1 Nisan 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

1 Nisan 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

ll Yvü- r: Bu işletmeler belediyelere geçerse bozulur ve zararla başlar! İşte herşeyden önce, bu hatalı, hattâ zararlı kanaati yıkmak lâzımgelir. işlemeyoe Bunum ne kadar yanlış bir kuruntu olduğunu Devlet Demiryol- ları idaresi ispat etti. Daha ziyade islâha muhtaç, daha ziyade tekemmüle müsait bulunmadığı hiç bir vakit iddia olunmıyan Devlet Demir- yollarının iftiyazlı ecnebi kumpanyalar idaresindeki demiryol- larla mukayese kabul etmiyecek kadar ileri, muntazam rasyo nel işledikleri herkesin malümudur. Devlet idaresinde bulunan Ankara telefonlarının İstanbul tele- fonlarından daha iyi ve hiç şüphesiz ki; daha dörüst işletildiği de meçhul değildir. Terkos suyunun belediye idaresine geçtiği zaman, İstanbulun susuz kalacağını iddia edenleri hâdiseler tekzip etli. Terkos su- yunu belediye eline aldıktan sonradır ki; halkın şikâyetleri a- zaldı. Ve İstanbul su işlerinin halli için müspet adımlar atildı. O halde elektrik. tramvyay: telefon gibi müesseseler de İstanbul belediyesinin eline geçerse. niçin bunlar hiç olmazsa bugünkü kadar idare olunamasın? Hiç şüphesiz ki, bu gibi belediye işletmelerini devamlı bir surat- te iktisadi ve teknik icaplara uygun bir şekilde idare edebilmek için. belediye teşkilâtının da iktisadileşmesi, modernleşmesi: rasyoönelleşmesi şarttır. Bürohrat bir belediyenin iktisadi işletmeler için bir tehlike teş kil edeceği aşikârdır. Fakat neden belediye cihazımızı ihtiyaç- larımıza göre yenileyemiyelim? Bunu yapabilmek için mantıki bir maniy mevcut mudur? Dâvüâ bu noktaya gelince, artık bir prerisip dâvâsı olmaktan çı- kar, sadece bir idare ve teşkilât mes'elesi mahiyetini alır. Babtâli belediyeciliğinin idare tarzını, teşkilât makinasini, muz- hüasebe ve büro usullerini yıkmak ve yenilemek, yalnız beledi- yeleştirme hareketinin muvaffakıyeti için değil, umumiyet üzere modern bir belediye cihazıruıri tesisi için elzemdir.