24 Aralık 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

24 Aralık 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

68 SERVETİFÜNUN No. 2105—420 SANCAK MES EH I EE Sİ PARİSTE SİYASİ MÜZAKERELERE BAŞLARDI Antakya ve İskenderun z meseleşinin Uluslar Kuru- müna havale edildiğini ve büyük milli davamızın Av. rupa devletleri tatafından “müsait şartlarla katşılandı- Kını, evvelki sâyılarımızda tebarüz ettirmiye çalışmış- tık. Sancak meselesi Mil- İetler Cemiyetinde görüşül- müş ve şimdilik bazı ka- şarlar verilmiştir.' Bu ka» tarların içerisinde de en inühimi Sancaktaki tazyik- leri azaltmak için verilen kararlar ve Antakya- İs- kendermna bitaraf devlet- ler arasından bir heyetin gönderilmesidir. Ve Sancak Türklerinin mukad- deratı kat'i bir neticeye varıncıya kadar Suriye ile Fransanın temaslarının da durmasıdır. Sancak meselesini görüşmek üzere Cetevre- ye giden Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras, oradan Parise hareket etmiştir. Bu suretle Fransa hükümetile Pariste siyasi: müzakerelere başlanmıştır. Dışişleri Bakanımızın müspet bir netice elde edetek döneceği kuvvetle ümit olun- maktadır. Zira Türkiye ile Fransa hükümeti arasındaki samimi dostluktan da ancak bu bek lenilebilir. Ümit ederiz ki, Türk milletinin es- kidenberi Fransaya karşı duyduğu sempati de- gişmiyecektir. Bu ise ancak dost Fransanın; ta- “#hhütlerini yerine getitmesile inümkün olacâk- tır. Çünkü biz Tanğimattanberi Fransız kültü- rünü örnek olarak almış, Fransız edebiyatını memlekete tenıtnpş ve Fransızların her zaman için dostu olarak kalmışızdır. Milletler Cemiyetinin Cenevrede eski bir toplantısı Tevfik Rüştü Aras Cenevreye hareket etmeden önce trende Seçilen bitaraf müşahidler Milletler Cemiyeti sekreterliği, vaziyeti tetkik etmek fzere İskenderun Sancağına gidecek olan üç bitaraf müşahidin isimlerini neşretmek- tedir: Bunlar, eski Türk - Yunan Muhtelit Mt- badele komisyonu başkanı Norveçli Hans Hols- tad, eski Celebes Valisi Holandalı J. Caron ve piyade albayı İsviçreli Karl Wattewyl'dir. Komisyon 1 ikineikânından evvel İskende- runa varmış olacaktır. Hatayın Protestosu Hatay halk mümessilleri tarafından Suriye gazetelerinde yapılan teklifleri reddeden protes- tonun metni şudur: «Zaman zaman bazı suriye gazeteleri Hatay: daki Türklerin bir ekalliyetten ibaret olduğu ve buradaki Türklerin Toroslarıtı şimaline mübadele suretile yerleştirilmeşini teklif etmektedirler. Hatay Türkleri, Hatay mıntaka- sında 40 asırdanberi yaşıyan otol- tan ahalidir ve burada nüfus ek- şeriyeti de bizlerdedir. Tarihile, anenesile, coğrafi isimlerile ve bü- tün kültürile tam bir Türk mit- takası olan Hatayın sahibi biz Türkler, belli olan bit maksada matuf bu kabil çalebleri şiddetle red ve proteşto ederiz. Biz kendi öz topraklarımızda kalarak istik- lâlimizi kendi kuvvetimizle koru» mak istediğimizi cihana bir kere daha bildiririz.»