3 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

3 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

© TARİHİ TEFRİKA:(03 2 İttihat ve Terakki! * (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GORE) Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A.C. “Doktor tevkif edildiği anda siz de kendinizi yok biliniz,, Dr. Nâzım Beyin Paristenberi tanıdığı Burla Efendi isminde bir doktor vardı. Nâzım Beyle Burla Efendi Pariste beraber tıp tahsil etmişlerdi. Onun için Burla Efen- di Nâzım Beyi çok iyi tanıyordu. Burla Efendi tahsilini ikmal ettik ten sonra Selâniğe gelerek doktor luk yapmağa başlamıştı. O, Nâ- zım Beyin hâlâ Pariste olduğunu zannediyordu. Fakat bir gün Selânikte hoca kıyafetinde bir zatm önünden git- mekte olduğunu görünce yürüşün den onun Dr. Nâzım Bey olduğunu derhal anlamış ve arkasından: — Nazım Bey... Nazım Bey... Doktor..!,, diye bağırmağa başla- mıştı. Doktor Nazım Bey birisi ta- rafından isminin bağrılarak söylen diğini duyar duymaz fena halde - ürkmüş ve tabana kuvvet kaçmış- t. Doktor Burla kaçan zatın Dok- tor Nazım Bey olduğuna o kadar | emindi ki Bunu müşterek bir dosta de söylemişti. Bu dost ta gelip me- seleyi tesadüfen cemiyet azasından birisine anlatmıştı. Tabii doktor Nazım Beyin Selânikte bulunduğu © zata karşı derhal inkâr edilmişti. Bununla beraber Doktor Burla nun susturulması lâzımgeliyordu. Yoksa o, bir fenalık yaptığının far- kına varmadan mesleyi herkese an- latacaktı. Bu vazifeyi Talât bey ü- zerine almış ve doğru doktor Bur- lanm muayenehanesine gitmişli. Burla Talât beyi tanımadığı için o- nu bir hasta zannile muayene oda- sından içeriye almıştı, Talât bey o- daya girdikten sonra kapıyı kapa- yıp doktor Burlaya sormuştu: — “Doktor Nazım Bey Selnikte “imiş, siz onu görmüşsünüz, öyle mi?,, Doktor Burla hemen cevap ver- | mişti.: — Ya, dün sokakta rastgeldim! Hoca kıyafetine girmişti. Fakat hangi kıyafete girerse girsin, ben ca ki mektep arkadaşımı hiç tanımaz | mıyım? o Yürüyüşünden onun Na- zım olduğunu derhal anladım. Ar- kasından bağırınca kaçıp gitti. Bu da isbat eder ki gördüğüm zat dok- *or Nâzımdı.,, Bunun üzerine Talât bey gözleri- “ni açmış, tehdit makamında şeha- det parmağını yukarıya doğru kal- “dırmış ve doktor Burlaya demişti a “Evet, doktor Nzım bey Selâ- niktedir. Fakat onun burada bu- lunduğunu birkaç © arkadaşından başka kimse bilmiyor. Şimdi bir de siz biliyorsunuz. Şayet doktor Nâ- zım tevkif edilecek olursa, bu felâ- kete sizin gevezeliğiniz sebep ver- i için doktor Nâ dinizi yok biliniz. zım tevkifhaneye nak iz!,, Doktor Burla hiç beklemediği “Böyle bir tehdit (karşısında fena “halde korkmuş ve: © — “Söylemem, söylemem! Ne- me lâzım benuim..., o diye feryat "etmeğe başlamıştı. Doktor Burla aradan seneler geçtikten sonra an- attığına nazaran, Talât beyin göz- derini açarak kendisini tehdit etme. sinden çok © ürkmüş ve Talât bey #muayehaneden çıkıp gittikten son- ra Nâzum beyin görülerek (| tevkif iedlimemesi içini gece, gündüz dua istmekten hâli kalmamıştı. «Doktor Nizım beyi ikinci bir görülme tehlikesinden kurtaran ge- ne Talât bey olmuştu. Osmanlı hür- 'riyet cemiyeti azası arasına 6 gün- İlerde kıymetli bir arkadaş daha gir- mişti. Bu zat avukat Maynasi zade Refik beydi. Refik bey Kavalada lunuyordu. Bir gün Talât Bey rama civarına yaplığı bir seya- iten avdet ederken trende Refik beyle ayni kompartimanda buluş- imuşlardı. O güne kadar biribirle- rini tanımayan bu iki zat birkaç sa- at devam eden sohbetleri esnasın. da gayet samimi iki dost olmuşlar. » Talât B. Maynasi zade Refik in fikirlerini çok (o beğemmişti, isine Kavala gibi dar bir mu. hitte yaşayacağından Selâniğe gel mes'ni ve orada Avukatlık yapma- #ıni lavsiye etmişti. Refik Bey bu- Bun maddeten mümkün olamıya- sağını anlatınca Talât bey Selânik. arkadaşların kendisine her hu- susta yardım edeceklerini söylemiş- ti. Talât B. Selâniğe geri döndüğü zaman Maynasi zade Refik beyi ta nıdığını ve kendisine Selânikte yer- leşmesini teki ? ettiğini bildirmişti. Refik Bey Selânikte de tanılmış bir zat olduğundan Selâniğin güzel bir yerinde “Osmanlı hürriyet cemiye- ti,,nin yardimile bir yazıhane açıl. mış ve maroken koltuklarla falan döşenmişti. Ondan sonra Refik B. Kavaladan Selâniğe nakletmiş ve bu yazıhanede muvaffakıyetle avukat- lk yapmağa başlamıştı. Tabii ken- disi, Selâniğe geldikten sonra bir akşam merasimle tahlif edilerek Os manlı Hürriyet (o cemiyettine alın- muştr. O vakitten beri Talât, Nâzrm, Mithat Şükrü, (o Rahmi © ve İsmail Canbulat beyler ve daha sa- ir cemiyet azası akşamları toplana- rak müdavelei efkâr ediyorlardı. Bir akşam böyle içtimadan çıkıl- mıştı. İçtima mahalli olan dar s0- kakatan geniş bir caddeye doğru gidiliyordu. Önde Mithat Şükrü bey yürüyor ve arkadan diğer arka- daşlar takip ediyorlardı. Doktor Nâzmm bey en geride idi. Mithat Şükrü Bey tam köşeyi dö nerek caddeye çıktığı zaman Selâ- nikli Sabri beyle karşılaşmıştı. Sab ri bey doktor Nâzım beyin Selânik- te ilk mekteptenberi çocukluk ar- kadaşı idi. Nâzım beyi görecek o- lursa derhal © tanıyacağına şüpbe yoktu . Onun için (Mithat Şükrü Bey aralarındaki parulayı kullana- rak öksürmek suret'le tehlike oldu- ğunu arkadan gelen arkadaşlara bildirmişti. Bunun üzerine Talât bey hemen ileriye atılmış ve Sab- ri beyi görünce sarhoş taklidi yap- mağa başlamış: “OOO, Sabriciğim, nasılsın, “iyi misin!,, diye (bağırarak onu kucaklamış ve kafasını (o koltuğu- nun altma sıkıştırmıştı. Talât bey, sözde Sabri beyle bu suretle şakalaşırken doktor Nâzım beye elile işaret ederek hemen ge- çip gitmesini o anlatmıştı. Nâzım Bey de, Sabri bey koltuk altında: “boğuluyorum, yapma © birader!,, diye bağırırken koşa koşa onların önünden geçip caddenin karşı sıra- sında bulunan Mithat Şükrü Beyin evine ilticaya muvaffak olmustu. Nözem esasen Selânikte bulunduğu müddet zarfında Mithat Şükrü Be- yin evinde oturuyordu. Ertesi günü