23 Ocak 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

23 Ocak 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 9057—372 ve Kraliçe Viktorya öl- düğünden pederi Yedin- ci Edvard Kral olmuş- tur. Beşinci Corç bunun üzerine oVeliahd olarak Dominyonlara uzun se- yahatler yapmıştır. Dokuz sene devam eden Prens Dö Gallik yani Veliahdlik devrin de Beşinci Core devletin idaresinde ve İmpera torluk işlerinde hiç dur madan tecrübe edinmiş- #ir. 1901 senesinde karı- sı ile birlikle Britanya kolonilerini dolaştı, Beşinci Core, Kral Yedinci Bdvardın ölü- mü üzerine 1911 senesi Mayısında İngiltere tah- tına oturmuştur. Fakat o sırada Avrupa ahvali çok karıştığından onun UYANIŞ Beşinci Corcun Hindistan seyahatinde şerefine tertip olunan Kaplan avinın son safhasından bir görünüş 25 seneden fazla bir zaman evveline ait bir hatıra: Kral beşinci Corc ve Kraliçe Mari, tacgiyiş merasiminden sonra Bukingam sarayında tac giyme merasimi pederininki kadar parlak ve neş'eli olmamıştır. EKrul Edvard, beynelmilel politikadaki fag- liyetlerile temayüz ottiği halde Kral Beşinol Jore tarihte İngiliz İmperatorluğunun cezası arasındaki bağları sağlamlaştırmakta gösterdiği büyük hizmetlerle nam ve şöhret bırakmıştır. Beşinci tahta çıkar çıkmaz evvelâ İrlânda meşelii karşımnda kalmıştır. 1914 te İrlânda konferrusını davet ederek büyük bir cesaret göztermiğtir. Büyük harpte, İngilizlerin ve İngiltereye tabi memleketler ahalisinin birleşik davrana- rak, hu kasıp kavurucu tehlikeyi, sarsıntılarını mümkün olduğu kadar az duyarak, dağılmadan atlatmasında Hükümdarın metin hareketi kayde değer tesir gösterdiği gibi, bundan sonraki iktisadi buhrana yılmadan karşı koymakta da gene Hükümdarın yolgöstericiliğintu (inkâr edilemiyecek tesiri dokunmuştur. Eral Corcun saltanat devri tarihin en karı- sik bir devrine desndit etmiştir. Geçen yirmi beş sene kadar karışık bir devre tarihte ancak iki defa tesadif edilmistir Bunlardan o biri üçüncü ve diğeri beşinci milâdi asırlara tesadif eder, Umumi Harp ve onu takip eden buh- ranlı yıllarda İngiliz İmperatorluğu en büyük rolü oyuamış ve defastle en büyük tehlikelere maruz kalmıştır. Bu felâketli zamanlarda İnyi- liz İmperatorluğu yalnız hanedanın vüfuzuna ve manevi kuvvetine dayanan muktedir dev- leb adamlarının gayret ve meharetile inhilâle uğramaksızın selâmete erişmiştir. — Devamı son sahilada — mi