12 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

12 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Yalovaya kim gelebilir? i — Yalovadan — İnsanın mesafe hasusundaki telâkkisi ne kadar geniş olursa o kadar kolay seyahat eder. Amma vaktile Harem ağasının Çamlıca tepesinden bakip ta; bu gördüğümüz yerler — Evet Ağa Efendi! — Oo!. Daha ne istiyoruz ayol! mada baki. Hele bugünkü yuki ve lafanla çalışmanı Onun vaktin - Hip j # ii : i i Hi MUŞUE ili kul ibi ii gü ımuyor mu? Size söyliyeyim: Ben ustu “yım, Muhtelif memle z 3 min P eizden ayırmalıyız. Ba iş baş mene mi; güç olur amma son dele şılır. Güçlük ilk adım - Pad, 4 Meselesine gelince: A. da kçfisvada, Afrikada, Amerika memurun * işinin güçlüğü, EKONOMİ Yerli mallar Sergisi Çarşamba günü Büyük merasimle açılıyor Her sene muvaffakıyetli neticeler veren yerli mallar sergilı önümüzdeki çarşamba günü rasimle açılacaktır. Sergi ilk günü yal nez davetliler tarafından ziyaret edilecek ye o gece halka açılacaktır. Serginin küşat resminde bulunmak üzere Sanayi Birliği tarafından 5000 kişiye davetiye gönderilmiştir. Istanbul Emniyet mü - dürlüğü geçen senelerin verdiği teerü- beler üzerine sergide bir komiserlik kad rosu vücude getirmiş ve itfaiye kuman- danlığı da bir itfniye müfrezesini ser gi emrine vermiştir. Sergide bazırlıklar büyük bir fasilyetle devam etmektedir. Sergi için Galatasaray lisesinde ayrılan kısımda hemen bütün ie emar Sersiye iştirak içinç bir taraftan Sergi komizerliği bu seneki sergide Avrupa sergilerinde olduğu gibi bazı ye nilikler vücude getirmiştir. Bilhassa hal kım sergiyi kolayca gezmesi içinç terti - bat alınmıştır. bayar ie ki Sergi bahçesinde de büyük bir Lu - na park vücude getirilmektedir. Amerikan tab'asının harpte zararları Harpte malları zapt veya müsadere edilen Amerikan tebaasmın zarar ve Zi- yanlarının tazmini için, şebrimizde baş lanmış olan müzakerata devam edil - meliledir. Bu meselenin tetiiki için Türkiye namına mübadele komisyonu 'Türk murahhas heyeti reis vekili Esat Bey Amerika Birleşik rülümetleri na - mma Müşir Nielsen tarafından teşkil €- dilmiş olan muhtelit komisyon haftada üç defa toplanarak, alâkadar Ameri- ka tebaasmın Amerika hülcümetine ver» miş olduğu / talepnamelerile bunların müstenit olduğu vesaiki tetkik etmekte dir. Amerika bülcümeli bu zararların taz mini için elli milyon dolar gibi yüksek bir para istemektedir. Bununla bera » ber dosyalar üzerindeki tetkikat henüz bitmediğinden verilecek (tazminat için kat'i bir rakam tesbit edilememiştir. Tet kikat daha bir müddet devam edecektir. Neticede alâkadarları tatmin edecek bir mikdar üzerinde uyuşulacağı ümit edilmektedir. ————— kolaylığına göre bir aydan üç aya kadar izni vardır. Biz bunun en azı olan bir ayı ele alalım. Zaten bizde hükümet memurlaına ka - mun senede bir ay izin vermiştir. Resmi müesseselerimiz içinde bu dinlenme ihtiyacını en çabuk ka- bul eden de Adliye olmuştur. Ya- zın mahkemeler tatil edilerek hâ- kimlere ve avukatlara biraz isti- rahat imkânı verilmektedir. Lâkin hususi müesseseler, devletin ka - bul