January 1, 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

January 1, 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

Polemik. Bergson bahsi ve hürriyet telâkkimiz. Mustafa Şekip Beyefendi. «Kadro'ya ikinci açık mektubsu- nuzu da okudum (1), Sizinle mü- nakaşada bulunmanın benim için hakiki bir zevk teşkil ettiğini der- hal i;.dre( Telakki tarzlarımız ve hükümlerimiz hü- tün noktalarda müşterek olmasa bile, âlemşümul bir görüş şevki ve texsakki heyecanı taharrilerimize stik olarak kaldıkça, müsterek bir lisanımız var demektir. . . etmelivim, İkinci mektubunuzun ilk işare- ti, benim, aramızdaki münakaşa meyvzuunu derhal bir «Bergson> karşılaşmasına inhisar ettirdiğim hakkındadır. Bu işaretiniz doğru- dur. Filhakika hen, ilk acık mek- tubumuzun içinden ve ilk cevabı mın özü olarak yalnız bu mevzuu seçtim, Filhakika, o maktubunuz- da bilgilerimizin takdiri buhsi ve bunun muhtelif zihni'yetlerde seyri, ilk bakıkşta yazılacınızın siklet merkaezi gibi göze çar- par. Fakat ben, yazılarınız - da bu bahsi sadece, bergsonist bir felsefi kültüre vyarış ve onu; bi- zım Türk gencliği için müdafaa ettiğimiz hem üniversel, hem in- kılâpçı bir ideolojiye mexnrt ©- larak hazırlayış gibi gördüm, ve yine zannediyorum ki bu tayinim- (D Yeni Türk mecmuası nümara 44, (2) Bergaonun sihirbazlığı lukkmdeki satırdar bu. bariz Şevket Süreyya, de çok isabelsizlik etmedim. Fakat bu arada şunu da işarcl el- mek lazımdır ki, ben cevabımı he. men münhasıran bir Bergsan mevzuu üstünde toplamakla ber raber, onun teferrilatlı bir tenki dini hiç bir <aman üzerime alma dım, Bize göre Bergson, beşerin tefekkür tarihindaki hütün kol başılar gibi, kendinc göre meslek tesrla etmiş mütefekkirlerden biri. dir. Bunu ilk cevabımda da bariz olarak işaret etmeğe çalıştım (2). Fakat yine orada ehemmiyetlı: kaydettiğimiz gibi burada da tek rarlamak lâzımdır kiş; Türk genç“ liği için bir kurma ve hareket et- me ahlâkını, bir i: ideolojisini Yermeye çalışan Kadro'nun neşri. yatını, bütün diğer felsafi meslek sahipleri gibi Boergson üstünde de lüzumundan fazla bagıgnıgk ve hareketsizleştirmek bizim mesni tarzımızın haricinde şeydir. Zaten biz usul kalan hir ifibarile yeni bir takım davaları temsil e- diyor değiliz. Cemiyet hareketle- rini mütaleada kendimizce en uy- gun telâleki Tarihi maddecilik; prensiplerini aynon Türk cemiyetinin ve buzgünkü ci- ettiğimiz işaretten — sunra gelir ve bittabi sadece mecazi bir mâna Hadeeder. 42