April 1, 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

April 1, 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

gıdır. Türk inkılâabının ideolafisini yeni Ünioersite işliyeceklir Bu maksatla kurulu Türk İnkılâbı Enstitüsü, Üniversitenin en mühim cihazı ve bu cihaz yalnız orada çalışanların değil, yalnız bağlı olduğu fakültenin değil, talebesinden profesörüne Hadar bütün Üniversitanin, bütün Cümhuriyet müneoverlerinin, bütün memleketin malıdır. Herkes onun talebesidir.» Hükümetin bu resmi emir ve izahının manası kısa, fakat aydın- hıktır: — İnkılâp Enstitüsünün vazifesi, inkılâbın ideolojisini yapmak- tır. Daha ilk çalışma adımındanberi, inkılâbın fikirleşmesini, ilim- leşmesini, onun yerleşme ve derinlesmesi için şart sayan ve bü- tün enerjisini, bu davanımn kendi mikyasında başarılmasına vak- feden Kadro için, bir İnkılâp Enstitüsünün açılışı, özlediğimiz milli dileklerden birinin daha tahakkuk etmesidir. Bu hâdise bi- zinmi; milli şeflerimizin, hatta bizzat inkılâp kültürü sahasında da en ileri sayılan müesseselere bile her zaman, sert bir hamle ile derhal vücut verebilecekleri yolundaki inanımızın bin bir teyidinden biridir. İnkılâp fikriyatı üstünde araştırmalar ve sentezler yapabilecek bir inkılâp enstitüsünden mahrunı bulunmamız, filhakika milli bir noksanımızdı (1). Fakat bımım ergeç vücut bulacağına ve fikir dünyası içinde, hiçbir telâkki sistemine karsı zayıf ve müda- fasız kalmıyacak olan bir milli inkılâp ideolojisinin tam bir sistem halinde tedvin olunabileceğine olan inanımız bir an bile sarsılmadı: «Fikir hareketi ve fikir arayışı, yaşama ve yaratma kabiliyetin- de olan cemiyetlerin ve insanların işidir. Biz, inkılâbımız ilerle- dikçe, derinlesştikçe, onun nazari mahiyeti ve ideolojik esasları etrafında yürüyen fikir taharri ve hareketlerinin de genişliye- ceğine ve derinleşeceğine eminiz, Biz inaniyorruz ki, Türk in- kılâbı kendi ideolojisimi tedvin edecek ve Türk cemiyetinin üle- mi telâkki tarzı, hiçbir içtimat telâkki sistemi karşısında, zayıf, elverişssiz, mücadeleden müçtenip kalmıyacaktır.» (2) () Bir İnküâp enstitüsü ve bir İnkilâp müzeasi kakkındaki temennllerim zi Kadroyu takip eden okuyucularımız hatırlarlar (2) Inkılâp ve Kadro sahife IWI-V Yazan: Seşkel Süreyva