Sabri Bey, dost. lardan birisine rast geldiği zaman — “Dün akşam Talât Bey amma sarhoştu ha! Beni koltuğu- nun altında az kalsın boğacaktı!,, Diye şikâyet etmişti. Doktor Nâzım Beyin Terakki ve İttihat Cemiyeti © evrak: ara- smdan çıkan ve meşrutiyelten ev- vel yazılmış olan bir mektubu da- ha vardır. Nâzem Bey bu mektu- bunda,İstanbulda devam eden bom ba davasına, Makedonyadaki çete harekâtına ve zabitlerimizin hami. yetlerine ve fedakârlıklarına dair dikkate şayan olan aşağıdaki tafsilâtı veriyordu: £ (Devamı var) VIYANA, 2 (A.A.) — Orduya hitaben neşrettiği bir emriyevmi- de, Avusturya hükümeti, müsel - lah kuvvetle, Avusturyadaki meş- ru nizami ihlâle teşebbüs hareke - tinin akamete uğradığını ve müca- delenin bitmiş olduğunu haber ver mektedir. Hükümet, M, Dollfuss - un eserine devam edecektir. “Döktüğünüz kan, sadece A - vustuntyanın sulhu için değil, bü - tün dünya sulhü için feda edilmiş- tir. Asilerin galebesi, meşum bir hap olacaktı. İlukü- met, işsizliği ve sefaleti hafiflet - meği en büyük vazifesi telâkki et- mektedir. Avusturyanm (Büyük Alman vazifesini tahakkuk ettirmeği de, Avusturya için (deutsehtum) için ve bütün dünya için vazifemiz ola rak tanıyoruz. Herşeyden evvel dahili sulh.. Sulhü, silâh ve bombalarla ka- rıstıktan he-kes, en fakir vatanda şın menfaati ve Alman milletinin hakiki menfaatleri aleyhine müca dele etmiş olur. Size vatanın selâm larını ve teşekkürlerini bildiriyo - sağ; ” . : Von Papen'in vaziyeti VİYANA, 2 (A.A.) — Harici- ye neazretinin salâhiyettar bir rücülü, Reuter Ajansı muhabirine, M. Von Papenin Viyanaya ortacl- çi, yahut M. Hitlerin hususi mü - messili olatak kabul edilip edimi yeceğine dair hiç bir karar veril - memiş olduğunu bildirmiştir. Habsburglar meselesi PRAG, 2 (A.A.) — Gazeteler, Viyanada yapılan bazı müazkere- ler esnasında garp hükümetleri - nin, küçük itilâfı, Habsburg'ların a mâni olacak yegâne çare oldu - ğuna ikna ettiklerine dair olan ha beri tekzip etmektedir. Yugoslavyaya iltica edenler BELGRAT,2 (A.A.) — Yeni - den 335 nazi, Yugoslavyaya ilti- ca etmiştir. Bunlar, Varajdine gel mişler ve hapsedilriişlerdir. Heimatschutzbund'a karşı La - vamandt'da üç buçuk gün bomba makinelerile muntazam ordunun gelmesi üz- ine çekilmeğe mec - bur olmuşlardır. Bunlar Yugoslavyaya 18 oto - büs, 12 kamyon, 6 otomobil, 400 tüfek, mitralyöz, 500 süngü ve 60 bin kurşun ile gelmişlerdir. Naziler - kollarındaki gamalı haç işaretlerini sökmek mecburi - yetinde kalmışlardı... Nazilere Almanyadaki dostla - ri para göndermektedirler. Ve bu, küçük şehrin ticaret hayatı için fa ideli oli ir, Bugün Yugoslavyaya iltica e - den nazilerin miktarı Varajdinde 509, Belovarda 319, Cojega'da 173 tür. Asılsız bir şayia VİYANA, 2 (A.A.) — Sosyal demokratların uzun müddet reisi olan sabık Başvekil M. Renner'in ECNEBi MATBUATI Birleşik Amerika hü- metlerinde ekmek hakkında kanun (Milli kalkınma idaresi) kanınna mesine tevfihan bir milyar