ettiği bu esası maalesef kabul etmemektedirler. Bin bankadan, bir sigortadan, bir ticarethaneden bir ay izin almak için insanın Âz- raile işmar etmeye başlaması lâ - zımdır. Neden böyle olmalı?. Bu memleket evlâdını haddinden faz la çalıştırmakta ve vücutlerini har palamakta kimsenin hakkı yoktur. Bir memura devletin kendi memur larından istediğinden fazla iş gör dürmek haksız bir harekettir. Ay- lıklı memur ve işçileri bu müesse- selere karşı koruyacak kanunlara böyle hayat lüzumlarına müstenit izinler meselesini koymak herhal. de reva olacaktır. Maamafih ne de olsa her me- mur, bulunduğu ye'den beşon gün izin alabilir, Zaten müessese- ler böyle mukannen izin vermedi- ği adamların sene ortasında haç defa hastalanarak gaybubet ettiği ni hesap etse vermek istemediği izin müddetini aştığı meydana kar, Tabiate verilmeyen şey tabi- at zorla almasını bilir. Memur tipini ele alışım, bizde orta hallile: hayatının nümunesi olduğu içindir. Daha zenginler i- çin bu güçlükler tabii mevzu bah solamaz. biriktiren adamların dinlenmek i- çin yabancı yerlere gitmesine im- hkân yoktur. Parası” yetmez, izini yetişmez ve harice para çıkara - maz.. E o halde?.. Neden Yalova gibi tabiati zengin ve cidden mo- der bir yer şimdi böyle dinlen - mek isteyenlerle dolmuş olmama- lıdır? Bu müessesenin, temas etti- ğim idarecileri yakın bir zaman « da bunun tahakkuk edeceğini um- imaktadırlr.. Lökin Yalova nasıl yerdir? Kaç kuruşa geçinilir?. O- ja gidenler kaç para sarfedebi- liler? Bunları bilenimiz kaç dir? FELEK Ermeni vatandaşlarımızın Tay- yare cemiyetine yardımları Ermeni vatandaşlarımızın Tayyare Cemiyetine yardım derneği teşkil ettiklerini yazmıştık, Dernek azası dün ilk içtimamı Tayyare Cemiyeti İstanbul merkezinde aktetmiştir. Tayyare Cemiyeti reisi Hasan (Fehmi Bey, merkez heyeti ve tay- yâre cemiyeti müfettişleri de bu içtimada hazır bulunmuştur. İçtima- da derneğin reis ve kâtibi seçilmiştir. Ermeni vatandaşlarımız, tayyare ianesi için esaslı surette çalış- mağa karar vermişlerdir. Hemen faaliyete başlıyacaklardır. Bu va- tani işte muvaffak olmalarını diler ve hizmetlerini takdir ederiz. MAARİFTE Hukuk fakültesini Bitirenler —— 41 erkek, 12 kız talebe bu sene mezun oldu Hukuk fakültesinde imtihanlar bit - miştir. Haziran devresi imlibanlarında da fakülteden 41 erkek, 12 hanmn me - un olmaştur, Halbuki imtiranlara 210 kişi girmişti. Mezun olan hanımlar şunlardır: Necdet Şekip, Makbule, Halile, Bel Kâmuran, Mescide, Muhterem, Fai- Nihal, Naime, Zehra, Şeref. Mezun olan efendiler şunlardır: M. Ali, Davut Bürhan, Georg, Selim, Hüsmü, Sabri, M. Ali, brahim Hakkı, M. Tahir, Nüzmm, Kemaletiin, Yusuf Ziya, Efdal, Mithat, M. Emin, Ihsan, Ekrem, M. Nari, Ruşen, Saim Semih, Osman, Hamdi, Sabri, Nahit, Murat, Ce lâl, Mazhar, Recai, Hayati, Ismail Ad- nan, M. Cihat, Halis, Hilmi, Muhittin, Necmettin, Mahmut, Esat Mahmut, Ha Hit, Hasan, Faruk, Ali Ferruh Beyler. Yüksek mektepler kampı Universite ve Yüksek mektepler ta- lebesi 21 Temmuzda kampa çıkacaklar. dır, Kamp 5 Ağustosa kadar devam ede cektir. Talebe kampta, talebe