3 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

3 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Saygı ve kaygu YALOVADAN alovada bir otelde oturduk ki; kvarında - yok ama - tahtakurusu Bezse öteki odadan işitiliyor. De Si yandaki yahut üstteki müşteri Min ayak gürültüsü © ve horlaması attâ zihninden geçe: şamatayı işi yoruz. Bölmeler! bu kadar hassas tir otelde oturanların, hele ekseri- ti itirahat ve tedavi için gelmiş 0- ra yolcuların hal ve hareketleri: Mİ otele ve otel sakinlerine uydur- ması lâzım değ'1 midir? Kaldı ki; bütün Avrupada otel. lerde ses etmek kendi lir, oturanların hasta veya sağ duğuna bakmadan. Ama bizde Maalesef bir otel âdabı teessüs et- Miş değildir. Ben bu | satırları bi- 3im baslıca bir kasuramuzu hergün #öre göre nihayet yazmaya mecbur lam Yalovada kaldığım bir aya yakın müddet zarfında gelen ve giden Yolcuların, komşusunun istirahati. R düşünmemek itibarile gösterdik leri saygısızlık ve | kaygusuzluk medeni hislerimi son derece hırpa- İadı ve beni nevmit etti. Bir otelde Olürmek, kimseye O hürmet etme- mek, etrafı boş görmek demek ol. madığını bilenlere pek az rast gel- dim. Vakıa insan oturduğu odayı Ve yattığı yatağı kiralamıştır a- civarının istirahat ve sükünenü beraber satın almış değildir. Bir ölelin odasını kiralayan btnan be- delini parasite bir otelin sükünunu zanlar da bunu medeni terbiyesi. e öder, Herseyden evvel şikâyete Mmecbururz ki; bizde aileler otellere küçük yaşta çocuklarile geliyorlar. — Efendim, ne yapsın? çocuğu- Mı sokağa atamaz ya! Doğru lâf. Lâk'n eğer çocuğunu Susturmasını bilmez ve onu evde bı rahacak kimsesi de olmazsa böyle yerlere gelmez. Geçen gece üstümdeki odada bir Yygusuz kadının iki üç yaşında i çocuğu karyoladan düştü. Çocu- ğun sukutunu ve müteakiben fer- Yadı feganını işittim. Yarım saat. ten fazal süren haykırma İümin gö- Zünde tryku bıraktı. Otele inmetini bir şıklık sanan | incel: kalınlı birtakım hanımlar da vakitli vakitsiz odalarında piyasa ederlerken ayaklarındaki topuklu iskarpinlerle döşemeyi çekiçledikle rinin bilmem farkında mıdırlar? , Bir istirahat ve tedavi müessese: sini eğlence yeri addedecek bed- mest halde dişili erkekli gelen say- gısızlar da var. Otel herşeyden ev- vel odalarını doldurmayı düşündü- ğü için böylelerinin asıl müşterileri nin huzurunu kaçıracağını düşün. mü, ü Bumların içinde gürültü etmeyi tuhaflık ad- deden biçareler de var; i etmesini bilmiyen sallapatiler de! Yalovadaki bir aylık ikametim esnasında bir çok müşahedeler de bulundum. Daha dört senelik bir müessese de hattâ tesadüf edilme- $i gayri tabii olacak noktalar gö düm. Lâk'n bu otellerdeki gürültü meselesini oranın en esaslı derdi o- larak bu sütunlarda halkın ve kap- kcaların menfaati namına lüzumlu görüyorum... Ahşap otellerin sesli binakırını de #iştirmek kabil olmadığına göre evvelü hastaların ve daimi müşte- tilerin yattıkları odaları altlü üstlü bir kısım olarak ayırmalı ve ora- Ya geçici, teri olmamalı; yerlere mutlaka ha- İı koyup ayak sesini kesmeli; kori- dorlara gürültü etmenin ayıp ol duğuna dair yazılar yazmalı; gece- Se saat ondan sabah dokuza ka- dar ve gündüz birden beşe kadar istirahat zamanı olduğunu tesbit edip bunu çıngırakla ihbar etmeli