1 Haziran 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

1 Haziran 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

—er lektik görüş yani hadiselerin seyr halinde iken izah ediliş- lerinin mantığı ( dinamizm ) ve bir ilar ftan'da geniş bir halkçılıktır. Yoksa “ 5genelik plan ,, ile beraber, kamünist dogmala- rından bariz bir inhiraf ve hattâ tevakki ve Âmerikalıların dar bir içtimaf çerçevye yüzünden yarım bıraktıkları bir işi determinist vo konstruktif bir şekilde tameamlamak ceht ve iradesi, bugünkü Sovyet rejiminin artık “taktik yapıyoruz, mazeretile örlemiyeceği kadar belli bir iştir. Sovyet rejimi, Ayrupada ve hassatan Almanyada tereddi etmiş olan “devlet sermayedarlığı, rejimini bolki farkında olarak ve gizlice fakat belki de farkında olmıyarak ve harıçtan ba- kanlar için ap açık bir şekilde ve büyük hamlelerle tekemmül ettiriyor, sistemleşliriyor ve tedvin ediyor. Karl Marxın dog- malarını ise bir taraftan Trotski yoldaş ve bir taraftan da Merkezi Avrupanın komünist fırkaları geveleyip duruyorlar. Amerikanın teknik iskılabı yapması va Sovyet Rusyanın onu devamlılığa mazhar kılacakk sosyal görüşleri hazırlaması ara- sında, millt kurtuluş inkılâbımızın müstakil ve onların fonksi- yonları kadar ileri bir mevkii vardır. O da, ecski şekildeki kapitalizmin tasfiyesi ilerler ve yeni şekilde bir devlet kapi- talizmi gittikçe salâbet kazanırken, birinden diğerine devre- dilmesi pek tabii bulunan “ emperyalizm ,i mutlak surette reddetmektir. Milli kurtuluş inkılâbımız, cihanın eski ntzamı ile yeni nizamı arasında öyle bir köprüdürki, o köprüden geçeceğini zanne- debilen hor türlü “emperyalizm,, , maskesinin aşağı almacağın- dan mutlak sürette emin olmalıdır. Evet, cemiyet kategorisinin müşahhas — ve tatbiki bir şekilde idraki devrinde bulunuyoruz. Evet çok daha plânlı ve çok daha adaletli bir cemiyot esasına geçiyoruz. Fakat eğer bu geçişteki maksat da, şu çökmekte olan eski nizamda olduğu gibi: bir tarafta en moderm tekniğin en muazzam tekâsüf merkezlerini yaratarak bir larafta birçok millet ca- mialarını ziraatçı yahut hammaddeci ve monoküllür şartları içinde yaşayan sürüler halinde brakmak gibi bir şey, yani yeni cihanı eski ahlâkın harabesile payandalamaksa, şimdiden 35 aa Pa V T & ı