koopera - tfinde ucuz olarak yemek: yiyecekler « kas, ha, Falih Rıfkı Bey Bizim Akdeniz Falih Rıfkı Beyin “Bizim Ak. ö den ba eser, Falih Rılkının bütün yazıları gibi zevkle ve lezzetle 0- kunacaktır. Karilerimize tavsiye - yi bile fazla bulduğumuz bu kıy- metli eserden bazı parçaları yarın ki nüshamızda neşredeceğiz. mizde Holânda konsoloshanesi ile MAHKEMELERDE Maslak yolu Faciası sai Dün bu faciaya şahit olanlar din en 'i Maslak üç kişinin ölümü bir kişinin ölümü bir kişinin y. sile neticelenen otobüs faciası suçlula- rının muhakemesine dün ağır ceza mah kemesinde devam edilmiştir. Dünkü cel otobüsün orta süratle gitüğini, hâdise- den evvel mütemadi şekilde korne ça - andığını söylemiştir. Suçlu vekilleri, mevkuf bulunan şoför Hakkı Efendinin tahliyesini ve muhakemenin gayrimev - kuf olarak devamını istemişlerdir. Mah keme bu talebi reddetmiştir. Duruşma, yeni bazı şahitlerin dinlenilmesi için baş ka güne barakılmıştar. Çöpçünün de parası aşırılır mı? Yankesicilik suretile bir çöpçünün 26 Tirasmı <i swih ceza mahkemesinde dört ay 15 gün hapse mahlcüm olmuştur. Bir kadın mahküm oldu Dün üçüncü ceza mahkemesinde şa yanı dikkat bir dava neticelenmişlir: Eyüpte Bahariyede oturan Yaşar Ha Adliye yeni bir dolandırıcılık hâdi- sesine vaz'ıyet etmiştir. Balatta oturan Yakup Bey isminde bir tacirin 2400 li- ve Kadri isimlerindeki dörü kişi Adli - yeye verilmişlerdir. Suçlular hakkında tevkif kararı verilmiştir. Tahkikata de- vam edilmektedir. İkremiyeler veriliyor ,Malül zabitan, efrat İle şehit yetim- lerinin ikramiyelsrinin verilmesine bap- lanmıştır. Dün Eminönü şubesinde ik - ramiyeler de verilmiştir. İkramiye alan | Jarm nüfüs hüviyet cüzdanı, maaş cüz- danı görülmekte ve muamelesi yapıla - rak paraları verilmektedir. Ticaret borsasında inti- hap hazırlıkları Bs intibabi bu ay içinde yapılacaktır. Intihaba nezaret etmek üzere Habip za de Ziya, Sabri, Vehbi ve Borsa komise ri Kemal, umumi kâtip Akif Beyler se- çilmişlerdir. zevci Prince Consort'un cenaze merasimi yapılmış olduğundan dün şehri. bazı konsoloshane ve müe3sese- lerde bayraklar matem alâmeti olarak yarıya kadar indirilmistir. © Metısat Vekili tarafından SIRKETLERDE Liman şirketinin Tasfiyesi Şirket umumi müdürü ye- ni vaziyeti izah ediyor Istanbul Liman şirketinin tasfiyesini icap ettiren kanın geçenlerde şirkete ve diğer zlâkadarlara (tebliğ olanmuş- tur, Maliye vekâletinden gelen işarla Liman şirketi heyeti umumiyesinin 12 Ağustosta toplanması etmiş - tir. Esasen Istanbul Liman şirketi his- selerinin yüzde 98 i hükümet elinde bu kunmaktadır, Geri kalan hisseler de sa- &n alınacak ve şirket yeni şeklini ala - caktır. Dün bu hususta kendisile görü- şen bir muuharrimize şirket müdürü Hamdi Bey demiştir kit — Son neşvolunan kanuna göre ser- mayesinin dörtte üç veya fazlası hazi - neye geçen şirketin tasfiyesi ve mül - hak bütçeli idarelere devri icap etmek- tedir. Gazetelerde neşrolunan ilân şir- ketimizin bu kanuni hükümler dahilin - de tasfiyesi maksadile verilmiştir. He - yeti #mumiye uğustosun on ikisinde toplanacak ve