1 Ekim 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

1 Ekim 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

yangoz iktisadiyatı demek olan zati iklisat nizamında parçalı kalır. Bunun içindir ki, bugün Şark vilüyetleri daima millt kül- türün, milli iş bölümünün haricinde kalmış ve irticai hareketlere sahne olmakta bulunmuştur. Kurtuluş inkılâbından sonra milli iktisat bütünlüğüne doğru iki istikamette ilerileyiş müşahede ederiz. Bu ilerileyişin biri dışa rıya, diğeri içeriye karşıdır. 1 — Dıişarıya karşı milli iktisat bütünlüğü, Türkiyede emtea ikli- sadiyatı inkişaf ederken sına! faaliyetler, zirai faaliyetlerden (*) memleket dahilnde kalmak değil, hariçte muayyen yabancı memleketlerde temerküz etmek suretile differansiye olmuştu. Halbuki Garp memleketleri zati iktisadın yıkılmasile fark- Lllaşmıştı; zirai ye sınüi fasliyetler birbirinden memleket dahilinde ihtisaslaşma seyrinden sınai faaliyetler Türkiye- nin aksine olarak memleket dahilinde inkişaf etmişti. Dünya iş bölümünün sanayici ve ham maddeci memleketler farkı üzerinde inkişafı neticesi olarak Türkiye milit sanayiin- den mahrum olmuş ve yalnız dünya piyasalarının talep ettiği muayyen zirai ve ham maddelerin istihsal ve ihracında ihtisas- laşmış kalmıştır. Bu itibarla Türkiye milli iktisat bünyesi sana- yil ve ziraati biribirini tamamlıyan bir büfün değil, yarım yani sınai faaliyetlerden mahrum ve dünya piyasalarının keyfine tâbi bir iktisat cihazı şekline gelmişti. Türk köylüsü, Türk şahir- lisi, sınaft madde ihtiyacını millt sanayiden değil, Garplta muay yen memleketlerde gayritabit bir surette temerküz etmiş ya- bancı, gayri milli sanayiden temin cdiyordu. Milli kurtuluş inkılâbından sonra sahnenin siüiv'atle değişmeğe başladığını görüyoruz. İlk seneler gurada burada kurulan fabri- kalar, sanayici memleketlerle aramızda bir buçuk asra ykın bir zamandır devam edegelmiş olan iş bölümüne ilk darbeyi vu- ran avangardlar olmuşlardır. Bugün Cümhuriyetin onuncu yıl dönümünde artık şurada burada kurulan fabrikalardan değil, bütün cephe üzerinde sür'atle sanayileşen bir Türkiyeden bah- () Zati iktisatta müstahsil, sınei (giyecek, malaeme İlh, gibi) ve zirat ihtiyaç- larını bizzat kendisi bemin ederdi. Piyasaya çalışmağa başladığı saman işletme- sinden Ledtimen anal fanliyeller nyrılmış müstakil faallyetler haline gelmiştir. Bu farklılaşmadan sonra mibtabsil, sımasi ihtiyaçlarını pazara arselliği sirni mahstller mukabilinde satın almağa başlımışlır 20