1 Haziran 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

1 Haziran 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

imış, küçük çiltçilik yerme toprak köleliğini, serbest müheadele yerine müba- delesiz tabit iktisat rejimini, medeni seviye yerine yazı temsil eden geri bir dercbeyliğin kıkması kılınmıştir. Derebeylik nizamı, tarihin en eski devirlerindenberi her yayıldı! gerck toprak, gel sönar mahsulleri üstünde 'Türk müstahsilinin fit mülkivetinc müstenit serbest bir İktisat nizamı kurüan Türk- lerin içtimaf ve hukukf ananslarına zwwor. Eski Türk hukuku her Türkün ocağını, sörüsüne ve lopcuğına temellüküne İstiaat eder. Bunun içindir Ki biz gittiğimiz yerlere, hiç yezen kendi ukumızdan olanlır için, daima Şahsi mülkiyeti ve küçük Uf(çılı götürdük. Bunun içindir ki ocak - ve bacasınduın duman tüten bir y L kçede İstikrann, emniyet ve nizamın 5e lüdür Fakat Kürtlük bir iktisadi rejimidir ki esasmda, herşevden evvel, koyu bir yprak köleliği, yani müsmhsilin yurtasuzluğu — ve :—:»pıık.—'ı t yalar, Toprek l.nlnl ginde müstakil küçük köylülük yoktur kl toprak mülkivetinden, serhesr mühadele yoktur ki pazar Kuidelerlnden ve binaenaleyh insanlar arasında bir takın medeni bukuk ve iktisat münasedıetlerinden bahsedilebilsin. Türk unsurunun, — bLilhbas dökuzencu asırdan — itihsren — Daşlıyan — son yayıhşı tarihinde, ne Araba, nc Ruma, Te İslav, - Macar veva Alman camiasına temessül ermiş ve bu camialır önünde kendi harsının, kendi hakuk ve iktisat nizeminın hezlmeni ile karşılaşmış tek bir Tütk cüzütamı güremeyiz. Bu son yayılış dalgasının bücün kolları, dağıldıkları. her yerde antak mülelevvik nnsur ve temsil edici unzur olarak Lnl.ıhr. Yalmız Osmanlı sarayının Acem hudutlarındaki kötü ve daç siyasetinden sonradır ki, Cezi- redulyü vadilerini dolduran kalabalık ve ileri bir Türk nufosu, uzak yaylalarda yaşayan iptidai biz Küt ekalliyetinin iptidal tejimine, geri ve siyah bir toprak kölelitine kurban edi'di. İstanbelda mevzi alan Ozsmanlı asarayının bütün nameleri ve fermanları, bu yerlerde Türk kunının, Türk hubuk ve ikrisar nizamının bozülması ve dapıl- masi için yazıldı. © 'Türk secbest iktisat ve cemiyert nizamiyle Kürt feodalizminin mücyöcle ettiği yerlerde, tekke, Dü feodalizmin bir vahşi töşkildüdir ve bu teskiların hedefi, Türk rulı onun dilini, dinini ve serbesi tefekkürünü izale etmektir. Eski Türklerde #in bir gönül rabıtasıydı. Halbusi Kürt tekkesir le eslolan bi karn dinsizliktir. Burada din, bir dejenere potperestliklir kI, bu patperesilik unsurlarını biraz islâmdan evvelki İran dininden, hiraz dü Arap heyemon- yasının Şarktaki sukutondan — sonra bilhassa İranda İşlamlığa karşı mevdan alan dini irticalardan, İzlumlığın baunl anarşisinden ve bunların iptizal ermiş bakivelerinden alır. a Fakat tekkenin ve şeybin mâneyt silAhları olmasa, Kürt toprakbentliği derhal müttekâsiz ve mukavemetsiz kalır. Derebeyi ve şeyh, her ikisi de gıdasını toprak! köleliğinden alan, biti cismani diğeri ruhani iki müteaddi —iktidar ki bu kudretleri ekseriya ayni şahısta tecemmü etmiş boluruz 'Vürk köyünün kürtleşmesi, Türk köyünde küçük çiftçiliğin sexrbesi toprak mülkiyetinin tasfiyesile başlar. vek iİstihsal — vasılala 43

Bu sayıdan diğer sayfalar: