1 Haziran 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Haziran 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

Türkiyenin ve Türkiyeye benzer memleketlerin iktisadi esareti Garpta tekniğin bu mihaniki ve mütearrızane inkişafının bir neticesi ve binaenaleyh Türkiyede ve Türkiyeye benzer mem- leketlerdeki Milli kurtuluş haraketleri de, her şeyden evvel, tek- niğin bu mihaniki inkişafının bir reaksiyonudur. Mihaniki inkişafın zıttı, cemiyet içinde teknik terakkilerin, bir kısım cemiyet unsurlarının diğer kısım cemiyet unaurları- na karşı bir rekabeli değil, cemiyetin tabiata karşı bir mü- cadelesi şeklinde seferber edilişidir. © İleri teknik, kıymetli say ve planlı inkişaf, Türk inkilâbının bugünkü merhalesini karakterize eden ve bize bu inkilâbın, kendine hâs inkişâf istikametini veren Üç sembolüdür. Binaenaleyh bizim için milli iktisadiyat demek: her türlü mü- dahalelerden masun bir milli hudut içinde bir milli hükümet — İleri teknik - plânlı inkişaf — kıymetli say demektir. Türk vatanının ovalarını, dağlarını dolduran insan kalabalı- gıtin adele küvveti, her türlü dahili tezatlardan tasfiye edil- miş ileri bir ziraat ve sanayi tenkiği içinde ne zaman bir. “kıymet,, iklisap ederse, Türk inkilâbının milli iktisat sistemi o vakit kurulmuş olur. Hindistanda "fakir,,, geri tekniğin ve kıymetsiz insan sayinin bir sembolüdür ve “fakirizm,, istismar norması yüzde 1000 e varan bir cemiyyette “Say,, in ve dolayisile hayatın bedava- laşması demek olan “say sefaleti,, nin bir mezhep haline ge- tirilişidir. : Bir cemiyette insan ne kadar hakirleşebilir? Bir cemiyette sefalelin hududu ne mertebe genişler? Bir cemiyette is- tismar norması ne hadde kadar artabilir? |Bunu görmek ista- yenler, Avrupanın öon doküzüncu asırdaki teknik terakkileri- nin bütün Şark memleketlerine hediye ettiği acı ve İnsanlık için haysiyetşiken hayat seviyesini bir defa gözden geçirebilirler : Benares meydanlarında akrobatik marifetler gösteren fakir ile, dağ başında inzivaya çekilm'ş derviş ve yeraltı inlerinde bir okkası bir kuruşa iplik bükea çulha, Şarlın hücra köşe- lerinde bin ilmiği bir kuruşa halı dokuyan kız, iptidat tekni- ğe mahküm kılınmış cemiyetin ve kıymetsizleştirilmiş İnsan sayinin hazin misalleridir. Fakir, derviş, inde çalışan çulha ve halı tezgâhına köle olan kız, bizim tipimiz değildir! : KaLüzkSkede ea S ELS REnle 12