ve herme bahasına olursa olsun gü- rültü eden müşteriyi ya süküta ya- otelden çıkıp gitmeye icbar et- meli. Belki o zaman otel bir istira- yeri olar, yoksa?! FELEK Kadastro meslek mek- tebinin kabul şeraiti Kadastro meslek mektebinden bu sene 38 efendi mezun olmuş - tur. Bunlardan 24 ü teşradan ge - çen tapu memurla:rdır. Taşradan İştirak eden memurlar vazifeleri başına dönmüşlerdir. Mektebe bu sene d-/” sfendi almacaktır. Mek tebe gir çin orta mektep me - Zunu olmak sarttır. Kayıt muame- levi 1 eylüle İıyacaktır. irâltülü ve çocuklu müş | EKONOMİ Lâstik ayyakkabı mıderiayakkabı mı Lâstikçiler kullandıkları malların ancak yüzde 13 ünün hariçten geldiğini söylüyorlar Lüstik ayakkabı - Deri ayak- kabı rekabeti meselesini memleket menfaetlerine uygun bir şekilde halletmek için bir müddettenberi tetkikat yapmakta ölan ticaret 0- dası komisyonu tetkikatının son safhasını yapmaktadır. İ Komisyon pazar günü ayak- tebacılar cemiyetine gidecek ve son defa ayakkablıcıları da dinledik ten sonra ode meclisine İktisat vekâletine verilecek raporu tevdi edecektir. Sanayi müfettişi o Daniş, oda idare heyeti azasından Rıfkı ve o- da tetkikat şubesi müdürü Hakkı Nezihi Beylerden' mürekkep olan Bohslayonum yaptığı tekliler 'üze- rine bu husustaki kanaat tebellür etmiştir. Mevcut kanaate göre yeni ko- nulan vergiden sonra lâstik fabri- kalarmın altı kauçuk üstü bez a- yakkabı yapmalarına imkân gö- rülememektedir. Lâstik fabrika - ları koisyona bir muhtıra vererek ayakkabıcılar tarafından ileri sü- rülen iddialarm hakikate uygun olmadığını iddia etmişlerdir. âstik fabrikalarınm ve: malümata göre, lâstik sanayiile meşgul olan 11 fabrikada © 2000 amele çalışmaktadır. Bu fabrika- larm duruşu bu kadar ameleyi a- çıkta bırakacaktır. Lüstik fabrikaları lâstik ayak- kabıların sıhhate muzir o olduğu iddiasını da en medeni memleket- lerin bu ayakkabıları kullandığı- nı öne sürerek © reddetmektedir. ler. Kauçuk — altlı ayakkabıların | mevaddı iptidaiyesinin ancak yüz- de 13,5 gunun hariçten geldiğini, mütebakişinin tamamile yerli ma- lı olduğunu bildiren lâstik fabri- | kaları şu yerli maddeleri kullan- dıklarını defterlerile göstermekte - dirler : Senede 100.000 o metre yerli bez, 50 — 60 bin kilo yerli triko- | tai, 700.000 metre yerli şerit ve ağ, 20 bin zingal sandığı, 4 bin | ton kömür, 500 bin kutu. Gümrük istatistiklerine göre, memlekette lâstik sanayii kurul- madan evvel memlekete bir mil yon liralık altı kauçuk ayakkabı giriyordu. Bugü; getirilen ham kauçuk için harice verilen ancak 30 — 40 bin liradır. 9 Eylal panayırına rağbet İzmir 9 eylâl © beynelmilel panayırma karşı şehrimiz sanayi- cileri arasmda büyük bir rağbet ve alâka vardır. | İstanbul yerli mallar sergisine iştirâk etmiş o lan bütün sanayiciler panayıra iş- tirâk etmektedirler. Serginin İstanbul © mümessili Hakı Nezihi Beyle birlikte sana- yi umum müdürü Recai Bey de bizzat sergi işlerile alâka ile meş- gul olmaktadır. | para Panayıra şehrimizdeki çimen- to ve lâstik fabrikaları grup ha- linde iştirak etmektedirler. Tiftik ipliği Tiftik cemiyeti Türk tiftikle- rinden yapılmış ipliklerin sanayi- de ne derece kullanışlı olduğunu göstermek ve umumi rağbeti art- tırmak için İngilterede 32 numa- raya