dolar ser- mayeye malik ekmekçilik sanayiinin faaliyete geçmesi üzerine yarından i- tibaren ekmek piyasası yüksetsceklir. Bir günde milyonlarca ekmek alan halk, 25,000 fırını ihtiva edecek olan bu sanayideki tarzı mcsaınin fiatlar üzerinde ne gibi tesirelr husule geti receğini merakla beklemektedirler. Jeneral Hag 5. Johnson'un kanaatk ne göre, rekabet o kadar fazla ve mü esteselerin adedi o k'dar çoktur ki, weistehliki mutazarrır edecek ve ya- hut sanayic fazla kazandıracak su - rette. fiatların temevvücüne imkân yoktur, Jeneral Johnson, NAR arasın dan Kari Hauck'in ekmek içlerinde daimi müşavir olduğunu ve lüzim ge- len tetkihatı yaparak bazı mıntakalar da fiatların pek fazla düşürülmesinin önünü alacağını bildirmiştir. 8 Tem- muzda Vaşingtondan bildirildiğine nazaran yarından itibaren mevkii tat biha konualcak olan ekmek sanayii kanunnamesi yalnız kalkınma progra mına büyük bir yerdem olarak kalmı yor, ayni zamanda sağlam bir sınai program fırsatını veriyor.,, Bu satir - lar kanunnameyi tatbik ile mükellef heyetin reisi Shicago'la Henry Stu - den'in kalkınma idare heyeti reisi Je- neral Johnson'a çektiği telgraf'an a- lanmıştır. Telgraf şu şekilde dedem e- diyor: (Teşkilât yapmak ve onu tat- bik etmekle muvazzaf olan gruptan maada bir grup daha meydana çıkmış &r, Bu ikinci grup, ekmek sanayini her zaviyeden tetkik ve tahlil edecek ve iyi semerler elde edilmesine yar - dım edecek bir program hazırlayacak #r. Bundan sonraki tahsisatımızı, hal ha daha modern ve daha müsbet hiz- meiler edebilecek bir şekle sokmak için sarfedeceğiz.) Almanyada iktisadi buhran (The Newyork Times) Almanynaın bugünkü iktisadi va- ziyeti tehlikelidir diye tasvir edilirse bir haksızlık teşkiğ etmez. Çünkü it- halât için lâzmgeler ecnebi parası - nın miktarı mütemadiyen azalmakta ve ticarette müvazenesizlik artmak - tadır, Gıda fiatları yükselmiştir. Al - man sanayi liderleri büyük bir sürat- le değişmektedirler ve İktisat Nazırı Dr. Semidt üç ay için uhdesine verilen diktatörlük salâhiyetini istimal ile meşguldür. Herr Hitler Racichstag - taki nutkanda, bugünkü müşkülâtı dört buçuk milyon kişinin işsizlikten * LI " için fazla mikdarda sc- tekrari tahta çıkmasının Anschiluss iü mağ MİLLİYET CUMA 3 AGUSTOS 1934 HARİCİ H yi Merkezi Avrupadaki volkan Avusturyadaki mücadele artık temamiyle bitti Avusturya bükümeti orduya bir emri yevmi neş- rederek hareketin akamete uğradığını bildirdi ABERLER!| | | i | tekrar tevkif edildiği haberi, res- men tekzip edilmektedir. Askerleri geri çekecekler ROMA, 2 (A.A.) — Avustur - | ya vaziyetinin iyileşmesi dolayısi- le hudutta tahşit edilmiş olan İtal yan kıtalarınm geri alınacağı ih- sas olunmaktadır. Karenti'de sükün var! VİYANA, 2 (A.A.) — Avustur ya istihbarat bürosu, Belgratta çı kan Vieme gazetesinin Carinthie. de yeniden müsademeler vuku bul duğu hakkındaki haberlerini tek - Zip etmektedir. Mezkür büro, bü- tün Carinthie'de sükünet mevcut olduğunu ve