23 Ocak 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

23 Ocak 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

140 UYANIŞ No, 2037—372 Dost Komşu Memleketteki Yenilikler : İran, Terekki ve Tekâmül Yolunda. Dost İran, terekki ve tekâ- mül yolunda durmadan ilerli- yor. Bu arada kadınlık âlemi de, yeni bir hayata gizmiş bu- * lunuyor. Kadınlar arasında es- ki kıyafet ve yaşayıştan çıkma yolunda başlıyan hareket, gün geçtikçe yürümekte ve her yön- de muvaffakıyet görmektedir. Gerek Tahranda; gerek vilâyet- lerde türlü soysal klâslar ara- sında yapılan toplantılara, eğ- lentilere davet edilenler, âile- lerile birlikte katılmakta ve kadınlar buralara medeni kılık- İa gelmektedirler. Kadınların medeni kılığa ve yaşayışa geç- melerinde görülen bu terekki ve sür'at gözönüne alınırsa, yakın bir ileride eski kıyafet- leri tamamile değişmiş olacaktır. Kraliçe, geçende yanında kızları olduğu hulde, bütün masrafı veliahd tarafından gö- rülen Şahpur yetimhanesini zi- yaret etmişlerdir. Bu yetimha- nede şimdilik 95 çocuğa bakıl- maktadır. Kıraliçe, yetimhaneyi en ufak teferrüatına kadar gez- miş, yemekleri tatmış ve çocuk- lara iyi bakılması için talinat vermişlerdir. Diğer taraftan, İran Şahin- şahı, ilk defa olarak yanlarında Kraliçe ve kızları olduğu hal- de, kadın erkek büyük kalaba- lik önünde bir ilk öğretmen mektebini açmış, talebeleri, vatan aşkına, ekonomiye ve hayatta sadeliğe teşvik eden beliğ bir söylev vermiş ve şöyle demiştir : «İran kadınlarının bugün kendi vaziyetlerini idrak ettik- İerini ve haklarını istemekte olduklarını görmekle çok mem- nunum. Kanaatim şudur ki, memleketimizin saadet ve refa- hını temin için hepimiz büyük bir enerji ile, cesaretle çalış- mak mecburiyetindeyiz. Sizler, hem kendinizin ve bem de vetanıuızın saadetini$temin için çalışmalısınız. Fakat, vatan için İran Şahinşahı Majeste Rıza Han Pehlevi çalışmanın en büyük bir vazife olduğunu unutmayınız. Yarının saadeti sizin elinizdedir. Yarı- nin neslini terbiye edecek siz- lersiniz. Sizlere, çalışma ve ekonomi tavsiye ederim ve 8iz- lerden bunu beklerim. Lüksü bir tarafa bırakınız ve lüzum. suz masraflardan kaçınız. Şahinşıhın babaca sözleri, kadınlar tarafından şiddetli ve sürekli bir surette aikışlanmıştır. Şahinşah, bundan sonra er- keklere hitabende şu beyanatta bulunmuştur : «Şahsınıza “hürmet etmeniz ve izzetineisinizi (oyüksek tur manız lâzımdır. Hiç bir zaman zayıf ve bedbaht olduğunuzu sanmayınız ve böyle düşünme- yiniz. Derhal aksülamel yapı- nız; düşününüz ki kuvvetlisiniz, kuvvetli kalacaksınız ve yük- selmek için lâzım her türlü iyi huylara maliksiniz. Vatana karşı olan muhabbetinizi, mad- di esaslara istinat ettirmeyiniz. Memleketimizin hürriyet ve is- tiklâlinin temini için İâzim- gelen faaliyetlerde bulunmak suretiyle vatana bağlılığınızı göstermenizi tavsiye ederim. Vatana karşı samimi olunuz ve bu samimiyeti, bütün haya- tınızda hissedeceğiniz bütün duyguların fevkinde tutunuz”. İran Şahinşahı Majeste Rıza Han Pehlevinin bu değerli sözlerinden sonra, sırası gelmiş- ken İran devleti ile başta Tür. kiye olmak üzere komşu dev- letler arasında tam bir dostluk bağı bulunduğunu da gotedelim. Geçende mamleketimizi ziyaret eden ve Ankarada bir müddet kaldıktan sonra İstanbula gele- rek buradan Viyanaya giden Afganistan Dış İşleri Bakanı Serdar Feyz Mohammet Hanla İran Dış İşleri Bakanı arasında teati olunan telgraflar da, bu- nun bir delilidir. Afganistan Dış İşleri Baka- nı, İran Dış İşleri Bakanı Kâzımi Hana aşağıdaki telgrafı göndermiştir : «Ankarada İran mümessili- nin bana göstermiş olduğu dos- tane tesanüd hislerinden dolayı ,