1 Ocak 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Ocak 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

KADRO. Kadro, ikinci iş yılıma giriyor. İnkılip şevki ve inkılâba tnanış, onun bu geçen bir yıllık yolur- da eşi ve kuovveti idi. Bu huvvet, bundan sonra da, bütün millet meselelerinin bir inkılâp objektifi önünde tetkiki ve yeni Türki- ye'nin, ileri bBir mülli inkılâp esaslarına göre kuruluşu davasın- da, onun, yine eşi ve kuvveti kalacaktır. İnkılâp şevki başka, mistisizm cezbesi yine başkadır. İnkılâp şevki bir cezbe değil, bir idealizm heyecanıdır. Mistisizm cezbesinde rehan hamlesi, şuur ve idrak hudutlarını aşmak içindir; ve bu cezbe, kemülini, ancak bu hudatların dı- şında bulur. Şumra, idrake, yani maddeya ve muhakemeye yak- laşan cezbe, Hâhi kutbundan derhal uzaklaşır ve derviş için aiman teşellülü» demek olan şey, derhal başlar. Onun içindir hi Derviş, bir meczuptur, fakat bir idealist değildir; ve Târiki - dün- yalık, ruhun madde harici kalması cehdinin, bizzat vücut madde- sine de teşmilidir. Halbısrki idealist heyecan, ruhun maddeye savleti ve madde için- de kaymamasıdır. İdeclistin heyecanı, maddede başlar ve mad- dede biter. Bunun içindir küi, inkılâp idealizmi denilen şey; madde ile boğusmak ve maddeyi yenme aşkının bir insanda, bir fırkada, bir nesilde şıtar, idrak ve ahlâk haline gelişidir. Bu aş- kin mevzuu, iş ve insüâdır. Tabtatın yenilmesi ve cemiyetin yeni- den Rurulmasıdır. Ferdin cemiyet haricine kaçışı, yahut kendi rahanun dar çerçevesi içine kapanışı değil, onun cemiyet toplulu- Bunda göstereceği ahenk ve kemâl manzarası, idealist heyecanın hedefi ve hamlesidir. Derviş ve Târiki - dünya ferapat şösterebilir. Fakat bu feragat ancak «miskin»liğin müradıfidir. Bu feragat, müstekreh bir ha- reketsizlik Rayustudur. Fakat asıl mücizeli Feragat, cemiyet içi- ne karışan, cemiyel içinde haşır-neşir olan adamın, kendi dava- sınt cemiyelir davasına burl:yabilmesinde ve cemiyetin menfa- atlarını kendi menfaallarının ilerisine geçirmesindedir. İdealisti budur.