1 Ocak 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

1 Ocak 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

Teknik : Elekirikli Türkiye. M. Şevki. Türkiye'nin elektriklanmesini istiyoruz. Çünkü Türkiye'nin elektriklenmesi demek Zonguldak'ta toprak altında duran kömürün veya Toros'ta yüksek kayalardan düşen suyun Türk iktisadiyalına hizmetçi kılınması demekür. Biz elektriği yalnız Türk şehrinin süslenmesi değil, karanlık Türk köyünün ışıldaması, geri teknikli Türk tezgâhının ileri tek- nikli bir fabrikaya çevrilmesi, Türk malının elektrikle işlenerek daha temiz, daha ucuz çıkarılması için istiyoruz. Hulâsa elek- triği bir süs değil, iktisadımıza hizmet eden bir fazla kudreat ©- larak istiyoruz. Ucuz, her tarafta ve herkes tarafından kullanı- labilir bir hale gelmesini irtliyoruz. 9 Bu hedefe hangi yoldan varacağız? Bu yol her halde yalnız kendi kârını düşünen ve koyduğu asgari sermayeye azumi faiz temin etmek istiyen, imliyaz müddetini alabildiğine uzattığı halde sermayenin itfasını en kısa bir za- manda yapan ve bu yüzden kilovat fiatını elektriğin memleket dahilinde yayılmasına müsait olmıyacak seviyede tutan imti- yazlı yabancı sirketler veya kıt sermayeli yerli müteşebbisler yolu değildir. Çünkü bir taraftan elektriğin genişlemesi ucuzla- masına tâbi iken diğer laraftan elektriğin ucuzlaması genişle- miş bulunmasına yani çok satılmasına bağlıdır. Yekdiğerini it- mam eden bu karşılıklı münasebet evvelâ vâsi tasisalı ve sani- - yen ilk seneler zarfında kâr gözetmiyen bir işletmeyi icabettirir. Bunlar da ne yabancı sirketlerin ne de kıt sermayeli müteşebbis- lerin kârı değildir. Bu ancak milli iktisat plânı yanında ve ona yardımcı olarak tanzimı olunacak bir «elektriklenme plânı» ile ve bu iktisadiyatın koruyucusu olan devlet ile tatbik olunabilir. Devlet ilk seneler zarfında karşılaşacağı kârsızlığın hattâ belki de zararın sanayi ve ziraat subelerinde doğuracağı menfaatleri ve müstakbel inkişafları hesap ederek elektriği memlekete ya- Bö