23 Kasım 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

23 Kasım 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

No. 2257—572 UYANIŞ Günden güne, erkekle hayat mücadelesi etmekten zevk alan marazi kadın tipi yerine erkekle omuz omuza çalışan kadın geçiyor. rumuzda yepyeni bir kadın telâk- kisi boy atıp, serpiliyor. Kadınla. rımız devlet mekanizmasında gün- den güne daha geniş mikyasta yer almaktadır. İş ve istihsal hayatın- da ise canlı ve esaslı bir unsurdur. Bütün bunlar, bazı kimselerin mür- teoi düşünceleri hilâfına olarak, kadının cemiyet hayatında aldığı hürriyetin ve çalışma hakkının yerleştiğini ve kuvvetlendiğini gös- teren delilierdir. Esasen kadınları- mizin kabiliyeti mazi ile kıyas ka- bul etmiyecek derecede inkişaf etmiş ve yükselmiş bulunuyor. Amerika'da ve Avrupa'da tahsilde bulunan Türk kızlarının muhit- lerine yaptıkları tesir ve kazandık- ları teveccüh bize gurur verecek derecededir. Ve bir Sabiha Gökçen, modern Türk kadınlığının bütün cesaret ve kahramanlık gücünü temsil etmiye kâfidir. Hüsamettin BOZOK ti Tennyson'un Şiirleri — 6nt Sayfadan devam — Ve Mısraların bitiriş tarzında ona reka- bet edebilir. 2 — Devrinin bütün büyük yazıcı- tarı gibi, Tennyeon bilhassa bir mürebbi, ekseriya da bir mürşiddir. Kendi dev- rinden evvel, Fransız büyük ihtilâlinin yarattığı huzursuzluk neticesi, kanunsuz- luk nizamsızlık adeta tabii bir hâl almış, ve edebiyat sahasında da <ferdiyetçilik» esastı. Halbuki, devrinin karakteristik hassasını gösteren Tennyson'un şürle- rinde tema, maddi dünyada evolüsyon vücude getirerek, manevi dünyada ise, «Mükemmel adam» ı işleyerek hakiki zabturapt ve kanunu aydınlattırır. The Princess, Idyile ofthe King, In Memoriam, üçü de ayrı ayrı çeşnide şiirler olmakla beraber, temaları bakı- mından manevi ve tabii dünyadaki kanunun, usulü dairesindeki tekemmü- lünü ifade ederler. Tabiatile bu görüş, şiirde yepyeni bir dokirin sayılabilir. Fakat Tennyson'un edebiyatta başka bir mesajı daha vardır. Tennyson'un mesajı: Kanun bir kaynak, bir usul, bir hedefin mahsulü- dür. Tennyson, şüphelerile erkekçe kar- şılaştığı zaman kederde ve beşeriyetin kapılarında bile bir kanun, nizam, ve bu kanuna pamütenahi ve zati bir kay- nak bulur, ve bütün kanunların en bü- yük maksadının ilâhi aşkını tezahür ettirmek olduğunu anlar. Binaenaleyh, bütün maddi sevgiler, onun tabirile <arzi sevgiler», ilâhi sevginin bir imajı dır. Mademki, kanun ve aşk dünyada mevcuttur, şu halde, anlamasak bile, ölüme ve yaşamaya karşı olacak tema- yülümüz de ancak «iman» ile kaimdir. Bu birkaç kelime, Tetnyson'un felse- fesini ve mesajını, az da olsa, göster- meğe yarar kanaatindeyim. İbrahim Hoyi BU SAYISINDA 50 nci yılına yaklaşan Ser- vetifünun - Uyanış kış mev- simine yeni bir kadroyla giriyor. Başmuharrir AHMED İHSAN TOKGÖZ Yazı işleri müdürü HAFİD FAHRİ OZANSOY ALFABE SIRASİYLE YAZICILAR Abidin Dino Ali Suavi Bedri Rahmi Cavid Yamaç Cahid Saffet Fehmi Baldaş Gavsi Halid Oransoy Hüsamettin Bozok Halikarnas Balıkcısı İbrahim Hoyi Kenan Hulüsi 1, Erişçi Mahmud Yesari Melih Cevdet M. Sami Teziş Mehmed Selim Nizameddin Nazif N. İlhan Berk Nihad Pınarlı Oktay Rıfat Ragıb Şevki Rahmi Karaca Reşad Ekrem Reşad Bnis Said Faik Salih Zeki Aktay Suad Derviş Suphi Nuri 'Türkân Tangör Vatdet Gültekin Zahir Sıtkı ve ÜSTAD İSMAİL HAKK BALTACIOĞLU

Bu sayıdan diğer sayfalar: