1 Nisan 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Nisan 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

İnkılâbm id»rılr-lııı | İnkilâp kürsülerinde, inkilâp ilmileşmelidir. Sevket Silreyya. İstanbul Darülfünumumum yerini Türk Üniversitesinin alışı, sa- dece bir şekil değişmesi olamazdı. Bu değişikliğin ayni zaman- da, İstanbul Darülfünunun yaşattığı, durgun, danmuş ve hilhaz- sa milli hareketlere kapalı fikir havasının da bir tasfiye mua- melesi olması tabii idi. Binaenaleyh yeni Türk Üniversitesi kapılarım, bir taraftan mo- dern ilim metoduna, ilim tekniğine ve modern çalışma tarzına açarken, diğer taraftan da milli inkılâbımızın bütün ilim ve narzariye işlerinin, bu müessesenin kürsülerinde esaslı bir aksi seda bulması için teşkilâtlarıması lâzımdı. Ancak bu suretle idi ki, yeni Ünivedsite eski Darülfünundan, hem teknik hem de ruh itibarile kendisini ayırabilirdi. Aksi tak- tirde, yani milli inkilâbın nazari ve fikri tafalhıhusundan mahrum bir mücasese, hatta umumiti ve mesleki bilgileri bütün modern icaplarile verse bile, yine bizim hayatımıza yabancı ve dilekle- rimize sağır bir yarlık olur, kalırdı. Eski Türk Darülfünununun, milli inkılâp hamlelerine karşı resmi hissizliği ve yeni Türk Üniversitesinin herşeyden evvel milli in- kılâp fikriyatını kavrıyacak şekilde teşkilâtlanması, bu yeni mücssesenin kuruluş esbabı mucibesinde resmi ifadesini bul- muştur: İşte İnkılâp Enstitüsü, bu esbabı mucibenin anlattığı zarurete cevap olmak için kurulmuş ve çalışmağa başlamış bu- lunuyor. fnkılâp Enstitüsiinün, milli hayatımız ve inkılâp kültürümüz için manası, yeni Türk Üniversitesinin açılma resminde şu su- retle izah olundu (1): «— Yeni Üniversitanin en birinci vasfı, milliliği ve inkılâpçılı- (1) Üniversitenin îçdu nutkundan, 1/Temmauz/ 1933