son asilerin 31 tem - muzda ya silahlarından tecrit edil miş olduklarını yahut ta hududun öle tarafına geçtikleiini bildirmek; tedir. Münihteki Avusturya işleri teşkilâtı VİYANA, 2 (A.A.) — Havas Ajansından: Munichten bildiril ğine göre, Munich'te bulunan A - vusturya işleri umumi müdiriyeti, faaliyetine devam etmektedir. Avusturyada Nazilerin uğra - dığı fena vaziyetten şüphesiz ha - berdar olmıyan M. Frauenfeld, herkese havşekâtm devam ettiğini söylemektedir. Bir tethişçi idam edildi VİYANA, 2 (A.A.) — Nazi tet hişçilerinden olup 25 temmuzda İnnsbruck emniyet müdürü Mira- lay Hickl'ı sırtından üç kurşunla yurarak katleden Vurnig, idama mahküm edilmiş ve büküm, dün akşam adliye sarayı avlusunda in faz olunmuştur. Kendini kaybetmiş olan mah- küm taşmarak getirilmiştir. Vurnig'ın suç ortağı olup 20 se ne hapse mahküm edilen Meyer, hafi celsede sorguya çekilmiştir. Meyer, Nazilerin o Avusturyadaki faaliyeti ve Viyana asilerinin al - mış olduklan emirler hakkında beyecanlı ifşaatta bulunmuştur. Yeni başvekil Romaya gidiyor VİYANA, 2(A.A) — Havas muhabirinden: Başvekil Sehu:h - nigg'in bir akşam gazetesinin id- dia ettiği gibi, M. Mussolini ile müzakere etmek üzere yakında Romaya gitmek niyeti yoktur. Bir gazetecinin evinde BERLİN, 2 (A.A.) — Almanis tihbarat bürosunun bildirdiğine göre, geçen gece bazı Heimvehren mensupları Alman ajansının Vi - yanadaki hususi muhabirinin evi - ne girmişler ve M. Von Hahn'i teh dit ederek faaliyeti hakkında hat istemişlerdir. Uzun bir müna- kaşadan sonra M. Von Hahn, He- imvehren mensuplarmı evini ter - ketmeye ikna edebilmiştir. Alman sefareti derhal Avusturya hükü - meti nezdinde hâdiseyi protesto et miş ve Avusturya, hükümeti bu hususta tahkikat yapacağını va - deylemiştir. ———- nebi ham maddelerinin istihlâk edil- miş olmasına atfediyor. Alman Baş - vekili bu nutkunda, altın mikyasını muhafazadan ve Yahudilerin boyko- tu dolayısile tenakus eden ihracata ve işsizliğe çare bulmaktan başha istika metlerdeki israflardan bahsetmemiş - tir. Banunla beraber son zamanlarda- ki kuraklık Hitlerin karşılaştığı müş- külleri fazlalaştırmıştır. Zira Alman halkının Ümeyni Harp samanların - da olduğu gibi vesika ile yiyecek al « mak tarzına rücu etmek kadar kork- buğu bir şey yoktur. Bu suretle kimse Dr. Schmidt'in vaziyetinde olmağı is- temez. Mumâileyh gıda meselesinin halli iş'nde hububata asgari ve aza - mi fiatlar koymuş ve gıda maddeelri- ne ait bazı ithaldt kayıtları vazetmiş tir, Fahat en sıkı diktatörlük nizamatı altında bile rekolte eksik çıktığı tak- dirde fiat düşüklüğünü muhafaza et- mek imkânsızdır. İthalâta gelince, bunların dövizlerini temin çaresi dü. şönülmelidir. Hariçten getirilecek gı da maddeleri dövizlerini temin mak- sadisl mensucat sanayü ham madd. lerinden bazılarının mübayaas tah dit edilmiştir. İşsizliğin devamı f. rikalarda haftada otuz altı saatlik sebin tatbikima mâni olmuştur. suretle sanayi kontrolünün merhale