kadar tiftik ipliği | yaptır. maştır, Bu ipliklerden istenen yerlere mümuneler gönderilmektedir. maralarda iplik yapılmadığından bu ipliklerin İngilterede yaptırıl. ması zarureti hasıl olmuştur. Marsilyaya gönderilecek gençler Marsilya Ticaret Odası hesa- bma Fransada yüksek ticaret tah- sili yapmak için Ticaret Odasın- İ da yapılan imtihanlara girmiş o İ lan beş gencin dün de şifahi imti- hanları yapılmıştır. İmtihanların neticesi yarın anlaşılacaktır. Memleketimizde henüz bu mu- | | TAE l Küçük sihhat memurları mekte binden bu sene 4ü hanım ve İdü er- mektepten bu| kek olmak üzere 18 talebe mezun sene mezun olan efendlierle mu; Rekabet yüzünden Bir cinayet oldu Çenberlitaşta bir küfeci rakibini dört el tabanca atarak yere serdi Dün akşam Çemberlitaşta bir cinayet olmuş, Piton isminde Siirtli bir o Erme- Kâmil &ismi de bir Amavur öldürmüştür. Cinayetin bebi bir meselesidir. il, gere Piton © Çember! taşta © köfteci" yapmaktadı! Arnavut Kâm ötedenberi Pitona çok müşteri git mesinden müteessir Pitonu: — Ben sana burada köfteci- İik yaptırmam, gebertirim, temiz. lerim seni. Diye tehdit etmekte. dir. Dün akşam da ayni şekilde teh- dide başlamış, ve bir aralık bi- çağmı çekip Pitonun üzerine bü- cum etmiştir. Bu vaziyette Piton hâmil ol- duğu tabancayı çıkarmış, Kâmi- Yin üzerine boşaltmıştır. Çıkan dört kurşundan Küâmile isabetle öldürmüştür. ton dün adliyeye teslim edilmi ikinci sulh ceza hâkimi Salâbat- tin Bey tarafından tevkif edilmiş. tir. Tahkikata nöbetçi müddei mumisi Kümil Bey vaziyet etmiş- tir, Hava raporu İSTANBUL, 2 (A.A.) — Sr. fır derecei hararete ve deniz sevi- yesine indirilmiş barometre bu sa bah: Saat 7 de 754,5, ldte 754. Derecei hararet 7 de 23,5, 14 te 27,5. Azami derecei hararet 28, asgari derecei hararet 21. Rüzgâr yıldızdan © esmiştir Azami sürati saniyede 9 metreye çıkmıştır. Katil Piton olmakta ve ikisi Harbiye mektebinin yüzüncü senesi Zafer ve Tayyare bayramma müsadif 30 ağustos perşembe gü- nü Harbiye mektebinin 100 üncü yıldönümü kutlulanacaktır. Bu mü nasebetle mektepte muazazm me- olmuştur. imlerin göstermektedir. Rus tayyareleri Paazar veya pazartesi şehrimize gelecekler Sovyet tayyarelerinden mürek kep bir filonun, tayyarecilerimi - zin ziyaretlerini iade etmek üzere | memleketimize geleceklerini ha - ber vermişti Dost tayyarecilerin pazar veya pazartesi günü gelmele.i beklen - | mektedir. Tayyare cemiyeti, kar - şılama programı hazırlığına başla mıştar. BELEDİYEDE © Havagazı korularının geçtiği yollardaki çukurlar Havagazı borularının . geçtiği yollarda lâğım ve çukur açtıran - lar ekseriya şirkete haber verme - | mekte ve boruları Tahnedar ede - rektehlikeli vaziyetler ihdas et - mektedirler. Havagazı borularının geçtiği yollarda bir yer kazıld. zaman behemahal şirkete habe; verilmesi lüzumu kaymakamlıkla- ra bildirilmiştir. Şehir tiyatrosu Önümüzdeki mevsim başlangı- cından itibaren Şehir tiyatrosu i- kiye ayrılacak ve bir kısmı Fran - sız tiyatrosunda çalışacaktır. Operet ve musikili komedilere gösterilen rağbet nazarı itibara a- hnarak,Fransız tiyatrosunda dai - mi şekilde operet oynanacak, bu günkü tiyatıoda da temsillere de - vam edliecektr. Adalarda çiçek savaşı Adaları güzelleştirme cemiyeti | 'nin tertip ettiği çiçek savaşı ve bu ket muharebesi bugün saat altıda yapılacaktır. Bu savaşın çok eğlen celi olması için cemiyet tarafından lâzımgelen bütün tetbirler alınmış tır. Açık işportalarda mvyva Son zamanlarda esnafın hemen umumiyetle yıkanmadan yenecek meyveleri açık işportalarda sat - tıkları görülmektedir. Belediye ni zamatına muhalif olan bu hareke ti men için kaymakamlıklara bir ta mim yapılmıştır. Umumi sıhhata şok muzır olan bu halle kat'i su - rette mücadele edilecek ve satı - lan maddeler denize dökülerek sa hipleri şiddetle cezalandırılacak - Evvelki günden itibaren kadınları çalıştırma yurdunun faaliyetine ni- hayet verilmiştir. Resmimiz yurt binasını göstermektedir İ kında görüşmüştür. Varidat umuun VİLAYETTE ! Yeni vergilerin Tatbikini tetkik Varidat Umum müdürü Rüştü B. şehrimize geldi ve faaliyete başladı Maliye Vekâleti varidat umum dürü Rüştü Bey, Ankaradan arimize gelmiştir. Rüştü Bey dün öğleden sonra İstanbul tahakkuk ve tahsil müdürlerini ziyarel © - İ derek Talât ve Ali Rıza Beylerle vergi tahakkuk ve tahsil işleri hak, müdürü şehrimizde bir müddet ka larak vergi işlerile meşgul olacak tir. Un komisyonu dün de toplan- mıştır. Fırıncı ve fabrikacıların İ un nevileri hakkındaki itirazları: Bi tetkik ile meşgul olmuştur. Va İ ridat umum müdürü Rüştü Bey de İ bu mesele üzerinde tetkikat yap - İ maktadır. Komisyon pazar günü | | tekrar toplanacaktır. İstanbul tahsil müdürlüğü her ay vasati bir hesapla İstanbullu. | lardan 700 bin lira kadar bir pa - ra tahsil ederdi. Temmuz ayında tam 1,225,000 liralık bir vergi tah sil edilmiştir. MAARİFTE Elektro - Mekanik şubesi Yüksek Mühem Mektebinde yeni ihdas edilen elektro - meka- nik şubesi için yeni, büyük bir bi- na yapılmaktadır. Bu şubeye lüzu mu olan levazım ve makineler de yakında Avrupadan getirtilecek - tir. Bu dres senesinde açılacak o - lan bu şubenin dersleri nazariden ziyade ameli olacaktır. Liselerde muallimlik etmek istiyenlerin imtihanı Bu sene liselerin ve orta mek - teplerin muallim kadrosu geçen senelere naazran daha (dardır. Yüksek metkepler mezunlarından liselerde muallim olmak isteyen - lerini imtihamlarına yakında Üni - vezsitede başlanacaktır. İmtihan - lara Üniversiteden bundan on se- ne evvelki tarihlerde mezun olan- İ lan girmektedir. Erasen on sene- denberi Üniversiteden mezun olan lar imtihansız muallim olmaktadır lar. Liselerde muallim olmak için müracaat edenler pek çoktur. Kayıt ve kabul Lise ve orta mekteplerde bu ders senesi için kayıt ve kabul mu- amelesine bu ayın 20 sinde başla- nacaktır. Hazırlıklara başlanmış - tır. Eski kayıt defterleri ciltleniyor Tapu idaresindeki mahzenler - de mevcut bini mütecaviz eski ka- yıt defterlerinin artık ele alınmı - yacak derecede yıprandığı görül - İ müş, bunların ciltlenmesi için ta - pu ve kadastro umum müdürlüğün den tahsisat gönderilmiştir. BORSA (iş Bankasından alman cetveldir) 2 Ağustos 934 AKŞAM FİYATLARI İ OASTIKRAZLAR TAHVİLAT | Metierazı dahili 9450 f Rebtm 18 1933 Erammi | 65 Mi Ünitürk | “s9 '". İri Şark mesa ÇEK FIYATLARI Proj 653,50 193,14 ıG Hindenburg! Almanyanın asil ve kahraman evlâdı Hindenburg dün sabah ha- yata gözlerini kapadı. 