23 Ocak 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

23 Ocak 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

132 UYANIŞ Kral Vinci Gere, Nasıl Öldü? İngiltere Kralı Majeste Beşinci Core, Kâ- nunusaninin 20nci gününü 21 nci gününe vas- leden, geçen Pazartesiyi Salıya bağlıyan gecede, Sandringham Şatosunda hayata gözlerini kapa- padı. Daha geçen Mayısta tahta çıkışının 26 inci Jübilesini idrak eden Majeste, pek yakın bir tarihte, geçen Noelde arada bir an durup öksürerek, ağır tonlu bir sesle bütün kendisini dinliyenlere saadet temenni etmiş, bu arada çocuklara da hitap ederek onları tatlı sözlerle sevindirmişti. Onun sesini duyuran ayni radyo; meğer pek kısa bir zaman Sonraşpikerin elemli sesiyle Majestenin ölümünü bildirecek ve arada bir derin vuruşlu çan sesini güç işittiren birçok çanın çığlıkçığlığa çalınışını aksettirecekmiş | «Londra, 18 A A. — Dün akşam neşredi- len bir tebliğ, İngiltere Kralının brouşitten ve kalb zayıflığından rahatsız olduğunu bildirmek- tedir. Kralın sağlık vaziyeti endişe uyandırmak- tadır.» şeklinde bir telgrafla ifade olunan ilk vaziyet birkaç gün içinde Majestenin sıhhi ha- linin vahamet kesbettiği yolundaki haberlerle kat kat mühimleşti. En hazık doktorler Kralın yanından ayrılmıyorlar, tedavi ve iyileştirme çaresi araştırıyorlar, derken, geceyi rahat geçir- diğine dair bir haber duyuldağunun ertesi günü, öğleye doğru neşrolunan resmi bir tebliğte, Kra- lin, hastalığı müddetince hükümdarlık salâhiye- tini kullanmak üzere bir niyabet meclisi tayin ettiği, meclisin Kraliçe ile Veliahd ve Kralın diğer üç oğlu York, Gluçester ve Kent Dükle- rinden teşekkül ettiği haber veriliyordu. Niya- m 1 e iL iş Beşinci Corcun 1929 da nekahat devresi geçirirken Kraliçe Mari ile birlikteki gezintilerine ait başka bir görünüş A ŞŞŞN No. 2057—-372 Beşinci Core, 1929 da rahatsızlanıp iyileştikten sonra Kraliçe Mari ile Kreygvel Havz bahçelerinde bir gezintide bet meclisi, öğleden sonra hasta Kralın yattığı odaya bitişik odada toplanmıştı. İki odanın ara- sındaki kapı, Kralın meclise riyaset edebilmesi için açık bırakılmıştı. Mutad merasimden sonra, Niyabet meclisinin tayinini bildiren vesike, tıbbi müşavir Lord Davson tarafından Krala takdim olunmuştu. Bu vesika, Niyabet meclisi azasına Kralın nam ve hesabına hareket etmek, imza atmak selâhiyetini veriri şekildeydi. O gün akşama doğru Kralın hastalığı ağır- laşıyordu. Doktorlar mütemadiyen nabzını yok- Tayor, kalbini dinliyorlar, icap eden tedbirleri alıyorlar. Kraliçe ve oğullari, hanedan mensup- larından bazıları başucunda ....... dişarıda ahali, heyecanla bekleşiyor. Bütün Londra ayakta ....... saatler ilerliyor. Londra radyosu, Londra saatiyle onda dördüncü servisine, şöyle başlıyor : «Kralın hayatı sükünet içinde sonuna doğru yaklaşıyor.» Bu satırlar, Kralın yanından ayrılmıyan üç dok- torun imzasiyle ora saatiyle 9,80 da neşredilen raporda yazılı olan şey ...... Sonra ses, elemle titriyerek, söz devam ediyor: «Kralımız, 70