14 Temmuz 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

14 Temmuz 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

108 SERVETİFÜNUN N0.1874— 189 Türk Kadın Birliğinde Şekip Memduh B. in Konseri Şekip Memduh Bey Kadın birliğinde konser verdi bize bir kaç eserini dinletti. Bu varlıklı san'atkârin eserlerinde bulduğumuz hususiyet, şahsiyet zikre şa- yandır, cidden,.. Görünüyor ki, Şekip Memduh Bey frenk mu- sikisini çok dinlemiş, türk sazından da derin bir zevk, nasip Almış, her iki tarz musikinin teknik zaviyelerinde bul- duğu mesafeleri ruhun- daki kaynâğın hağmele- rine, hislerine gayrı kâfi görmüş «san'at esaret veya muhit değil, tam bir istiklâl :veya namü- tenâahiliktir» ihüktgünü vererek keydince müs- takil bir ahenk yarat- maya. çalışmış ve ya ratmış ta. Musikiyi tarif ve izah ederken «ruhun enfüsi bir Şekip Memduh B. ifadesidir» tabirini kullanımz. Şekip Bey bu tarife sadık kalıyor, fakat eşkâli hariciyenin, yani: «ruhu- mnzda bedii bir heyecan nyandıran tabii veya hayati şekil ve sebeplerin» naklinde her musikişinas gibi yalnız enfüsi bir ifadesile iktifa etmiyerek bir ressam gibi daha ziyade hakikate yaklaşan bir tasvir ve ifade usulü icat ediyor ki, asıl hususiyeti, san'atteki istiklâli burada tecelli etmektedir. Meselâ Yol verin geçeyim yol verin dağlar) unvanlı bestesini dinledi- ğimiz zaman kendimizi hudutsuz bir gökyüzünün altında birbirinin omuzlarına yaslanarak nihayetsiz ufuklara doğru kayıtsız bir revanla uzayıp giden ulu dağlar karşısında buluyoruz. Göklerden mai tğl- ler koparıp sarınan yüksek tepeler görüyoruz, ya- bancı her ses duradür güftügülarda vadiden vadiye gönderen akisler dinliyoruz. Hulâsa; asümanla baş- başa vurmuş ulu bir dağın ülâhi menkibesini din- lerken, yüreğimiz tatlı tatlı çarpmaya başlıyor. Mus sikiden de beklenen âtıfet bu olsa görektir. Şüphesiz! Şekip Memduh Beyin: esetlerinde ıskarta biç bir şey“görmedik. Muvatfakiyetinden dolayı tebrik; bize heyecanlı, mesut bir kaç saat yaşattığı igiri teşekkür ederiz. Ancak kendisine halisane bir tevsiyemiz vars Keşfettiği musiki yolunda dilediği kadar hür ve muştakil yürüsün, O reviş ve revanla şüphesiz daha bedii eserler yaratacak, musikimizi şenlendirecektir, buna eminiz, Fakat esnayı. A, Ankara'da sau'atlar Mektebi sergisinden bir köşe. Ankara'da açılan San'atlar Mektebi sergisi umumun hayret ve takdirini celbetmiş ve bilhassa mektepte yapılan elektrik saati ve ders âletleri her türlü sitayişin fevkında görülmüştür. Resmimiz bu eşyanın bulunduğu kıs mın fotoğrafıdır. Ankara'da Sam'atlar Mektebi Sergisi tagannide simasının adap ve zarafet hikâyesine fazla İtina etmesini tavsiye ede- TİZ; Güzel bir nağme, tatlı tebessümlü bir dudaktan, cevval bakışlı bir gözden öyle akisler alır ki, bunu ihmal etmek, dinleyiciler- den beklenilen vecdi, te- veccühü çok kere kırabilir, Düşünüşler Uzun yılların, ve hatta. bir ömrün tecrübesini bir iki senede verebilen bir Fakülte olaydı şüphe yok- ki insanlık bu derecede yıpranmazdı. Aile saadetlerinin de- vamı esbabını refahlı ya- şayışlardan ziyade O gat- detleri tesis ve idame için çekilen ıstırapların derin- ligindeYaramalıdır. Cebeçi Zade Mehmet Rauf