1 Ocak 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

1 Ocak 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

rekeden mütevellittir. Orada arazi tıpkı bizim köylerimizin mer- aları gibi idare olunmaktadır» (*). Karadeniz Ereğlisinde «Ge- zek usulü yüzünden yani köylünün elindeki arazinin müsterek bulunmasından her senc ayni tarlayı başka şahıslar idare eder. Bunun için arazi ekseriya gübresiz kalır. Köylü ancak evlerinin civarında müstakillen malik olduğu ufacık sebzelikleri güb- yelemektedir» (”) Bu istihsal tarzının hâkim olduğu köylerde arazi baslıca iki kıszma ayrılmaktadır: 1 — Müstahsilin şah- si mülkiyeti altında bulunan evinin etrafındaki bahçe, 2 Kö- yün müsterek mülkü olan arazi. Bu arazi muayyen müddetler zarfında köylü arasında taksim edilmektedir. Arazi köylü ara- sında laksim olunurken elde bulunan ölçü, her ailenin zati ihti. yaçlarının hacmidir. An'ane ile teessüs eden kaideye göre bir aile ne kadar istihlâk ediyorsa, o kadar istihsal edecektir. Tar- la da bu muayyen miktardaki istihsali temin edecak vüs'atte o lacaklır. Binaenaleyh istihsalin tanzim edici (regulierende) pren- sipi, nafaka zihniyetidir. Münkesif zati iktisat sisteminde istihsal vasıtaları (gecçen maka- lemizde gürdüğümüz gibi) muayyen bir sınıfın mülkiyeti altında. dır. Basit tarzda ise, islihsal vasılalarına temellük tarikile müstah- sillere tahakküm eden bir sınıf henüz yoktur. Bu sistemin cari ol- duğu köylerde istihaal sahasında, ne derel iği veya toprak a- galığı ne de say ve sermaye münasebeti seklinde bir sı- niflaşımaya henüz tesadüf edemeyiz. Bariz sınıfi münasebetler, mübadele sahasında müstahsille mutavassıt bakkal, manifatura- cı veya para ikraz eden tefeci arasındadır. Bu nevi islihsaltarzı mense itibarile bazı farklar arzetmekle beraber bize orta zamanda Almanyada Mark — usülünü Rusyada 1917 proletarya ifkılâbına kadar devam etmiş olan oöbşina tarzını hatırlatmaktadır. Avrupa'da orta za- mana takaddüm oden deyirlerde Aaralarında kan rabıtası olan göçebe kabileler, üzerinde yaşadıkları araziden müştereken toni örlünde TI Dahbiliye Vecili Şukru Kava BHeyin avn. mesele hakkındaki »e Ereğlisi axant uuu ruporundan. 931 senesi 21runt! konuresine 19