leri meydana çıkmıştır. Bu kontrol, nasyonal sosyalizmin şöhretini ihlâl eden iktisadi siyasetten değil, kat'i Alman ordusn M. Hitlere sadakat yemini etti BERLİN, 2. A.A. — Alman ordusu başkumandanı, Ordu ve donanmanın derhal M. Hitlere sadakat yemini etmelerini emreylemiştir. Yemin şu suretle edilecektir: “ Allah huzurunda, mukaddes bir yeminle, Alman- yanın ve Alman milletinin Disi Adolf Hitlere bilâ kay- düşart itaat edeceğime yemin ederim. Bu yeminimi yeri- ne getirmek için her dakika kahraman bir asker gibi haya- tımı fedaya hazır bulunacağım.” z Hariciye Vekili bugün geliyor ANKARA, 2 (Telefonla) — Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Be istirahat etmek üzere bu akşamki ticnle İstanbula hareket etmiştir. İzmir panayırı için IZMIR, 2 (Milliyet) — Şehir Meclisi bugün fevkalâde topland! Içtimada panayır için bütçeden 10 bin lira tahsisat kabul edildi. Vasıf Bey Izmirden geliyor IZMIR, 2 (Milliyet) — Mosko eliri Vasıf Bey bugün İstanbul hareket etmilşir. Vasıf Beye hareketınden evvel muailimler tarafında 20 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Vâsıf Bey İstanbuldan Moskov aya haseket edecektir. Moskovada bugün maç var ISTANBUL, 2 (A.A.) —3 Ağustos cuma günü Moskova muhteliti ile Türk muhteliti arasında yapılacak futbol maçının tafsilâtı Anadolu! Ajansı muhabiri tarafından 1724 metre dalgalı 500 kilovatlık Mosko- va istasyonu ile saat 20,30 da ve:ile cektir. Muhafızgücü bisikletcileri ORDU, 2.A.A. — Muhafızgüc ü bisikletçileri bugün saat 9 da şeh rimize gelmişlerdir. İki kilometre mesafede Vali, Belediye ve Halk Fırkası, Hağzevi reisleri, memleket sporcuları ve halk tarafından kar- şılandılar. Bu akşam Halkevi taraf ından şereflerine bir ziyafet ve bir eğlence tertip edilmiştir. Valiler arasında değişiklik, iki Vali Vekâlet emrine alındı ANKARA, 2 (Telefonla) — Valiler arasında yapılacak tebed- düllere de'r gazetelerde çıkan haberlerden maada iki valinin vekâlet emrine alınacağı haber verilmektedir. Bu valilerin Bilecik ve Çankırı valilei olmaları ihtimali vardır. Ordu valisi Adil Bey kendi tale bile tekaüde sevkedilecektir. “Sinop valisi Abdülhak Bey Çankırı ve Kırşehir valisi tayin - edileceklerdir. ba naklen Li Mısırlı seyyahlar İZMİR, 2 (Milliyat) — Müslü- man gençleri cen mensup 22 Mısırlı bugün şehrimize geldi- ler ve Gazi heykesine çelenk koy- dular. Misafirler şehri gezdiler, mat- baaları ziyaret eylemişlerdir. Ka- file arasında profesörler, doktorlar vardır. Seyyahlar ayni vapurla İstan. bula hareket etmişlerdir. İtalya ve Bulgaristan sefirleri ANKARA, 2 (Telefonla) İtalya ve Bulgar sefüleri bu şamki trenle İstanbula gitmişler- dir. Mareşal Lyutey'in cenaze merasımı NANCY,2. A.A.