmadı, Z bir tebes ba! Ben yorumla manına Sarılıyor, ve hayret verici nağmelerini çıkarıyodüu. İşte bu kemanır ile, Anton- ya, teganni edemel nekten do- gan kederlerini teselli ediyor- du. Fakat babalık aşkının Krespele aldırdığı bütün bu müfrit tedbirlere rağmen sıh- hati bir salâhiyet kazanamı- yordu. Krespel korkularının tekrar doğduğunu hissediyor, ve kızının öleceği fikri onu uykusunda bile tazip ediyor- du. Heiderber tümden bir ge şarkı söylemek isti- dedikçe, Krespel, ke- ikinci seyaha- evel, Kres- pel, gecenin sessizliği içinde yanındaki salonda Klavsenin çalındığını duyar gibi oldu. Mahir parmaklar sür'atle tuş- lerin üzerinde koşuşuyordu. Kalkmak istedi, fakat demir bir el onu yatağına çivilemiş gibi idi, Uzak bir fısıltı halin- de kızının sesini işitir gibi oldu. Sonra ses daha vazıh- leşti, biraz sonra da en yük- sek perdeye çıktı, nağmeler müşavirin kalbine ok gibi tesir ediyordu. Birdenbire mavi bir işık odasını aydın- lat, ve Antonya İlâhi bir nur içinde kendisine göründü; te- ganni de devam ediyordu. Yavaş yavaş hayalet kaybol- dü, fakat müşavir fecrin ilk aydınlığına kada yerinden kımıldama kuvvetini kendin- de bulamadı. İlk ışık perde- lerden geçer geçmez korkunç bir rüyadan çıkar gibi kalktı, Antonya'nın odasına koştu. Antonya sedirde gözleri kapa- W celler göğsünün üstünde kavuşmuş olarak uzanmıştı. Solgun ve hareketsiz dudak- ların son bir tebessüm aydın- latıyordu. Genç bakirenin ruhu allaha kavuşmuştu. nakleden: Ahmet Hamdi On beş gün içinde 23. HAYAT, Hayat ve neşriyat 23 Temmuz Her inkılâp, kendisinden evvelki inkılâbı - aradaki za- man nekadar kısa olursa olsun- ihtiyar ve noksan görür. Bur- nunla beraber, genç inkılâp, ihtiyar inkılâba karşı, bir nevi baba hürmeti taşır. Bugünkü Cümhuriyetle dünkü meşru- tiyet arasında hiç bir baba - oğul münasebeti -olmasa bile genç, ona karşı bir genç hür- metkârlığını gösteriyor! İşte bir hafta evel, 21 inci doğum ve 10 uncu ölüm senesini gördüğümüz 23 İnkılâbınıda genç nesil ayni hisle selâm- ladı Bulgar gazeteciliği Bulgar «Ajansının Paris muhabiri, Bulgar gazeteciliği- nin tarihi ve inkişafı hakkın- da, bir - makale neşretmiştir. En yakın komşumuzun fikir ve neşriyat hayatına alt olan bu makalenin en canlı taraf- larını iktibas etmeği faydalı gördük: «Hemen bütün garbi Avru- pa memleketleri ile bazı şarki Avrupa milletlerine nazaran Bulgar Oo matbuatı misbeten yenidir. On beşinci asırda Türklerin balkanlara vaki olan istilâsın- dan sonra Bulgar devleti si- yasi istiklâlini temamile kayb- etmişti. Bunun daha fenası Bulgar milleti ayni zamanda Türk tahakkümü ile beraber Rumların ruhani boyunduru- ğunu da kabul etmesidir. Bütün eski Bulgar eserleri Rumlar tarafından mahvedil- diği için edebi lisanımız kay- bolmuştu. Fakat bunlara rağ- men konuşulan bulgar lisanı köylüler tarafından muhafaza edilmiştir. Bu hal on sekizinci asırda milletlerin umumi in- kişaf hareketinin tesiri altında Bulgarların da uyanması için kâfi gelmiştir. 18 ve 19 uncu asırda Şark huıristiyanlığının halâsı için Ruslar tarafından birbiri ardınca Türklere karşı yapılan Omüuharebelerde ve Fransız ihtilâli Bulgar inkişa- fini tenmiye etmistir. 1872 senesinde ruhani istiklâlin is- tihsalinden sonra Bulgaristan nihayet 1878 senesinde siyasi istiklâlini temin etmiştir. Bu ilk devrin mecmua ve gaze- teleri bilhassa Bulgar muha- cırlarının ilticagâhı olan Buk- reşte ve Türkiye'nin merkezi olan İstanbul'da tabedilmiştir ki bu suretle bu iki şehir Bulgar münevverlerinin hare- ket merkezi olmuştur. Lioubslovie, namındaki ilk bulgar mecmuası; İS42 tari- hinde İzmirde çıkmış, iki sene sonra “Bâlgarski orel, namın- daki yevmi Bulgar gazetesi Leipzig'de intişar etmiştir. 1848 den sonra sirasi ile şu gazete ve risalelea çıkmış- tir: Tsarigrad, Tourtsiya, Vre- me, Sevetnik, Gayda, Make- doniya, Pravo, Zorninta.. bun- lar Türkiyede neşrolunmuş- tur. Belgratta da Dounavski, Boudechnost, ve Budapeştede de Svoboda, Nezavissmost, Zmane, Douma, Boudilnik, gazeteleri çıkmıştır. 1900 martında “Balkanska- zora,, ve “Pochta, Sofyada