14 Temmuz 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

14 Temmuz 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No.18741—189 Ve SERVETİFÜNUN | 109 İTALYA'DA HAVA ŞENLİĞİ İtalya'da Faşizmin onuncu senej devriyesi münasebetile ikinci defi, olarak bir hava şenliği tertip edil- miştir. 1931 senesinde 50.000 seyircinin iştirak ettiğini kaydeden matbuat bu sene bu adedin her halde 250.000 den aşağı olmayacağını tahmin ediyorlardı. Maalesef havanın kapalı ve fena ol- ması bu tahmini doğru çıkarmadı. İtalya hükümeti Cenevre'de tah- didi teslihat (konferansının hava komisyonunda bu müthiş harp esle- hasının teknik noktasından haiz olduğu tahrip kuvvetleri hakkında Yedi yeni Mimpnl saskin bir filonun muntazam uçuşu. çok şayanı dikkat beyanatta bulundu. Aynı zamanda bu korkunç harp v8 sıtalarının insanlar üzerindeki rubi tahribatı ve bir nevi harp pisikozu tevlit ettiğini söyledi. O gün bu münasebetle halka üç, dört ve altı motörlü ağır bombardu- man tayyareleri dahi gösterilmiştir. Maamafih bu tayyareler henüz tec- rübe sahasında bulunmakta ve harp ve tahrip kudretleri henüz tesbit ve tetkik edilmemiştir. O gün dörtyüzden fazla tayyare #emada uçmakta idi, fakat bunların ancak yüz tanesi bombarduman tay- yaresi denmeye layık âletlerdi. Do—X ismindeki iki İtalyan deniz tayyaresi. Bu kadar mühim bir âdet teşkil eden bir tayyare kitlesinin gökyüzündeki bu manzarası hakikaten çok müthiş bir hal almıştı, Oldukça mahdut ve az bir miktar ihtiva eden ve İransızların bütçesinin ancak yarısını teşkil eden İtalya hava kuvvetleri büt- çesine rağmen İtalyanlar bu hususta pek fazla sarfı mesâi etmekte ve istikbal harpleri için düşünülmüş ve hazırlanmış projeler üzerinde tetkikat yapmaktadırlar. Bir taraftan cihan sulkunün temin ve idamesi için diplomat- lar uzun müzakerelerle oyalanırken Avrupanın hakiki manasını ifade eden hükümetler harp hazırlığı faaliyetlerinden geri kal- mıyorlar ve müstakbel bir barbin tevlit edeceği zararları def için nazari dusturları bırakarak fili ve maddi çareler arıyorlar. m bonbardumanlarına hazırlamak üzere tayyarelerin sanayi merkezlerini kesi duman tabakasile kaplamaları, teslihatın tahdidi fikri karşısında bütün dünya faaliyetleri üze- rinde daha kuvvetle milessir olan cereyan budur. Her devlet, en sulhperver devlet bile en harpçu devletler kadar harbe has zırlanmak ve müstakbel tehlikeye karşı tedbirler almak mec- buriyetindedir. Fennin sanayiin milli heyecanın bütün kuvvet- leri beynelmilel oitimatsızlığın cezasını çekmekte ve iktisadi Yekdiğerine yakın olarak uçan iki tayyare- buhranı artıran vaziyete katlanmaktadır. nin dumanla havada yaptıkları bir manzara, AŞ am