— Mareşal Lyautey'in cenaze o merasimi bu- gün Reisicümhur M. Lebrun ve Haricye Nazırı M. Barthou ve s€- firler heyeti bazır olduğu (halde parlak bir surette yapılmıştır. DA OKUDUKLARIMIZ ihtiyaca ister istemez boyun eğmek mecburiyetinden doğmuştur. (Manchester Guardian) Sovyet Rusyanın altın istihsalâtı Sovyet Rus altın sanayii 1934 se- nesinin ilk altı ayı için tasavvar etti ği ihsalât plânı: 26 haziranda ta « mamlamıştır. Altın istihsalât miktarı hakkında malümat verilmemekte ve yaln:z geçen seneye ninbetle yüzde 51 fazla istihsaldt elde edildiği bildiril - mektedir, Evvelce Sovyet Rusyada neş redilmiş oaln malümata göre Sovyet Rusyanın altın istihsalâtı 1933 te tak riben 110 ilâ 115 milyon rubleye baliğ olduğu tesbit edilmiştir. Şayet altın istihsalâtı geçen sene istihsalâtına te- vafık ediyorsa 1934 senesinin ilk altı ayında 64 - 67 bin kiloğram altın is- tihsal edilmiş olması lâzam gelir. Fa - hat 1933 senesinin ilk altı ayındaki altın istihsalât mezkür senenin ikinci altı ayındaki istihsalât mikdarından az olduğundan 1934 senesinin ilk altı ayındaki altın istihsalâtını takriben 50 bin kiloğram olarak tahmin etmek doğru olur. o (Frankfurter Zeitung) İtalyada kaç anonim şirket vardır (li Popolo d'ltalic) dan: Şirketler cemiyeti, şirketler hak - | Genova ve Liguria kanda bir kitap neşretmiştir. Bu kitap |; Venedik havalisi ğ Nözm Bey Sino - Mezuniyet bitti Nazi milisleri artık Uniformalarını Giyebilecekler BERLİN, 2 (A.A) —Bu- günden “itibaren, Nazi milisleri üniformalarını tekrar giyebilirler. Bununla beraber, sokaklarda bu üniformalardan pek az görül mektedir. Görünüşe bakılırsa, bu müsaade hücum krtaları arasında tekrar bir şevk uyandırmışa ben- zemiyor. Bir ağustosta başlaması icap eden, milislerin tasfiyesine henüz yeni başlanmıştır. Tasfiye, ortaya halli müşkül ir. Filhakika, bugün 3 milyon olan milis mevcu dunu, 1933 teki mevcuduna iza et mek lâzım gelecektir. Bu mevcut, © tarihte i milyon idi. Bu suretle, rejim, #tısadi ve içtimai müşküllerin tehdit edici bin şekil aldığı bir zamanda 2 milyon genç üzerindeki nüfuzunu kaybet miş olacaktır. Tasfiye,'naziliğin hızını açık- ça kaybettiğini ve iktidarı ele al- madan evvelki vaziyete düştüğü. nü göstermektedir. Millet mahkemesi işe başladı BERLİN, 2 (A.A.) — “Millet mahkeme dün ilk defa olarak Prusya diyet meclisi binasında toplanarak devletin emniyetine karşı suikast hazırlamak cürmüne sit mulitelif işleri tetkik eylemiş tir, —— ———— ta İtalyada bulunan bütün ticari şir- ketlerin adedi, nevileri ve tesis tarih leri gösterilmektedir. Bu kitaba na - zaran hali hazırda | İtalyada 16,277 anon'm şirketi mevcuttur. Bu şirket- lerin umum sermayeleri 49 milyar al- tı yüz elli milyon Üiretten ibarettir. Anonim şirketlerin tesis tarihlerine gelince: 1870 senesinde İtalyada an- cak 35 anon'm şirketi vardı. 1870 se- nesinden 1900 senesine kadar bu gibi şirketlerin adedi 313 e varmıştır. U- mumi harpten evvel İtalyada 1339 şir ket bülunuyordu, Bu sene de 16,277 şirket mevcuttur. İtalyadaki anonim şirketlerin mıntakalara göre vaziyeti aşağıda gösterilmiştir: Adet Sermaye Milâno veLombardia 7240 19 milyon Roma ve Lazio 8 9 » Torino ve Piemente 1517 6 1273 6 776 ği