1 Ekim 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

1 Ekim 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

büyük bir heyecanla ikrar va zafını izhar etti; zaten kendi bün- yesi içinde meycut birbirini istirkaba meyyal muhtelif cereyan- lara milli kurtuluşların körpe ve haklı talepleri de inzimam edin- ce nelicenin büyle bir çıkmaza varacağı evvelden de kestirilebi- lirdi. Cihan genisliğindeki bu yıkılış - kuruluş tahavvülleri «Devlet» e yeni bir mana vermek istidadındadır; devlet arlık milleti teşkil eden fertler arasında alelâde bir asayiş bekçisi vaziyetinden çıktı. İktisatta umumiyetle içtimai hayatta - yerine göre - bir tan- zim edici, bir kurucu, bir temizleyici unsur haline geldi; böylece onun müdahalesini hoş görmiyen dünkü anlayış bugün aksi bir inanışa ceyrilmiş oldu. Buna rağmen büyük ıstıraplarla büyük davaların ferdiyetçi bir düzen içinde - hele bugün - hayatta uy- gunluk vasıflarını kaybedeceğine inanmıyanlar, kafalarında sürgülenen tek va ahmak bir hüriryeti, bütün bir millet için söy- liyen, bir millet içim düşünen, bir millet için yapan «Devlet» e karşı seferber etmekten çekinmiyenler yok değildir. Bunlar, libe- ralizm rüyasının mahmurluğu içinde ancak sayıklıyabilen zavallı- lardır. Lâfm kısası: Devlet yeni bir idrakle kucak kucağadır, bugün varolan münakasalar: DEVLETİN NE KADAR MÜDAHALESİ nden ziyade DEVLETİN NASIL MÜDAHALESİ şeklinde alınmak lâzimge- Hr. Türkiye'de devlet, millet bütünlüğünün bir mümessilidir, onun fonksiyonunda smıf kayguları, zümre menfaatleri ne asli ne de tali birer muharrik olmaktan uzaktırlar; o, büyük ihtiyaçların islediği nisbette, istediği tarzda yapar ve kurar. & Bir inkılâp başardık. İstiyoruz ki hu, bir fikir hızı halinde kafa- larımıza, sinirlerimize yerleşsin ve hançeremizdeki ses, derimi- zin altındaki et, damarımızın içindeki kan kadar bizim olsun. İstiyoruz ki milli yapımızda büyük kütle bugünden çok fazla anlıyışlı, bir vazife alsın. İstiyaruz ki içimizde filizlenen her fikir, davamızın dıştına vursun ve görünsün, Çünkü inkılâbımız, bütün manasile köklü, millet cesametinde yayılı ve gene millet toplu- luğunda yekpare bir yeniyi özleyiştir ve bu özleyişi gönülden maddeye akıtmak bizim için bir «sabit fikir» dir. © 88