1 Ekim 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 4

1 Ekim 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 4

Fırkamızın Devletçilik Vasfı.” Başvekil İSMET İktisatta devletçilik siyaseti, bana her şeyden evel bir müdafaa vasıtası olarak kendi lüzumunu gösterdi. Asırların ihmelini telâfi edecek, haksız tahripleri iymar edecek, yeni zamanın çetin şart- larına mukavemat edecek sağlam bir devlet bünyesi kurabilmek için, her şeyden evel, devleti iktisatta yıpratacak âmillerden kur- tarmak lâzım geliyordu, Demek ki, iAtisatta devletçilik'i, biz, in- kişaf yolu takip edebilmek için bir müdafaa vasıtası ve bu sebep- le bir aziymet naoktası, bir temel addetmeğe mecbur bulunuyor- duk Devletçilik'in müdafaa vasıtası olup olmadığı, yedi sekiz seneden beri münakaşa olunmuştur. Fakat son seneler artık bu münakaşa, manasız ve bedihi bir mahiyet aldı. En kuyvetli, en ezngin dev- letler, tasavvur olunamıyacak devlet tedbirleri ile, iktisatlarını müdafaaya ve kurtarmafa çalışıyorlar. Demek ki, bizim, devlet. çilik'te müdafaa kuvyotini görmüş olmamız, Fırkamız, Cümhu- riyet Halk Fırkası için ancak övünülecek bir isabet ve doğru bir karar cümlesinden saylmak icap eder. Biz, ikhtisatta devletçilik'i, inkişaf için ve yeni düzeni kurmak için de feyizli ve müspet bir yol sayıyoruz. Demek istiyorum ki, yalnız müdafaa gibi muhafazakar bir noktainazardan değil, ilerlemek ve inkişat etmek gibi genişleyici politika için de müs- pet öe en müessir vasda sayıyoruz. - Memleketin muhtaç olduğu sanayii, teşkilâtı, vasaiti, devletin yardımcı nazareti ve hatta doğrudan doğruya teşebbüsü olmaksızın kurabilmeyi, safdil o- lanlar düşünebilir.- Asır, çok amansızdır. Ve, seenler geçtikçe, zamanın insafsızlığı azalmıyor; her hududu aşacak kadr azgm- laşıyor. Geri ve ekaik vasait içinde bırakılmış olan kahraman ve büyük bir milletin sanayiini ve iktişadi düzenlerini, devletin bü- tün vasıtaları ve imkânları ile bir an evel vücuda getirmek, ta- şıdığımiız vazifelerin en ağtrı ve en mühimmidir. €) Bu maknleyi Başvekil İsmmot Papn Hı, mecmuamız içla brtuf buyurmuşlardır. 4