1 Haziran 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

1 Haziran 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

ilticasından sonra Yunanistan bütçesi delik deşik olmuştu. Nihayet 1923 te hükümet Akvam Cemiyetino müracaata mec- bur olarak “moral ve teknik muavenet. reca etti. Akvam Cemiyeti, bu talebin meyzuunu tetkik etmesi için doktor Nansen'i âlt komser olarak Yunanistana gönderdi. Yu- nan mahacirlerile meşgul olmak üzere ayrıca mali kamite nezdinde birde muhtar komisyon teşkil etti. Bu komite mü- badil ve mahacirlerin iskân ve inşe işlerini üzerine aldı. 1924 senesinde aşağıdaki piyasalara plase edilen beynelmilel bir istikraz aktolundu: Londra 7,500 bin Sterlin Newyork 2.300 >, a Aİİna 2300 » .» Bu istikraxz, memleket dahilinde asayişin mefkudiyeti dolayısile kısa vadeli olarak yapılmıştı. Hattâ istikraz tahvilâatının satışın- dan mütevellit paralar, Yunanistan hükümetinin emrine tahsis olunmamış İngiltere Bankasına yatırılmış ve muhtar komsi- yona avanslar şeklinde ikraz olunmuştu. Komisyon da bu parayı Âli komsiyonun kontrolu altlında Yunan hükümetine ceste ceste vermişti. Avanslar şu maksatlara sarfedildi: Zirai koloniler teşkiline 7,911.023 Sterlin Şehirlerdeki iskân işlerine 1.051.174 » İdari masraflara FIS;G5l Ha İstikrazlar sayesinde muhacir ve mübadillerden 170 bin aile- nin iskânı temin edilmişti. Fakat diğer taraftan bu işe kendi kesesinden para sarfetmiş olan Yunan bükümeti istikraz olunan para bitince tekrar mali bir buhranla karşılaştı. Ce- miyeti Akvam tekrar vaziyete müdahale etti, Bir istikraz da- ha tertip ederek Yunanistan maliyesinin ıslahını deruhte etti. ; 1927 senesinde aktolunan 9 milyon sterlinlik istikrazın 3 milyonu mubacirlerin bihai iskânma, 3 milyonu geçen sene: lerden müdevver bütçe açıklarına, 3 milyonu da drahminin istikrarına tahsis edildi. Bu istikraz vasıtasile Yunanistan maliyesinin idare ve kontrolu tamamen Akvam Cemiyetinin eline geçti. Akvam Cemiyetinin teklif ettiği bütün ıslahat ted- birleri meb'usan meclisinden fevkalade kanular olarak geçirildi. 26