tasfiye kararı verecek - tir. Tasfiye muamelesi bir şekil mese - leşi olduğundan şirketin mülhak büt - çeli idareye devri hiç bir müşkülütı mu cip olmayacaktır. Kadro teşkilâtında bir değişiklik mevzuu bahis değildir. Rıh - tun şirketi hükümet tarafından satın a- Iman Liman inhisar idaresi tarafından işletilmesi mukarrerdir. Rıhtım, tah - mil ve tahliye işlerinin bir elden idare- si muamelelerin kolaylaşmasına ve bir takım müşkülâtın kallımasına sebep ola cağı gibi limanda yeni tesisat ve ısla - hat yapmağa da imkân bahşedecektir. karin an en ram ere setra Yeni kurulacak Fabrikalar Sanayi Umum müdürü dün Ankaraya gitti Birkaç gündenberi şehrimizde bulu- pan ve ianayi müesseselerini ziyare > ederek tetkikat ya- İ pan Sanayi Umum Wödürü Recai Bey Ü Anka - pi Mille cine ör. Recai Bey dün | endise bir hemmiyet! malümdur. Yeni sa nayi hareketinin ilk adımını teşkil eden yeniden inşa edile cek fabrikaların temelatma ve inşa edil miş olanların da küşat resimleri yakın- larda bizzat Başvekil Paşa Hazretleri ve yapılacaktır. Bu meyanda inşa edilmiş olan Bursada süt tozu ve süt hülâsası, Bakırköyünde yeni bez fabrikası, inşa edileceklerden de Zonguldakta sömikok ve sömi antra sit, Başabahçede cam ve şişe, İzmitte kâ ği fabrikaları vardır. | mezi - nen gelmiştim. Bu akşam dönüyorum. KECAİ BEK Dilenci kıptiler toplanıyor h i mıntakaları bıraka- dilleri mıntakalara gönderilecek, Polis, bu gibi dilenciliği sanat yapan ve herkesi rahatsız eden şahısları şid- detle takip ederek topliyacaktır. (iş Bankasmnan alınan etvelir 11 Temmuz 934 AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR TAHVİLAT İstikrarı dahili s 175 1933 Ergani 53.50 Mümessil ku Unitörk Ponsux 470 “NM mm$ m 4680 . m me? » Ms ESHAM İş Bankası Nama 9 $ Raj Kupon “» Hamiline » m elefon > Müsesin <8 ŞT Türkiye Cümhü- api riyet Bankas La it dey. Tramvay 35 $ Şark dey. .nadolu 26,90 Ame ÜNE 3 Şark maca 320 ÇEK FİYATLARI Londra 65350 $ Prağ 191112 Paris 1206 $ Belgrat a Müyörk (© 75482 İ Madrit Saz Milâno 026.75 İ Berlin 2oraz Cenevre 2425 $ Zioti 42010 Atina 82.30.23 Pengo 405,50 Brüksel 34030 | Bükreş 79,20,50 Amsterdam 117353 $ Moskova 10,740 Soiya e 45050 NUKUT (Satış) Kuruş! Kuruş 20 . Franam 1G İ 201. Teviçre 0s 1 Dolar “ 1 Fezeta 18 1 Şile Av. > 1 Mark bl 21 Kur. Çek, 106 1 Zee 2050 36 Lara 23 $ 201: 18 1 İsterlin 635 ) 20 Diver 5 20 Liret lm S1 Çerseviç isi 20 F Belçika Atem 20 Deahmi zı ) Mecidiye o 35 12 1 Florin “ Banknot 27 Nüfusumuz 17 milyon Nüfusumuz 17 milyon.. 1927 dı yapılan nüfus tahririnden beri de. mek 3 milyon artmışız. Nüfusumu zan bu devasâ adımlarla artışı cid den her türkün göğsünü kabarta- cak bir hadisedir. Nüfus siyaseti bütün bir memle- ket, bi ir vatan siyasetidir. Çünki bütün bir vatan ancak nü fus sayesinde refah ve kuvvet bulur, Nüfus bize lâzımdır: 1— Evvelâ yeni kurduğumuz sanayi için lâzımdır. Çünkü bu sa nayide çalışacak kol, ve işleyecek dimağa muhtacız. Türkiye ziraat. den sanayie geçerken mevzuu is- tihsalden şumullü isttihsale geç- miştir. ve bu istihsali bir çok müs- tehliklerin vücudüne vabestedir. Çünkü