1 Haziran 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

1 Haziran 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

tesinde isc şimdiye kadarki iktisat şeklinin pek yakında yeni bir şekle istihalesi kuvvetle muhtemeldir. 2. — Milli kurluluş harekelleri iktisat sisteml olarak kKapitalizmi ve içlimat rejim alarak da demokrasiyi ürnek telâkki odaebilirler mi? İktisaden tâbi memleketlerdeki milli kurtuluş hareketleri kapitalizmayı ve demokrasiyi ürnek olarak alamazlar. Çünkü bizzat bu hareketler, arkasından siyasi tâbliyeti de beraber getiren bir ecnebi iktisat ve maliye hakimiyetine karşı meydan almış cepheleşmelerdir. Milli kurtuluş hareketleri, milli iktisat kuvvyotlerinin büyük bir kısınını devlet idaresine ve devlet mürakabesine tâbi kılan kuvvetli bir devletçi sistemi zaruri kılmaktadır. 3. — Sınıf Markları bariz bir mahiyat almamış olan bu memleketlerde milletin burjuva ve preletarya sınıllarına bölünmesine meydan vermeden devletin Iktisadi sevk ve idaresi altında bir milli sermaye teraklimÜne imkân var mıdiır ? — Bu memleketlerde devletin iktisadi sevk ve idaresi altında milli bir sermaye terakümlüine herhalde imkân vardır. Yalnız, devlet otoritesini taşıyan zümrenin içtimai vazifelerini daima müdrik bulunması şarttır. Sermaye terakümü, milli iktisat lehine değil de, devlet otloritesini taşıyan zümrenid nef'ine temin edilirse, o vakit sınıf tezatlarının önüne geçilemez. .— Müstemleke ve yarı müstemleke mamleketlerde başlıyan millft kurtuluş hareketleri arasında bir mukad- derat ve mahiyet İştiraki mevcul mudur? — Bütün ezilen milletlerin kurtuluş hareketleri arasında bir mukadderat ve mahiyet iştiraki mevcultur. Bu mücadelede Almanya'ya da büyük bir vazifenin duştü ğüne kaniim. Çünkü harbi kaybeden Almanya, yüksek- kapita- list bir bünyeye malik bulunmasına rağmen, tıpkı müstemle- keler gibi, tâbi bir memleket haline girmiştir. 5. — Türk millf kurtuluş hareketinin harpsonu harekei- leri arasındaki mevkli nedir? - Türk istiklâl cidali ecnebit hakimiyetlerine karşı ilk mu- zaffer bir hareket olmak itibarile, bence harpsonu inkilâp- larının en mühimmididir. LN mra