1 Ocak 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

1 Ocak 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

İnsan kudreti, 3 — Teknik yahut tabiatle mücadele vasıtaları, 4 — Şef yahut milli irade, 5 — Rehber fikir. Efsânenin mevzuu, «insanın: tabiatle mücedelesi ve ona galebe- sidir. Bu efaânede tabiat, aşılmaz bir demirdaz halinde insan kudretini sarmışlır. Yoluru küybeden ve hedelinden mahrum ka- lan insan kudreti bu aşılmaz dağ seddi içinde tam dört yüz yıl bir geçit arıyor, üreyor, coğalıyor, fakat bu kemiyet artışı onun kurlulması demek degildir. Teknik bir örs ve ateş şeklin- de tasvir olunmuştur. Âsırlarca, şunun, bunun elinde günlük ih- tiyaclar için çalışan bu kuvvet bir gün bir ehemmiyet alıvor, bü- tün milletin taliimi kendi taliine bağlıyor. Azırlarca yolu kapayan demirden dagğg, bu aleşin alevinde eriyor. Efsânenin dördüncü unsuru bir demirci şeklinde tasvir olunan şef, bu efsânede, milletin birleşmiş iradesidir. Cemiyetin her ferdinde baska isti- kametlere dağılan irâdi kuvvet şelte timsalini buluyor ve ma- şeri irade böyle teseckkül ediyor. Nihayet Börtecene, yahut Boz- kurt geliyor ve burada Börtecene bir yol göstericidir ki Türk ta- rihinin devirleri ve nesilleri içinde hareket ve ideali temsilden bu yol göstericilik, bazen «Kızıl elma» gibi irişilmez bir yayıl- ma emelinde, bazan da bir medeniyel veya imanda tecellisini bulmuştur. Efsânenin unsurları böyle tamam olunca bir gün kurt çobana görünüyor, çoban kurdun arkasına düşüyor. Bu kurt bir çıkış noktası bulacak, dağın ötesinde kaybolacak, demirci ocak yaka- cak, dağı eritecek ve Börtecenenin peşini bırakmıyan insan kud- yeti bu geçitten geçecek, bağlı kuvvet serhost kuvvete, durgun gemaat yayılan ve genişliyen cemaata dönecektir. «Esir kavim kurtulacak, çıplak kavim giyinccek, yoksul kavim zenginleşe- ceksxtir! (1) Ergğenekon efsânesi, bir millelim millet halinde kurtulma ve bir vatanın yeniden kurulma mucizesinin bütün sırrım verir, bü- tün unsurlarını ihtiva edexr, Bu efsânede bazan çarpışan, bazan birleşen o beş kuvvetten biri eksik olsaydı, mucize kemâlini bulmaz ve cemiyetin terakkisi 19 Örken kitabelerliden 6