21 Temmuz 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

21 Temmuz 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

120 SERVETİFÜNUN No.1875—190 Tabakai şebekiyenin fotoğrafısı Aftolmokop denilen alet keşfedildiğinden beri göz için kâfi derecede tenvir edilmiş olan bir tabakai ftihaplarına dair tetkikler ilerletilmiş ve doktorların şebekiyenin yaptığı inikâslar objektifin teşkil ettiği nazarı haataların gözüne kadar nüfuz edebilmek im- hayali bozuyor ve manzaranın tesbitine imkân N. kânını bulmuştu. Helmoltz 1862 de icat ettiği aletle gözün tabakai şebekiyesini gayet berrak olarak görebiliyordu. Fakat bugüne kadar tabakni şebekiyenin tegayyuratına dair tam malümat bah- şeden fotografların alınması mümkün olamiyordu. İşte artık bu müşkül de halledilmiş ve tıbbi fizikin bir muvaffakiyeti olarak gözün en iç tabakasının da fotografı alınması temin edilmiştir. Bu ameliye midenin fotografından farklı değildir. Ve esas itibarile o derece mühim bir faydayı tazamınun etmektedir. Bu mesele on dokuzuncu asrın &on genelerindenberi mütehassısların nazarıfı dikkatini celbetmişti, bir çok Alman ve Fransız doktorları buz fikri kuvveden file çıkarmıye çalışmışlardır. Gözün iç tabakasının fotografını almaktaki en büyük müşkülât ziyayı kesreden satıh- ların yaptığı inikâslardan tevellüt ediyordu. Fotografı çekilmek Fotograf alınırken clektrokardiyoğrat de- nilen bir âlet te kul- lanılmakta ve kalbin Bu normal bir tabakai şebekiyeoin O fotoğrafi- sidir, yalnız sag tarafta ve aşagıdaki açık leke hafif bir nezfe delâlet etmektedir. bırakmıyordu. Bugün tababette teşhis ve tedir vinin katiyeti noktai nazarından çok müfit olan bu usul ve ameliye her bangi bir ama- törün bile muvaffakiyetini temin edebilecek kolaylıklarla beraber tahakkuk etmiş bulunu- yor. Ameliyenin göze taallük eden ve âletin optik tertibatına tasllük eden teferruatı çok karışıktır, ve bir çok manilere karşı istimul edilen tedbir ve çarelerden mürekkep bir kül teşkil etmektedir. Bu fotoğrafların ehemmiyeti bize tabbın fiziki âletlerin tekâmül ve terakki» sinden ne dereceye kadar istifade ettiğini gayet sarih olarak ispat eder. Bu ameliye yalnız ta- bakai şebekiye üzerinde husule gelen basari tegayyürleri değil bütün uzviyetin geçirdiği tehavvülleri ve uğradığı arızaları ifade edebili- yor, meselâ dercettiğimiz resimlerden birisinde bir nezif görülüyor. İşte bu bir kalp hastalığı- nın göz üzerinde bıraktığı arızayı göstermekte- di Bu resim vabim bir kan ziyandan sonra tabakai şebekiyenin aldığı manzarayı göstermektedir. harekâtı darbeleri itibarile değil fakat onun mevzun tekallusle- rından doğan elektrik cereyanı noktasından tesbit ve kaydedil- mektedir. Kalbin hareketlerini tesbit eden grafikte görülen gayrı tabii tahavvüller tabakai şebekiyedeki tegayyürleri daha evvel haber vermektedir. Görülüyor ki bu ameliyenin ehemmiyeti mevzii olmaktan ziyade umumidir. Meşhur İngiliz muharriri Rudyard Kiplinğ bir hikâyesinde böyle bir meseleye temas ederek evinde ölü olarak bulunmuş olan bir İngilizin tabaknişebekiyesinde katilin hayalinin teressüm etmiş olduğundan ve polis