23 Kasım 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

23 Kasım 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

SERVETİFÜNUN No. 2257—572 SENFONİ Necib Fazıla Yazan: ENFONİ giri bağırılsa da, susulsa da, saklansa da, gö- mülse de gene mevcuttur. Bu eser etrafında yüksel- tilen süküt senfonisi sade- ce korkaklıktır; lehte veya aleyhte korkaklık. Ben Senfoni ile beraber şaire karşı cephe alıyorum. Ve ümid ediyorum ki, Senfoni Necip Fazılı yenecek. Bir dolabın içinde sakladığım bu şiiri, kurdele ile bağlanmış bir tutam saç değil, dipdiri bir silâh telâkki ediyorum. Vakti zamanındaki masallarda söylediği tek büyülü kelime ile karşı isyan bayrağını çeken şürdir / A BiDiİNDiNO peri padişahının kızı sonsuz bir uykuya dalar, tek büyülü kelime ile uyanır, kurtulurdu. Vakti zamandaki tek bir tövbe istiğfarla cehennem kilitlenir cen- net kapısı ardına kadar açılırdı. Bugün tek kelime veya fikir ehmiyetini kaybetmedi. Senfoni tek olan bile Necip Fazılın mâzi ve istikbalindeki fikir günahlarını silecek çaptadır, Velha- sıl ata binip kız kaçırır gibi Sen- fonüyi nasıl kaçırdığımı anlatayım, (akrabalar bağrışa dursun); Allegro İşte dehşet veren «Allegro»: Resim: Abidin Dino. SEVKIYAT... «Gaiplerden bir ses geldi: bu adam Gezdirein boşluğu ense kökünde Ayrı yerden: «Ensemin örsünde bir demir balyoz. Kapandım yatağa son çare diye.» Andanteye kadar, yani üçüncü kısmın sonuna kadar baş döndü- rüsü «yükün» leitmotifi budur. Avucun çizgilerine bakarak ya- pılan tefairlere taş çıkarmak gibi olmasın; bu yük, bu ağırlık, bu ezilme hissi tek başına ferdin, cinnetle, hiçle«burun buruna ferdin» «işkencesidir. Cehennemden hava- dis mi istiyorsunuz! İşte, mevcut kıyametten haberler; (İvcilin târif- lerinden daha korkunç, onların tarihleri, ziyaret günleri meçhul). «Vo ugiu tepemden birdenbire dam» «Pencereye koştum kızıl kıyamet» «Bir bardak su gibi çalkalandı dünya> «Deliler köyünden bir ufuk aşgın,» «Diyardan haberler, sualler, garabetlerp» «Her fikir içimde bir çift kelepçe» «Mekâm bir saitk, samanı vehim» Parçaladığım şiirden sualler: «Niçin küçülüyor eşya uzakla, «Gözsüz görüyorum rüyadu, nanlt» Nihayet; «Yalvardım, gösterin bilmeceme yol» Andante «Lügat, bir isim ver bana hdlimden Herkesin bildiği dilden bir isimi» | Bir lügat ciddiyeti takınıp isim veriyorum <herkesin bildiği dil den», Noktalı virgül; Ferdin krizi. Senfoni 19 ve 20 nci asrın fert krizini, kâh bir fikir kalıbı içinde, kâh bir deli gömleği içinde mü- kemmelen ifade ediyor. İlk 3 parçada şairin yalnız ken- dinden bahsetmesi esasen ferdin illetidir, cemiyetin dış tazyikine mukabil ferdin dağınık mukabele- sidir. Belki de sadece muvazi krizidir.