yeni sanayiimizi besliye- cek olan nüfusumuzdur. Onun mal İarım kullanacak olan vatandaş - lardır. Eğer nüfusu az bir memle- ket olsaydık, birçok ticaret muka- veleleri harice mal sevkiyatın bir nisbet dahilinde tahdit ettiğin - den, ve zaten yeni doğan sanayi, eskimiş ve sermayesini ödemiş sa- nayile rekabet edemiyeceğinden yeni fabrikalarımız mütemadiyen ziyan eder, ziyan edince bittabi in hişaf edemez ve belki gene eskisi gibi yalnız ziraatçi kalmağa mah - küm olurduk. Memleket dahilinde mevcut halkın ihtiyacını tatmin edecek sanayie melik olmayınca hariçten ithalata mecbur kalırdık ve ticaret mavazenemiz ve binne- tice tediye müvazenemiz boyuna açık verirdi. Bunun milli paranın kıymeti, ve bilvasıta memleketin iktısadi- yatı üzerinde yapacağı tesirleri, harice karşı girişmeğe mecbur o- lacağımız külfetleri burada uzun boylu tehlil edecek değiliz. 2 — Nüfus bize lâzımdır; çün- kü memleketin müdafaası için bu- na muhtacız; ve hattâ nüfus bi ze birçok memleketlerden (dai çok lâzimdir. Çünkü vaziyeti cografi itibarile çok yayılmış memleketiz ve hudutlarımız vösidir. Hiç şüphesiz ki nüfusun bu tezayüdü , bizi Akdeniz hav - zasında en kuvvetli devletlerden biri haline sokmaktadır. Büyük devletlere bakiniz; nü- fuslarının fazlalığı bunların kurv- “vetleri üzerinde ne büyük âmil ol. muştur. Onun içindir ki bugün İr- giltere , Rusya, Italya, (Japonya gibi devletler beynelmilel siyase - te mühim rol oynuyorlar. Bunla- rın yanında bir de 8 milyon nü- fuslu Belçikayı tetkik ediniz; Har biye nazırı Albert o Deveje daha geçenlerde mecliste harbiye bütçe si müzakere edilirken demişti ki: — Hadutlarımızı takviyeye ça- lışıyoruz. Buralarda yapılan tâh- kimat, her hangi âni bir hücum karşısında büyük müttefikin or - duları imdadımıza gelinceye ka dar düşmanı oyalamağa kâfidir. İşte nüfus meselesinin ehem - miyetini isbat etmek için bundan güzel bir misal olabilir mi? 3 — Nüfus bize lâzımdır; çün- kü nihayet devletin yapacağı bir çok isler ve bunun için de ihtiyar edeceği masraflar vardır. Milli hu. dutlarımız dahilinde yaşıyan va-" tandaşlarımız ne kadar (fazla e- lursa devlet, bu masrafların karşı. liğin o kadar sühulet o bulur. Çünkü mükelleflerin adedi art- muştır. Binaenaleyh bütçe müva- zenesi nihayet kolaylıkla temin e- dilir. Bu, mükelleflerin de lehin- dedir. Çünkü vergi veren adam. ların fazlalığı verginin mükellef. ler üzerindeki tesirini hafifleti, Görülüyor ki, nüfus bizim i. gin her üç noktai nazardan da en hayati bir meseledir. o Onun için bu meseleye hepimiz lâyık olduğu ehemmiyeti vermeli ve on yedi milyonluk Türkiyeye mütemadi - yen yeni milyonlar ilâvesi çarele- rini aramalıyız. Mümtaz FAİK Lâğvedilen bir idare — Lüpseki Sa- bil Sıhhiye idaresi ilga edilmiştir, ” * Şehrimizdeki Romen talebe- si — Şehrimize gelen 24 Romen talebe, dün müzele*:, camileri gez mişlerdir. Misafir talebe, Feyzi A. ti İisesinde misafir edilmektedir. * Galatadaki kimsesiz çocuk- Jar — Belediyenin (o Galatadaki kimsesiz çocuklar yurdu talebe * si 15 temmuzda kampa çıkacak « lardır. Kamp bir buçuk ay süre