1 Nisan 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

1 Nisan 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

dan geçecek miydi? Ne gözer: Chevoalier de la Triste Figare hak kında gene her kes istediğini söyliyecek; kimi gülecek, kimi ağ- layacaktı; fakat, eminim, hiç kimse ona, «sen bu tipi bizi ağlat- mak, için mi, yoksa güldürmek için mi yarattın?» diye sormağı düşünmiyecektli. Zira. mademki. bir eser intişar ediyor. yani halka, halkın eline teslim olunuyor. v. artık halkın malı demektir; ve onun üzerinde artık, müellifinin manevi bir hakkı yoktur. Lâkin sanat ve edebiyat terihi, halk dedigimiz, akurlar yığını- nın ne kadar adaletsiz ve isabetsiz bir hâkim olduğuna dair yüzlerce misal ile doludur. Bu hâkim: çok defa büyük usta işle- rini ateşte yakıp en acemi işlerini basüstünde taşıdığı gibi. çok defa da. kendi verdiği bir hükmü gene kendi eliyle nakzedecek derecede şek ve tereddüt içine düşmüstür. Gerçi. haklarımı öl- dükten sonra kazanmış sanatkârların adedi sayılmayacak ka dar çoktur. Bütün bu düsüncelerin, bizi, nasıl bir neticeya doğru götürme- si lâzımgelir? Aristokrat ferdiyetçi ile beraber «Mademki. halk beğenmiştir; öyle ise kötüdür mü?» diyeceğiz. Yoksa. demagoag münekkitle bir olup. her yeni çıkan eserin kıymetini. üstündeki tiraj rakamlariyle mi ölçeceğiz?. Gelecek makalede bu suallere bir cevap bulmağa çalışacağız. EREEMERE DN MA YA YO ST Yakup Kadri Beyin son romanı ANKARA, henüz çıktı. Almak istiyenler “Ankara'da, Akba Kitapevi,, ne müracaat etmelidirler. Kitap, posta ücreti kitapçıya ait olmak üzre gönderilir. Fiatı: 1 liradır. 26