87 yaşında ölen bu büyük askerin ve büyük devlet adamının hâtırası önünde hürmetle eğilmeği bir vazife bili- riz. Daima şerefle dolu hayatı ona Türklere o kadar yaklaştırmış ve o kadar sevdirmişti ki büyük Hindenburg'u biz en yakın dostla rımızdan telâkki ederdik. Tannen berg kahramanına, Sakarya, Dum buprmar kahramanlarının muhab - betini anlatmak lâzımdır. Çünkü hepsi vatanları için canla başla çalışmışlar ve ayni zafer kaynağı- nın ateşinden aşk ve kuvvet alnnş dardır. Ne garip tesadüftür ki, bu bü - yük asker, Almanyada seferber - lik ilânımın yirminci yıldönümün - de ölmüş, ve bundan yirmi sene cw vel kumandası altında çarpışır « ken vatan için can veren Alman evlâtlarının yanına yirmi sene son ra ayni günde iltihak etmiştir. Gönül çok arzu ederdi ki bugün Almanyada yapılan seferberlik yıl dönümü merasiminde ihtiyar Jen: ral yirmi sene evvel kumanda et- tiği askerlerin evlâtlarına ayni şe- kilde kumanda etsin. Fakat ömrü vefa etmedi, ve Ber lin sokaklarında halk Alman bay- rağın: selâmlarken ve alkışlarken bayrakların yarıya ineceği haberi geli indenburg tâ on dokaz yaşın dan beri hayatını harp meydanla- rında geçirmiş bir askerdi, 1871 Alman, Fransız harbine mülâzim olarak iştirak etmiş ve çarpışmış - tı, ancak 1911 den 1914 e kadar ufak bir istirahat devresi geçirdik ten sonra umumü harple beraber tekrar harp sahasına çıktı. Tanenberg, Mazurka bataklık » ları harbi en büyük bir kahraman lık ve zafer şahnamesidir. Hindenburg asker olmaktan başka ayrıca kuvvetli bir devlet adamı idi. Onun kendisine celbet- rin önüne geçiyordu. nen üzerinde her ihtirasın fe de daima “büyük Almanya ülkü- sü” için çalışıyordu. Vefatının Al mananın şekli idaresi, dah tleri üzerinde bü» yük bir tesir vücude getirmesi ağ bir ihtimal dahilinde değildir, Çünkü Hindenburg'un şahsiyeti Almanyada bir takım hareketle - rin üzerine senelerin verdiğ tecrü be, zaferlerin temin ettiği iti ve şerefle kuvvetli bir baskı tesi ni yapıyordu. Ihtiyar Mareşalin ölümile Al « manya büyük bir kavvetini kaybet ti, Fakat tarih onun daima temiz kalmış hayatım her zaman altin yazı ile yazacaktır. Ve onun hey- keli Alman milletine bir şeref ve fazilet nümunesi vazifesini göre » cektir. Hindenburg Ağustosta başku Si mandan oldu. v Ağustosta Tanenberg harbini hazandı.. , İ “Ağustos” lütince zafere alâmet tir. Fakat ne yazık ki Ağustosta öl. dü. l Mümtaz FAİK POLİSTE Terfi eden komiserler Emniyet ikinci şube müdürlü - ğü komiserlerinden Alişan ve Mahi mut Beyler birer derece terfi et « mişlerdir. Elektrik şirketinde yangın başlangıcı bulunduğu tehlikesi atlatmıştır. Hanm birinci kat pencerelerine güneş için konulan tentelerden bi rine ikinci kattan atılan bir siga- | ranın isabetile tente ateş (o almış ve yanmağa başlamıştır. Derhal (| haberder edilen Beyoğlu itfaiyesi (ateşin sira» yetine meydan len söndür » müştür. Denizden bir kadın cesedi çıkarıldı Dün sabah saat dokuz buçukta Bebek vapur iskelesi yanında de - nizin dibinde bir kadın cesedi gö- rülmüştür. Cesedi görenler keyli » en Arnavutköy polis merke- zil aberdar etmişleidir. Ceset denizden çıkarılınca 45 yaşında tahmin edilen bir kadm olduğu anlaşılmıştır. Üzerinde hüviyetini isbata yarayacak bir vesika yok » tur. Bu yüzden hüviyeti henüz tes bit edilememiştir.